با ما همراه باشید

مرور آثار سی‌ و هفتمین جشنواره تئاتر فجر

سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر از بیست و دوم بهمن در بخش‌های مختلف تئاتر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صحنه‌‌‌ای، تئاتر خیابانی و دیگر گونه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی اجرایی، تئاتر ملل، فجر استانی، چهل‌سالگی انقلاب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اسلامی، مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی، مسابقه و نمایشگاه عکس تئاتر، مسابقه و نمایشگاه پوستر تئاتر، کارگاه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی آموزشی و نشست‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی تخصصی، همایش برگزیدگان جشنواره‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی تئاتر استانی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و به‌ علاوه‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فجر برگزار می‌شود. اگر از اهالی پیگیر نمایش و تئاتر باشید خودتان یک منوی اصلی تهیه کردید و اما اگر هنوز به دنبال یک منوی پیشنهادی هستید و دوست دارید بدانید که امسال چه کسانی با چه نمایش‌هایی در سی‌ و هفتمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارند تماشای این منوی پیشنهادی را از دست ندهید.

بخش بین‌الملل

این نمایش‌های را به خاطر بسپارید، ممکن است تماشای تعدادی از آن‌ها را در زمان نمایش عمومی از دست داده باشید و حالا فرصت خوبی است. نمایش هایی که هر کدام یکی از پرطرفدارها بودند و ممکن است در زمان اجرای عمومی فرصتش را از دست داده باشید.‌‌

اگر حوالی اردیبهشت و خرداد فرصت نکردید به تماشای «ابلوموف» به کارگردانی سیاوش بهاری‌راد بنشینید، حالا فرصت خوبی است. پیام دهکردی به همراه بازیگران شاخص تئاتر این قصه روسی را روی صحنه بردند و یکی از نمایش‌هایی است که نباید تماشایش را از دست بدهید.

«خنکای ختم خاطره» برای چندمین بار روی صحنه رفته و هر بار با استقبال بی‌نظیری روبرو شده است.  این بار حمیدرضا آذرنگ و فاطمه معتمد‌آریا روایت‌ آن را روی صحنه بر عهده دارند. نمایش‌نامه را حمیدرضا آذرنگ نوشته و کارگردانی این اجرا را هم خودش بر عهده دارد. هر چند که تا به امروز این نمایش با کارگردانی‌های متفاوت روی صحنه اجرا رفته است و هر بار شرکت در جشنواره تئاتر فجر جایزه‌های بسیاری را به خودش اختصاص داده؛ شنیده‌ها حاکی از این است که بازی فاطمه معتمد‌آریا در این نمایش چشم‌نواز است.

«دستورالعمل‌های پرواز برای خدمه و خلبان» نمایشی به کارگردانی فرهاد فزونی و بازی پگاه آهنگرانی، مارین ون‌هولک که شیوه مدرنی را در اجرا به نمایش می‌گذارد. یک نمایش مولتی‌مدیا که با بهره‌گیری از موسیقی، گرافیک، تایپو گرافی، بازیگری، طراحی صحنه و نمایشنامه اتفاق دوست‌داشتنی را روی صحنه ایجاد کرده است. اگر به دنبال تماشای یک کار متفاوت هستید پیشنهاد می کنیم تماشای این نمایش را از دست ندهید..

«نام برده» به کارگردانی علی اصغر دشتی یکی دیگر از نمایش‌هایی است که با بازی آتیلا پسیانی، نگار جواهریان و پانته‌آ پناهی‌ها در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر به نمایش گذاشته می‌شود. «نام برده» نمایشی از یک واقعه مستند است که به شیوه یک خطی به اجرا در آمده است.«نام‌برده» نمایشی است درباره‌ی یک اتفاق واقعی و تلاش دارد تا اتمسفری را تولید کند که حول این اتفاق و اتفاقات این‌چنینی پدید می‌آید. در واقع «نام‌برده» از یک مسئله‌ی شخصی شروع می‌شود و در پروسه‌ اجرا به یک مسئله‌ عمومی می‌رسد. اگر کارهای علی اصغر دشتی را دنبال کرده باشید به خوبی می‌توانید تصور کنید که با چه اجرایی روبرو خواهید شد..

بخش مسابقه ایران دو

در بخش «مسابقه ایران دو» سی‌ و هفتمین جشنواره تئاتر فجر نیز به نام‌هایی چون رضا بهبودی در «خرده نان»، مسعود کرامتی، بهناز جعفری و احمد ساعتچیان در «شازده کوچولو» و هومن حاجی‌عبداللهی در «تناسخ، سه تا سی و پنج تومن» برمی‌خوریم. در بخش مهمان نیز نام سه زن؛ رویا تیموریان، مریم سعادت و مائده طهماسبی است که در نمایش «خانه برناردا آلبا» اثر علی رفیعی جلب توجه می‌کند.

این لیست را به خاطر بسپارید و اگر هر کدام از این نمایش‌ها را در زمان اجرای عمومی ندیده‌ای برای تماشای آن‌ها در زمان برگزاری جشنواره تئاتر فجر برنامه ریزی کنید و نمایش «شازده کوچولو» و «خانه برناردا آلبا» را از دست ندهید.

در میان نمایش‌هایی که به مناسبت «چهل سالگی انقلاب اسلامی» روی صحنه می‌روند، هم می‌توان از بازیگرانی چون فریبا کوثری، میترا حجار و سام قریبیان در نمایش «آهسته با گل سرخ» به کارگردانی هادی مرزبان و میر طاهر مظلومی در یک نمایش رادیویی نام برد.

در این دوره از جشنواره سالن های اصلی، چهارسو، سایه و قشقایی مجموعه تئاتر شهر، تالار وحدت، تماشاخانه سنگلج، تئاتر مولوی، تالار حافظ، تالار فردوسی، سالن های استاد سمندریان و دکتر ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر، تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران، تماشاخانه عباس جوانمرد خانه تئاتر، تماشاخانه سرو، تماشاخانه های مهر و ماه حوزه هنری و سالن تئاتر مجموعه برج آزادی میزبانی آثار بخش صحنه ای را بر عهده دارند.

همچنین تماشاخانه های خصوصی مکتب تهران، تئاتر مستقل، دا، سه نقطه، عمارت نوفل لوشاتو، ایران تماشا، دیوار چهارم، شانو، همای سعادت و مان پذیرای آثار بخش به علاوه فجر سی‌ و هفتمین جشنواره تئاتر فجر نیز میزبان گروه های نمایشی هستند

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تئاتر

ویدیویی برای سال‌روز میلاد استاد حمید سمندریان (۱۳۱۰ – ∞)

حمید سمندریان

ویدیویی برای سال‌روز میلاد حمید سمندریان (۱۳۱۰ – ∞)
شاگردان و هم‌راهان استاد تئاتر ایران از او می‌گویند

 

با حضور و گفتارِ

امین تارخ
تورج ثمینی‌پور
شهاب‌الدین حسین‌پور
گوهر خیراندیش
ریما رامین‌فر
احمد ساعتچیان
مهدی سلطانی
کوروش سلیمانی
الیکا عبدالرزاقی
آشا محرابی
کیومرث مرادی
محمد یعقوبی

تصاویر آرشیو از مستند حمیدِ هما (اثر محمدعلی سجادی)

موسیقی: پیمان یزدانیان
قطعه‌ی روزها و روزها از آلبوم «همراه با باد»

به کوشش علی رفتاری

تدوین: رضا مهرپور و نریمان معروفی

تهیه‌شده در آرت‌تاکس
محصول موسسه‌ی تحلیل‌گران عصر اطلاعات

 

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

تئاتر

معرفی نمایش کریم لوژی به تهیه‌کنندگی نوید محمدزاده + آنونس

نمایش کریم لوژی

اختصاصی از آرت‌تاکس: معرفی نمایش کریم لوژی را به کارگردانی رضا بهرامی، بازی مجید رحمتی و تهیه‌کنندگی نوید محمدزاده با کیفیت دل‌خواه ببینید

از نمایش کریم لوژی بیش‌تر بدانید:

کریم لوژی با طراحی و کارگردانی رضا بهرامی در دور تازه اجرای خود این بار در مجموعه تئاتر هامون به روی صحنه رفت. این نمایش که پیش از این در شهریور و مهر ۹۸ در سالن قشقایی روی صحنه رفته بود با همان ترکیب بازیگر در تئاتر هامون اجرای خود را در زمستان ۹۸ از سر گرفت. «کریم لوژی» با متنی از مهران رنج‌بر و تهیه‌کنندگی نوید محمدزاده به روی صحنه می‌رود.

در کنار معرفی تئاتر کریم لوژی بیش‌تر ببینید:

معرفی نمایش از میان مردگان به کارگردانی سمیه مطلبی

نوید محمدزاده بازیگر مطرح سینمای ایران این بار در مقام تهیه‌کننده از این اثر نمایشی حمایت کرده است.

«کریم لوژی» تنها یک بازیگر در نقش کریم شیره‌ای را روی صحنه دارد که مجید رحمتی آن را بازی می‌کند. مدت زمان این نمایش ۵۵ دقیقه است.

«کریم لوژی» داستان کریم شیره ای تلخک دربار ناصرالدین شاه است. او برای ناصرالدین شاه آنقدر عزیز بود که بعد از فوتش کرد ناصرالدین شاه سه روز عزای عمومی اعلام کرد. در حال حاضر هیچ نشانی از قبر کریم شیره ای نیست و کسی نمی‌داند قبر او کجاست. حال کریم شیره ای بعد از سالها به دنبال قبر خود و سوالهای بی‌جوابش می‌گردد

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

تئاتر

معرفی نمایش خانم آوازخوان کله طاس به کارگردانی حمیدرضا مرادی

نمایش خانم آوازخوان کله طاس

اختصاصی از آرت‌تاکس: معرفی نمایش خانم آوازخوان کله طاس را به قلم اوژن یونسکو، کارگردانی حمیدرضا مرادی و بازی گلناز گرجی پور، پگاه نوربخش، عباس نور محمدی، حمیدرضا مرادی، آتوسا زرین پور و اریک قاراسمیان با کیفیت دل‌خواه ببینید.

از نمایش خانم آوازخوان کله طاس بیش‌تر بدانید:

نمایش خانم آوازخوان کله‌طاس شاهکار اوژن یونسکو با ترجمه‌ای از علی باشبه به روی صحنه رفت.

در کنار معرفی تئاتر خانم آوازخوان کله طاس بیش‌تر ببینید:

معرفی نمایش از میان مردگان به کارگردانی سمیه مطلبی

این نمایش به کارگردانی حمیدرضا مرادی و تهیه کنندگی علی شیرمحمدی از ۸ دی در پردیس تماشاخانه سپند به روی صحنه رفته است.
به گفته ژاک لومارشان این نمایشنامه عجیب‎‌ترین و بداهه‌ترین تئاتری است که جامعه بعد از جنگ جهانی به خود دیده است.

در این نمایش هیچ اتفاقی نمی‎‌افتد، چیزی گفته نمی‌شود، آدم ها در اینجا فقط حرف می‌زنند که چیزی نگویند.

گلناز گرجی پور ، پگاه نوربخش، عباس نور محمدی ، حمیدرضا مرادی، آتوسا زرین پور و اریک قاراسمیان بازیگران این نمایش هستند.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها