ترجمه اختصاصی از آرتتاکس: راجر دیکینز در ویدیو چتی در کنار بررسی حرفهی کاریاش، به نقد روش فیلمبرداری نظام استودیویی هالیوود پرداخته و در فیلم «بلیدرانر ۲۰۴۹» به این موضوع واکنش نشان میدهد.
دلخوری راجر دیکینز از استودیوهای هالیوودی
راجر دیکینز اکنون کمی از هالیوود دلخور است. این تصویربردار برندهی دو جایزهی اسکار در قرنطینهاش وقت گذاشت و در ویدیو چتی با Collider مصاحبهای تقریباً ۹۰ دقیقهای انجام داد و طی آن به بررسی حرفهی کاری درخشان خود، از «رستگاری در شاوشنک» گرفته تا «فارگو»، «بلیدرانر ۲۰۴۹» و «۱۹۱۷» پرداخت. دیکینز کمی هم به نقد هالیوود پرداخت و گفت:«در ساخت فیلمها بیشتر به زیباییشناسی پرداخته میشود تا به داستان و محتوای آن و آن چه که فیلم میخواهد بگوید. این موضوع برایم بسیار دلسرد و ناامیدکننده است.»
در کنار مطالعهی مصاحبهی راجر دیکینز ببینید:
ورکشاپ ۱۲ | راجر دیکینز از سختی هماهنگی فیلمبرداری و پست پروداکشن میگوید
یک دلیل برای مسیر رو به زوال هالیوود که دیکینز در طی مصاحبه به آن اشاره کرد فقدان صدایی منسجم در استودیوهای اصلی و بزرگ هالیوود است. استودیوها اغلب برای فیلمبرداری صحنههای مختلف به گروههای ثانویه تکیه میکنند. استودیوی مارول به خاطر این کار منفور شده است. یک دلیل برای این که جهان سینمایی مارول استعدادهای مستقل را جذب خود کرده است این است که این استودیو گروه ثانویهای برای کار روی صحنههای اکشن دارد. دیکینز و همسر و همکار قدیمی او در فیلمسازی، جیمز الیس دیکینز، مخالف چنین کاریاند.
جیمز الیس به یاد آورد که چگونه مجری طرح در هنگام پیشتولید «بلیدرانر ۲۰۴۹» انتظار داشت که این دو نفر برای فیلمبرداری این اثر علمی تخیلی دنی ویلنوو به نه دوربین نیاز داشته باشند. وقتی شما راجر دیکینز را استخدام میکنید، شما فقط و فقط با او کار خواهید کرد. جیمز الیس گفت:«ما همواره میگفتیم نه، نه، به آن نیازی نداریم و مجری طرح باورمان نمیکرد. «اسکایفال» هم وضع مشابهی داشت. آنها پرسیدند:«شما به پنج یا شش دوربین نیاز ندارید؟» میدانم که آنها باورشان نمیشد که ما با یک دوربین کار را انجام دهیم.»
فیلمبرداری شلخته از نظر راجر دیکینز
راجر دیکینز اضافه کرد: «همیشه همین است. آنها میگویند: «ما به لیست چهار یا پنج نفر گروه فیلمبرداری که میخواهی نیاز داریم چون میخواهیم همهی این نماها را بگیریم.» من گفتم:«چی؟ چهار یا پنج؟ نه!» فکر کنم پرسش چنین سوالی در «بلیدرانر» اشتباه بود چون ما قبلاً هم با دنی کار کرده بودیم و احساس میکنم بسیار موفقیتآمیز هم بود. ولی همیشه این اتفاق در حین تولید میافتد. اگر کسی سر فیلمهای بزرگتر بگوید:«اوه ما شش دوربین به کار میگیریم و صحنه را ثبت میکنیم.» میگویم: «نه ممنون.»»
در کنار مطالعهی مصاحبهی راجر دیکینز ببینید:
تجربهای جدید وسط میدان جنگ | ۱۹۱۷ مندس فراتر از دانکرک نولان
دیکینز گفت که ساخت فیلم با گروههای مختلف فیلمبرداری روش «شلختهای» است و گفت که او اکثریت قریب به اتفاق صحنههای «بلیدرانر ۲۰۴۹» را با یک دوربین فیلمبرداری کرده است. تنها باری که دیکینز برای قاعدهی ضد گروه ثانویهی خود استثنا قائل شد در زمان تولید «اسکایفال» بود. یک گروه ثانویهی فیلمبرداری برای انجام کار بدون دیکینز به ترکیه رفتند ولی او تنها به این دلیل اجازهی این کار را داد که او توانسته بود همراه با سم مندس کارگردان استوری برد نماهایی که میخواست را با دقت تمام ترسیم کند. گروه ثانویه با دستورالعملهای سختگیرانهی دیکینز، که فیلمبرداری را آن گونه که خود میخواست ترسیم کرده بود، کار را با موفقیت به انجام رساند. به گفتهی دیکینز:«این از آن دسته گروههای ثانویه نبود که برود و کار خودش را بکند.»
دیکینز امسال جایزهی اسکار بهترین تصویربرداری را به لطف کاری که در «۱۹۱۷» فیلم هیجانی جنگی مندس انجام داد از آن خود کرد. این جایزه دومین برد او در اسکار پس از «بلیدرانر ۲۰۴۹» محسوب میشود. اکنون دیکینز روی هیچ پروژهای کار نمیکند.
نویسنده: زک شَرف – ایندی وایر
مترجم: پویا مشهدی محمدرضا
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران