نقد فیلم Da 5 Bloods | نوشتهی سارا آقابابایان، عضو حلقهی منتقدان آرتتاکس، برای فیلم «پنج همخون» به کارگردانی اسپایک لی و با بازی دلروی لیندو، نورم لوئیس، کلارک پیترز و چادویک بوزمن
نقد فیلم «Da 5 Bloods / پنج همخون»: نانخوردن از ایدههای گلدرشت
چهار کهنهسرباز رنگینپوست جنگ ویتنام پس از نیم قرن به جنگلهای ویتنام برمیگردند تا محمولهی طلای مخفی شدهای را بیابند. چنین پلات جذابی فیالنفسه در دست هر کارگردان و تکنیسن متوسطی خوراک تریلر ماجراجویی جذابی میشد اما جناب اسپایک لی بغل دست گنجینه طلا انگیزهی یافتن فرمانده مفقودالجسدی را نیز گنجانده تا بهانهای شود برای سکتههای تناوبی فیلم به منظور بیانیههای مندرس در باب ظلم تاریخی علیه آفریقاییتبارهای آمریکا و پاساژهای تاریخنگاری جنبشهای مدنی ضدتبعیض نژادی.
البته اینبار جناب فیلمساز به همین اکتفا نکره و خود را به رسالت افشاگری دربارهی جنگ ویتنام نیز مکلف نموده تا فیلمی که نود دقیقه کفافش را میداد برسد به ۱۵۴ دقیقهی ناقابل.
اسپایک لی برای کم نیاوردن سوروسات و از دست ندادن رگ خواب مخاطب عام حربهی تکراری میانبرش را انتخاب کرده: مرعوبکردن بیننده با نمایش صحنههای تکاندهنده، همچون نمایش زایمان طبیعی در «بهترین بلوز» یا کودکان مثلهشده یک انفجار در «چهار دختربچه» اینبار نیز از تصاویر مستند بلایای جنگ بهره گرفته که با غش راست و دروغ به یک پروپاگاندای خشک و خالی میماند. تصویر دردناک کودکی که به دهانش شلیک شده و قربانیان بمباران ناپالم شاید چند دهه قبل همه را تکان داد ولی در سال ۲۰۲۰ بعید است مخاطب جدی و آگاه تحتتأثیرش قرار گیرد بهویژه جعل تاریخی ریختن کاسهکوزهی جنون جنگ داخلی ویتنامیها به قلک عموسام. درحالیکه خود فیلم آنتیتز خودش را در نماهایی شیک از ویتنام توسعهیافته ارائه داده، چرا که اگر دخالت امریکا نبود ویتنام نیز زیر یوغ کمونیسم و جنگهای داخلی همچون کامبوج و میانمار تمدنش شخم میخورد و به توسعهی امروزش نمیرسید.
در کنار مطالعهی نقد فیلم Da 5 Bloods ببینید:
تریلر فیلم Da 5 Bloods | اسپایک لی با «پنج همخون» در جنگ ویتنام
عجیبترین حقهبازی صحنههای فلاشبکهایی است از خود بازیگران دوران حال استفاده شده، به وجهی که مردان شصتساله نقش خودشان را در هجدهسالگی بازی میکنند درحالیکه چادویک بوزمن جوان ارشدشان است، با این توجیه که قرار است القا شود ترومای جنگ امری دائمی بوده و تنها مربوط به گذشته نیست. اما در هر فلاشبک برای شیرفهمکردن تفاوت زمانی قطع تصویر به ۴:۳ تبدیل میشود تا به جای کابوسنمایی از پارانویای سربازان در آن جنگلهای انبوه، تصاویر جلوه آرشیوی مستند یابند. بهنظر میرسد این کج سلیقهگیها بیش از آنکه یک تمهید بصری مبتنی بر علت زیباییشناسانه باشد، ترفندی برای لاپوشانی کیفیت نازل و تلویزیونی صحنههای نبرد است. چنآنچه احتمالن بهعلت کمبود بودجه برای استخدام چهار بازیگر جوان، از خود بازیگران اصلی در این فرازها استفاده شده. سردستی دیگر فیلم ایفای نقش دختری که متولد ایام جنگ ویتنام بوده و امروزه باید پنجاهساله باشد توسط یک دختر جوان است، شاید چون گزینه دورگه آسیایی آفریقایی دیگری دم دست نبوده!!
علیالظاهر فیلمسازی که همچنان نان محبوبیت ایدههای گلدرشتش را نزد محافل مضمونزده میخورد، اشرافش به مبانی سینما از بدو دههی نود جلوتر نیامده و چندان اهمیتی برای تدوین قائل نیست چرا که در غیر این صورت حداقل نیمساعت زائد فیلم را قیچی میکرد بلکه راکورد بازیها و تداوم حسی سکانسها حفظ شود و کاراکترها در سکانسی از سوءظن تا مرز کشتن یکدیگر نروند و در صحنهی بعد انگار نه انگار. رسیدگی به معضل پرداخت ضعیف صحنههای اکشن به سبک بیمووی مثل روی مین رفتن مضحک یکی از چهار عضو گروه، پیشکش!!
کارگردانی تنها مشکل فیلم نیست؛ فیلمنامه از لحاظ ساختار هم مشکل دارد؛ نقطهعطفهای باسمهای چون یافتن اتفاقی گنج با اولین ضربهی بیل بر زمین یا پیداشدن سروکلهی گروه مینیابان فرانسوی و راهزنان بومی سر پیشبینیپذیرترین بزنگاهها، اصرار بر خطابهرانیهای نچسب و واکنشهای غیرمترقبه و عجیب کاراکترها که با پایانبندی کلیشهای و نتیجه اخلاقیاش به اوج خود میرسد. شاید ضعف ساختاری فیلم از اینجا ناشی میشود که فیلمساز تلاش کرده مقولات متعددی را در بربگیرد و در نهایت به ملغمهای رسیده که مشخص نیست یک اکشن رمبویی است یا درامی ضدجنگ، فیلمی مستندنماست یا یک کمدی پیرانهسری، ماجراجویی گمشدگان در جنگلی دورافتاده است یا تعلیق روانکاوانه؟!
میماند نیم ستاره بابت اجرای دلروی لیندو در نقش پُل، که شاید بختش را هرچند دیرهنگام برای قدردیدن در عرصهی بازیگری باز کند و صدالبته طالع بلند فیلمساز برای تقارن زمانی پیداکردن اثرش با التهاب مجدد موضوع تبعیض نژادی در جامعهی آمریکا و سپربلا شدنش نزد منتقدان برای تحویل گرفتن فیلم.
نوشتهی سارا آقابابایان
در کنار مطالعهی نقد فیلم Da 5 Bloods بخوانید:
دربارهی «جنتلمنها» ساختهی گای ریچی نوشتهی سارا آقابابایان | با گوشی هوشمند و برگزیت «قاپزنی» بهروز نمیشود
Da 5 Bloods Review; by Sara Aghababayan
Four black Vietnam veterans return to the country after 50 years to find a hidden gold stash. In the hands of any decent director, this interesting plot would lead to an exciting adventure. But Mr Lee decides to put the body of a captain who went M.I.A. so that he can go back and forth between the as ever told racism against African Americans and show anti racist social movements. Of course he hasn’t even stopped there and sees his responsibility of criticising the Vietnam war so that a measly hour and half story stretches to 154 minutes.
Spike Lee tries his usual trick for keeping his audience at bay: devastating scenes like the birth scene in Mo’ Better Blues or the remains of children in 4 Little Girls are also present here; documenting the devastation of war seems like propaganda without context. Seeing a child being shot in the mouth or the victims of Napalm strikes might have devastated the audience a couple of decades ago but in 2020, it doesn’t move a smart viewer especially throwing blame for the madness of Vietnam Civil War on Uncle Sam. The movie shows its contrast in beautiful shots of a developed Vietnam cause without Americans, Vietnam would destroy itself under communism and civil wars like Cambodia and Myanmar and couldn’t reach where it has right now
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران