با ما همراه باشید

ابراهیم حاتمی کیا در چهارمین روز از سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به هنرجویان کارگاه «کارگردانی» توصیه کرد حتما در ساخت آثارشان از طراحی کانسپت استفاده کنند.

به گزارش ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، کارگاه آموزشی «کارگردانی» ظهر  یکشنبه دوم اردیبهشت با حضور ابراهیم حاتمی کیا نویسنده و کارگردان ایرانی در پردیس چارسو محل برگزاری سی‌و‌ششمین جشنواره حهانی فیلم فجر برپا شد. سهیل دانش اشراقی طراح کانسپت‌های فیلم‌های اخیر حاتمی‌کیا نیز در این نشست حضور داشت.

ابراهیم حاتمی کیا در این جلسه با اشاره به استفاده از طراحی کانسپت در سه فیلم اخیرش گفت: «اگر فرض ما بر این باشد که فیلم‌نامه آماده است و با پروداکشن بزرگی روبه رو هستیم لازم است که حتمن قبل از شروع تولید به این فیلم‌نامه عینیت بخشیده شود و کارگردان تصوراتش را رو کاغذ بیاورد، البته می‌دانم که ما عادت داریم عینیت در حین فیلم‌برداری ایجاد شود.»

ابراهیم حاتمی کیا در ادامه صحبت‌های خودش در مورد نحوه عینیت بخشی در سینمای ایران عنوان کرد: «فکر می‌کنم یکی از ویژگی‌های سینمای ایران شناور بودن فیلم‌سازها است. فیلم‌ساز ایرانی به شکل شهودی و درونی با شرایطی که رخ می‌دهد تطبیق پیدا می‌کند. این پدیده ویژگی سینمای رئالیستی است و سینمای ایران هم در این زمینه موفق بوده با این حال وقتی قرار است یک فیلم با نگاه صنعتی تولید شود گروه باید به شکل دقیق توجیه باشد. در این شرایط حتمن باید تصورات کارگردان تصویر شده باشد و وجود مرحله کانسپت بسیار ضروری است البته این بخش هنوز در سینمای ایران جا نیفتاده اما بسیار مهم است.»

حاتمی‌کیا توضیح داد: «کارگردان برای طراحی یک کانسپت خوب باید مانند یک متهم تمامی تصاویری را که در ذهنش وجود دارد به طراح کانسپت بگوید تا او بتواند آن‌ها را نقاشی کند. متاسفانه در سینمای ایران معتقد هستند این کار لوکس و به دردنخور است اما من در سه پروژه اخیرم بسیار از این کار بهره بردم حتی معتقدم این کار به لحاظ اقتصادی هم بسیار اثرگذار است . علاوه بر این اگر طراح کانسپت به روز نباشد و فهم سینمایی نداشته باشد ممکن است تصاویر بسیار زیبایی خلق کند اما در ساخت اثر نهایی که یک فیلم بزرگ است به کار نیاید. به همین دلیل طراحی کانسپت کار هر کسی نیست و باید توسط هنرمندی اجرا شود که علاوه بر نقاشی و طراحی در حوزه سینما هم با سواد باشد.»

کارگردان فیلم «روبان قرمز» در مورد تاثیرات زیاد طراحی کانسپت در آخرین اثرش گفت: «در فیلم «به وقت شام» در صحنه‌ای می‌خواستیم آذوقه‌های کمکی را که از آسمان به سمت زمین فرستاده می‌شوند تجسم کنیم و برای این که به خروجی نهایی برسیم فیلم‌ها و تصاویر بسیار زیادی متعلق به همان منطقه را دیدیم سپس طراح کانسپت همه‌ این‌ها را روی کاغذ آورد. با این شکل عوامل فیلمبرداری، طراح صحنه و.. تا حدود زیادی متوجه می‌شوند که باید چگونه کار کنند. این کمک می‌کند که همه عوامل تصور یکسانی از یک پلان داشته باشند. یکی از گرفتاری های همیشگی کارگردان، طراح صحنه و… برای اجرای یک پلان نداشتن تصور یکسان از فضا است اما با این کار دیگر چنین مشکلاتی پیش نمی‌آید.»

او افزود: «در واقع کانسپت به ما می‌گوید که چه چیز را می‌خواهیم و چه چیز را نمی‌خواهیم، وقتی ما از خواسته‌های خود به عنوان کارگردان آگاه باشیم، می‌توانیم آنها را به باقی تیم انتقال دهیم. البته بعضی از اوقات کانسپت بخشی از بی‌سوادی ما را به رخ می‌کشد و ممکن است به ما بگوید که هنوزآماده زایش هنری نیستیم.»

ابراهیم حاتمی کیا در پایان به تفاوت طراحی کانسپت و استوری برد اشاره کرد: «طراحی کانسپت با استوری برد کاملن متفاوت است. طراحی کانسپت فضای کلی را نشان می‌دهد و رنگ‌ها، ویژگی‌های صحنه و… را به ما می‌گوید اما استوری برد یک بحث فنی است و با مونتاژ ارتباط دارد. ممکن است یک طراحی کانسپت تبدیل ۲۰ پلان شود و ممکن است از ساختش پشیمان شوید اما در استوری برد به شکل دقیق تقطیع پلان‌ها تصویر شده است.»

 

از «به‌وقت شام» بیش‌تر ببینید:

معرفی فیلم «به‌وقت شام» | لینک تماشا

گزارش نشست خبری فیلم «به‌وقت شام» بخش اول | لینک تماشا

گزارش نشست خبری فیلم «به‌وقت شام» بخش دوم | لینک تماشا

گفت‌وگو با هادی حجازی‌فر | لینک تماشا

گفت‌وگو با کارن همایون‌فر َ| لینک تماشا

 

از دارالفنون بیش‌تر ببینید:

کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی نغمه ثمینی | لینک تماشا

کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی مهران کاشانی | لینک تماشا

 

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب سردبیر

اندازه‌های خودم را می‌دانم | گفت‌وگوی خسرو نقیبی با سیروان خسروی درباره‌ی بازیگری

سیروان خسروی

در این گفت‌وگوی مفصل چهل‌دقیقه‌ای، سیروان خسروی که با ایفای نقش نخست سریال #حرفه_ای (بیرون از فضای موسیقی که در آن ستاره است) در کانون توجه سینمایی‌ها نیز قرار گرفته، رودرروی خسرو نقیبی سردبیر آرت‌تاکس نشسته و برای اولین‌بار در یک گفت‌وگوی سینمایی، به تمام سؤال‌ها، ابهامات و انتقادات درباره‌ی این سمت کارنامه‌ی حرفه‌ای‌اش پاسخ داده است.

سیروان در این گفت‌وگو می‌گوید خودش را در ورود به سینما نابازیگر می‌دانسته، جای کسی را تنگ نکرده و قرار هم نیست به صورت تمام‌وقت بازیگری را ادامه دهد؛ چرا که هنوز در عرصه‌ی موسیقی بلندپروازی‌هایی دارد و مهم‌ترین دغدغه‌اش آن‌جاست. در این گفت‌وگو می‌توانید سمت دیگر چهره‌ی این آرتیست را ببینید؛ سطح دانسته‌هاش از سینمای ایران و جهان، تلاشی که برای رسیدن به یک نقش کرده و البته پیشینه و آینده‌اش با سینما و نسبت به آن.

این گفت‌وگو محصول اختصاصی آرت‌تاکس است و بازگشت ما به تولیدات تصویری پس از دو سال رخوت حاصل از همه‌گیری کرونا.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم قهرمان | از تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی بیش‌تر ببینید

تریلر فیلم قهرمان

نسخه‌ی ایرانی تریلر فیلم قهرمان ساخته‌ی مسعود رفیع‌زاده که در آن جزئیات بیش‌تری از داستان و تصاویر تازه‌تری از فیلم را می‌توانید تماشا کنید

تریلر فیلم قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی
اکران در سینماهای سراسر ایران

ساخت آنونس: مسعود رفیع‌زاده

#قهرمان

ادامه مطلب

آنونس

انتشار اولین تیزر از پشت‌صحنه‌ی«خائن‌کشی» همزمان با زادروز هشتاد سالگی مسعود کیمیایی

پشت‌صحنه‌ی خائن‌کشی

انتشار اولین تیزر از پشت‌صحنه‌ی«خائن‌کشی» همزمان با زادروز هشتاد سالگی مسعود کیمیایی

اولین تیزر از پشت‌صحنه‌ی سی‌امین فیلم مسعود کیمیایی«خائن‌کشی» به تهیه‌کنندگی علی اوجی همزمان با زادروز هشتاد سالگی مسعود کیمیایی

«خائن‌کشی» سی‌امین فیلم مسعود کیمیایی به تهیه‌کنندگی علی اوجی همزمان با زادروز این هنرمند منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی فیلم، داستان آخرین فیلم مسعود کیمیایی رفاقت و گذری به ماجرای ملی شدن صنعت نفت دارد که سکانس‌های مربوط به این رخداد تاریخی در روز ۲۹ اسفندماه همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت فیلمبرداری و به پایان رسید

امیر آقایی، پولاد کیمیایی، پانته‌آ بهرام، سارا بهرامی، اندیشه فولادوند، حمیدرضا آذرنگ، سام درخشانی، نرگس محمدی، رضا یزدانی، الهام حمیدی، نسیم ادبی، فریبا نادری، شکیب شجره، پردیس پورعابدینی با حضور فرهاد آئیش، سعید پیردوست، امیررضا دلاوری، ایوب آقاخانی، سام نوری، امیرکاوه آهنین‌جان ، ایلیا کیوان، امیرحسین نوروزبیگی و کیانوش گرامی و هنرمندی مهران مدیری بازیگرانی هستند که در آخرین ساخته مسعود کیمیایی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

 

نخستین تصویر از مهران مدیری در فیلمِ مسعود کیمیایی

ساخت تیزر شهیار کبیری

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها