با ما همراه باشید

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: در قسمت نخست این ورکشاپ درباره‌ی «عامل مقاومت در نوشتن» صحبت کردیم و در ادامه‌ی آن می‌خواهیم به یک استراتژی مناسب برای شکست دادن «مقاومت» و الهام در نوشتن را بررسی کینم

استیون پرسفیلد راه حل این مشکل را «حرفه‌ای شدن» می‌داند. او حرفه‌ای شدن را پول درآوردن یا نیاوردن از نوشته‌تان نمی‌داند. در واقع این، فلسفه‌ی کار کردن و ایدئولوژی و اصول اخلاقی که با استفاده از آن پروژه‌تان را جلو می‌برید، است. می‌توانید یک روز حرفه‌ای باشید و روز بعد آماتور.

نمونه‌ای از منش و رفتار یک نویسنده‌ی حرفه‌ای را می‌توان در گفتگوی دو طرفه‌ی جورج آر آر مارتین و استفن کینگ یافت:

جورج آر آر مارتین: «یه سؤالی ازت داشتم. چه‌طور این‌قدر زود پشت سر هم کتاب می‌نویسی؟ من خودم شش ماه بی‌نظیر داشتم و تونستم سه فصل در آن مدت بنویسم. اما تو در همون زمان سه تا کتاب می‌نویسی!»

استفن کینگ: «نحوه‌ی کار من به این شکله که تلاش می‌کنم پشت میز بشینم و حداقل شش صفحه بنویسم. بنابراین برای کتابی مثل آخرین گشت، هر روز کار می‌کنم و تلاش می‌کنم اون شش صفحه رو به تمیزترین شکل ممکن دربیارم.»

_ و هر روز به اون هدف شش صفحه می‌رسی؟

+ معمولن!

همان‌طور که پرسفیلد می‌گوید: «حرفه‌ای می‌داند که عمل ساده‌ی نشستن و شروع به کار باعث آغاز پروسه‌ای الهام‌بخش می‌شود. آماتور منتظر منبع الهام می‌ماند ولی فرد حرفه‌ای می‌داند که این منبع الهام از شروع کردن کار حاصل می‌شود.»

“حرفه‌ای شدن ربطی به استعداد ندارد”

حالا همان طور که می‌بینید، حرفه‌ای شدن ربطی به استعداد ندارد. جرج آر آر مارتین یکی از بااستعدادترین نویسندگان نسل ماست اما حرفه‌ای نشده به‌همین‌دلیل همه منتظر کتاب بعدی او هستند. فرد حرفه‌ای در مقابل ترسش، عمل می‌کند درحالی‌که اگر یک آماتور از پروسه‌ی خلق بترسد منتظر می‌ماند تا ترسش ناپدید شود. حرفه‌ای می‌داند که این اتفاق هیچ‌وقت رخ نمی‌دهد و به هرصورت کارش را شروع می‌کند. آماتور آرزوی شروع شکوهمندانه‌ای دارد که حرفه‌ای نیازی به این ندارد. او می‌داند موفقیت صرفن یکی از نتایج کارش است. او کارش را انجام می‌دهد و می‌گذارد پاداشش را بگیرد و یا حتا نگیرد. به این شکل، او ناامید نمی‌شود. ناامیدی دوست مقاومت است که ما را تسلیم می‌کند.

حرفه‌ای هم چنین تحت هر شرایطی به کارش ادامه می‌دهد و بهانه‌هایی مانند بدشانسی، مشقت و ناعدالتی را برای ننوشتن استفاده نمی‌کند. البته او با شانس خوب و برد هم فکر نمی‌کند به جایی رسیده. او موقعیتش را به هر شکلی که هست می‌پذیرد. حرفه‌ای به راهش ادامه می‌دهد، فارغ از هر چیزی حرفه‌ای نفسش را فرومی‌کشد و باخت و برد را شخصی نمی‌پندارد.

“حرفه‌ای انتقاد را می‌پذیرد اما نمی‌گذارد به او ضربه بزند”

ترس از طرد شدن احساسی انسانی است و در همه وجود دارد. مقاومت این را می‌داند و با استفاده از این ما را فلج می‌کند و از کار کردن ما جلوگیری می‌کند. پرسفیلد می‌گوید این یکی از سخت‌ترین وجهه‌های حرفه‌ای شدن است. حرفه‌ای روح و قلبش را در کارش می‌گذارد و بعد قدمی به عقب برمی‌دارد به سختی و سردی کارش را می‌سنجد. او نکته‌هایی یادداشت می‌کند که در آینده او را کمک می‌کند و به سراغ پروژه‌ی بعدی‌اش می‌رود. حرفه‌ای انتقاد را می‌پذیرد اما نمی‌گذارد به او ضربه بزند. می‌داند مقاومت از عدم پذیرش استفاده می‌کند تا او را از هم بپاشد. برای همین حرفه‌ای، سختی را تحمل می‌کند. وقتی روی صحنه ایستاده و همه به او می‌خندند، می‌داند روی صحنه بودن بهتر از کناره‌گیری کردن است و در نهایت، در حالی که آماتور سخنان رمانتیکی در مورد عشق به نوشتن می‌گوید و به پول درنیاوردن اهمیت ندهد و افتخار نکند. حرفه‌ای می‌داند عشق بیش از حد باعث می‌شود خشکش بزند. کار کردن برای پول، شیوه‌ای ذهنی است که او را تبدیل به یک کارگر می‌کند.

به گفته‌ی پرسفیلد منبع الهام، روش کارگری را دوست دارد. او کسانی که کارشان را سخت می‌گیرند، دوست دارد و از آدم‌های از کار دررو بدش می‌آید. حرفه‌ای پول را می‌گیرد تا عشقش را به حرفه تبدیل کند. ظاهرا او در این بازی هست تا پول بگیرد اما در نهایت برای عشقش به این بازی، کارش را ادامه می‌دهد. در این نقطه شاید فکر کنید: «چه دیدگاه سرد و بی‌حسی نسبت به کارهای خلاقیتی. رومانس کجاست؟ اسطوره‌ها کجا رفته‌اند؟ زیبایی و رمز و راز هنر چه شد؟» این‌ها چیزهایی هستند که باید به هنگام حرفه‌ای شدن به عنوان هدف در نظر بگیرید چون باید بدانید وقتی مقاومت را شکست دادید و برای کار کردن نشستید، اتفاقی جادویی رخ می‌دهد. وقتی می‌نشینید و شروع به نوشتن می‌کنید احساس الهام‌بخشی ما را می‌گیرد و کلمات بدون تلاشی جریان می‌یابند. اسمش را می‌توانید «وضعیت جریانی» یا «بودن ذهن در آن حال و هوا» بگذارید. پرسفیلد برای این وضعیت نام « الهام در نوشتن » گزیده است.

الخاندرو ایناریتو و مایکل مان درباره‌ی ریشه‌های تاریخی فیلم «از گور برخاسته» می‌گویند قسمت اول | قسمت دوم | قسمت سوم

اگر جایگاه مقاومت در جهنم باشد، خلاقیت در بهشت پیدا می‌شود. درست در این لحظه، منبع الهام به پایین نگاه می‌کند و کار بی‌وقفه‌تان و حرفه‌ای بودن‌تان را تحسین می‌کند. وقتی خود را با رفتاری غیرخودخواهانه و بدون غرور نشان می‌دهید، او پایین می‌آید و روی شانه‌هایتان می‌نشیند. مانند یار قدرتمندی که شما را در رسیدن به هدف‌تان کمک می‌کند. وقتی‌که مقاومت را شکست دادید و شروع کردید، منبع الهام در نوشتن شما را هدایت می‌کند و در کنار شما، با نیروی تاریک مقاومت می‌جنگد تا وقتی‌که پروژه‌تان را تمام کنید. در این لحظه است که کلمات آخر را می‌نویسید، نت آخر را می‌نوازید، آخرین قدم را در رقص برمی‌دارید، می‌توانید به چشمان مقاومت نگاه کنید و بگویید: «برو بمیر، عوضی!» و بعد از اون پروژه‌ی جدیدی رو شروع می‌کنید و نبرد دوباره آغاز می‌شود.

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینماآرت

کلمه از کریر، تصویر از بونوئل | گفت‌وگوی ژان کلود کریر درباره‌ی بونوئل و آثاری که خلق کردند

گفت و گوی ژان کلود کریر

برای اولین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی ببینید: گفت و گوی ژان کلود کریر درباره‌‌ی مهم‌ترین آثاری که او را در تاریخ سینما جاودانه کرد

ژان کلود کریر فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی بود. او هم‌چنین در چندین فیلم نیز بازی کرد. او سردبیر مجله‌ی فمی بود و در سال ۱۹۸۱ عضو هیأت داوران فستیوال کن. کریر در تنها تلاشی که برای کارگردانی صورت داد، در سال ۱۹۶۹ فیلمی کوتاه ساخت که توانست با این فیلم جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران کن را از آن خود کند. او فیلم‌نامه‌نویسی را ادامه داد و در این مدت با کارگردانانی بین‌المللی هم‌چون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژان‌لوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما هم‌کاری کرد.
با این حال کریر طولانی‌ترین همکاری را با لوییس بونوئل داشت. در ۹ فیلم‌نامه که شش تای آن‌ها به عنوان اثری از بونوئل ساخته شد. در این گفت‌وگو که به مناسبت درگذشت کریر برای نخستین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی آرت‌تاکس منتشر می‌شود، او از «رؤیاهای بونوئلی» می‌گوید؛ طریقه‌ی سال‌ها هم‌کاری مشترک با فیلم‌ساز افسانه‌ای.

در کنار گفت و گوی ژان کلود کریر ببینید:

پایان آقای نویسنده | ژان کلود کریر در ۸۹ساله‌گی درگذشت

Jean-Claude Carrière was a French novelist, screenwriter, actor, and Academy Award honoree. He was an alumnus of the École normale supérieure de Saint-Cloud and was president of La Fémis, the French state film school. Carrière was a frequent collaborator with Luis Buñuel on the screenplays of Buñuel’s late French films.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید: مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت

فیلم گاو خشمگین

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ به مناسبت چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ساخته‌ی ماندگار مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو، لحظات ماندگار این فیلم کالت را مرور خواهیم کرد.

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید:
مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت + حقایقی که شاید ندانید

«گاو خشمگین» یک فیلم اقتباسی‌ست بر اساس کتابی اتوبیوگرافیک. رابرت دنیرو اولین‌بار سر صحنه‌ی «پدرخوانده ۲» کتاب را خواند. از شیوه‌ی نگارش کتاب خوشش نیامد اما شیفته‌‌ی کاراکتر جیک لاموتا شد. همان موقع کتاب را به مارتین اسکورسیزی که سر صحنه‌ی فیلم «آلیس دیگر این‌جا زندگی نمی‌کند» به کارگردانی مشغول بود نشان داد و امید داشت او کارگردانی فیلم را قبول کند. اما اسکورسیزی چندبار از ساخت این فیلم شانه‌ خالی کرد و گفت هیچ ایده‌ای ندارد که با این قصه چه کند!

اما چه شد که اسکورسیزی ساخت فیلم را قبول کرد؟ مارتی بزرگ در همان سال‌ها یک اوردز اساسی را تجربه کرد. نزدیکان اسکورسیزی تعریف می‌کنند از تمامی منافذ بدنش خون بیرون می‌زد و امیدی به زنده‌ماندنش نبود. با این همه به کمک رابرت دنیرو، اسکورسیزی به زندگی برگشت و اعتیاد را ترک کرد. حالا داستان جیک لاموتا برای مارتی رنگ‌وبوی شخصی گرفت. خودش می‌گوید: «هر بار که فیلم می‌سازید انگار در رینگ بوکس قرار دارید!»

اما ماجرا به همین سادگی‌ها نبود. کمپانی سازنده‌ی «گاو خشمگین» تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا گذاشته بود. فیلمی که در گیشه شکستی خورد و کمپانی سازنده را دچار بحران کرد. اسکورسیزی دو سال قبل در فستیوال ترابیکا تعریف می‌کرد ما در میانه‌های فیلم‌برداری بودیم و نمایندگان کمپانی پیش من و دنیرو آمدند. ما با شور و حرارت از پروژه حرف می‌زدیم و آن‌ها نگران بودند که چرا فیلم سیاه‌سفید است. در نهایت تمام حرف‌ها آن‌ها از ما خواستند که ادامه بدهیم. بعدن فهمیدم نمایندگان آن روز آمده بودند تا به ما بگویند این پروژه باید کنسل شود. شور و اشتیاق ما باعث شد سکوت کنند. «گاو خشمگین» این‌گونه خلق شد.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

پشت صحنه فیلم Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ نگاهی به پشت صحنه و جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت
پشت صحنه جلوه‌های ویژه‌ی فیلم Ad Astra

به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانه‌ست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانی‌های جلوه‌های ویژه‌ی بزرگی هم در کار دخیل بودن. ام‌پی‌سی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانی‌ها هستن که همه با هم‌دیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیش‌تر علمی به نظر برسه تا تخیلی.

مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنه‌ی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مک‌براید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار می‌کنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب می‌کنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوه‌های ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.

ام‌پی‌سی: برای تمام سکانس‌های بلند شدن و فرود، کمپانی ام‌پی‌سی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اون‌ها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیه‌سازی‌شون تا حد امکان به واقعیت نزدیک‌ باشه. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکس‌شده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم ام‌پی‌سی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا می‌رفت تا بتونه نورپردازی واقع‌بینانه‌ای ایجاد کنه و همین‌طور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقه‌ای ایجاد می‌کنه.

ببینید: معرفی اختصاصی آرت‌تاکس از فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان»

Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها