با ما همراه باشید

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: شیا لباف در فیلم پسر عزیز ، نقش پدرش را، که به گفته‌ی خودش پست‌ترین آدم زندگی اوست، بازی می‌کند.  در میزگرد هالیوودریپورتر، به همراه تام هنکس، رابرت د نیرو، آدام سندلر و … به پای صحبت‌های او می‌نشینیم.

در کنار تماشای میز گرد شیا لباف از تریلر فیلم پسر عزیز دیدن کنید

تا حالا شده یه پروژه‌ی رویایی داشته باشی که ببری‌ش برای یه کارگردان یا بازیگر دیگه و بهش بگی که باید اینو انجام بدیم؟ «هانی بوی» پروژه‌ی توئه، خودت نوشتیش و عالی هم هست. دوست داشتی با کی همکاری کنی؟

 شیا لباف: من تحت فشار بودم هر لحظه ممکن بود منفجر شم. بنابراین مثل یه پروژه‌ی رویایی نبود مثل نجات پیدا کردن بود. انگار راه دیگه‌ای وجود نداشت. آدم‌های زیادی نبودن که باهام حرف بزنن. توی بیمارستان روانی بودم. این‌جوری نبود که بگم این پروژه‌ی رویایی منه، می‌خوام روش وقت بذارم. بلکه تحت فشار بودم. قبل از شروع این، هفت سال می‌شد که با پدرم حرف نزده بودم. برای همین خوب نمی‌شناختمش.

ساختن فیلم نظرت رو نسبت به پدرت عوض کرد؟

 شیا لباف: آره، باعث شد توی حرفه‌م پیشرفت کنم و یه رابطه ایجاد کرد.

به این فکر کردی که نقش رو بازی نکنی؟ و ایده‌ی کارگردانی به ذهنت رسید؟

 شیا لباف: به کارگردانی فکر نکردم چون کارِ من نیست ولی فکرشو نمی‌کردم که بتونم نقشش رو بازی کنم. می‌دونی موقعیتی نداشتم که مردم بگن بیا روی این یارو سرمایه‌گذاری کنیم و بذاریم یه فیلم واسه‌ی خودش داشته باشه. فکر می‌کردم حرفه‌ی بازیگریم تموم شده. می‌خواستم عضو سپاه صلح بشم. کامل کنار کشیده بودم. فرستادمش برای مل گیبسون. فکر می‌کردم اون قراره نقش پدرم رو بازی کنه. پدرم هم همین‌طور فکر می‌کرد. رابطه‌مون خوب نبود، برای همین بهش دروغ گفتم. گفتم مل گیبسون قراره نقشتو بازی کنه. این‌جا رو امضا کن. پدرم عاشق مل گیبسونه. خلاصه پدرم با این تفکر امضا کرد که شجاع‌دل قراره نقشش رو بازی کنه.

در کنار تماشای میز گرد شیا لباف ، نقد فیلم پسر عزیز را بخوانید

گفتی که توی بیمارستان روانی بستری بودی. چیزی اون‌جا یاد گرفتی که به بازیگریت کمک کنه؟

 شیا لباف: آره، پدرم رو درک کردم. کسی که همیشه پست‌ترین آدم زندگیم بود و به نظرم اگه بتونی پست‌ترین آدم زندگیت رو درک کنی و دلت رو باهاش صاف کنی. باعث می‌شه حس کنی سبک‌تر و آزادتری. فکر می‌کنم با عشق جلو نمی‌رفتم و زندگیم عوض شده. نمی‌دونم موافقین یا نه ولی حس می‌کنم اگه با سبکی و عشق جلو برین از سختی‌ها راحت‌تر عبور می‌کنین. خیلی راحت‌تر می‌شه. عصبانی شدن و خشن برخورد کردن که کاری نداره. بقیه‌ی چیزان که سختن از ته دل خندیدن سخته.

شیا، تا حالا حس کردی که در بازیگری یه لحظه‌ی مرگ و زندگی وجود داره که تموم زندگیت به اون بستگی داره؟

 شیا لباف: هر دفعه .هر دفعه احساس می‌کنی لبه‌ی پرتگاهی.

 چه‌طوری با اضطرابش کنار می‌یای؟

 شیا لباف: خیلی تمرین می‌کنم مثل بوکس می‌مونه. اونا یه عالمه تمرین می‌کنن، با وجود این‌که ممکنه شکست بخورن زیاد تمرین کردن قاطعیت.

 از بین کسایی که باهاشون کار کردی کی بیش‌تر از همه می‌ترسوندت؟  و از چه کسی بیش‌تر از همه یاد گرفتی؟ همه از الیور می‌ترسن، نه؟

 شیا لباف: آره متفاوته. ترسناک نیست. هیچ‌وقت توی چشمام نگاه نمی‌کرد. همیشه به بالای پلکم نگاه می‌کرد. مدلشه. شاید با من این‌طوری‌یه ولی شاید کنار هاردی بیش‌تر از همه می‌ترسم. تام هاردی سر صحنه گردن‌کلفته. صحنه زیر دست اونه. جایگاه خودشو مشخص می‌کنه. وقتی اون‌جا باشی می‌فهمی. حس نمی‌کنی فضا مشترکه. انگار فقط متعلق به خودشه و واقعن بازیگر خوبی‌یه. خیلی هم دوست‌داشتنی‌یه، ولی سر صحنه، توی قلمرو اونی.

 کی بیش‌تر از همه بهت یاد داده؟

 شیا لباف: باب (رابرت د نیرو).

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

سینماآرت

کلمه از کریر، تصویر از بونوئل | گفت‌وگوی ژان کلود کریر درباره‌ی بونوئل و آثاری که خلق کردند

گفت و گوی ژان کلود کریر

برای اولین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی ببینید: گفت و گوی ژان کلود کریر درباره‌‌ی مهم‌ترین آثاری که او را در تاریخ سینما جاودانه کرد

ژان کلود کریر فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی بود. او هم‌چنین در چندین فیلم نیز بازی کرد. او سردبیر مجله‌ی فمی بود و در سال ۱۹۸۱ عضو هیأت داوران فستیوال کن. کریر در تنها تلاشی که برای کارگردانی صورت داد، در سال ۱۹۶۹ فیلمی کوتاه ساخت که توانست با این فیلم جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران کن را از آن خود کند. او فیلم‌نامه‌نویسی را ادامه داد و در این مدت با کارگردانانی بین‌المللی هم‌چون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژان‌لوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما هم‌کاری کرد.
با این حال کریر طولانی‌ترین همکاری را با لوییس بونوئل داشت. در ۹ فیلم‌نامه که شش تای آن‌ها به عنوان اثری از بونوئل ساخته شد. در این گفت‌وگو که به مناسبت درگذشت کریر برای نخستین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی آرت‌تاکس منتشر می‌شود، او از «رؤیاهای بونوئلی» می‌گوید؛ طریقه‌ی سال‌ها هم‌کاری مشترک با فیلم‌ساز افسانه‌ای.

در کنار گفت و گوی ژان کلود کریر ببینید:

پایان آقای نویسنده | ژان کلود کریر در ۸۹ساله‌گی درگذشت

Jean-Claude Carrière was a French novelist, screenwriter, actor, and Academy Award honoree. He was an alumnus of the École normale supérieure de Saint-Cloud and was president of La Fémis, the French state film school. Carrière was a frequent collaborator with Luis Buñuel on the screenplays of Buñuel’s late French films.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید: مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت

فیلم گاو خشمگین

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ به مناسبت چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ساخته‌ی ماندگار مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو، لحظات ماندگار این فیلم کالت را مرور خواهیم کرد.

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید:
مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت + حقایقی که شاید ندانید

«گاو خشمگین» یک فیلم اقتباسی‌ست بر اساس کتابی اتوبیوگرافیک. رابرت دنیرو اولین‌بار سر صحنه‌ی «پدرخوانده ۲» کتاب را خواند. از شیوه‌ی نگارش کتاب خوشش نیامد اما شیفته‌‌ی کاراکتر جیک لاموتا شد. همان موقع کتاب را به مارتین اسکورسیزی که سر صحنه‌ی فیلم «آلیس دیگر این‌جا زندگی نمی‌کند» به کارگردانی مشغول بود نشان داد و امید داشت او کارگردانی فیلم را قبول کند. اما اسکورسیزی چندبار از ساخت این فیلم شانه‌ خالی کرد و گفت هیچ ایده‌ای ندارد که با این قصه چه کند!

اما چه شد که اسکورسیزی ساخت فیلم را قبول کرد؟ مارتی بزرگ در همان سال‌ها یک اوردز اساسی را تجربه کرد. نزدیکان اسکورسیزی تعریف می‌کنند از تمامی منافذ بدنش خون بیرون می‌زد و امیدی به زنده‌ماندنش نبود. با این همه به کمک رابرت دنیرو، اسکورسیزی به زندگی برگشت و اعتیاد را ترک کرد. حالا داستان جیک لاموتا برای مارتی رنگ‌وبوی شخصی گرفت. خودش می‌گوید: «هر بار که فیلم می‌سازید انگار در رینگ بوکس قرار دارید!»

اما ماجرا به همین سادگی‌ها نبود. کمپانی سازنده‌ی «گاو خشمگین» تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا گذاشته بود. فیلمی که در گیشه شکستی خورد و کمپانی سازنده را دچار بحران کرد. اسکورسیزی دو سال قبل در فستیوال ترابیکا تعریف می‌کرد ما در میانه‌های فیلم‌برداری بودیم و نمایندگان کمپانی پیش من و دنیرو آمدند. ما با شور و حرارت از پروژه حرف می‌زدیم و آن‌ها نگران بودند که چرا فیلم سیاه‌سفید است. در نهایت تمام حرف‌ها آن‌ها از ما خواستند که ادامه بدهیم. بعدن فهمیدم نمایندگان آن روز آمده بودند تا به ما بگویند این پروژه باید کنسل شود. شور و اشتیاق ما باعث شد سکوت کنند. «گاو خشمگین» این‌گونه خلق شد.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

پشت صحنه فیلم Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ نگاهی به پشت صحنه و جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت
پشت صحنه جلوه‌های ویژه‌ی فیلم Ad Astra

به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانه‌ست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانی‌های جلوه‌های ویژه‌ی بزرگی هم در کار دخیل بودن. ام‌پی‌سی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانی‌ها هستن که همه با هم‌دیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیش‌تر علمی به نظر برسه تا تخیلی.

مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنه‌ی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مک‌براید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار می‌کنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب می‌کنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوه‌های ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.

ام‌پی‌سی: برای تمام سکانس‌های بلند شدن و فرود، کمپانی ام‌پی‌سی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اون‌ها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیه‌سازی‌شون تا حد امکان به واقعیت نزدیک‌ باشه. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکس‌شده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم ام‌پی‌سی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا می‌رفت تا بتونه نورپردازی واقع‌بینانه‌ای ایجاد کنه و همین‌طور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقه‌ای ایجاد می‌کنه.

ببینید: معرفی اختصاصی آرت‌تاکس از فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان»

Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها