با ما همراه باشید

جنگ جهانی دوم چندین بار به تصویر کشیده شده اما یک فیلم و به طور دقیق‌تر یک صحنه از دید مورخان و بازماندگان این حادثه، دقیق‌ترین نمایش از جنگ در تاریخ سینما نامیده شده است. در این ویدیو نگاهی عمیق به صحنه‌ی هجوم نیروهای متحدین به ساحل اوماها در فیلم نجات سرباز رایان داریم.

درباره‌ی نبرد تاریخی «نرماندی»

در ششم ژوئن سال ۱۹۴۴ صد و پنجاه و شش هزار سرباز بریتانیایی، آمریکایی و کانادایی بر سواحل نورماندی در شمال فرانسه که آلمانی‌ها آن جا موضع دفاعی بسیار محکمی چیده بودند، پیاده شدند. روز دی یکی از بزرگ‌ترین حمله‌هایی آبی-زمینی در تاریخ بشر است. در هجوم اولیه، تقریبن چهار هزار سرباز متحدین کشته شدند اما این نبرد، آغازی بود برای پایان یافتن جنگ در اروپا. در یک هفته، متحدین ساحل را تسخیر کردند، دو ماه بعد، شمال فرانسه از دست نیروهای متفقین آزاد شد و بهار سال بعد، آلمان‌ها شکست خوردند.

فهرست شیندلر یکی از برجسته‌ترین آثار کارنامه‌ی استیون اسپیلبرگ محسوب می‌شود. مصاحبه‌ی بن کینگزلی را در مورد فهرست شیندلر و سایر نقش‌های ماندگارش ببینید.

به تصویر کشیدن وحشت میدان جنگ برای ادای دین به سربازان

پنجاه سال بعد فیلم‌نامه‌نویس معروف رابرت رودت در حال مطالعه روی آزادسازی غرب اروپا بود و داستانی نظرش را جلب کرد. سربازی که تمام برادرانش در بازه‌ی زمانی یک هفته کشته شدند، از میدان جنگ نجات یافت تا بتواند از خانواده‌اش پشتیبانی کند. این قانون پس از مرگ پنج برادر سالیوان در جنوب اقیانوس آرام در اوایل جنگ ثبت شد.

رودت ایده‌اش را برای مایک گوردون، تهیه‌کننده مطرح کرد و استیون اسپیلبرگ پس از خواندن فیلم‌نامه، تصمیم گرفت بر روی صندلی کارگردانی بنشیند. او که پسر یک کهنه‌سرباز از آن جنگ است، همیشه به آن دوران علاقه داشته. فیلم‌های جنگی که اسپیلبرگ به هنگام جوانی دیده بود، تأثیر بسیاری بر روی او گذاشته بودند و این موضوع در آثار اولیه‌اش دیده می‌شود.

اسپیلبرگ می‌دانست برای ادای احترام به سربازان آن نبرد، باید نه یک صحنه‌ی صاحب سبک هالیوودی بلکه وحشت میدان جنگ را به تصویر بکشد. از لنز او، لرزش دست و دریازدگی نشانه‌ی ضعف نیستند بلکه انسانیت را نشان می‌دهند.

پیش‌تولید سکانس نبرد «نرماندی»

در فیلمی پر از صحنه‌های نبرد، چالش‌برانگیزترین فیلم‌برداری برای اولین سکانس بود: حمله به ساحل اوماها که در آن هزاران بازیگر در نقش سربازان متحدین در میان انفجارها و بدلکاری‌های خطرناک راه خود را پیدا می‌کردند. پروسه‌ی پیش‌تولید اهمیت بسیاری داشت.

ساحل نورماندی واقعی مکانی تاریخی و محافظت شده است و محدودیت‌های فیلم‌برداری بسیاری دارد. اما تام ساندرز، طراح تولید، پس از هفته‌ها تحقیق توانست ساحلی را بیابد که می‌توانست حال و هوای شن‌های طلایی و صخره‌های ساحل اوماها را تداعی کند.

چالش تیم طراحی لباس: تولید سه‌هزار یونیفورم!

فیلم‌برداری سکانس ۱۵ روز طول کشید و ۱۵۰۰ نفر سر صحنه حاضر بودند. از جمله هزاران سرباز ایرلندی که برای نقش‌آفرینی سربازان استخدام شده بودند. با توجه به این که یونیفورم‌های زیادی از جنگ جهانی دوم نمانده، جوآنا جانستون و تیم طراحی لباس باید سه هزار یونیفورم مطابق با واقعیت تهیه می‌کردند. او همچنین شرکتی یافت که چکمه‌های سربازان را تولید می‌کرد و دو هزار چکمه سفارش داد.

جوآنا جانستون در این مورد توضیح می‌دهد:

«به شکل احمقانه‌ای فکر کردم کار آسونی‌یه که فقط قراره همه‌ی این یونیفورم‌ها رو جمع کنم و موقع شروع کار فهمیدم دیگه وجود ندارن.»

در کنار تحلیل سکانس نبرد نرماندی در فیلم نجات سرباز رایان ببینید:

هشت راز کارگردانی کریستوفر نولان

اتحاد بازیگران مانند یک گردان

حین هجوم به ساحل، بازیگران تحت فرمان مشاور نظامی فیلم بودند و دریل دای، کاپیتان سابق نیروی دریایی آمریکا، در کنارشان حضور داشت. او به هنگام پیش‌تولید، بازیگران اصلی را تحت شرایط سخت پادگانی قرار داد تا به عنوان یک گردان با هم خو بگیرند و برای شرایط دشوار سر صحنه حاضر باشند.

تام هنکس در مورد شرایط سخت بازی در فیلم می‌گوید:

«باید توجه کنین ما در نقش آدم‌هایی قرار گرفتیم که خسته‌ و داغونن و دائمن از دید فیزیکی تحت فشار زیاد قرار می‌گیرن. نمی‌تونستیم این کار رو انجام بدیم مگر این که تمرینات دیل دای رو می‌گذروندیم.»

حضور مخاطب در مرکز هرج و مرج

در ادامه‌ی آماده‌سازی طاقت‌فرسا، مانند مشاوره گرفتن از استفن امبروز، مورخ مشهور جنگ جهنای دوم، اسپیلبرگ از استوری‌بورد استفاده نکرد. این کار برای او غیرمعمول بود. به جای این، او می‌خواست دوربین تحت تأثیر اکشن صحنه باشد و در ادامه‌ی هر صحنه واکنش مناسبی مطابق با رویدادها داشته باشد. در نتیجه، به خصوص در این سکانس، بیننده در مرکز هرج و مرج نبرد حاضر می‌شود.

مرگ‌ها زیبا یا شکوهمندانه نیستند و بسیاری پیش از رسیدن به ساحل کشته می‌شوند. بعضی‌ها بی‌دلیل به سبب سنگینی بارشان غرق می‌شوند. برای فیلم‌برداری این صحنه‌های زیر آب که از چشم سرباز در حال فرار به سوی ساحل است، دوربین روی جرثقیلی در یک قایق قرار داده شد.

جلوه‌های بصری در سکانس نبرد «نرماندی»

برای جلوه‌های بصری فیلم، اسپیلبرگ می‌خواست نجات سرباز رایان اشباع رنگ کم داشته و قدیمی باشد. همکار و فیلم‌بردار همیشگی او، یانوش کامینسکی، برچسب محافظتی روی لنز دوربین را کند تا فیلم نرم‌تر و متراکم‌تر دیده شود. او همچنین نگاتیو را از یک پروسه‌ی اضافه‌تر گذراند تا رنگ‌ها را محوتر کند.

کامینسکی برای صحنه‌های نبرد، از زاویه شاترهای ۴۵ و ۹۰ درجه به جای زاویه شاترهای ۱۸۰ درجه استفاده شد. این مسأله منجر به کم شدن نوردهی فیلم شد و دیدن حرکات بسیار ناگهانی بازیگران شد. چون هر گونه محوشدگی ناشی از حرکت از بین رفته.

در کنار تحلیل سکانس نبرد نرماندی در فیلم نجات سرباز رایان ببینید:

چه‌گونه مثل گی‌یرمو دل‌تورو از رنگ استفاده کنیم؟

میراث نجات سرباز رایان: فضای حماسی میدان نبرد

در فیلم انفجارها ملموس‌تر به نظر می‌رسند که از دید اسپیلبرگ موجب ترسناک‌تر شدن‌شان شده. همه‌چیز اندکی واقعی‌تر می‌شود و قطرات باران و ذرات خاک و شن برای بیننده واضح‌تر می‌شوند. بخشی از میراث نجات سرباز رایان ، فضای حماسه‌ای‌اش در میدان نبرد است که برای خلقش روی فیلم، زحمت زیادی کشیده شد.

نمای برج ماشین‌گان که اسپیلبرگ برای نشان دادن آسان بودن هدف‌گیری سربازان روی ساحل استفاده کرده، آماده‌سازی‌اش یک شب کامل زمان برد و بعد در دو برداشت باید گرفته می‌شد. در غیر این صورت آماده‌سازی باید دوباره انجام می‌شد.

اسپیلبرگ از گروه تکنیکی‌اش خواست نحوه‌ی کار اسلحه به این شکل باشد که به هنگام شلیک یکی از بازیگران، افکت برخورد گلوله به بازیگر دیگر انجام شود. بنابراین ماشه کشیدن هم منجر به شلیک گلوله‌ی مشقی می‌شد و هم برخورد فرضی آن گلوله به هدف با درنظر گرفتن فاصله.

موسیقی یا سکوت؛ مسأله این است

یکی از وظایف کارگردانی مهم دیگر در خصوص صدا یا عدم وجود صداست. به جای موسیقی حماسی، هیاهوی بی‌امان جنگ را می‌شنویم که در همه‌جای ساحل شنیده می‌شود و استرس روانی کاپیتان میلر با بازی تام هنکس را به خوبی نشان می‌دهد.

گری ریدستورم در مورد صداگذاری فیلم توضیح می‌دهد:

«استیون این ایده رو داشت که شخصیت تام هنکس برای لحظاتی موجی شده و نبرد رو با صداهای عادی نمی‌شنوه و صدایی که از یه صدف بیرون می‌اومد به یاد آوردم. برای شبیه‌سازی این اثر، از صدای امواج اقیانوس استفاده کردم. اون‌ها را از یه اسپیکر پخش کردم و با یه لوله‌ی بلند، به سمت میکروفون هدایت کردم. مثل یه سوت روحی می‌مونه که صداش بیش‌‌تر می‌شه. در همون لحظه‌ای که به واقعیت برمی‌گردیم.»

تبدیل کابوس به واقعیت آشنا برای مخاطب

بر روی ساحل، بسیاری از سربازهایی که آسیب جدی دیده بودند، توسط افراد معلول واقعی به تصویر کشیده شدند که اجازه می‌دهد زخم‌های خونین حتا وحشتناک‌تر هم به نظر برسند. دیگر عنصری که به واقعیت تهوع‌آور این صحنه در فیلم نجات سرباز رایان اضافه کرده، هزاران مدل غیرواقعی و پرجزئیات است.

این مدل‌ها توسط مهندسان پروستتیک تدارک دیده و در ساحل پخش شده‌اند که به هزاران لیتر خون تقلبی آغشته شده. به عنوان بیننده، تجربه‌ی شوکه‌کننده‌ی اولیه با هدایت سربازان توسط کاپیتان میلر اندکی فروکش می‌کند. البته لحظات ترسناک همچنان وجود دارند ولی کابوس به چیزی حتا بدتر تبدیل می‌شود: واقعیتی آشنا

در کنار تحلیل سکانس نبرد نرماندی در فیلم نجات سرباز رایان ببینید:

وس اندرسون چه‌گونه جزیره‌ی سگ‌ها را ساخت؟

بازخورد نجات سرباز رایان در جامعه

در هفته‌ی افتتاحیه‌ی نجات سرباز رایان در سال ۱۹۹۸، شش و نیم میلیون آمریکایی برای دیدن فیلم به سینما رفتند. کهنه‌کاران نجات یافته از ساحل اوماها، این برداشت از تجربه‌هایشان را دقیق دانسته و تحسین کردند.

حتا آن چنان تأثیری داشت که سازمان روابط سربازان سابق آمریکا خط تلفنی برای کهنه‌سربازان راه‌اندازی کرد و در همان هفته‌ی اول، سازمان داده‌های آنلاین آمریکاگزارش داد که ۱۴ هزار پست در رابطه با فیلم در چت‌روم‌ها منتشر شده و در هر دقیقه، ۲۵ پیام منتشر می‌شد که آن زمان رکورد این نرخ را شکاند.

افتخارات و جوایز فیلم | جنگ جهانی دوم یا جنگ اسپیلبرگ؟!

نجات سرباز رایان ۵ اسکار از جمله جایزه‌ی بهترین کارگردانی را برای اسپیلبرگ به ارمغان آورد. او همچنین توسط وزیر دفاع آمریکا، بالاترین نشان ممکن را برای یک شهروند عادی دریافت کرد: نشان خدمت ویژه‌ی شهروندی.

فیلم اخیرن در سازمان ثبت فیلم ملی آمریکا در کنگره ثبت شده و اولین همکاری حرفه‌ای اسپیلبرگ و هنکس را رقم زد. این دو در ادامه سریال جنگ جهانی دوم محور جوخه‌ی برادران و اقیانوس آرام را ساختند. بی‌دلیل نیست که نیویورک تایمز، اسم جنگ جهانی دوم را جنگ اسپیلبرگ گذاشته.

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینماآرت

کلمه از کریر، تصویر از بونوئل | گفت‌وگوی ژان کلود کریر درباره‌ی بونوئل و آثاری که خلق کردند

گفت و گوی ژان کلود کریر

برای اولین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی ببینید: گفت و گوی ژان کلود کریر درباره‌‌ی مهم‌ترین آثاری که او را در تاریخ سینما جاودانه کرد

ژان کلود کریر فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی بود. او هم‌چنین در چندین فیلم نیز بازی کرد. او سردبیر مجله‌ی فمی بود و در سال ۱۹۸۱ عضو هیأت داوران فستیوال کن. کریر در تنها تلاشی که برای کارگردانی صورت داد، در سال ۱۹۶۹ فیلمی کوتاه ساخت که توانست با این فیلم جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران کن را از آن خود کند. او فیلم‌نامه‌نویسی را ادامه داد و در این مدت با کارگردانانی بین‌المللی هم‌چون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژان‌لوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما هم‌کاری کرد.
با این حال کریر طولانی‌ترین همکاری را با لوییس بونوئل داشت. در ۹ فیلم‌نامه که شش تای آن‌ها به عنوان اثری از بونوئل ساخته شد. در این گفت‌وگو که به مناسبت درگذشت کریر برای نخستین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی آرت‌تاکس منتشر می‌شود، او از «رؤیاهای بونوئلی» می‌گوید؛ طریقه‌ی سال‌ها هم‌کاری مشترک با فیلم‌ساز افسانه‌ای.

در کنار گفت و گوی ژان کلود کریر ببینید:

پایان آقای نویسنده | ژان کلود کریر در ۸۹ساله‌گی درگذشت

Jean-Claude Carrière was a French novelist, screenwriter, actor, and Academy Award honoree. He was an alumnus of the École normale supérieure de Saint-Cloud and was president of La Fémis, the French state film school. Carrière was a frequent collaborator with Luis Buñuel on the screenplays of Buñuel’s late French films.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید: مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت

فیلم گاو خشمگین

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ به مناسبت چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ساخته‌ی ماندگار مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو، لحظات ماندگار این فیلم کالت را مرور خواهیم کرد.

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید:
مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت + حقایقی که شاید ندانید

«گاو خشمگین» یک فیلم اقتباسی‌ست بر اساس کتابی اتوبیوگرافیک. رابرت دنیرو اولین‌بار سر صحنه‌ی «پدرخوانده ۲» کتاب را خواند. از شیوه‌ی نگارش کتاب خوشش نیامد اما شیفته‌‌ی کاراکتر جیک لاموتا شد. همان موقع کتاب را به مارتین اسکورسیزی که سر صحنه‌ی فیلم «آلیس دیگر این‌جا زندگی نمی‌کند» به کارگردانی مشغول بود نشان داد و امید داشت او کارگردانی فیلم را قبول کند. اما اسکورسیزی چندبار از ساخت این فیلم شانه‌ خالی کرد و گفت هیچ ایده‌ای ندارد که با این قصه چه کند!

اما چه شد که اسکورسیزی ساخت فیلم را قبول کرد؟ مارتی بزرگ در همان سال‌ها یک اوردز اساسی را تجربه کرد. نزدیکان اسکورسیزی تعریف می‌کنند از تمامی منافذ بدنش خون بیرون می‌زد و امیدی به زنده‌ماندنش نبود. با این همه به کمک رابرت دنیرو، اسکورسیزی به زندگی برگشت و اعتیاد را ترک کرد. حالا داستان جیک لاموتا برای مارتی رنگ‌وبوی شخصی گرفت. خودش می‌گوید: «هر بار که فیلم می‌سازید انگار در رینگ بوکس قرار دارید!»

اما ماجرا به همین سادگی‌ها نبود. کمپانی سازنده‌ی «گاو خشمگین» تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا گذاشته بود. فیلمی که در گیشه شکستی خورد و کمپانی سازنده را دچار بحران کرد. اسکورسیزی دو سال قبل در فستیوال ترابیکا تعریف می‌کرد ما در میانه‌های فیلم‌برداری بودیم و نمایندگان کمپانی پیش من و دنیرو آمدند. ما با شور و حرارت از پروژه حرف می‌زدیم و آن‌ها نگران بودند که چرا فیلم سیاه‌سفید است. در نهایت تمام حرف‌ها آن‌ها از ما خواستند که ادامه بدهیم. بعدن فهمیدم نمایندگان آن روز آمده بودند تا به ما بگویند این پروژه باید کنسل شود. شور و اشتیاق ما باعث شد سکوت کنند. «گاو خشمگین» این‌گونه خلق شد.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

پشت صحنه فیلم Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ نگاهی به پشت صحنه و جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت
پشت صحنه جلوه‌های ویژه‌ی فیلم Ad Astra

به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانه‌ست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانی‌های جلوه‌های ویژه‌ی بزرگی هم در کار دخیل بودن. ام‌پی‌سی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانی‌ها هستن که همه با هم‌دیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیش‌تر علمی به نظر برسه تا تخیلی.

مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنه‌ی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مک‌براید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار می‌کنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب می‌کنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوه‌های ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.

ام‌پی‌سی: برای تمام سکانس‌های بلند شدن و فرود، کمپانی ام‌پی‌سی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اون‌ها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیه‌سازی‌شون تا حد امکان به واقعیت نزدیک‌ باشه. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکس‌شده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم ام‌پی‌سی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا می‌رفت تا بتونه نورپردازی واقع‌بینانه‌ای ایجاد کنه و همین‌طور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقه‌ای ایجاد می‌کنه.

ببینید: معرفی اختصاصی آرت‌تاکس از فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان»

Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها