با ما همراه باشید

گروه کماکان و مهدی ساکی در جشنواره سی‌ودوم موسیقی فجر روی صحنه رفت.

پروژه موسیقی «کماکان» به سرپرستی و خوانندگى مهدى ساکى پیش از انتشار اولین آلبومش، با چندین اجراى زنده بین مخاطبان و منتقدین به شهرت و محبوبیت رسید. گروه کماکان و مهدی ساکی در جشنواره قطعاتی از آلبوم تازه و همچنین چند قطعه از اولین آلبوم را با تنظیم‌های جدید، در بخش تلفیقی در برج آزادی روی صحنه برد.

مهدی ساکی، با آن لهجه غلیظ جنوبی و نوع خاص دکلمه‌ها و قصه‌گویی‌هایش و از همه مهم‌تر احساسی که در صدایش موج می‌زند، سه سال پیش پروژه «کماکان» را با حضور نوازندگان برجسته موسیقی آلترناتیو و هنرمندان بومی جنوب ایران آغاز کرد و خیلی زود توانست در سراسر کشور طرفدارانی پیدا کند و مخاطبان را با شکل جدیدی از موسیقی و پرفورمنس روبه‌رو کند.

«کماکان» سال گذشته اولین آلبوم رسمى خود را منتشر کرد؛ آلبومی با نظارت هنرى ماکان اشگوارى که موسیقى‌اش را از جنوب ایران وام گرفته بود و از همان زمان انتشار توانست هم از دیدگاه مخاطبان و هم از نظر منتقدان تبدیل به یکى از موفق‌ترین آلبوم‌هاى ژانر تلفیقى شود و به فروش ویژه‌اى دست پیدا کند.

گروه کماکان و مهدی ساکی در جشنواره اجرای خود را پشت سر گذاشت و حالا قرار است دومین آلبومش را با حفظ همان غنای موسیقی و ترنم‌های دلنشین جنوبی، با شکل و شمایل جدیدی در اختیار مخاطبان قرار دهد که برای تحقق این ایده، نوازندگان تراز اول موسیقی آلترناتیو کشور یعنی سردار سرمست (تنظیم­ کننده و نوازنده پیانو که با گروه «پالت» می­‌نوازد) و ابراهیم علوی (عود و گیتارباس که عضو گروه «داماهی» است) را در کنار خود دارد و در ضمن مهرداد علیزاده (پرکاشن) آن­ها را همراهی می­‌کند.

مهدی ساکی که معتقد است حالا دیگر کماکان تبدیل به یک پروژه جدی‌­تر شده و قرار است در هر آلبوم رنگ و بوی تازه‌ای داشته باشد، درباره حال و هوای تازه‌ترین اثر پروژه می‌گوید: «صدای آلبوم جدید بر اساس سازهای عود، گیتارباس و پرکاشن شکل گرفته که ساز پیانو در اکثر قطعات آن نقش کلیدی دارد. تصور ما این است که اگر به این موسیقی، المان‌های موسیقی الکترونیک را هم اضافه کنیم، می‌تواند ترکیب زیباتری خلق کند. البته شاخصه‌های همیشگی هم در آن دیده می‌شود، به خصوص در بخش انتخاب شعر که همیشه برایمان اهمیت داشته و به همین دلیل از اشعار مولوی، عارف قزوینی، هوشنگ ابتهاج و شعرهای فولک جنوب غرب استفاده کرده‌ایم.»

سردار سرمست (تنظیم­‌کننده آلبوم دوم) هم که معتقد است صدای مهدی ساکی با آن لحن مخصوص به خود، روی موسیقی الکترونیک بسیار دل‌پذیر می‌شود، درباره این آلبوم می‌گوید: «آلبوم اول«کماکان» حال و هوای بومی داشت و حتی سازهای غربی هم سعی در ایجاد نوایی شرقی داشته­اند که اتفاقاً خیلی هم دلپذیر بودند اما در آلبوم جدید سعی کرده‌ایم بیشتر به سمت موسیقی غربی و خصوصاً به سمت جز برویم و در نهایت قرار است خروجی کار با المان­‌های موسیقی الکترونیک هم، پالایش شود.»

گروه کماکان و مهدی ساکی در جشنواره اجرای متفاوتی را پشت سر گذاشتند و روزهای روشنی را نوید دادند.

/تلخیص متن از سایت موسیقی ما/

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سی‌ودومین جشنواره‌ی موسیقی فجر

آن‌چه در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر گذشت

اختتامیه جشنواره موسیقی فجر

اختتامیه جشنواره موسیقی فجر از ساعت ۱۹:۴۵ جمعه اول بهمن با حضور تنی چند از مسئولین و هنرمندان در تالار وحدت تهران آغاز شد.

چهره های مراسم

محمد سریر، عباس خوشدل، نوید دهقان، رامین بهنا، مظفر شفیعی، حسین علیشاپور، بابک چمن آرا، پویا نیکپور، فرهاد هراتی، بیژن بیژنی، علی اکبر صفی پور، پوریا اخواص، ناصر ایزدی، علی رستمیان، فاضل جمشیدی، وارطان ساهاکیان، حمیدرضا نوربخش، علی مرادخانی، حسین فریدون، پروین بهمنی، مجید رجبی معمار، عیسی جاوید مجلسی، حجت الاسلام مازنی، وحید تاج، شروین مهاجر، حسین پرنیا، علی حسابی از جمله چهره های حاضر در این مراسم بودند.

اجرای برنامه اختتامیه جشنواره را که با چهل دقیقه تاخیر آغاز شده، بر عهده سید عباس سجادی مدیر فرهنگسرای نیاوران بود.

فرش قرمز پهن نشد!

در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر برخلاف سال گذشته فرش قرمز پهن نشد و هنرمندان و مسولین مستقیما در تالار وحدت حضور پیدا کردند. به نظر می‌رسید تعداد مهمانان مدعو مراسم اختتامیه از ظرفیت سالن بیشتر بود و جمعی از مهمانان ایستاده مشغول تماشای برنامه بودند. تریو رامبراند، ارکستر ملی ایران و گروه سوربانگ از جمله گروه هایی که در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر اجرا کردند، در این مراسم نیز قطعاتی را اجرا کردند. همچنین برخلاف سال گذشته اعلام حضور عمومی مردم نشده و تمامی مهمانان حاضر در مراسم اختتامیه از طرف ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر دعوت شدند.

حمیدرضا نوربخش مدیر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر هم بعد از پخش این کلیپ ضمن ارائه گزارشی  از روند برگزاری جشنواره درباره چشم انداز پیش روی این رویداد موسیقایی و مشکلات این حوزه سخنرانی کرد.

نوربخش در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر گفت: در آغاز یادی می کنم از آتش نشانان جان برکف که حیات و سرمایه اصلی زندگی خودشان را برای هموطنان و همنوعان خویش فدا کردند و چه غریبانه از میان ما رفتند این شب عزیز را به یاد خاطره وآنها سپری میکنیم البته که جشنواره امسال با حوادث تلخی مواجه شد در آستانه جشنواره با رحلت تاثر بار آیت الله هاشمی رفسنجانی مواجه شدیم و به احترام سوک ایشان چشنواره با دو روز تاخیر آغاز شد که تبعا لغو و جابجاییی برنامه ها را در پی داشت.جا دارد در همین مجال از مخاطبان و شهروندان عزیزی که به علت این تغییرات برای شرکت و بهره بردای از برنامه ها دچار زحمت شدند عذرخواهی کنم.

نوربخش تاکید کرد: خوشبختانه در دوره پیشین موفقیت هایی به دست آمد و اتفاقات خجسته ای رقم خوردکه اعطای جایزه باربد به آلبوم های منتشر شده در طول سال یکی از آن موار بود موردی که استمرار آن قطعا موجب و موجد شورو شوق و تحرک و پویایی در صنعت نشر موسیقی و مهمتر از آن دیده شدن فعالان و هنرمندان و انگیزه بخشی بالایی به آنان خواهد شد. برنیکویی که ثمره اش به اندازه همین یک دوره قابل رویت و بهره برداری است.

رییس جشنواره در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر ادامه داد: نکته پر اهمیت دیگر که با نگاهی گذرا به دوره قبلی محسوس و قابل احصا و نتیجه گیری و کارشناسانه است توازن اقبال مخاطبان به انواع موسیقی از جمله توجه بیشتر به موسیقی های جدی هنری و به طور کلی موسیقی ملی کشورمان بود. جالبتر آنکه به لحاظ مالی نیز فاصله فروش این نوع موسیقی ها با انواع موسیقی های پاپ کاهش معنا داری پیدا کرد و این باور که تیراژ مخاطبان موسیقی ملی و جدی کشور به ویژه در جشنواره رو به افول است را بر هم ریخت. همین جا فرصت مغتنمی است تا به اطلاع برسانم که یکی از موانع عمده در شتاب گیری جشنواره به سمت اعتلا و رشد و پیشرفت عدم بودجه مناسب و مکفی از سوی وزارت ارشاد است و نباید کتمان کرد که هرساله جشنواره برای جبران بخش مهمی از کسری بودجه خود ناگزیر به فروگذاری از برخی اصول هنری است.

ادامه مطلب

سی‌ودومین جشنواره‌ی موسیقی فجر

محسن یگانه و هوادارانش خواندند: سکوت قلبتو بشکن و برگرد

کنسرت محسن یگانه در جشنواره

کنسرت محسن یگانه در جشنواره موسیقی فجر پرده‌ی تازه‌ای از ارتباط قوی او و هوادارانش در کنسرت‌های پرشمار این خواننده‌ی محبوب پاپ بود.

محسن یگانه اولین ترانه خود را در کنار محسن چاوشی با نام نشکن دلمو با ترانه‌سرایی و آهنگسازی خودش و تنظیمی از محسن چاوشی اجرا کرد. آلبوم اول او با نام سال کبیسه به صورت زیر زمینی منتشر شد. بعد از این آلبوم محسن یگانه فعالیت خود را با انتشار تک آهنگ ادامه داد؛ ناگفته نماند که اغلب همین تک آهنگ‌های پخش شده، برای جلوگیری از پراکندگی دور هم جمع می‌شد و به اسم آلبوم بروی سایت‌ها قرار می‌گرفت. او چند سال به عنوان خواننده غیرمجاز شناخته می‌شد که بعد از مدتی تصمیم مجدد به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفت. بعد از مدتی سکوت و کش و قوس‌های زیاد عاقبت در تیر ۱۳۸۷ آلبوم نفس‌های بی هدف را منتشر کرد. آلبومی که خیلی‌ها آن را به دلیل داشتن ۷ ترانه تکراری و از قبل شنیده شده، شکستی برای محسن یگانه می‌دانستند. با این وجود آلبوم فروش موفقی داشت.

بعد از اولین آلبوم رسمی محسن یگانه با فاصلهٔ دو سالی که در وقفه آلبوم محسن یگانه افتاد او بیشتر وقتش را صرف اجرای کنسرت می‌کرد و با وسواس‌هایی که به خرج داد، زمان زیادی را صرف آلبوم رگ خواب کرد. رگ خواب در مرداد ۱۳۸۹ وارد بازار شد و ترانه سرآلبومی این آلبوم با نام سکوت بسیار مورد استقبال قرار گرفت و محبوب‌ترین آهنگ سال “۱۳۸۹” شناخته شد.

آلبوم بعدی او با نام حباب، ۲ سال بعد و در مهر ۱۳۹۱ با ۱۴ قطعه وارد بازار شد.

محسن یگانه آلبوم حباب را آخرین آلبوم خود خوانده بود و در عین حال در اظهار نظر عجیبی گفته بود: این آخرین آلبوم من است ولی آخرین کار من نیست. سپس به درخواست هوادارانش تصمیم خود را عوض نموده و تصمیم به انتشار مجدد آلبوم گرفت و این قول را به هوادارانش داد که پس از انتشار چند تک آهنگ کار آلبوم را آغاز کند. سرانجام در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ آلبوم چهارم او با نام نگاه منتشر شد.

کنسرت محسن یگانه در جشنواره مثل همیشه ترانه‌های خود او را شامل می‌شد. یگانه ترانه‌سرایی بیشتر قطعاتش را خود به عهده داشته است. او هم چنین برای خوانندگانی چون علی لهراسبی، رامین بی باک، مسعود سعیدی، حامد محضر نیا، علی رهبری، هومن سودمند، مرتضی شعبانی، پیمان زارعی، رهام بخشیان، شاهین آرین، فرخ قریب، اباالفضل فلاح،مصطفی آشتیانی، سهیل جامی، احسان آریا، محمد بابایی، مهرداد مهدیار ترانه سروده و آهنگ تنظیم کرده‌است.

ادامه مطلب

سی‌ودومین جشنواره‌ی موسیقی فجر

گفت‌وگو با فریدون شهبازیان | ارکستر ملی ایران چه‌گونه شکل گرفت؟

گفت‌وگو با فریدون شهبازیان

گفت‌وگو با فریدون شهبازیان را سمیه قاضی‌زاده برای آرت‌تاکس انجام داده است.

فیلم اجرای ارکستر ملی ایران با رهبری فریدون شهبازیان و آواز علیرضا افتخاری را می‌توانید این‌جا ببینید.

فریدون شهبازیان (زاده بیست و یکم خردادماه ۱۳۲۱ تهران) آهنگ‌ساز اهل ایران متولد خیابان فخر رازی محله دانشگاه تهران، بازنشسته صدا و سیما و رهبر فعلی ارکستر ملی ایران است.
شهبازیان یادگیری موسیقی را از سن هشت سالگی و با ساز ویولن نزد عطا الله خرم میثاق آغاز کرد و در سن ۱۸ سالگی به عضویت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حشمت سنجری در آمد و در سال ۱۳۴۶ رهبر گروه کر و ارکستر سمفونیک رادیو شد. شهبازیان فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. شهبازیان در دهه ۶۰ آهنگسازی برای فیلم را نیز آغاز کرد.

شهبازیان به همراه علی معلم شورای موسیقی را در صدا وسیما تشکیل دادند که وظیفه نظارت و حمایت از موسیقی پاپ را به عهده داشت. او هم اکنون جزو منتقدین موسیقی پاپ ایران است. فریدون شهبازیان طی حکمی از سوی مدیر عامل بنیاد رودکی به عنوان رهبر دائم ارکستر موسیقی ملی انتخاب شد.

از جمله آثار شهبازیان می‌توان به این آثار اشاره کرد:

پرکن پیاله را (با صدای محمد رضا شجریان)
در این سرای بی کسی ساخته محمد رضا لطفی بر شعر هوشنگ ابتهاج
گل گلدون من (با صدای سیمین غانم)
قصه شهر سکوت (با صدای عارف)
رباعیات خیام با (صدای محمد رضا شجریان و دکلمه احمد شاملو)
کاشفان فروتن شوکران ۱ و ۲ (دکلمه و اشعار احمد شاملو)
بشنو از نی (با صدای شهرام ناظری)
شور عشق (علیرضا افتخاری)
گریز با صدای نادر گلچین
باران عشق، غم تو، دل ساده (محمد اصفهانی)
ترانهٔ ” مرجنگه ” با صدای تورج زاهدی برای تیتراژ پایانی فیلم شیر سنگی

گفت‌وگو با فریدون شهبازیان یک نسخه‌ی بلند و مفصل هم دارد که می‌توانید آن را به‌زودی در آرت‌تاکس تماشا کنید.

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها