موریکونه به روایت موریکونه | اثر انگشت زندگی روی نت آهنگهام پیداست
آرتتاکس – گروه سینمای جهان: با درگذشت انیو موریکونه ، آهنگساز مشهور ایتالیایی و برندهی جایزهی اسکار بهترین موسیقی فیلم برای «هشت نفرتانگیز» کوئنتین تارانتینو، در ۹۱ سالگی، ورایتی به سراغ مصاحبهای با او در سال ۲۰۱۶ رفته که در آن موریکونه حرفهی کاری طولانی خود را بررسی میکند. این مصاحبه را در اینجا میخوانیم:
شما در روزهای آغازین کار خود اغلب بیش از ۲۰ موسیقی فیلم در سال میساختید ولی همکاران شما به صورت میانگین چهار یا پنج موسیقی فیلم میساختند.
انیو موریکونه: در گذشته به هر کسی که به سراغم میآمد پاسخ مثبت میدادم. اکنون و با گذشت زمان کمی سختگیر شدهام. سعی میکنم بیشتر با کارگردانانی که میشناسم کار کنم. من برای نوشتن قطعات کنسرتم نیز زمان میخواهم.
شما چگونه آهنگساز فیلم شدید؟
جوان که بودم کارم را با رهبری ارکستر و تنظیم آهنگهای پاپ برای رادیو، تلویزیون، صنعت موسیقی و تئاتر شروع کردم. ناگهان یک فیلمساز از من خواست تا برای فیلمی آهنگ بسازم و این شروع حرفهی کاری من در این زمینه بود.
فکر میکنید که این تمرین آهنگسازی شما در حوزهی موسیقی پاپ در ساخت موسیقی فیلم به کارتان آمد؟
قطعاً. هر کاری که در تمام عمرم کردم، تنظیم قطعات، رهبری ارکستر، آهنگسازی، همه به شدت مفید بودند. همهشان ردی بر حرفهی کاریام به جا گذاشتند.
نقطهی عطف زندگی شما چند سال بعد و با سرجیو لئونه رخ داد. آیا میدانستید که شما سنت موسیقی فیلمهای وسترن را با استفاده از سوت، گیتار الکتریک، آوازها و گروه کر شکستید؟
نه. من نفهمیدم که داشتم انقلابی موسیقایی در ژانر موسیقی وسترن به راه میانداختم. بعدها دیگران این موضوع را به من گفتند.
در کنار مطالعهی این مصاحبه ببینید:
بررسی همکاریهای مشترک سرجیو لئونه و انیو موریکونه | پروسهی خلق شاهکار
آیا فکر میکنید که تمام تواناییهای بالقوهی موسیقی در فیلمها استفاده شده است؟
نمیتوانم آینده را پیشبینی کنم ولی فکر میکنم که آهنگسازان جدی و درست هنوز میتوانند تلاش کنند تا به چیزی دست پیدا کنند که پیشتر به دست نیامده. مانع اصلی نوآوری این است که مخاطبان متوجه ارزش واقعی موسیقی نشوند. فرهنگ تماشای فیلم همگام با مخاطبانش رشد و نمو پیدا کرده اما چنین چیزی را دربارهی موسیقی در سینما نمیتوان گفت.
آیا شما فلسفهای کلی دربارهی ساخت موسیقی فیلم دارید؟
من اول از همه به حرفهای کارگردان با دقت گوش میدهم. زمانی که فرصتش پیش بیاید فیلم را می بینم و بعد به نوعی از موسیقی فکر میکنم که برای فیلم مفید خواهد بود. همزمان سعی میکنم که این موسیقی سازگار با شخصیت و سبک خودم هم باشد.
آیا میتوانید این سبک را توصیف کنید؟
نه نمیتوانم. شاید این کار به عهدهی منتقدان موسیقایی است. آن چه میتوانم بگویم این است که من سبکی شخصی و دانشی عمیق دربارهی ترکیببندی موسیقی و تاریخچهی موسیقی دارم. من از تواناییهای خودم و فرهنگ موسیقاییام بسیار مطمئنم و برای آهنگسازی میتوانم روی همهی اینها حساب کنم.
مترجم: پویا مشهدی محمدرضا – آرتتاکس
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران