با ما همراه باشید

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: در نقد فیلم شبگرد به بررسی این نکته می‌پردازیم که فیلم‌برداری تا چه حد در خدمت داستان‌گویی‌ست

فکر می‌کنم همه‌ی ما از فیلم‌‌برداری خوب استقبال می‌کنیم و نمی‌شود از این حقیقت گذشت که شب‌گرد دن گیلروی واقعن زیباست. اما نکته‌ای درباره‌ی فیلم‌برداری‌اش که برای من خیلی تاثیرگذار بود، این است که چه‌طور فیلم‌برداری داستان را تکمیل می‌کند.

هرچیزی که درباره‌ی نقش اصلی پیچیده‌مان از طریق دیالوگ یاد می‌گیریم، در فیلم‌برداری هم دیده می‌شود. گیلروی و فیلم‌بردار فیلم، رابرت السویت، به تک تک جزئیات بصری دقت زیادی کرده‌اند. از بسیاری از این جزئیات برای پررنگ‌ کردن داستان استفاده شده است. به این ترتیب، اطلاعات بیش‌تری درباره‌ی لو به دست می‌آوریم. امروز می‌خواهیم از طریق دقت کردن در بعضی از صحنه‌ها به یک سری از زمینه‌های اصلی داستان بپردازیم تا بفهمیم درباره‌ی نقش اصلی چه چیزی به‌مان می‌گویند و چه‌طور به صورت بصری نشان داده می‌شوند.

در کنار نقد فیلم شبگرد ببینید: تحلیل فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ | تکامل انسانیت

یکی از زمینه‌های اصلی داستان، انزواست. با وجود این‌که لو بخشی از جهان است، اما در حقیقت خیلی با اطرافش هماهنگ نیست. این موضوع در صحنه‌ای نشان داده می‌شود که دوربین از دوچرخه‌سوار روی صورت لو می‌آید. به صورت خلاصه، می‌شود گفت حرکت دوچرخه‌سوار ورودش به دنیای لو را نشان می‌دهد. اما کمک می‌کند درباره‌ی دنیای لو چیزهای زیادی بفهمیم: روی هیچ‌کس به جز لو فوکوس نشده، به نظر می‌آید هیچ چیزی به جز خودش برایش جالب نیست. در نمای بعد، هم روی لو فوکوس شده و هم دوچرخه، یعنی چیزی که او وارد دنیای خودش می‌کند.

در کنار نقد فیلم شبگرد ببینید: نقد فیلم لوگان | آیا دوران فیلم‌های ابرقهرمانی به پایان رسیده است؟

اما این انزوا محدود به همین صحنه نمی‌شود. در تمام طول فیلم ما شاهد جدا شدن لو از دنیای اطرافش هستیم. وقتی دارد با ریک مصاحبه می‌کند، جلوی پنجره می‌نشیند و هیچ‌کس پشتش نیست، اما ریک جلوی دو مرد دیگر می‌نشیند. ریک بخشی از جهان واقعی‌‌ست، اما لو نیست. در فیلم از تکنیک بوکه هم زیاد استفاده می‌شود تا بین لو و اطرافش فاصله ایجاد کند. اگر نمی‌دانید بوکه چیست، افکتی‌ هست که نورها را به شکل دایره‌های نورانی نشان می‌دهد که تقریبن همیشه پس‌زمینه تار است. این کار کمک می‌کند بین لو و اطرافش فاصله ایجاد شود. هیچ چیزی واضح نیست، تنها چیزی که مهم است، خود لوست.

در کنار نقد فیلم شبگرد ببینید: به بهانه‌ی پانزده‌سالگی درخشش ابدی یک ذهن پاک | رومنسی هوش‌مندانه با چاشنی علمی‌تخیلی

دوربین کاری می‌کند تا به ما نشان دهد نقش اصلی ما غیرقابل‌اعتماد است. یکی از راه‌های موردعلاقه‌ی فیلم‌سازها برای نشان دادن این مورد، این است که لو را از نیم‌رخ نشان دهند. با وجود این‌که ما به عنوان بیننده باید با او ارتباط برقرار کنیم، اما هیچ‌وقت درست درکش نمی‌کنیم. او اغلب نیمی از صورتش را از ما مخفی می‌کند و حتا وقتی او را تمام‌رخ می‌بینیم، معمولن روی صورتش سایه افتاده. هیچ‌وقت نمی‌فهمیم به چه فکر می‌کند یا برنامه‌ا‌ش چیست. تا زمانی که خودش بگوید. حتا همان موقع هم نمی‌دانیم راست می‌گوید یا نه.

فکر می‌کنم بهترین صحنه‌ای که این را نشان می‌دهد دقیقن اوایل پرده‌ی دوم شروع می‌شود. لو و نینا در اتاق خبر نیمه‌تاریک در حال قدم زدن و صحبت‌ کردن هستند. نورپردازی این صحنه اهمیت زیادی دارد، جهان‌شان پر از تاریکی‌ست، تنها نورها از سمت صفحه‌های تلویزیون‌ها هستند که به ما نشان‌ می‌دهد که زندگی هر دو نفر حول تلویزیون می‌چرخد. وقتی شروع به صحبت می‌کنند، نینا در نمای متوسط است اما لو در نمای دور است. این نشان می‌دهد که اهداف نینا مشخص هستند. او محافظه‌کار است، اما هم‌چنان به لو اعتماد دارد.

در کنار نقد فیلم شبگرد ببینید: نقد فیلم خون به پا خواهد شد | آرام ولی مهارنشدنی

برخلاف نینا، انگیزه‌ی لو مشخص نیست. چیزی می‌خواهد، اما غیرممکن است که بفهمیم چه چیزی. هرچه‌قدر بیش‌تر در مورد اشتیاقش حرف می‌زند بیش‌تر به نینا نزدیک می‌شود. دوربین حرکت می‌کند و نمای دور تبدیل به نمای نزدیک می‌شود. این برای من همیشه نشان‌دهنده‌ی این بوده که لو فریب دادن نینا را آغاز می‌کند. روی صورتش هنوز هم سایه هست، در صورتی که چهره‌ی نینا کاملن یک‌نواخت روشن شده. او اجازه می‌دهد لو درکش کند اما لو او را به دنیای خودش راه نمی‌دهد. این که لو کسی باشد که تاریکی را به همراه دارد، نکته‌ی مهمی برای فهمیدن پیغام اصلی فیلم است که خیلی بی‌نقص در فیلم‌برداری فیلم نشان داده شده.

در اولین ملاقات‌مان با لو، می‌بینیم که سعی دارد در دنیای واقعی جا بگیرد. مصاحبه‌ش با ریک در یک مکان عمومی‌‌ست. در یک غذاخوری در روشنایی روز. این صحنه را با صحنه‌‌ای که در حال صحبت با تازه استخدام شد‌ه‌هاست مقایسه کنید، یعنی صحنه‌ی پایانی. شب در یک کوچه‌ی تاریک پشت یه مشروب‌فروشی. یکی از زمینه‌های اصلی داستان این است که لو تاریکی را می‌پذیرد. بهترین عملکرد او در شب است، اما سعی می‌کند در طول روز عادی زندگی کند. در اولین صحنه بعد از کسب پول زیاد که جنس‌های دزدی را در طول شب فروخته‌اند، پیشنهاد می‌دهد که در طول روز مجانی کار کند. در طول فیلم، او این حقیقت را قبول می‌کند که زمانی خوب کار می‌کند که کسی در جامعه از او توقعی نداشته باشد.

این موضوع در صحنه‌ی دو تا مانده به آخر معلوم می‌شود، بعد از این‌که از بازجویی پلیس بیرون می‌آید با نور طلایی خورشید روبه‌رو می‌شود، اما تصمیم می‌گیرد از آن دوری کند. عینکش را به چشم می‌زند، به سمت کوچه‌‌ای تاریک می‌رود و از تابلوی هالیوود دور می‌شود. برخلاف روش مرسوم جامعه، برخلاف چیزی که همه از او انتظار دارند.

در این مصاحبه، گیلروی درباره‌ی رشد شخصیت لو حرف می‌زند: «این کاراکتر تغییر نمی‌کنه، کاراکتر به یه شکل شروع می‌کنه و دقیقن به همون شکل فقط کمی قوی‌تر به پایان می‌رسه.» او هیچ‌وقت تغییر نمی‌کند، در آغاز داستان شخصیتی دارد و در پایان هم همان است، تنها چیزی که تغییر می‌کند این است که دنیایی پیدا می‌کند که می‌تواند در آن پیشرفت کند. در پایان فیلم راهی برای موفق شدن پیدا می‌کند، با تاریکی یکی می‌شود اما از این هم جلوتر می‌رود. چون با دنیای اطرافش هم یکی می‌شود. شاید اعمالش شریرانه و غیرقابل‌درک باشند، اما ما بیننده‌ها به همین جذب می‌شویم. مثل همه‌ی افراد فیلم، جنبه‌ی تاریک زندگی نظرمان را جلب می‌کند. لو می‌تواند وجود داشته باشد، چون در حال فراهم کردن همان جنبه‌ی سرگرمی تاریکی‌ست که به دنبالش هستیم. «شاید مشکل فقط لو نباشه، بلکه جامعه‌ای باشه که اون رو شکل می‌‌ده، بهش پاداش می‌ده و این شخصیت رو وارد اکوسیستم و چشم‌انداز بزرگ‌تری می‌کنه.»

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینماآرت

کلمه از کریر، تصویر از بونوئل | گفت‌وگوی ژان کلود کریر درباره‌ی بونوئل و آثاری که خلق کردند

گفت و گوی ژان کلود کریر

برای اولین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی ببینید: گفت و گوی ژان کلود کریر درباره‌‌ی مهم‌ترین آثاری که او را در تاریخ سینما جاودانه کرد

ژان کلود کریر فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی بود. او هم‌چنین در چندین فیلم نیز بازی کرد. او سردبیر مجله‌ی فمی بود و در سال ۱۹۸۱ عضو هیأت داوران فستیوال کن. کریر در تنها تلاشی که برای کارگردانی صورت داد، در سال ۱۹۶۹ فیلمی کوتاه ساخت که توانست با این فیلم جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران کن را از آن خود کند. او فیلم‌نامه‌نویسی را ادامه داد و در این مدت با کارگردانانی بین‌المللی هم‌چون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژان‌لوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما هم‌کاری کرد.
با این حال کریر طولانی‌ترین همکاری را با لوییس بونوئل داشت. در ۹ فیلم‌نامه که شش تای آن‌ها به عنوان اثری از بونوئل ساخته شد. در این گفت‌وگو که به مناسبت درگذشت کریر برای نخستین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی آرت‌تاکس منتشر می‌شود، او از «رؤیاهای بونوئلی» می‌گوید؛ طریقه‌ی سال‌ها هم‌کاری مشترک با فیلم‌ساز افسانه‌ای.

در کنار گفت و گوی ژان کلود کریر ببینید:

پایان آقای نویسنده | ژان کلود کریر در ۸۹ساله‌گی درگذشت

Jean-Claude Carrière was a French novelist, screenwriter, actor, and Academy Award honoree. He was an alumnus of the École normale supérieure de Saint-Cloud and was president of La Fémis, the French state film school. Carrière was a frequent collaborator with Luis Buñuel on the screenplays of Buñuel’s late French films.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید: مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت

فیلم گاو خشمگین

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ به مناسبت چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ساخته‌ی ماندگار مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو، لحظات ماندگار این فیلم کالت را مرور خواهیم کرد.

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید:
مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت + حقایقی که شاید ندانید

«گاو خشمگین» یک فیلم اقتباسی‌ست بر اساس کتابی اتوبیوگرافیک. رابرت دنیرو اولین‌بار سر صحنه‌ی «پدرخوانده ۲» کتاب را خواند. از شیوه‌ی نگارش کتاب خوشش نیامد اما شیفته‌‌ی کاراکتر جیک لاموتا شد. همان موقع کتاب را به مارتین اسکورسیزی که سر صحنه‌ی فیلم «آلیس دیگر این‌جا زندگی نمی‌کند» به کارگردانی مشغول بود نشان داد و امید داشت او کارگردانی فیلم را قبول کند. اما اسکورسیزی چندبار از ساخت این فیلم شانه‌ خالی کرد و گفت هیچ ایده‌ای ندارد که با این قصه چه کند!

اما چه شد که اسکورسیزی ساخت فیلم را قبول کرد؟ مارتی بزرگ در همان سال‌ها یک اوردز اساسی را تجربه کرد. نزدیکان اسکورسیزی تعریف می‌کنند از تمامی منافذ بدنش خون بیرون می‌زد و امیدی به زنده‌ماندنش نبود. با این همه به کمک رابرت دنیرو، اسکورسیزی به زندگی برگشت و اعتیاد را ترک کرد. حالا داستان جیک لاموتا برای مارتی رنگ‌وبوی شخصی گرفت. خودش می‌گوید: «هر بار که فیلم می‌سازید انگار در رینگ بوکس قرار دارید!»

اما ماجرا به همین سادگی‌ها نبود. کمپانی سازنده‌ی «گاو خشمگین» تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا گذاشته بود. فیلمی که در گیشه شکستی خورد و کمپانی سازنده را دچار بحران کرد. اسکورسیزی دو سال قبل در فستیوال ترابیکا تعریف می‌کرد ما در میانه‌های فیلم‌برداری بودیم و نمایندگان کمپانی پیش من و دنیرو آمدند. ما با شور و حرارت از پروژه حرف می‌زدیم و آن‌ها نگران بودند که چرا فیلم سیاه‌سفید است. در نهایت تمام حرف‌ها آن‌ها از ما خواستند که ادامه بدهیم. بعدن فهمیدم نمایندگان آن روز آمده بودند تا به ما بگویند این پروژه باید کنسل شود. شور و اشتیاق ما باعث شد سکوت کنند. «گاو خشمگین» این‌گونه خلق شد.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

پشت صحنه فیلم Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ نگاهی به پشت صحنه و جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت
پشت صحنه جلوه‌های ویژه‌ی فیلم Ad Astra

به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانه‌ست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانی‌های جلوه‌های ویژه‌ی بزرگی هم در کار دخیل بودن. ام‌پی‌سی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانی‌ها هستن که همه با هم‌دیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیش‌تر علمی به نظر برسه تا تخیلی.

مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنه‌ی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مک‌براید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار می‌کنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب می‌کنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوه‌های ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.

ام‌پی‌سی: برای تمام سکانس‌های بلند شدن و فرود، کمپانی ام‌پی‌سی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اون‌ها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیه‌سازی‌شون تا حد امکان به واقعیت نزدیک‌ باشه. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکس‌شده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم ام‌پی‌سی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا می‌رفت تا بتونه نورپردازی واقع‌بینانه‌ای ایجاد کنه و همین‌طور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقه‌ای ایجاد می‌کنه.

ببینید: معرفی اختصاصی آرت‌تاکس از فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان»

Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها