ترجمهی اختصاصی از آرتتاکس: پس از حملهی مارتین اسکورسیزی به دنیای مارول در روزهای اخیر حالا رابرت دنیرو از کارتونیشدن سینما انتقاد میکند
ما کارتون نمیسازیم!
یکی از نکات مهم مورد بحث «مرد ایرلندی»، فیلم جدید مارتین اسکورسیزی، استفاده از فناوری پیشرفته و گرانقیمت جوانسازی برای ممکن کردن ایفای نقش مراحل مختلف زندگی شخصیتها توسط بازیگران اصلی است.
این همان فناوری است که به اسکورسیزی اجازه داد تا بازیگرانی را که میخواست به کار بگیرد و داستان را به شیوهی دلخواه خود روایت کند. ولی همان طور که رابرت دنیرو توضیح میدهد، پیشرفتهایی از این دست در فناوری فیلمسازی میتواند فیلمها را مانند آثار مارول «کارتونی» کند.
از مرد ایرلندی بیشتر بخوانید:
مروری بر «مرد ایرلندی» اسکورسیزی: منتقدان چه میگویند؟
او میگوید: «این چیزهای تکنولوژیک تا همین نقطه میتواند پیشرفت کند و قرار نیست چیزهای دیگر را تغییر دهد. اما اگر موفق شود و به جایی برسد که یک شخص و یک انسان نباشد شکل دیگری از سرگرمی به خود میگیرد. چیزی مانند کمیک استریپهای مارول میشود. با شخصیتهای مانند کتابهای کمیک و چیزهای کارتونی.»
دیدگاه دنیرو به نظر میرسد این باشد که پیشرفتهای تکنولوژیک مانند مانند جوانسازی ابزارها و کمکهای یک فیلماند و گرچه برخی چیزها را تغییر میدهند اما در نهایت در نحوهی ایفای نقش یک بازیگر تاثیری ندارند. اما اگر فناوری به سطحی از پیشرفت برسد یا به نحوی استفاده شود که عنصر انسانی بازیگر به حداقل برسد یا حذف و خنثی شود آن گاه به چیز دیگری تبدیل خواهد شد. چیزی کارتونی مانند یک فیلم مارول.
کلمهی «کارتونی» در حوزهی فیلم معمولن باری منفی با خود حمل میکند ولی به نظر نمیرسد که منظور دنیرو در این جا همین بوده. تفسیر من از حرف او این است که او میگوید وقتی فناوری فیلمسازی مانند جوانسازی به نقطهای برسد که اجرا دیگر فاقد آن جوهرهی انسانی خود باشد اساسن به کارتون تبدیل میشود. او سپس چنین کیفیتی را به کمیک استریپها، کتابهای کمیک و فیلمهای مارول تشبیه میکند.
به نظر نمیرسد که هدف از این حرف تخریب بوده باشد. او به طور علنی قضاوتی دربارهی ارزش یکی علیه دیگری نکرده است و صرفن مرز بین وقتی که فناوری برای کمک در اجرا در فیلمی مانند «مرد ایرلندی» استفاده میشود و وقتی فناوری بخش بزرگتری از اجرا را، مانند بخش های خاصی از فیلمهای مارول، تشکیل میدهد مشخص کرده است.
مارتین اسکورسیزی خشم طرفداران فیلمهای کارتونهای کمیک را با نظرات اخیرش دربارهی فیلمهای مارول برانگیخته است ولی رابرت دنیرو به صورت علنی در این مصاحبه مشخص نکرده است که آیا معتقد است که فیلمهای مارول سینمای واقعی هستند یا خیر. اما با این حال باور دارد که فناوریهای پیشرفتهای که هم در «مرد ایرلندی» و هم در فیلمهای مارول حضور دارند محدودند.
مترجم: پویا مشهدی محمدرضا
نویسنده: نیک اوانز – Cinema Blend