با ما همراه باشید

ردیوهد با دنیای فیلم و سریال غریبه نیست. با توجه به این که آهنگ‌های‌شان در سریال‌ها و فیلم‌های زیادی حضور داشتند، می‌توانید حداقل یکی از این لحظات را به یاد آورید. اما جز معدود موارد استثناء وقتی در یک سریال یا فیلم از آهنگ ردیوهد استفاده می‌شود، حضورش قطعن به جریان داستان مرتبط است. این استفاده‌ها گسترده‌اند. از آن‌هایی که مشخص و واضح‌اند تا آن‌هایی که به زور می‌توان متوجه‌شان شد.

تام یورک: موسیقی به نحوی مثل ریاضیات است. تلاش می‌کنی الگوهایی بسازی که متوجه شوی چه چیزی اطرافت است و الگوهایی که کمک می‌کنند هر روز صبح از خواب بیدار شوی

اما فارغ از استفاده‌اش، موزیک ردیوهد کم‌تر برای سبک و سیاق دادن استفاده می‌شود. تام یورک، خواننده‌ی گروه می‌گوید: «می‌دانید، موسیقی به نحوی مثل ریاضیات است. تلاش می‌کنی الگوهایی بسازی که متوجه شوی چه چیزی اطرافت است و الگوهایی که کمک می‌کنند هر روز صبح از خواب بیدار شوی.»

وقتی در صحنه‌ای، آهنگی از ردیوهد را می‌شنویم، مجبور هستیم کمی بیشتر دقت کنیم. صحنه‌ی آغازین «ویران شده‌»ی دنی ویلنو را در نظر بگیرید. فیلم در خاورمیانه دنبال می‌شود اما به جای موسیقی سنتی خاورمیانه‌ای، بلافاصله آهنگی از ردیوهد را می‌شنویم. در مورد انتخاب این آهنگ ویلنو گفته که آهنگ ردیوهد از همان روز اول برای صحنه آغازین درنظر گرفته شده بود. یکی از ایده‌های پشت انتخاب این آهنگ این است که داستان از دیدگاه یک غربی دنبال می‌شود. دیدگاه یک شیاد و داستان تخیلی است.

نقش موسیقی در آثار اسکورسیزی | فرار از دنیایی که راه خلاصی از آن نیست

وقتی آهنگی عربی یا خاورمیانه‌ای را برای صحنه انتخاب می‌کنید صحنه را به واقعیت شبیه‌تر می‌کند و و ویلنو این موضوع را نمی‌خواست. ردیوهد به طور مشخص برای فضاسازی ابتدایی فیلم استفاده شده است. آهنگ شرایط ما را از تصویر روبه‌روی‌مان دور می‌کند و مجبور می‌کند از دیدگاه یک خارجی به آن نگاه کنیم. برای درک بهتر تاثیرگذاری آهنگ‌های ردیوهد، اگر آن را با یک آهنگ خاورمیانه‌ای عوض کنیم، دیگر در موقعیتی نیستیم که ویلنو با ظرافت ما را به آن‌جا می‌برد و در این جهان غرق شده‌ایم که در این مورد منجر به یک تجربه سنتی‌تر و کم أثرگذارتر می‌شود.

به عنوان یک گروه، یکی از عناصر شاخص ردیوهد، سینمایی بودن‌شان است. در کنار موزیک ویدیوهایی با کیفیت فیلم‌های کوتاه تحسین شده، دو تن از اعضای این گروه، در آهنگ ساختن برای فیلم‌های بسیار ماهرند. تام یورک کارش را با بازسازی «ساسپیریا» آغاز کرد و جانی گرینوود، گیتاریست گروه، خود را به عنوان یکی از بهترین‌های دنیای سینما با کار بر روی فیلم‌هایی مانند «خون به پا خواهد شد»، «استاد»، «رشته‌ی خیال» و «تو هرگز واقعن این‌جا نبودی» بارها اثبات کرده.

ویژگی موسیقی متن فیلم Interstellar | در جست‌وجوی زمان از دست رفته

اما در کنار دانش ساختن موسیقی برای فیلم، صدای منحصر به فرد آهنگ‌های‌شان به خوبی با سینما ترکیب می‌شود. با وجود این که آهنگ‌های این گروه در دسته‌ی آلترناتیو راک قرار گرفته‌اند، موسیقی ردیوهد پا را از ژانرها فراتر می‌گذارد. به صحنه‌ی آغازین «آسمان وانیلی» توجه کنید. این آهنگ مضمون الکترونیکی دارد و بهتر از هر آهنگی که ممکن بود ساخته شود با این صحنه هماهنگ است. کارگردان فیلم، کامرون کرو که در دنیای موسیقی هم فعالیت‌های بسیاری داشته، گفته که این آهنگ مانند باز کردن ذهن یک انسان و شنیدن صداها و افکاری است که در آن می‌گذرند. او می‌خواست آسمان وانیلی همچین احساسی داشته باشد. هر چیزی در جای خودش می‌تواند به نوایی دلهره‌آور تبدیل شود. آهنگی مکانیکی و سرد که به راحتی در یاد نمی‌ماند. در کنار این، لیریک، جنبه‌ی اهمیت دادن به ظاهر شخصیت تام کروز را به خوبی نمایان می‌کند. این آهنگ به تنهایی ما را با فضای این دنیا آشنا می‌کند.

ما به دو نمونه از استفاده از موسیقی ردیوهد در صحنه‌های آغازین نگاه کردیم بنابراین فیلمی را بررسی کنیم که با آهنگ‌شان تمام می‌شود. پس از «ویران شده»، فیلم بعدی دنی ویلنو «زندانیان» بود. به مانند «ویران شده» که با آهنگ ردیوهد آغاز می‌شود، فیلم «زندانیان» با یکی از آهنگ‌های گروه تمام می‌شود و تشخیص آن به شدت سخت است. در فیلمی که تأکید زیادی بر موسیقی تولیدی در جریان خود فیلم شده، وارد کردن یک آهنگ با لیریک کمی عجیب است و خودنمایی می‌کند. اما متوجه می‌شویم این آهنگ هم در جریان فیلم پخش شده و از رادیوی یکی از کارکنان می‌آید. یکی از کارگران آن را قطع می‌کند و نمی‌گذارد ملودی به انتهای خود برسد. این مورد کوچک شاید مهم نباشد ولی به یاد آوریم «زندانیان» چه‌گونه تمام می‌شود. مبهم است و ناتمام. وقتی به خود این آهنگ نگاه کنیم و نه نسخه‌ای که در فیلم می‌شنویم، خود آهنگ هیچ‌گاه به پایانش نمی‌رسد. اگر پایان آهنگ را بشنوید، این احساس ایجاد می‌شود که باید ادامه داشته باشد اما همین جا قطع می‌شود؛ بسیار شبیه به خود پایان «زندانیان».

رامین جوادی از بازی تاج و تخت می‌گوید |‌ روایت داستان با موسیقی

وقتی به عموم آثاری که از قطعات ردیوهد استفاده می‌کنند نگاه کنیم آثاری داریم به مانند «وست ورلد»، «بلک میرور»، «پرستیژ»، «ابناء بشر»، «از لنز تیره» و«زندانیان». اشتراک تمام این آثار چیست؟ همگی هنرمندانه ساخته شده‌اند و منحصر به فرد هستند اما مهم‌تر از همه‌ی این‌ها، ذهن را بسیار درگیر می‌کنند. موسیقی ردیوهد در کنار آثاری ظاهر می‌شود که ما را به تفکر وامی‌دارند. تا در فیلم عمیق‌تر بشویم. سخن تام یورک را به یاد آورید: «می‌دانید، موسیقی به نحوی مثل ریاضیات است. تلاش می‌کنی الگوهایی بسازی که متوجه شوی چه چیزی اطرافت است و الگوهایی که  کمک می‌کنند هر روز صبح از خواب بیدار شوی». موسیقی ردیوهد فقط برای پر کردن پس‌زمینه نیست، برای به هیجان درآوردن مخاطبان نیست. موسیقی ردیوهد یک ابزار است؛ ابزاری برای فیلم‌سازان تا بتوانند ایده‌ها را منتقل کنند که جز استفاده از این آهنگ‌ها ممکن نبود.

 

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینماآرت

کلمه از کریر، تصویر از بونوئل | گفت‌وگوی ژان کلود کریر درباره‌ی بونوئل و آثاری که خلق کردند

گفت و گوی ژان کلود کریر

برای اولین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی ببینید: گفت و گوی ژان کلود کریر درباره‌‌ی مهم‌ترین آثاری که او را در تاریخ سینما جاودانه کرد

ژان کلود کریر فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی بود. او هم‌چنین در چندین فیلم نیز بازی کرد. او سردبیر مجله‌ی فمی بود و در سال ۱۹۸۱ عضو هیأت داوران فستیوال کن. کریر در تنها تلاشی که برای کارگردانی صورت داد، در سال ۱۹۶۹ فیلمی کوتاه ساخت که توانست با این فیلم جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران کن را از آن خود کند. او فیلم‌نامه‌نویسی را ادامه داد و در این مدت با کارگردانانی بین‌المللی هم‌چون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژان‌لوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما هم‌کاری کرد.
با این حال کریر طولانی‌ترین همکاری را با لوییس بونوئل داشت. در ۹ فیلم‌نامه که شش تای آن‌ها به عنوان اثری از بونوئل ساخته شد. در این گفت‌وگو که به مناسبت درگذشت کریر برای نخستین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی آرت‌تاکس منتشر می‌شود، او از «رؤیاهای بونوئلی» می‌گوید؛ طریقه‌ی سال‌ها هم‌کاری مشترک با فیلم‌ساز افسانه‌ای.

در کنار گفت و گوی ژان کلود کریر ببینید:

پایان آقای نویسنده | ژان کلود کریر در ۸۹ساله‌گی درگذشت

Jean-Claude Carrière was a French novelist, screenwriter, actor, and Academy Award honoree. He was an alumnus of the École normale supérieure de Saint-Cloud and was president of La Fémis, the French state film school. Carrière was a frequent collaborator with Luis Buñuel on the screenplays of Buñuel’s late French films.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید: مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت

فیلم گاو خشمگین

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ به مناسبت چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ساخته‌ی ماندگار مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو، لحظات ماندگار این فیلم کالت را مرور خواهیم کرد.

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید:
مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت + حقایقی که شاید ندانید

«گاو خشمگین» یک فیلم اقتباسی‌ست بر اساس کتابی اتوبیوگرافیک. رابرت دنیرو اولین‌بار سر صحنه‌ی «پدرخوانده ۲» کتاب را خواند. از شیوه‌ی نگارش کتاب خوشش نیامد اما شیفته‌‌ی کاراکتر جیک لاموتا شد. همان موقع کتاب را به مارتین اسکورسیزی که سر صحنه‌ی فیلم «آلیس دیگر این‌جا زندگی نمی‌کند» به کارگردانی مشغول بود نشان داد و امید داشت او کارگردانی فیلم را قبول کند. اما اسکورسیزی چندبار از ساخت این فیلم شانه‌ خالی کرد و گفت هیچ ایده‌ای ندارد که با این قصه چه کند!

اما چه شد که اسکورسیزی ساخت فیلم را قبول کرد؟ مارتی بزرگ در همان سال‌ها یک اوردز اساسی را تجربه کرد. نزدیکان اسکورسیزی تعریف می‌کنند از تمامی منافذ بدنش خون بیرون می‌زد و امیدی به زنده‌ماندنش نبود. با این همه به کمک رابرت دنیرو، اسکورسیزی به زندگی برگشت و اعتیاد را ترک کرد. حالا داستان جیک لاموتا برای مارتی رنگ‌وبوی شخصی گرفت. خودش می‌گوید: «هر بار که فیلم می‌سازید انگار در رینگ بوکس قرار دارید!»

اما ماجرا به همین سادگی‌ها نبود. کمپانی سازنده‌ی «گاو خشمگین» تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا گذاشته بود. فیلمی که در گیشه شکستی خورد و کمپانی سازنده را دچار بحران کرد. اسکورسیزی دو سال قبل در فستیوال ترابیکا تعریف می‌کرد ما در میانه‌های فیلم‌برداری بودیم و نمایندگان کمپانی پیش من و دنیرو آمدند. ما با شور و حرارت از پروژه حرف می‌زدیم و آن‌ها نگران بودند که چرا فیلم سیاه‌سفید است. در نهایت تمام حرف‌ها آن‌ها از ما خواستند که ادامه بدهیم. بعدن فهمیدم نمایندگان آن روز آمده بودند تا به ما بگویند این پروژه باید کنسل شود. شور و اشتیاق ما باعث شد سکوت کنند. «گاو خشمگین» این‌گونه خلق شد.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

پشت صحنه فیلم Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ نگاهی به پشت صحنه و جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت
پشت صحنه جلوه‌های ویژه‌ی فیلم Ad Astra

به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانه‌ست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانی‌های جلوه‌های ویژه‌ی بزرگی هم در کار دخیل بودن. ام‌پی‌سی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانی‌ها هستن که همه با هم‌دیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیش‌تر علمی به نظر برسه تا تخیلی.

مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنه‌ی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مک‌براید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار می‌کنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب می‌کنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوه‌های ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.

ام‌پی‌سی: برای تمام سکانس‌های بلند شدن و فرود، کمپانی ام‌پی‌سی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اون‌ها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیه‌سازی‌شون تا حد امکان به واقعیت نزدیک‌ باشه. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکس‌شده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم ام‌پی‌سی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا می‌رفت تا بتونه نورپردازی واقع‌بینانه‌ای ایجاد کنه و همین‌طور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقه‌ای ایجاد می‌کنه.

ببینید: معرفی اختصاصی آرت‌تاکس از فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان»

Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها