با ما همراه باشید
راجر دیکینز راجر دیکینز

خبر

مخالفت راجز دیکینز با تصویربرداری «بلیدرانر ۲۰۴۹» به روش استودیوهای هالیوودی

ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس: راجر دیکینز در ویدیو چتی در کنار بررسی حرفه‌ی کاری‌اش، به نقد روش فیلم‌برداری نظام استودیویی هالیوود پرداخته و در فیلم «بلیدرانر ۲۰۴۹» به این موضوع واکنش نشان می‌دهد.

دل‌خوری راجر دیکینز از استودیوهای هالیوودی

راجر دیکینز اکنون کمی از هالیوود دل‌خور است. این تصویربردار برنده‌ی دو جایزه‌ی اسکار در قرنطینه‌اش وقت گذاشت و در ویدیو چتی با Collider مصاحبه‌ای تقریباً ۹۰ دقیقه‌ای انجام داد و طی آن به بررسی حرفه‌ی کاری درخشان خود، از «رستگاری در شاوشنک» گرفته تا «فارگو»، «بلیدرانر ۲۰۴۹» و «۱۹۱۷» پرداخت. دیکینز کمی هم به نقد هالیوود پرداخت و گفت:«در ساخت فیلم‌ها بیش‌تر به زیبایی‌شناسی پرداخته می‌شود تا به داستان و محتوای آن و آن چه که فیلم می‌خواهد بگوید. این موضوع برایم بسیار دل‌سرد و ناامیدکننده است.»

در کنار مطالعه‌ی مصاحبه‌ی راجر دیکینز ببینید:

ورکشاپ ۱۲ |‌ راجر دیکینز از سختی‌‌ هماهنگی فیلم‌برداری و پست پروداکشن می‌گوید

یک دلیل برای مسیر رو به زوال هالیوود که دیکینز در طی مصاحبه به آن اشاره کرد فقدان صدایی منسجم در استودیوهای اصلی و بزرگ هالیوود است. استودیوها اغلب برای فیلم‌برداری صحنه‌های مختلف به گروه‌های ثانویه تکیه می‌کنند. استودیوی مارول به خاطر این کار منفور شده است. یک دلیل برای این که جهان سینمایی مارول استعدادهای مستقل را جذب خود کرده است این است که این استودیو گروه ثانویه‌ای برای کار روی صحنه‌های اکشن دارد. دیکینز و همسر و همکار قدیمی او در فیلم‌سازی، جیمز الیس دیکینز، مخالف چنین کاری‌اند.

جیمز الیس به یاد آورد که چگونه ‌مجری طرح در هنگام پیش‌تولید «بلیدرانر ۲۰۴۹» انتظار داشت که این دو نفر برای فیلم‌برداری این اثر علمی تخیلی دنی ویلنوو به نه دوربین نیاز داشته باشند. وقتی شما راجر دیکینز را استخدام می‌کنید، شما فقط و فقط با او کار خواهید کرد. جیمز الیس گفت:«ما همواره می‌گفتیم نه، نه، به آن نیازی نداریم و مجری طرح باورمان نمی‌کرد. «اسکای‌فال» هم وضع مشابهی داشت. آن‌ها پرسیدند:«شما به پنج یا شش دوربین نیاز ندارید؟» می‌دانم که آن‌ها باورشان نمی‌شد که ما با یک دوربین کار را انجام دهیم.»

فیلم‌برداری شلخته از نظر راجر دیکینز

راجر دیکینز اضافه کرد: «همیشه همین است. آن‌ها می‌گویند: «ما به لیست چهار یا پنج نفر گروه فیلم‌برداری که می‌خواهی نیاز داریم چون می‌خواهیم همه‌ی این نماها را بگیریم.» من گفتم:«چی؟ چهار یا پنج؟ نه!» فکر کنم پرسش چنین سوالی در «بلیدرانر» اشتباه بود چون ما قبلاً هم با دنی کار کرده بودیم و احساس می‌کنم بسیار موفقیت‌آمیز هم بود. ولی همیشه این اتفاق در حین تولید می‌افتد. اگر کسی سر فیلم‌های بزرگ‌تر بگوید:«اوه ما شش دوربین به کار می‌گیریم و صحنه را ثبت می‌کنیم.» می‌گویم: «نه ممنون.»»

در کنار مطالعه‌ی مصاحبه‌ی راجر دیکینز ببینید:

تجربه‌ای جدید وسط میدان جنگ | ۱۹۱۷ مندس فراتر از دانکرک نولان

دیکینز گفت که ساخت فیلم با گروه‌های مختلف فیلم‌برداری روش «شلخته‌ای» است و گفت که او اکثریت قریب به اتفاق صحنه‌های «بلیدرانر ۲۰۴۹» را با یک دوربین فیلم‌برداری کرده است. تنها باری که دیکینز برای قاعده‌ی ضد گروه ثانویه‌ی خود استثنا قائل شد در زمان تولید «اسکای‌فال» بود. یک گروه ثانویه‌ی فیلم‌برداری برای انجام کار بدون دیکینز به ترکیه رفتند ولی او تنها به این دلیل اجازه‌ی این کار را داد که او توانسته بود همراه با سم مندس کارگردان استوری برد نماهایی که می‌خواست را با دقت تمام ترسیم کند. گروه ثانویه با دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌ی دیکینز، که فیلم‌برداری را آن گونه که خود می‌خواست ترسیم کرده بود، کار را با موفقیت به انجام رساند. به گفته‌ی دیکینز:«این از آن دسته گروه‌های ثانویه نبود که برود و کار خودش را بکند.»

دیکینز امسال جایزه‌ی اسکار بهترین تصویربرداری را به لطف کاری که در «۱۹۱۷» فیلم هیجانی جنگی مندس انجام داد از آن خود کرد. این جایزه دومین برد او در اسکار پس از «بلیدرانر ۲۰۴۹» محسوب می‌شود. اکنون دیکینز روی هیچ پروژه‌ای کار نمی‌کند.

نویسنده: زک شَرف  ایندی وایر

مترجم: پویا مشهدی محمدرضا

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر

گورکن ایرانی در شانگهای | درمیان استعدادهای جدید آسیایی

فیلم گورکن

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران: خبر حضور فیلم گورکن به کارگردانی کاظم ملایی در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم شانگهای چین.

گورکن ایرانی در شانگهای | درمیان استعدادهای جدید آسیایی

«گورکن» به کارگردانی کاظم ملایی که پیش‌تر از او فیلم کوپال را دیده بودیم، در اولین حضور بین‌المللی خود در بیست‌وسومین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم شانگهای چین به نمایش درمی‌آید.

جشنواره‌ی شانگهای یکی از جشنواره‌های الف دنیا است که تاکنون سینماگران برجسته‌ای همچون امیر کوستوریتسا، لوک بسون، الیور استون، دنی بویل، وونگ کار وای و نوری بیلگه‌جیلان ریاست هیات داوران آن را برعهده داشته‌اند. «گورکن» در اولین نمایش جهانی خود به عنوان نماینده‌ی سینمای ایران در بخش استعدادهای جدید آسیایی این رویداد معتبر سینمایی به نمایش درمی‌آید. پیش‌تر قرار بود که این جشنواره در تاریخ ۱۳ تا ۲۲ ژویٔن برگزار شود که مسیٔولان جشنواره مجبور شدند به دلیل اقدامات احتیاطی مقابله با ویروس کرونا زمان برگزاری آن را به تاریخ ۱۸ تا ۲۷ جولای (۲۸ تیر تا ۶ مرداد) موکول کنند.

در گورکن بازیگرانی چون ویشکا آسایش، حسن معجونی، مهراوه شریفی‌نیا، بهنوش بختیاری، مهدی حسینی‌نیا، رضا بهبودی و گوهر خیراندیش بازی می‌کنند و تهیه‌کنندگی فیلم را سینا سعیدیان عهده‌دار بوده است. «گورکن» یک تریلر اجتماعی و در ادامه‌ی مسیر فیلم‌سازی ملایی ساخته شده است.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

تغییر نام فرودگاه جان وین برای مصاحبه‌ای نژادپرستانه | John Wayne’s plight

جان وین

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: مصاحبه‌ی جنجالی جان وین باعث شد تا جبهه‌ی دموکراتیک اورنج کانتی در جلسه‌ای اضطراری او را نژادپرست معرفی کند.

جان وین در مخمصه | تغییر نام فرودگاه جان وین برای مصاحبه‌ای نژادپرستانه

جبهه‌ی دموکراتیک اورنج کانتی جلسه‌ای اضطراری مبنی بر تغییر نام فرودگاه جان وین برگزار کرد. این قانون، جان وین را فردی نژادپرست معرفی می‌کند.

این موضوع مبنی بر مصاحبه‌ی این بازیگر در اوایل دهه‌ی هفتاد بوده که طی آن، وین گفته: «هیچ احساس شرمی نسبت به اتفاقاتی که ۵ یا ۱۰ نسل قبل رخ دادند ندارم (ارجاع به مسائل نژآدی در میانه‌ی قرن بیستم در آمریکا). این مردم برده بودند. باور دارم سفیدها برترند تا زمانی که به سیاه‌پوستان آموزش وظیفه‌شناسی داده شود. باور دارم برعهده گذاشتن ریاست و قضاوت به مردم غیروظیفه‌‌شناس، اشتباه است.»

پیش از این، چندین بار برای تغییر نام این فرودگاه اقدام شده ولی این بار با توجه به موج جنبش حمایت از سیاه‌پوستان، این کار قطعی است.

بهانه جویی علیه «کشتن ایو» | وقتی سفید سیاه می شود!

John Wayne’s plight

The Democratic Party of Orange County passed an emergency resolution change the name of John Wayne Airport calling him a white supremacist anti-Indigenous person. The comments in question come from a 1971 interview ” feel guilty about the fact that five or 10 generations ago, these people were slaves. I believe in white supremacy until the blacks are educated to a point of responsibility,” Wayne had said. “I don’t believe in giving authority and positions of leadership and judgment to irresponsible people.” Although there have been previous attempts to remove Wayne’s likeness from the airport, the resolution contends that the current “national movement to remove white supremacist symbols and names” could be a catalyst for doing so.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

عکس‌های مجید طالبی از فیلم «درخت گردو» به روایت پیمان معادی

پیمان معادی درخت گردو

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران: متن یادداشت پیمان معادی به مناسبت برگزاری آیین افتتاحیه مجموعه عکس‌های فیلم سینمایی درخت گردو.

عکس‌های مجید طالبی از فیلم «درخت گردو» به روایت پیمان معادی

مجموعه‌ای از عکس‌های فیلم «درخت گردو» اثر مجید طالبی به نمایش گذاشته می‌شود.

آیین افتتاحیه مجموعه عکس‌های فیلم سینمایی درخت گردو ساخته‌ی محمدحسین مهدویان، مقارن با سالروز بمباران سردشت، یک‌شنبه هشتم تیرماه از ساعت ۱۷ الی ۲۰ در تالار زمستان خانه هنرمندان، با حضور عوامل فیلم و هنرمندان سینما برگزار می‌شود.

پوستر نمایشگاه عکس مجید طالبی | حراح پوستر: محمدحسین هوشمندی

پوستر نمایشگاه عکس مجید طالبی | حراح پوستر: محمدحسین هوشمندی

طراح پوستر این رویداد محمدحسین هوشمندی است و نمایشگاه به همت فیلم مارکت برگزار می‌شود.

متن یادداشتی را که پیمان معادی بازیگر این فیلم به مناسبت برگزاری این رویداد هنری نوشته است در ادامه می‌خوانید:

«عکاسی سینمایی به عنوان اثری مستقل، سخت، پیچیده و چند لایه است.

اگر عکس روایتی باشد بر آن‌چه اتفاق افتاده، سینمای داستانی؛ بخصوص گونه مستندگرای تاریخی، روایتی است بر آن‌چه می‌توانسته اتفاق بیافتد. از این منظر این عکس‌ها به ما یاد‌آوری می‌کنند که ما آن‌جا نبوده‌ایم. که این همه‌ی ماجرا نبوده. که حتما چیزی جا مانده…

ثبت این لحظات ما را به واکنش وا می‌دارند که چگونه به یاد بیاوریم؛ که به یاد آوردن وظیفه آن‌هایی است که آن‌جا نبوده اند، آن‌هایى که ندیده‌اند و آن‌هایى که حتى نشنیده‌اند.

باشد که با دیدن این عکس‌ها، لحظاتى چشمانمان را ببندیم، گوشمان را ببندیم و زبانمان را ببندیم؛ مگر خیال، ابعادِ تاریکیِ فاجعه را برایمان کمی روشن کند…»

در کنار مطالعه‌ی یادداشت پیمان معادی از عکاسی فیلم «درخت گردو» ببینید:

معرفی فیلم «درخت گردو» اختصاصی از آرت‌تاکس

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها