با ما همراه باشید
فیلم زنان کوچک فیلم زنان کوچک

سینمای جهان

ده حقیقتی که درباره‌ی «زنان کوچک» گرتا گرویگ نمی‌دانستید

ترجمه‌ی اختصاصی از آرت‌تاکس: در این گزارش به سراغ ده نکته‌ی جدید و شگفت‌انگیز از فیلم «زنان کوچک» به کارگردانی گرتا گرویک خواهیم رفت

ده حقیقتی که درباره‌ی فیلم «زنان کوچک» گرتا گرویگ نمی‌دانستید.

در طی بیش از یک قرن اخیر، صدها و شاید هزاران اقتباس سینمایی و تئاتری از «زنان کوچک»، رمان ارزش‌مند لوئیزا می آلکات که در سال ۱۸۶۸ نوشته شده، ساخته شده است و هر کدام از آن‌ها دیدی متفاوت نسبت به این اثر را به آن می‌افزاید. با این حال به نظر بسیاری از افراد، فیلمی که گرتا گرویگ در سال ۲۰۱۹ ساخت یکی از بهترین ترجمه‌های سینمایی تاریخ از این کتاب است. دلیلش هم مشخص است. فیلم گرویگ با نمایش خونگرم، قصه‌گویی پر افت و خیز درست، اجراهای درخشان و توجه خیره‌کننده‌اش به جزئیات، جان تازه‌ای به این کتاب کهنه بخشید و برداشتی شخصی و تلخ را از این داستان بلوغ کلاسیک ارائه داد.

جزئیات و خرده‌کاری‌های بسیار زیادی برای یافتن در این فیلم وجود دارد. ما در این جا تنها به چند تا از آن‌ها اشاره می‌کنیم. این شما و این هم چند نکته‌ی مهم از پشت صحنه‌ی «زنان کوچک» گرتا گرویگ که فکر می‌کنیم طرفداران این فیلم باید بدانند.

در کنار مطالعه‌ی ده نکته از فیلم «زنان کوچک» ببینید:

نگاهی به پشت صحنه فیلم Little Women | رویارویی زنان جوان با زندگی

۱) سرشا رونان خود نقش جو را انتخاب کرد.

داشتن عزم راسخ، یا شاید اصرار و پافشاری، ویژگی قابل ستایشی است. اعتماد به نفس و مصمم بودن عوامل کلیدی به دست آوردن هر کاری است اما درباره‌ی انتخاب سرشا رونان در «زنان کوچک» باید گفت که آشنا داشتن هم موثر است. رونان و گرویگ پیش‌تر در سال ۲۰۱۷ در «لیدی برد»، اولین تجربه‌ی کارگردانی انفرادی گرویگ، با یک‌دیگر همکاری کرده بودند و نتیجه‌ی کار هم برای هر دوی آن‌ها رضایت‌بخش بود. از گرویگ به عنوان فیلم‌ساز تازه‌کاری مهم تقدیر شد و او نامزدی اسکار بهترین کارگردان و بهترین فیلم‌نامه‌ی اصلی را به دست آورد. رونان نیز به خاطر بازی شگفت‌انگیز خود برای سومین بار نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

به همین دلیل به نفع هر دوی آن‌ها بود که این دو دوباره با هم کار کنند. همین شد که رونان اعتماد به نفسی را که جو داشت در خود احضار کرد تا به گرویگ بگوید که می‌خواهد این نقش را بازی کند. گرویگ این تصمیم رونان را به این شکل توصیف می‌کند: «بامزه است چون من هیچ وقت به چنین چیزی فکر نکرده بودم. حس می‌کردم اعتماد به نفسی که دارم از جهاتی شبیه اعتماد به نفس شخصیت جو و لوئیزا می آلکات در نقش جوست. بعد به شکل مشابهی وقتی سرشا شنید که می‌خواهم این فیلم را بسازم به من گفت که می‌خواهد نقش جو را بازی کند. او نگفت: «من دوست دارم نقش جو را بازی کنم.» بلکه گفت: «من نقش جو را بازی می‌کنم.»»

چنین اتفاقی برای مریل استریپ هم افتاد. زمانی که شایعه‌ی ساخت اقتباس جدیدی از «زنان کوچک» توسط گرویگ پیچید، او نامه‌ای به این نویسنده و کارگردان و فرستاد و مودبانه اصرار کرد که نقشی در این فیلم داشته باشد. واضح است که تصمیم‌گیری برای انتخاب بازیگری که برنده‌ی سه جایزه‌ی اسکار شده کار سختی نیست.

۲) گرتا گرویگ برای کارگردانی «زنان کوچک» بسیار جنگید.

پس از موفقیت تجاری و هنری «لیدی برد»، منطق حکم می‌کند که گرتا گرویگ پیشنهادهای همکاری زیادی داشته باشد. مشخص شده بود که گرویگ فیلم‌سازی تازه‌کار اما کارکشته است که می‌تواند لحن‌ها را متوازن نگه دارد، اجراهایی شگرف ثبت کند و چیدمان غنی‌ای در آثارش داشته باشد و این سکوی پرتاب مناسبی برای ساخت یک حرفه‌ی کاری شگفت‌انگیز در عرصه‌ی فیلم‌سازی است. احتمالاً فکر می‌کنید که پس از این که سونی تصمیم گرفت که یک «زنان کوچک» جدید بسازد، تهیه‌کنندگان به سراغ گرویگ بروند ولی به گفته‌ی گرویگ، او به شدت جنگید تا بتواند نسخه‌ی خود را از این فیلم بسازد. گرویگ می‌گوید که این کتاب بود که باعث شد او بخواهد که یک نویسنده و کارگردان شود ولی او «در لیست هیچ کس برای کارگردانان منتخب این فیلم» نبود.

در کنار مطالعه‌ی ده نکته از فیلم «زنان کوچک» ببینید:

تیموتی شالامه از بازی در «زنان کوچک» می‌گوید

۳) یکی از صحنه‌های فیلم در مدرسه‌ای که پدر آلکات معلم آن بود فیلم‌برداری شده است.

«زنان کوچک» گرتا گرویگ اصالتی دارد که این اثر را از دیگر اقتباس‌های سینمایی متمایز می‌کند. گرچه اقتباس‌های پیشین، مخصوصاً اقتباسی که در سال ۱۹۹۴ و با بازی وینونا رایدر ساخته شد، نقاط قوت خود را دارند اما فیلم گرویگ حس واقع‌گرایی معنادار، صداقتی احساسی و نوعی حس نیمه خودزندگی‌نامه‌واری دارد که این حس را القا می‌کند که این فیلم مناسب زمانه‌ی ماست. گرچه این خون‌گرمی با راه‌های مختلفی ساخته شد اما یکی از مهم‌ترین این راه‌ها انتخاب لوکیشن بود. تمامی این فیلم در کنکورد در ایالت ماساچوست و محل اصلی اتفاقات داستان کتاب فیلم‌برداری شد. متخصصان لوکیشن نیز چند محل را که برای داستان مفید بودند پیدا کردند. به عنوان مثال، آن‌ها توانستند صحنه‌ای از فیلم را در مدرسه‌ای فیلم‌برداری کنند که برانسون پدر آلکات در آن جا تدریس می‌کرد.

۴) گرتا گرویگ در هنگام کارگردانی «زنان کوچک» باردار بود.

فکر می‌کنید کارگردانی یک فیلم سخت است؟ سعی کنید زمانی که اولین فرزند خود را باردار هستید این کار را انجام دهید تا بفهمید. شکی نیست که گرتا گرویگ کارگردان تازه‌کاری به شدت بااستعداد است که توانایی‌هایی فراتر از سن خود دارد و مرتب آن‌ها را به همگان ثابت کرده است. ولی شگفت‌انگیزتر این است که او در هنگام کارگردانی سخت این فیلم به کسی نگفته بود که باردار است. کارگردانی فرآیندی آن قدر زمان‌بر است و تمام توجه و تمرکز شما را می‌طلبد که به سختی می‌توان زمانی برای خود یافت چه برسد به فرزند به دنیا نیامده‌شان. با این حال گرویگ از پس این کار برآمد و به بازیگران هم چیزی نگفت. گرویگ وقتی تولید فیلم به پایان رسید در شش ماهگی دوران بارداری خود بود و درست ۲۴ ساعت بعد از تحویل راف کات فیلم زایمان کرد. عجب زن خارق‌العاده‌ای!

در کنار مطالعه‌ی ده نکته از فیلم «زنان کوچک» بخوانید:

نقد فیلم Little Women / زنان کوچک | داستانی دل‌پذیر، قصه‌ای لذت‌بخش

۵) در اتفاقی طعنه‌آمیز تمامی بازیگران این فیلم گلودرد استرپتوکوکی گرفتند.

غم‌انگیزترین لحظه‌ی «زنان کوچک»، چه در کتاب و چه در فیلم، زمانی است که مشخص می‌شود بث مخملک گرفته و این بیماری در نهایت جان او را می‌گیرد. این اتفاقی تلخ است که به شکلی غیرمستقیم باعث می‌شود که جو مارچ اولین رمان کاملش را براساس گذشته‌ی شخصی‌اش با خواهران خود بنویسد. ولی در اتفاقی نسبتاً طعنه‌آمیز تمامی بازیگران «زنان کوچک» گلودرد استرپتوکوکی گرفتند. این بیماری پیش از بروز مخملک در افراد رخ می‌دهد. این تقارن تاریک چیزی نیست که بتوان آن را جزئی از فیلم‌نامه دانست.

۶) فلورنس پیو و سرشا رونان پیش از ضبط صحنه‌های پرتنش با یک‌دیگر کشتی می‌گرفتند.

هر بازیگر روش‌های خود را برای رفتن در قالب شخصیتش دارد. برخی شدیدترند و برخی سبک‌تر اما نتیجه، چه خوب و چه بد، خود را معمولاً‌ روی پرده‌ی سینما نشان می‌دهد. فلورنس پیو و سرشا رونان برای این که بتوانند در چند صحنه‌ی کلیدی «زنان کوچک» از یک‌دیگر خشمگین باشند نیاز به تهاجم فیزیکی داشتند. این بازیگران نامزد جایزه‌ی اسکار با هم کشتی می‌گرفتند تا علاوه بر جنبه‌ی احساسی، از نظر فیزیکی هم احساسات خود را درک کنند تا بتوانند کاری کنند که این دشمنی میان خواهران فیلم صادقانه و واقعی به نظر برسد. چنین رفتاری میان خواهران جوان غیرعادی نیست و این کار به صداقت روابط خواهرانه‌شان در این لحظات فیلم افزود.

در کنار مطالعه‌ی ده نکته از فیلم «زنان کوچک» ببینید:

گفت‌وگو با لورا درن درباره‌ی فیلم «زنان کوچک» | قابل درک برای مخاطبان مدرن

۷) ساخت هر لباس مخصوص آن دوران ۴۰ ساعت زمان برد.

بدیهی است که برای بازسازی بادقت لباس‌های اواخر دهه‌ی ۱۸۰۰ کارهای زیاد و ظریفی باید صورت گیرد. ۷۵ لباس تاریخی برای این فیلم ساخته شد و گزارش شده که ساخت هر کدام از آن‌ها ۴۰ ساعت زمان برده. به علاوه، به طراحی رنگ لباس‌ها هم توجه بسیاری شد. به ویژه این که هر کدام از خواهران رنگ‌های مخصوص به خود را داشتند: سبز و ارغوانی برای مگ، قهوه‌ای و صورتی برای بث، قرمز و نیلی برای جو و آبی کم‌رنگ برای ایمی.

۸) فلورنس پیو بلافاصله پس از بازی در «میدسامر» به سراغ «زنان کوچک» آمد و این کار را «روان‌درمانی» می‌نامید.

اگرچه بازیگران حرفه‌ای کاری می‌کنند که بازیگری آسان به نظر برسد اما حقیقت این است که این کار به شدت نفس‌گیر است و باعث می‌شود که شما هر از گاهی در یک لحظه احساسات متنوعی را تجربه کنید. فلورنس پیو خود را به عنوان یک بازیگر توانمند ثابت کرده. او این نکته را چندین بار در طول دو سال گذشته به مخاطبان خود نشان داده است. با این وجود ۲۰۱۹ سال ویژه‌ای برای این بازیگر بااستعداد و باهوش نامزد جایزه‌ی اسکار بود.

او در «میدسامر» و «زنان کوچک» بازی کرد که خود کار سختی است. مخصوصاً زمانی که بفهمید او بدون هیچ استراحتی و پشت سر هم در این دو فیلم حضور داشته است. او در مصاحبه‌ای گفت که در عرض دو روز از صحنه‌ی «میدسامر» به صحنه‌ی «زنان کوچک» رفت. این به شدت احساسات او را تغییر داد. پیو بازی در «زنان کوچک» را به عنوان یک «روان‌درمانی» پس از بازی در فیلم ترسناک شرکت A24 توصیف کرد.

در کنار مطالعه‌ی ده نکته از فیلم «زنان کوچک» ببینید:

گفت‌وگو با فلورنس پیو درباره‌ی فیلم «زنان کوچک» | دخترهایی که معمولی نیستند

۹) گرتا گرویگ می‌خواست که موسیقی این فیلم ترکیبی از آثار موتزارت و دیوید بویی باشد.

موسیقی یک فیلم نقشی اساسی در موفقیت یا شکست آن دارد و گاهی این موضوع نادیده گرفته می‌شود. به عنوان مثال، هر چقدر هم که فیلم «آرواره‌ها» به تنهایی خوب بوده باشد، آیا می‌توانید آن را بدون موسیقی به یاد ماندنی جان ویلیامز تصور کنید؟ یا مثلاً «جنگ ستارگان» بدون تیتراژ آغازینش چه می‌شد؟ دو مثال از یک آهنگساز آورده شده ولی منظور اصلی را منتقل می‌کند.

گرچه موسیقی یک فیلم نقشی در جنبه‌های بصری آن ایفا نمی‌کند اما مخاطبان را از جریان احساسات و افکار شخصیت‌های فیلم آگاه می‌کند. بهترین موسیقی‌های فیلم با همکاری سالم و صمیمانه‌ی کارگردان و آهنگساز خلق شده‌اند. اگر این دو به درک متقابل برسند می‌توانند شگفتی‌ها خلق کنند. الکساندر دسپلا در مصاحبه‌ای گفت که گرویگ می‌خواست موسیقی فیلم «زنان کوچک» ترکیبی از آثار موتزارت و دیوید بویی باشد.

۱۰) سبک کارگردانی گرتا گرویگ «مایه‌ی آرامش» اما واتسون بود.

هر کارگردان سبک و رابطه‌ی خاص خود را با بازیگرانش دارد. گرتا گرویگ به عنوان کسی که پیش از این که فیلم‌ساز شود بازیگر فیلم‌های ژانر مامبل‌کور بوده، نسبت به بازیگرانش حساس و با آنان هماهنگ است و دوست دارد که آنان هر کاری که می‌خواهند در صحنه‌ی خود انجام دهند. اما واتسون در ویدیویی درباره‌ی پشت صحنه‌ی «زنان کوچک» گفت که این سبک گفت‌وگو و تعامل برای او «مایه‌ی آرامش» بوده است.

در کنار مطالعه‌ی ده نکته از فیلم «زنان کوچک» ببینید:

مصاحبه با اما واتسون درباره‌ی فیلم زنان کوچک | زنان منحصربه‌فرد و مستقل


نویسنده: ویل اشتون – Cinemablend

مترجم: پویا مشهدی‌محمدرضا

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنونس

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

«گزارش فرانسوی» کمدی درامی به کارگردانی وس اندرسون است. داستان این فیلم حول کارکنان یک مجله‌ی اروپایی در یک شهر تخیلی فرانسوی می‌گذرد که تصمیم می‌گیرند یک نسخه یادمان چاپ کرده و به بزرگداشت سه واقعه مهم یک دهه گذشته‌شان بپردازند.

این سه واقعه عبارت‌ند از حبس ابد یک هنرمند، شورش‌های دانشجویی و یک گروگان‌گیری. وس اندرسون در ساخت این فیلم از زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته‌است.

پیش‌تولید عجیب فیلم جدید وس اندرسون از زبان رابرت یئومان


این فیلم پرستاره بازیگران نام‌داری مانند بنیسیو دل‌تورو، آدریان برودی، تیلدا سوینتون، لئا سیدو، فرانسس مک‌دورمند، تیموتی شالامه، بیل مورای، اون ویلسون و ادوارد نورتون را دور هم جمع کرده و قرار است پس از افتتاحیه در جشنواره‌ی فیلم کن، به شکل عمومی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ اکران شود

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک درباره‌ی زندگی زلاتان ابراهیموویچ

تریلر فیلم من زلاتان هستم

تریلر فیلم من زلاتان هستم منتشر شد

فیلم من زلاتان هستم در ژانر بیوگرافیک اثری‌ست به کارگردانی ینس سیوگرن که براساس کتابی با همین نام به نوشته‌ی دیوید لاگرکرانتز ساخته شده و داستان زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست مشهور سوئدی را در دو دوره‌ی مختلف بیان می‌کند.

گرانیت روشیتی در نقش زلاتان ۱۷ ساله و دومینیک آندرسون بایراکتاتی نقش زلاتان ۱۱ ساله را دارند و در کنار این دو بازیگرانی نظیر امانوئل آیتا، دیوید اس لیندگرن و هاکان بنگستون نیز در فیلم حاضر هستند.

این اثر دهم سپتامبر اکران خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز

تریلر فیلم مرد آزاد

تریلر فیلم مرد آزاد منتشر شد

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم مرد آزاد به کارگردانی شان لوی با بازی رایان رینولدز، جو کری و جودی کورمر منتشر شد

«مرد آزاد» فیلمی است ساخته‌ی شان لوی، کارگردان سری معروف «شبی درموزه» و توسط مت لیبرمن و زک پن نوشته شده است. این فیلم در ادامه‌ی روال آثاری مانند «بازیکن یک آماده»، «رالف خراب‌کار» و «گیمر»، داستان دنیایی را در بازی‌های ویدیویی به تصویر می‌کشد که ترکیبی از دو عنوان بسیار پرطرفدار GTA و Fortnite است.

گای، یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC)های این دنیاست که بعد از کشتن یکی از بازیکنان، با برداشتن عینکش دنیا را از فیلتر HUD (جزئیات مختلفی که در بازی‌ها روی صفحه می‌آیند مانند مقدار سلامتی، استقامت و گلوله) می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به مبارزه‌ی جهانی بپیوندد.

در مرکز «مرد آزاد»، رایان رینولدز به عنوان شخصیت اصلی قرار گرفته و بازیگرانی مانند جودی کورمر (کشتن ایو)،جو کری (چیزهای عجیب) و تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه و ثور: راگناروک) نیز حصور دارند.

«مرد آزاد» از جمله پروژه‌هایی بود که زیر نظر کمپانی فاکس قرن بیستم کلید خورد ولی در نهایت قرار است توسط دیزنی منتشر شود (چنین اتفاقی برای فیلم فوردعلیه فراری نیز رخ داد).

 

جدیدترین تریلر فیلم «مرد آزاد» با بازی رایان رینولدز |

Free Guy Official Trailer

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها