زیرنویس اختصاصی از آرتتاکس: در این ویدیو به پشت صحنهی انیمیشن جزیرهی سگها، جدیدترین استاپموشن وس اندرسون، نگاهی میاندازیم.
جزیرهی سگها یکی از جاهطلبانهترین فیلمهای انیمیشنی که توسط وس اندرسون ساخته شده است. فیلمهای وس اندرسون را میتوان از دور نیز تشخیص داد. او با فیلمهایی مثل «زندگی در آب با استیو زیسو»، «قلمروی طلوع ماه» و «هتل بزرگ بوداپست» به ما نشان داده که همهی جزئیات اهمیت دارند. او در سال ۲۰۰۹ کارش را در زمینهی استاپموشن با «آقای روباه شگفتانگیز» شروع کرد و دومین کارش «جزیرهی سگها» نام دارد.
وس اندرسون در این فیلم پادآرمانشهر ژاپن را به تصویر میکشد که سگها بر آن حکومت میکنند. در واقعیت، فیلم از روی یه ماکت دستساز بسیار بزرگ در استودیویی در لندن گرفته شده. برای ساختن فیلمهای استاپموشن به مهارتهای خاصی نیاز دارد. تک تک حرکات هر کاراکتر باید خیلی دقیق بررسی و سپس فیلمبرداری انجام بشوند اما وس اندرسون یه قدم فراتر رفته است. چهطور فیلمهای انیمیشنی میسازد که مثل فیلمهاش امضای خاص خودش را دارد؟
“وس اندرسون با فیلمهایی مثل «زندگی در آب با استیو زیسو»، «قلمروی طلوع ماه» و «هتل بزرگ بوداپست» به ما نشان داده که همهی جزئیات اهمیت دارند.”
موی سگها یکی از آیتمهایی بود که ساخت فیلم را چالشبرانگیز میکرد. انیماتورها معمولن حالتهای مختلف صورت را روی عروسکها جایگذاری میکنند. این کار برای فیلمهایی با کاراکتر انسان راحت است. چون به راحتی صورتهای جدیدی روی پوست سیلیکونی آنها گذاشته میشود. اما اگر سر و کارتان با موجودات پشمالوی چهارپا باشد شرایط سختتر است. هر عروسک یک اسکلت داخلی فلزی دارد که به حرکتش کمک میکند ولی صورت سگها باید توسط انیماتورها حرکت داده میشد.
اندی جنت، رئیس بخش عروسکهای فیلم، که در «آقای روباه شگفتانگیز» هم با وس اندرسون همکاری کرده بود، میگوید: «یکی از چیزهایی که وس گفت این بود. گفت که موهای سگها باید تکون بخوره، مثلن وقتی که بهشون باد میخوره. در استاپموشن کار کردن روی موهای حیوانات قلق خاصی میطلبه. معمولن سعی میکنن باهاش درگیر نشن ولی وس گفت: چرا که نه؟ بیا امتحانش کنیم.»
در «جزیرهی سگها»، آنها یک قدم فراتر رفتند. انیماتورها از سنجاق یا تکههای کوچک چوب استفاده میکنند تا اجزای صورت عروسکها رو تغییر بدهند و احساسات را در چهرهشان نمایش بدهند.
“برای «آقای روباه شگفتانگیز» حدود ۳۷۰ تا عروسک ساختیم.”
اندی جنت: «برای «آقای روباه شگفتانگیز» حدود ۳۷۰ تا عروسک ساختیم. برای این فیلم تعدادشون به ۱۱۰۵ تا رسید.»
این تعداد عروسک، موهای زیادی دارند. اندرسون از نهایت توان انیماتورها بهره برد. صحنههایی که در آنها ابرهای کارتونی یا دود وجود داشتند، با استفاده از پشم ساخته شدند. در عین حال، ساختن صحنهی درست کردن سوشی هشت ماه طول کشید. عروسکها سایزهای مختلفی داشتند. بعضیهاشان به اندازهی ناخن یک انگشت بودند و بعضیهاشان بهقدری بزرگ بودند که میشد سوارشان شد. استاپموشن شکل جدیدی از هنر نیست. با این حال جایگاه ثابت خودش را دارد.
اندی جنت: «با اختراع دستگاههای ویدیویی و دوربینهای دیجیتال همهچی راحت شده و میشه کارهای خیلی پیچیدهتری انجام داد. یکی از این تغییرات این بوده که دسترسی مردم به امکانات راحتتر شده. خیلی از بچههای دوستهام داخل خونهشون استاپموشن انجام میدن که در زمان من، باید حتمن قبل از پرداختن بهش به دانشگاه میرفتیم.»
به نظر میآید آینده پر از روباههای شگفتانگیز و سگهای روبات باشد.
نسخهی تصویری این پشتصحنه را ببینید…