با ما همراه باشید
اخراج رومن پولانسکی از اسکار اخراج رومن پولانسکی از اسکار

سینمای جهان

ماجرای اخراج رومن پولانسکی از آکادمی اسکار | کدام اعضای آکادمی پولانسکی را اخراج کردند؟

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: گزارشی از اخراج رومن پولانسکی از اسکار و بررسی عاملان این اتفاق در میان اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینما

نگاهی به هیئت داوران آکادمی علوم و هنرهای سینما از دید پرونده‌ی رومن پولانسکی

در ۲۶ ژوئن، رومن پولانسکی از آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) بابت اخراج او از این آکادمی شکایت کرد. حالا باید فرصت را برای بررسی روابط درون هیئت داوران اسکار غنیمت شمرد و تلاش کرد به سازوکار موجود در پس پرده‌ی آکادمی پی برد.

پولانسکی نزدیک به ۵۰ سال در عضویت آکادمی بوده. او به همراه با بیل کازبی در اوایل ماه می ۲۰۱۸ از این مجموعه اخراج شدند. این اخراج به دلیل تعیین استانداردهای رفتاری جدیدی بود که در ۲۷ ژانویه‌ی همان سال برای اعضا ارسال شده بود. پیش از این هم در اکتبر سال گذشته و یک هفته پس از انتشار گزارش نیویورک تایمز درباره‌ی ادعاهای آزار جنسی توسط هاروی واینستین، او هم از آکادمی اخراج شد.

پولانسکی از زمانی که حکم نهایی برای او در پرونده‌ی تجاوزی که در ۱۹۷۸ اتفاق افتاد صادر شده یک فراری در ایالات متحده به حساب می‌آید با این حال آکادمی با اهدای جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردان برای فیلم «پیانیست» در سال ۲۰۰۳ از او تقدیر کرد.

به هر حال، پولانسکی در ۳ می ۲۰۱۸ با نامه‌ای از سوی آکادمی از اخراج خود آگاه شد و در ۱۹ آوریل همان سال شکایت کرد و از دادگاه خواست تا پذیرش مجدد او را بپذیرد.

هارلند براون، وکیل پولانسکی، جزئیات جالبی را از گزارشی که در ماه گذشته منتشر شده بیان می‌کند:

به گفته‌ی هارلند براون پس از آن که هیئت داوران در ۱ می ۲۰۱۸ جمع شدند، نامه‌ای دریافت کردند که در آن خواسته شده بود تا بیل کازبی که از ۱۹۹۶ عضو آکادمی بود به دلیل محکوم شدنش به علت آزار جنسی بلافاصله اخراج شود. گزارش براون گفت که امضای روی نامه پاک شده بود و برای همین این که چه کسی دقیقاً این درخواست را ارائه کرده نامشخص است. حالا ماجرا وارد فاز دیگری می‌شود: چه کسانی این نامه را خوانده و با آن موافقت کردند؟ داوران رشته‌ی بازیگری که این سه‌نفر بودند: تام هنکس، لارا درن و ووپی گلدبرگ.

پس به نظر می‌رسد که آن بازیگری که به‌طور ناشناس نامه داده و داوران مسبب اخراج کازبی بوده‌اند یا آن را تایید کرده‌اند. در این جا بود که اتفاقی دیگر افتاد.

همان طور که در گزارش براون نوشته شده است، بر اساس صورت جلسه‌های موجود: «پس از یک بحث طولانی، تصمیمی گرفته شد، تایید کردند و با دو سوم رای کل اعضای هیئت تصویب کردند که در کنار عضویت بیل کازبی رومن پولانسکی هم از آکادمی اخراج شود.»

به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد که در آن جلسه پولانسکی را با کازبی «یک کاسه کرده‌اند». این که این دو را با یک رای‌گیری یا با رای‌گیری‌های جداگانه اخراج کرده‌اند مشخص نیست. صورت جلسه‌ها هم مشخص نمی‌کنند که چه کسی پیشنهاد اخراج پولانسکی را داده و دلیلش را هم نگفته.

براون در ۸ می گفت که شخصن با یک وکیل آکادمی تماس گرفته و از این که هیئت داوران فرآیند قانونی اعلام شده‌ی خود را برای بررسی جرم‌ها نقض کرده‌اند شکایت کرده. بر اساس قوانینی که در ۲۷ ژانویه به اعضا اعلام شد، به کسانی که متهم به سوء رفتار هستند اطلاعیه‌ای داده می‌شود و به آن‌ها فرصتی برای پاسخ‌گویی داده خواهد شد. گزارش براون می‌گوید که در ۱۵ می به او اطلاع داده شد که «دلیل اصلی اخراج آقای پولانسکی محکومیت کیفری و فراری بودن اوست. همین. موضوعی که داوران از مدت‌ها قبل از آن باخبر بودند.»

البته که پولانسکی هم در دادگاه‌های سراسر جهان، به درست یا به غلط، ادعا کرده که فرار او به خاطر رفتار قضایی نادرست بوده است.

به گفته‌ی براون، آکادمی در اقدامی نیمه سازش‌کارانه به پولانسکی اجازه دادند تا شواهدی را به داوران ارائه کند تا شاید آنان در اخراج او «تجدید نظر» کنند. براون اعتراض کرد که این تجدید نظر بار اثبات کردن را از روی دوش هیئت داوران برداشته و به گردن پولانسکی می‌اندازد ولی او پیشنهاد کرد که با داوران دیدار کند تا تاریخچه‌ی طولانی و پررنج درگیری‌های قانونی پولانسکی را برای آنان شرح دهد.

پیشنهاد جلسه‌ی توجیهی خصوصی رد شد. در عوض به براون اجازه داده شد تا گزارشی ۴۵۰ صفحه‌ای از بایگانی‌های عمومی را به همراه نسخه‌ای از مستند «رومن پولانسکی: محبوب و مورد علاقه» از مارینا زنوویچ (که برنده‌ی دو جایزه‌ی امی در سال ۲۰۰۹ شد) را ضمیمه‌ی پرونده کند. آکادمی این اسناد را از طریق درگاهی آنلاین به دست داوران رساند. عجیب این که با وجود این که این اسناد از بایگانی‌های عمومی دادگاه‌ها گردآوری شده بود اما به داوران چیزی درباره‌ی چاپ یا دانلود هیچ کدام از این اسناد گفته نشده بود. خلاصه این که رای خروج پابرجا ماند و پولانسکی در نهایت شکایت کرد.

تا روز جمعه، بایگانی‌های آنلاین دادگاه لس‌آنجلس هیچ گزارشی را از سوی وکلای آکادمی برای دادگاه نشان نداده‌اند. آن‌ها در گذشته ادعا کرده بودند که وضعیت متواری بودن پولانسکی مانع هر نوع لغو اتهامی از او در دادگاه می‌شود. براون هم ادعا کرده است که قاضی باید بررسی دقیقی از این بایگانی‌های قانونی انجام دهد تا مشخص شود که آیا خطای قانونی دادگاه موجب شده است که او متواری محسوب گردد یا خیر.

این که پرونده‌ی پولانسکی به عدالتی واقعی خواهد رسید یا نه را باید به کسانی که از من خردمندترند سپرد. با این حال هیچ کس در پیچش‌ها و حرکت‌های مخفیانه از هیئت داوران آکادمی بهتر نیست.

 

نویسنده: مایکل سیپلی – Deadline

نویسنده: پویا مشهدی محمدرضا  آرت‌تاکس

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

آنونس

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

«گزارش فرانسوی» کمدی درامی به کارگردانی وس اندرسون است. داستان این فیلم حول کارکنان یک مجله‌ی اروپایی در یک شهر تخیلی فرانسوی می‌گذرد که تصمیم می‌گیرند یک نسخه یادمان چاپ کرده و به بزرگداشت سه واقعه مهم یک دهه گذشته‌شان بپردازند.

این سه واقعه عبارت‌ند از حبس ابد یک هنرمند، شورش‌های دانشجویی و یک گروگان‌گیری. وس اندرسون در ساخت این فیلم از زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته‌است.

پیش‌تولید عجیب فیلم جدید وس اندرسون از زبان رابرت یئومان


این فیلم پرستاره بازیگران نام‌داری مانند بنیسیو دل‌تورو، آدریان برودی، تیلدا سوینتون، لئا سیدو، فرانسس مک‌دورمند، تیموتی شالامه، بیل مورای، اون ویلسون و ادوارد نورتون را دور هم جمع کرده و قرار است پس از افتتاحیه در جشنواره‌ی فیلم کن، به شکل عمومی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ اکران شود

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک درباره‌ی زندگی زلاتان ابراهیموویچ

تریلر فیلم من زلاتان هستم

تریلر فیلم من زلاتان هستم منتشر شد

فیلم من زلاتان هستم در ژانر بیوگرافیک اثری‌ست به کارگردانی ینس سیوگرن که براساس کتابی با همین نام به نوشته‌ی دیوید لاگرکرانتز ساخته شده و داستان زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست مشهور سوئدی را در دو دوره‌ی مختلف بیان می‌کند.

گرانیت روشیتی در نقش زلاتان ۱۷ ساله و دومینیک آندرسون بایراکتاتی نقش زلاتان ۱۱ ساله را دارند و در کنار این دو بازیگرانی نظیر امانوئل آیتا، دیوید اس لیندگرن و هاکان بنگستون نیز در فیلم حاضر هستند.

این اثر دهم سپتامبر اکران خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز

تریلر فیلم مرد آزاد

تریلر فیلم مرد آزاد منتشر شد

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم مرد آزاد به کارگردانی شان لوی با بازی رایان رینولدز، جو کری و جودی کورمر منتشر شد

«مرد آزاد» فیلمی است ساخته‌ی شان لوی، کارگردان سری معروف «شبی درموزه» و توسط مت لیبرمن و زک پن نوشته شده است. این فیلم در ادامه‌ی روال آثاری مانند «بازیکن یک آماده»، «رالف خراب‌کار» و «گیمر»، داستان دنیایی را در بازی‌های ویدیویی به تصویر می‌کشد که ترکیبی از دو عنوان بسیار پرطرفدار GTA و Fortnite است.

گای، یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC)های این دنیاست که بعد از کشتن یکی از بازیکنان، با برداشتن عینکش دنیا را از فیلتر HUD (جزئیات مختلفی که در بازی‌ها روی صفحه می‌آیند مانند مقدار سلامتی، استقامت و گلوله) می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به مبارزه‌ی جهانی بپیوندد.

در مرکز «مرد آزاد»، رایان رینولدز به عنوان شخصیت اصلی قرار گرفته و بازیگرانی مانند جودی کورمر (کشتن ایو)،جو کری (چیزهای عجیب) و تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه و ثور: راگناروک) نیز حصور دارند.

«مرد آزاد» از جمله پروژه‌هایی بود که زیر نظر کمپانی فاکس قرن بیستم کلید خورد ولی در نهایت قرار است توسط دیزنی منتشر شود (چنین اتفاقی برای فیلم فوردعلیه فراری نیز رخ داد).

 

جدیدترین تریلر فیلم «مرد آزاد» با بازی رایان رینولدز |

Free Guy Official Trailer

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها