با ما همراه باشید

گفت‌وگوی خسرو نقیبی و آروند دشت آرای درباره‌ی آثار مهم جشنواره سی‌وهشتم: فیلم قصیده گاو سفید

به سیاق فیلم پیشین بهتاش صناعی‌ها این یکی هم دیر شروع می‌شود. بعد از یک ورودی کوبنده که فکر می‌کنی قرار است یک داستان قصاص ببینی، یک سال بعد با زنی روبه‌رو هستیم بعد از قصاص همسر. پرده‌ی نخست هم از آن معرفی شخصیت زن می‌شود و اگر سینمای اجتماعی ایران را بشناسی خودت را آماده می‌کنی برای یک ملودرام پر اشک و آه از مصیبت‌هایی که قرار است بر سر زن بیاید، اما باز هم پیش‌داوری به اشتباه می‌رود.

صفحه‌ی اختصاصی جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم را در آرت‌تاکس این‌جا ببینید

برگ برنده درست این‌جا رو می‌شود. مثل آن فیلم قبلی که پیرمرد در ترکیب با دو جوان قصه سفری پیش‌بینی‌نشده را در شهر آغاز می‌کرد و موقعیت‌هایی تجربه‌نشده پیش چشم تماشاگر می‌آورد، این‌جا هم باز «داستان افزوده» است که مخاطب را روی صندلی نگه می‌دارد. چیزی شبیه «مرگ و دوشیزه»؛ اما در موقعیت بالعکس. اگر آن‌جا مظلوم ظالم را می‌یافت و گیرش می‌انداخت و همه‌ی گذشته را دوباره ترسیم می‌کرد، این‌جا ظلم‌کرده است که خودش پا پیش می‌گذارد از سر پشیمانی. با این تفاوت که بازی «مرگ و دوشیزه» در خفا پیش می‌رود. ظالم هر روز خودش را مجازات می‌کند بی‌آن‌که ذره‌ای از بار گناه‌ش کم کند. فکر می‌کند کمک می‌کند اما گناه آن‌قدر سنگین است که با هیچ حلالی نمی‌شود آن را پاک کرد. این‌جاست که سؤال تماشاگر دائم بزرگ‌تر می‌شود. واکنش زن، آن دم که بفهمد، چه خواهد بود؟ هر سکانسی که می‌گذرد موقعیت هولناک‌تر می‌شود و این خطر اصلی پرده‌ی آخر است. دادن جوابی درخور به این هولناکی انباشت‌شده. عقوبت این رابطه‌ی شوم، که می‌توانست وقتی دیگر زیباترین چیز جهان باشد، اما سنگ‌بناش روی خون بنا شده.

از قصیده گاو سفید بیش‌تر ببینید:

معرفی فیلم قصیده گاو سفید

خالقان این داستان آن لحظه‌ی مواجهه را درست یافته‌اند، در اجرا هم به بهترین شکل درش آورده‌اند اما این مواجهه به نظرشان کافی نرسیده؛ پس ادامه داده‌اند. برای من، «قصیده‌ی گاو سفید» در ماشین مَرد و در تنهایی زن وقتی حقیقت را می‌شنود تمام می‌شود. گاهی وقت‌ها، این‌که پایان را ندانی، در بی‌خبری از آن تصمیم هولناک خودت تصور کنی که چه خواهد شد، خیلی درست‌تر از پایان قطعی‌ست. این از معدود فیلم‌های این سال‌هاست که نیاز به «پایان باز» دارد اما خالقان تصمیم گرفته‌اند به یک پایان محتوم برسند، که تکلیف همه‌چیز را روشن کنند، که چیزی را برای آن سمت تخریب‌گر، تاریک و ترسناک مغز تماشاگر باقی نگذارند.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

 

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای ایران

معرفی فیلم خروج

معرفی فیلم خروج

جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم با آرت‌تاکس: معرفی فیلم خروج را به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، از آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ، با کیفیت دل‌خواه ببینید.

معرفی فیلم خروج

آرزوی ساخت «خروج» از ده سال پیش بر دل ابراهیم حاتمی‌کیا مانده بود؛ از زمانی که گفته شد ابراهیم حاتمی‌کیا قصد دارد در سال جاری فیلمی بسازد گمانه‌زنی‌های زیادی درباره قصه فیلم او مطرح شد، گاه او را به ساخت فیلمی از کتاب معصومه آباد نسبت می‌دانند و گاه عنوان می‌کردند او دوباره به سراغ ساخت اثری از دفاع مقدس رفته اما مورد وثوق‌ترین داستانی که از «خروج» منتشر شده مربوط به تعدادی کشاورز می‌شود که زمین‏ های‏شان را سیل از بین برده است.

صفحه‌ی اختصاصی جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم را در آرت‌تاکس این‌جا ببینید

گفته می‌شود «خروج» فیلمی جاده‌ای با تم اعتراض مردمی به دولتمردان است. این سومین همکاری ابراهیم حاتمی‌کیا با سازمان اوج بعد از «بادیگارد» و «به وقت شام» است.

در این فیلم فرامرز قریبیان به‌عنوان کاراکتر اصلی به ایفای نقش پرداخته است که در پنج سال اخیر به دلیل گزیده‌کاری اش هیچ فیلمی از او روی پرده سینما نرفته است.

پانته‌آ پناهی‌ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پورایمان و محسن صادقی نسب نیز از دیگر بازیگران این اثر سینمایی هستند.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

معرفی فیلم درخت گردو

معرفی فیلم درخت گردو

جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم با آرت‌تاکس: معرفی فیلم درخت گردو را به کارگردانی محمدحسین مهدویان، از آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ، با کیفیت دل‌خواه ببینید.

معرفی فیلم درخت گردو

«درخت گردو» عنوان تازه فیلم محمدحسین مهدویان است، کارگردانی که نشان داده است به تاریخ معاصر تسلطی خوب دارد و می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند.

صفحه‌ی اختصاصی جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم را در آرت‌تاکس این‌جا ببینید

این پنجمین حضور پی در پی او در ماراتن فجر است که البته رکوردی از یک کارگردان به شمار می‌آید.

«ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، «لاتاری»، «ماجرای نیمروز رد خون» آثاری هستند که نام او را در سینمای ایران پرآوازه کردند و به واسطه آنها توانست هم فروش در گیشه را تجربه کند و هم طیفی از مخاطبان را با شیوه جدید فیلمسازی‌اش همراه کند.

بعد از «ماجرای نیمروز؛ رد خون» بود که اعلام کرد دیگر قصد ندارد تا سال‌ها فیلم سیاسی بسازد، فشارهای مختلف از سوی همکارانش و البته سازمان‌های مختلف باعث شد او این تصمیم را بگیرد.
محمدحسین مهدویان بارها اعلام کرده خط قرمزش «مخاطب» است و تنها چیزی که می‌تواند روند فیلمسازی او را تغییر دهد، نظر مخاطبان است، همین است که باعث می‌شود بارها با مخاطبان فیلم‌هایش را ببیند و خود را ارزیابی کند و در طول ساخت فیلم هم مدام خود را جای آن‌ها بگذارد و متوجه شود که اشکال کارش کجاست.

«درخت گردو» تجربه‌ای متفاوت برای او محسوب می‌شود؛ فیلمی که از همان روزهای نخست ساخت، عنوان شد درباره بمباران شیمیایی سردشت است و عاشقانه‌ای در دل خود دارد.

سیدمصطفی احمدی، تهیه‌کننده پروژه‌های اخیر مهران مدیری این بار در قامت تهیه‌کننده فیلم مهدویان حاضر شده است و مهران مدیری و پیمان معادی هم به عنوان بازیگران این فیلم انتخاب شده‌اند.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

شهاب حسینی در نشست خبری فیلم «شین» | از حمله به مسعود کیمیایی تا علت حضور در فجر

نشست خبری شین

گزارش ویدئویی آرت‌تاکس از نشست خبری شین با حضور شهاب حسینی، میثم کزازی، آتش تقی‌پور، هوشنگ توکلی، غزال نظر و دیگر عوامل

شهاب حسینی با بیان اینکه جشنواره فجر سقف آرزوهایش نیست، گفت: مردم اگر صدای رسایی داشته باشند تا حرف خود را به گوش برسانند نیازی به خیابان رفتن و دادن خسارت‌های سنگین ندارند. اگر ما هنرمندیم و ادعایمان می‌شود پس صدای مردم باشیم.

صفحه‌ی اختصاصی جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم را در آرت‌تاکس این‌جا ببینید

نشست خبری فیلم «شین» با حضور شهاب حسینی بامداد ۲۰ بهمن‌ در پردیس سینمایی ملت برای این فیلم خارج از مسابقه برگزار شد.

در ابتدای این نشست که آتش تقی پور، هوشنگ توکلی و سیامک اطلسی به عنوان سه بازیگر پیشکسوت در کنار شهاب حسینی و غزاله نظر حضور داشتند، توکلی درباره بازی در فیلمی از ژانر وحشت گفت: این ژانر با زحمت مرحوم خاچیکیان وارد سینمای ایران شد ‌و کار سخت و پیچیده‌ای است مخصوصا اینکه با فرهنگ ما به سختی همخوانی پیدا می‌کند. در این سالها کارهای زیادی توسط جوان‌ها آمده و شکست خورده ولی این یکی حرفی برای گفتن داشت و فراتر از ژانر وحشت باید دیده شود.

میثم کزازی کارگردان این فیلم هم گفت: خیلی اعتقاد به ژانر ندارم و یک زیرمتن کلی در فیلم داشتیم که از هسته اصلی جداست. همه هدف این است که بگوییم همیشه وقت برای جبران کردن نداریم و خواستیم فضایی متفاوت از مثلت عشقی و خیانت داشته باشیم. اگر بازخورد خوبی بگیرم شاید در کار بعدی فیتیله ترس را در کارم بیشتر کنم.

در این نشست شهاب حسینی درباره انتخاب بازیگران بویژه قدیمی‌ترها مورد پرسش قرار گرفت ولی او همانطور که همه انتظار داشتند حرف‌های دیگری را مطرح کرد و گفت: امکان ندارد در گوشه ای از این سرزمین اتفاقی تلخ بیفتد و ما داغدار نشویم. ابراز همددری‌ می‌کنم با تمام داغداران وقایع اخیر و مجزا هم نمی‌کنم.

او با اشاره به اینکه خودش هم درخواست برگزاری این نشست را داده بود، افزود: من از وحدت میان مردم دفاع می‌کنم و از تلاشی دفاع می‌کنم تا تفرقه میان این سرزمین ایجاد نشود. جشنواره فجر مثل همه فسیتیوال‌های دنیا یک امکان است. کاری به فیلم‌سازان باسابقه ندارم بلکه با فیلمسازان جوان کار دارم که فردا قرار است آینده سینما باشند. آدم نمی‌تواند برنتابد. من نمی‌توانم ساکت بنشینم که استاد پیشکسوت سینما که روند کاری‌اش پیش روی تماشاگر است امسال باز هم فیلم نمی‌سازد که مطمئن است برخورد بدی با اثرش می‌شود و آن روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کنند و سنگ بنایی را می‌گذارند که نتیجه‌اش چیزی جز نفرت‌پراکنی نیست و بقیه را هم در یک آمپاس اخلاقی قرار می‌دهد. این بی‌انصافی است که آدم انقدر خودخواه باشد و به نوعی حرف بزند که ملاحظه هیچ‌کس را در آن نکند.

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فیلم «شین» که نمایش داده شد، گفت: جشنواره فجر سقف آرزوهای من نیست.

او با اشاره به مصاحبه‌ای که چندی قبل با فریدون جیرانی داشته که نمی‌دانست پخش شده یا خیر، گفت: مردم اگر صدای رسایی داشته باشند و حرف خود را به گوش برسانند نیازی نیست به خیابان بروند و حرفشان را با خسارت سنگین بزنند. ما هنرمندیم؟ ادعایمان می‌شود؟ پس صدای مردم باشیم تا خسارات را کم کنیم و کاری کنیم بدون خسارت حرف آنها را بزنیم. یکی می‌گوید به جشنواره نمی‌آیم، خب نیا چه فایده‌ای دارد. همین فردا اگر من سرم را زمین بگذارم و بمیرم دنیا آخ نمی‌گوید.

وی تاکید کرد: مشکلات ما با هیچ دستی از خارج از کشور حل نمی‌شود. دو سال است دنیا را می‌چرخم و به این ایمان رسیده‌ام. مشکل ما بین خودمان و با تعامل میان خودمان حل می‌شود. اگر منتظر کسی از بیرون هستیم زهی خیال باطل.

منبع: ایسنا

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها