با ما همراه باشید
نقد فیلم The Lighthouse نقد فیلم The Lighthouse

سینمای جهان

نقد فیلم The Lighthouse / فانوس دریایی | دوئلی جانانه در پرت‌ترین نقطه‌ی دنیا

۰۶ترجمه‌ی اختصاصی از آرت‌تاکس: نقد فیلم The Lighthouse از نگاه اوون گلایبرمن منتقد ورایتی به کارگردانی رابرت اگرز و بازی ویلیم دفو، رابرت پتینسون، والریا کارامن و …

نقد فیلم The Lighthouse / فانوس دریایی | دوئلی جانانه در پرت‌ترین نقطه‌ی دنیا

«فانوس دریایی»، دومین اثر به کارگردانی رابرت اِگِرز، درامی نفس‌گیر و برآشوبنده است که از منابع مختلفی الهام می‌گیرد، با این همه شبیه هیچ‌کدام از منابع گوتیک، ماوراالطبیعه و … خود نیست. این فیلم که در دهه‌ی ۱۸۹۰ رخ می‌دهد و سرشار از صدای وزش مه و بادهای شدید و حماسی است، به صورت سیاه و سفید کم‌فروغ و تیره‌ای فیلم‌برداری شده و از نسبت تصویر به شدت کهنه‌ی ۱.۱۹:۱ (که شکل یک مربع تقریباً کامل است و فضایی مانند اولین فیلم‌های صدادار به این فیلم می‌دهد) بهره می‌برد.

همه‌ی این موارد به هر اتفاقی که در فیلم رخ می‌دهد شفافیت غوطه‌ورکننده‌ی عجیبی می‌بخشد. «فانوس دریایی» در جزیره‌ی متروکی پر از صخره‌های دندانه‌دار سیاه رخ می‌دهد که در آن دریانورد پیری، که ویلم دفو نقش آن را بازی می‌کند و دیالوگ‌های خود را مانند ناخدا اِیهب مست (ارجاع دارد به رمان موبی دیک) ادا می‌کند، برای چهار هفته همراه با دستیار جدیدش، که رابرت پتینسون ابتدا با خودداری و گوشت‌تلخی و سپس با رفتاری تهاجمی و اهریمن‌وار آن را بازی می‌کند، به مراقبت از فانوس دریایی خواهند پرداخت.

در کنار نقد فیلم The Lighthouse ببینید:

نگاهی به پشت صحنه‌ی فیلم The Lighthouse با رابرت پتینسون و ویلیم دفو

آن‌ها تنها شخصیت‌های فیلم‌اند (البته اگر آن پری دریایی اغواگر با بازی والریا کارامَن را که در تعدادی از سکانس‌های رویاوار فیلم حضور دارد به حساب نیاوریم) ولی این به این معنا نیست که این فیلم نوعی درام مینیمالیست است. اگرز به عنوان یک فیلم‌ساز خود را یک ماکسیمالیست می‌داند. «فانوس دریایی» نوعی داستان ارواح است (روح‌ها هم ممکن است خیالی باشند یا نباشند)، او این فیلم را به صورت داستانی نوستالژی‌گونه و اصیل از شرایط جان‌فرسا، وعده‌های غذایی همراه با مستی در کنار نور شمع و کار فیزیکی بی‌رحمانه صحنه‌پردازی می‌کند. این فیلم هم‌چنین مبارزه‌ای دو نفره است که در آن هر دو نفر که تشنه‌ی قدرت و رفاقت‌اند با هم گفت‌وگو و شوخی می‌کنند، به هم تنه می‌زنند و به هم حمله می‌کنند، گویی که شخصیت‌هایی خلق شده توسط سم شپارد در چارچوب ذهنی نِیمه‌خوان‌هاست.

در کنار نقد فیلم The Lighthouse ببینید:

ویلم دفو کارنامه‌اش را مرور می‌کند | من هیپی‌ام؟ بله!

«فانوس دریایی» که با مهارتی خارق‌العاده ساخته شده، فیلمی است که نمی‌توان آن را در ژانر خاصی قرار داد و این بخشی از جذبه‌ی آن است (البته این امر ممکن است چالشی برای بازاریابی آن ایجاد کند). حتی اگر شما «جادوگر» را ندیده باشید، باز تا مغز استخوان احساس خواهید کرد که مشغول تماشای یک فیلم ترسناک ماوراء طبیعی هستید. دفو و پتینسون که نقش این بی‌سوادان زمخت را بازی می‌کنند به اندازه‌ی کافی جالب هستند تا توجه ما را به خود معطوف کنند ولی این فیلم کیفیت‌های لازم را برای پخش در پردیس‌های سینمایی نیز دارد: یک مرغ دریایی پر سر و صدا که ممکن است یک روح زنده باشد، نمایی از بازوهایی هشت‌پایی نپتون، رفتار کاملاً اسرارآمیز دفو نسبت به فانوس دریایی و چراغ چرخان شیشه‌ای آن. دقیقاً چه چیزی آن بالاست؟ و واقعاً چه چیزی بین این دو مرد در جریان است؟ آیا ما در حال تماشای برشی از یک فیلم ترسناک و بقا هستیم یا این فیلم بررسی جنون متقابل تدریجی است؟ اگر همه‌ی این‌ها درست باشد چه‌طور؟

در کنار نقد فیلم The Lighthouse ببینید:

تریلر فیلم The Lighthouse / فانوس دریایی | هم‌کاری رابرت پتینسون و ویلیام دفو

هر دو بازیگر جذاب‌اند (و هر دو به صورتی هیجان‌انگیز با یکدیگر همکاری می‌کنند) ولی اگر بخواهیم از دید توانایی خودنمایی محض مقایسه کنیم این فیلم متعلق به دفوست. او نقش توماس وِیک، نگهبان فانوس دریایی، را بازی می‌کند که یک تیپ تکراری معروف دارد: دریانوردی پیر و ریشو که لنگ می‌زند، زودجوش است و پیپ خود را سر و ته نگه می‌دارد و لهجه‌ای ایرلندی دارد. با این حال دفو چنان در این کلیشه‌ی متحرک فرومی‌رود که او را در برابر چشمان ما به شخصیتی پیچیده و چندلایه تبدیل می‌کند.

توماس باید افرایم وینسلو (پتینسون) آواره‌ را که به دنبال کسب پول کافی در کار مراقبت از فانوس‌های دریایی است تا یک زندگی دست و پا کند آموزش دهد. ولی توماس اساساً می‌خواهد که از او اطاعت شود و با افرایم مانند یک برده رفتار می‌کند. او ظالمی پست است که دستیار پیشینش دیوانه شده از بازیگوشی در مکالمات خود به شدت لذت می‌برد. اگرز فیلم‌نامه را به همراه برادرش مکس اگرز نوشته و  ادبیات جذاب دریانوردان کهنه‌کار فیلم را بر اساس یادداشت‌های همان دوره، متن‌هایی از ملویل و نوشته‌هایی از رمان‌نویس و شاعر اهل نیوانگلند، سارا جین اوروِت، ساخته. نتیجه این است که دفو نقش توماس را مانند یک مست در آثار شکسپیر اجرا می‌کند. تمامی داستان پس‌زمینه‌ی او در یک خط دیالوگ خلاصه می‌شود که دفو آن را به هایکویی غم‌انگیز تبدیل می‌کند: «سیزده کریسمس در دریا. کودکانی در خانه. او هیچ‌وقت این کار را نبخشید.» چه ماورای طبیعی باشد و چه نباشد، اهریمنی حقیقی که در «فانوس دریایی» پرسه می‌زند روح تنهایی مردانه است.

پتینسون در نقش افرایم اجرای فیزیکی پرتنشی را ارائه می‌دهد. بشکه‌های نفت را می‌کشد، ذغال‌ها را بیل می‌زند، از قرقره‌ای خطرناک آویزان می‌شود تا دیواره‌ی آجری بیرونی فانوس دریایی را رنگ‌آمیزی کند (تمامی آن ساختمان برای این فیلم ساخته شده اما با دیدنش حاضرید قسم بخورید که این بنا یک فانوس دریایی واقعی است که ۱۵۰ سالی عمر دارد). ولی با توجه به نحوه‌ی کارکرد «فانوس دریایی»، اجرای ویلم دغو نوعی استهزاست و پتینسون که گیرنده‌ی آن است واکنش مناسب‌تر از معمول خود نشان می‌دهد. آن هم زمانی که در سخنرانی خویش فاش می‌کند که چقدر از حرف‌شنوی از این پیرمرد خسته است. این بخش خشن‌ترین بازیگری در تمامی حرفه‌ی کاری پتینسون است (البته به جز صحنه‌ای که در آن افرایم خشم خود را بر آن مرغ دریایی خالی می‌کند). در ادامه‌ی فیلم، چشم‌های او در حدقه خواهند سوخت.

در نقطه‌ی مشخصی از فیلم ذخیره‌ی شراب این دو مرد به پایان می‌رسد و آن‌ها به نوشیدن نفت سفید روی می‌آورند و در چاه رقصیدن دیوانه‌وار سقوط می‌کنند. ولی در آن زمان هم دوئل اساسی آنان ادامه دارد. این فیلم باعث می‌شود تا انتظار داشته باشیم مکاشفه‌ای در پرده‌ی آخر رخ می‌دهد ولی این امر رخ نمی‌دهد. «فانوس دریایی» هرگز دست از بازی با انتظارات ما برنمی‌دارد و این باعث می‌شود تا نتوان موفقیت تجاری آن را تضمین کرد. آیا این فیلم می‌تواند با جمع زیادی از مخاطبان ارتباط برقرار کند؟ احتمالاً به اندازه‌ی «جادوگر» آسان نخواهد بود. اما این فیلم که پس از «جادوگر» ساخته شده است ثابت می‌کند که رابرت اگرز چیزی فراتر از توانایی بی‌نقص در یک ژانر به خصوص دارد. او این توانایی را دارد تا تب دنبال کردن آن چه را که در پرده‌ی سینما رخ می‌دهد در شما زنده نگاه دارد.

.

 

 

بیلگه ابیری ، منتقد والچر

مترجم: پویا مشهدی محمدرضا

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنونس

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

«گزارش فرانسوی» کمدی درامی به کارگردانی وس اندرسون است. داستان این فیلم حول کارکنان یک مجله‌ی اروپایی در یک شهر تخیلی فرانسوی می‌گذرد که تصمیم می‌گیرند یک نسخه یادمان چاپ کرده و به بزرگداشت سه واقعه مهم یک دهه گذشته‌شان بپردازند.

این سه واقعه عبارت‌ند از حبس ابد یک هنرمند، شورش‌های دانشجویی و یک گروگان‌گیری. وس اندرسون در ساخت این فیلم از زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته‌است.

پیش‌تولید عجیب فیلم جدید وس اندرسون از زبان رابرت یئومان


این فیلم پرستاره بازیگران نام‌داری مانند بنیسیو دل‌تورو، آدریان برودی، تیلدا سوینتون، لئا سیدو، فرانسس مک‌دورمند، تیموتی شالامه، بیل مورای، اون ویلسون و ادوارد نورتون را دور هم جمع کرده و قرار است پس از افتتاحیه در جشنواره‌ی فیلم کن، به شکل عمومی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ اکران شود

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک درباره‌ی زندگی زلاتان ابراهیموویچ

تریلر فیلم من زلاتان هستم

تریلر فیلم من زلاتان هستم منتشر شد

فیلم من زلاتان هستم در ژانر بیوگرافیک اثری‌ست به کارگردانی ینس سیوگرن که براساس کتابی با همین نام به نوشته‌ی دیوید لاگرکرانتز ساخته شده و داستان زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست مشهور سوئدی را در دو دوره‌ی مختلف بیان می‌کند.

گرانیت روشیتی در نقش زلاتان ۱۷ ساله و دومینیک آندرسون بایراکتاتی نقش زلاتان ۱۱ ساله را دارند و در کنار این دو بازیگرانی نظیر امانوئل آیتا، دیوید اس لیندگرن و هاکان بنگستون نیز در فیلم حاضر هستند.

این اثر دهم سپتامبر اکران خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز

تریلر فیلم مرد آزاد

تریلر فیلم مرد آزاد منتشر شد

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم مرد آزاد به کارگردانی شان لوی با بازی رایان رینولدز، جو کری و جودی کورمر منتشر شد

«مرد آزاد» فیلمی است ساخته‌ی شان لوی، کارگردان سری معروف «شبی درموزه» و توسط مت لیبرمن و زک پن نوشته شده است. این فیلم در ادامه‌ی روال آثاری مانند «بازیکن یک آماده»، «رالف خراب‌کار» و «گیمر»، داستان دنیایی را در بازی‌های ویدیویی به تصویر می‌کشد که ترکیبی از دو عنوان بسیار پرطرفدار GTA و Fortnite است.

گای، یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC)های این دنیاست که بعد از کشتن یکی از بازیکنان، با برداشتن عینکش دنیا را از فیلتر HUD (جزئیات مختلفی که در بازی‌ها روی صفحه می‌آیند مانند مقدار سلامتی، استقامت و گلوله) می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به مبارزه‌ی جهانی بپیوندد.

در مرکز «مرد آزاد»، رایان رینولدز به عنوان شخصیت اصلی قرار گرفته و بازیگرانی مانند جودی کورمر (کشتن ایو)،جو کری (چیزهای عجیب) و تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه و ثور: راگناروک) نیز حصور دارند.

«مرد آزاد» از جمله پروژه‌هایی بود که زیر نظر کمپانی فاکس قرن بیستم کلید خورد ولی در نهایت قرار است توسط دیزنی منتشر شود (چنین اتفاقی برای فیلم فوردعلیه فراری نیز رخ داد).

 

جدیدترین تریلر فیلم «مرد آزاد» با بازی رایان رینولدز |

Free Guy Official Trailer

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها