با ما همراه باشید

نغمه ثمینی در کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی بخش «دارالفنون» سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به بیان سرفصل‌هایی آموزشی درباره شکل‌گیری فیلم‌نامه و عناصر آن پرداخت.

به گزارش ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی نغمه ثمینی در دو نوبت صبح و عصر ۲۸ اردیبهشت ماه در پردیس سینمایی چارسو محل برگزاری سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه مازیار میری مدیر بخش دارالفنون بیان کرد: ما امروز اولین کلاس سومین دوره دارالفنون را آغاز می‌کنیم و برای خودم و دارالفنون خوشحالم که یکی از بهترین فیلم‌نامه‌نویسان ایران این‌جا است. جدا از این‌که او یکی از بهترین‌ها است یکی از آموزگاران خوب نیز است. در این ۲ سال گذشته علاقه‌مند بودیم که او با ما باشد اما این شانس من و شماست که امسال کنار ما حضور دارد.

سپس نغمه ثمینی پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: موضوع اصلی بحث من فرهنگ و شخصیت است. همه چیز از این‌جا شروع شد که من در پروژه‌هایی قرار گرفتم که باید درباره شخصیت‌های غیرایرانی می‌نوشتم و در شرایطی که فکر می‌کردم به خوبی فیلم‌نامه را پیش می‌برم و جزییات را در فیلم‌نامه می گنجانم به یک‌باره دیدم وقتی فیلم‌نامه به دست کسی می‌رسید که برای همان فرهنگ بود با آن ارتباط برقرار نمی‌کند. از آن مهم‌تر اینکه کلن برای من هم‌واره کاراکتر در مرحله دوم اهمیت قرار داشت و در مرحله اول آن‌چه که برایم مهم بود این بود که چه‌طور داستان را پیش ببرم.

این فیلم‌نامه‌نویس ادامه داد: آخرین تجربه که در حال حاضر روی آن کار می‌کنم پروژه‌ای با ژاپن است. در واقع از این مثال شروع کنم که وقتی تمام جزییات را نوشتم و برای کارگردان ژاپنی فرستادم او گفت اثر تو، فیلم‌نامه خوبی است ولی اصلن ژاپنی نیست. بنابراین فکر کردم باید بفهمم مشکلم چیست و آن کارگردان ژاپنی گفت مشکل این است که شخصیت مرد این فیلم‌نامه هرگز به خاطر فرزندش این‌طور رفتار نمی‌کند و هرگز به خاطر عشق قدیمی‌اش به ایران نمی‌آید در حالی که در فرهنگ ایرانی ممکن است این اتفاق بیفتد.

ثمینی سپس مثال‌هایی را درباره تراژدی‌های یونانی بیان و مطرح کرد: شما داستانی تصور کنید مبنی بر این‌که بیرون از این‌جا جنگ و آشوب مطلق است. تا وقتی ما بی‌تفاوت باشیم هیچ قصه و فیلم‌نامه ای اتفاق نمی‌افتد اما درست از همان لحظه‌ای که بگوییم ما چیزی در برابر آن‌چه که بیرون اتفاق افتاده است می‌خواهیم، داستان شکل می‌گیرد اگر من بگویم فقط من می‌خواهم خودم را نجات بدهم یک داستان را پیش می‌برم و اگر شما بگویید می‌خواهید بجنگید شما یک داستان دیگر را پیش می‌برید و … .

فیلمنامه‌نویس مجموعه «شهرزاد» در ادامه تمرینی  به دانشجویان داد و گفت: اولین تمرینی که می‌خواهم شما انجام دهید این است که فیلم محبوب خودتان را در ذهنتان بیاورید و شخصیت اصلی آن را بیرون بکشید و ببینید چه علاقه‌مندی‌هایی دارد و آن دیزایر چه ارتباطی با فرهنگی که ساخته شده دارد؟ البته یادمان باشد که ما درباره فرهنگ و شخصیت حرف می‌زنیم.

در این مرحله نغمه ثمینی از دانشجویان پرسید که چه کسی دوست دارد درباره شخصیت محبوب خود صحبت کند که هرکدام از دانشجویان درباره این شخصیت‌ها صحبت کردند و سپس ثمینی درباره این موضوع به زبان انگلیسی به دانشجویان مواردی را آموخت.

فیلمنامه‌نویس «خون بازی» در ادامه این ورک شاپ گفت: حالا می خواهم درباره مساله ری‌اکشن صحبت کنم در واقع کاراکتر با میل شروع می‌شود اما میل چیزی نیست که شما بتوانید ببینید بلکه در درون ما است.

 

بیش‌تر ببینید:

کارگاه دارالفنون مهران کاشانی | لینک تماشا

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب سردبیر

اندازه‌های خودم را می‌دانم | گفت‌وگوی خسرو نقیبی با سیروان خسروی درباره‌ی بازیگری

سیروان خسروی

در این گفت‌وگوی مفصل چهل‌دقیقه‌ای، سیروان خسروی که با ایفای نقش نخست سریال #حرفه_ای (بیرون از فضای موسیقی که در آن ستاره است) در کانون توجه سینمایی‌ها نیز قرار گرفته، رودرروی خسرو نقیبی سردبیر آرت‌تاکس نشسته و برای اولین‌بار در یک گفت‌وگوی سینمایی، به تمام سؤال‌ها، ابهامات و انتقادات درباره‌ی این سمت کارنامه‌ی حرفه‌ای‌اش پاسخ داده است.

سیروان در این گفت‌وگو می‌گوید خودش را در ورود به سینما نابازیگر می‌دانسته، جای کسی را تنگ نکرده و قرار هم نیست به صورت تمام‌وقت بازیگری را ادامه دهد؛ چرا که هنوز در عرصه‌ی موسیقی بلندپروازی‌هایی دارد و مهم‌ترین دغدغه‌اش آن‌جاست. در این گفت‌وگو می‌توانید سمت دیگر چهره‌ی این آرتیست را ببینید؛ سطح دانسته‌هاش از سینمای ایران و جهان، تلاشی که برای رسیدن به یک نقش کرده و البته پیشینه و آینده‌اش با سینما و نسبت به آن.

این گفت‌وگو محصول اختصاصی آرت‌تاکس است و بازگشت ما به تولیدات تصویری پس از دو سال رخوت حاصل از همه‌گیری کرونا.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم قهرمان | از تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی بیش‌تر ببینید

تریلر فیلم قهرمان

نسخه‌ی ایرانی تریلر فیلم قهرمان ساخته‌ی مسعود رفیع‌زاده که در آن جزئیات بیش‌تری از داستان و تصاویر تازه‌تری از فیلم را می‌توانید تماشا کنید

تریلر فیلم قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی
اکران در سینماهای سراسر ایران

ساخت آنونس: مسعود رفیع‌زاده

#قهرمان

ادامه مطلب

آنونس

انتشار اولین تیزر از پشت‌صحنه‌ی«خائن‌کشی» همزمان با زادروز هشتاد سالگی مسعود کیمیایی

پشت‌صحنه‌ی خائن‌کشی

انتشار اولین تیزر از پشت‌صحنه‌ی«خائن‌کشی» همزمان با زادروز هشتاد سالگی مسعود کیمیایی

اولین تیزر از پشت‌صحنه‌ی سی‌امین فیلم مسعود کیمیایی«خائن‌کشی» به تهیه‌کنندگی علی اوجی همزمان با زادروز هشتاد سالگی مسعود کیمیایی

«خائن‌کشی» سی‌امین فیلم مسعود کیمیایی به تهیه‌کنندگی علی اوجی همزمان با زادروز این هنرمند منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی فیلم، داستان آخرین فیلم مسعود کیمیایی رفاقت و گذری به ماجرای ملی شدن صنعت نفت دارد که سکانس‌های مربوط به این رخداد تاریخی در روز ۲۹ اسفندماه همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت فیلمبرداری و به پایان رسید

امیر آقایی، پولاد کیمیایی، پانته‌آ بهرام، سارا بهرامی، اندیشه فولادوند، حمیدرضا آذرنگ، سام درخشانی، نرگس محمدی، رضا یزدانی، الهام حمیدی، نسیم ادبی، فریبا نادری، شکیب شجره، پردیس پورعابدینی با حضور فرهاد آئیش، سعید پیردوست، امیررضا دلاوری، ایوب آقاخانی، سام نوری، امیرکاوه آهنین‌جان ، ایلیا کیوان، امیرحسین نوروزبیگی و کیانوش گرامی و هنرمندی مهران مدیری بازیگرانی هستند که در آخرین ساخته مسعود کیمیایی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

 

نخستین تصویر از مهران مدیری در فیلمِ مسعود کیمیایی

ساخت تیزر شهیار کبیری

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها