زیرنویس فارسی اختصاصی از آرتتاکس: گفتوگو با مریل استریپ، آنتونیو باندراس، گری اولدمن و سایر عوامل فیلم «خانهی پولشویی» دربارهی پروندهی پاناما و نتفلیکس.
کندوکاو پروندهی پاناما به طرز بامزه!
مریل استریپ: «راستش ما فیلمنامه رو ۲۰ دقیقه پیش خوندیم، تو پنج دقیقه ضبطش کردیم. منظورم اینه که همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد و خیلی مرتبط با آشکار شدن اسناد پاناما بود و خب برای همین بامزه و عجیب و جذابه.»
آنتونیو باندراس: «شکل و فرمی که قصه قرار بود به اون صورت روایت بشه، غیرعادی و متفاوت بود و قلمروی جدیدی را کندوکاو میکرد و ما شخصیتهایی رو بازی کردیم که هیچ وقت بازی نکرده بودیم. یعنی اساساً ما داشتیم با دوربین ارتباط برقرار میکردیم و همون طور که گفتم یه جور دیوار چهارم رو میشکستیم و با تماشاچیها صحبت میکردیم. پس یه تعداد کار بود که باید انجام میدادیم و البته تو مورد خاص من، کار کردن با این دو نفر چیز بود.»
گری اولدمن: این یه ترکیبی از توانایی کار کردن با این بازیگرهای بزرگه.
در کنار تماشای گفتوگو با گری اولدمن و عوامل فیلم «خانهی پولشویی» از تریلر آن دیدن کنید
یک اعتراف از زبون موساک و فرانسکا درش
مریل استریپ: «جیک برنس داشت کتاب «جهان مخفیکاری» رو مینوشت و اون یکی از روزنامهنگارهایی که با کنسرسیوم بینالمللی روزنامهنگاران تحقیقی کار میکرد که اسناد پاناما رو افشا کردناون داشت کتابش «جهان مخفی کاری» رو همزمان مینوشت و اسکات هم مشغول کار کردن روی فیلمنامه بود. بنابراین وقتی اونها این گنجینه از ۱۱ میلیون سند رو پیدا کردن اتفاقاتی کشف میشد. در حقیقت با هم داشتن روی فیلمنامه کار میکردن و این خیلی فرایند به روز و زندهای بود.»
اسکات بِرنز: «من فیلمی به نام «دشتهای وحشی» اثر دیمین زفرین دیده بودم و استیون و من خیلی اون فیلم رو دوست داشتیم. وقتی من این داستانهای خارقالعاده از طمع و فساد رو دیدم یه جورهایی روشن کرد که سیستمهای برونمرزی چطوری کار میکنن و استیون و من دربارهاش صحبت کردیم. گفتم که میخوام این کار رو انجامش بدم و به صورت یه اعتراف از زبون موساک و فرانسکا درش بیارم. استیون و من اغلب دربارهی این حرف میزدیم که چطور کمدی باعث میشه افراد صادقتر باشن و خب دستورالعمل کار همین بود.»
ما تنها زجر میکشیم
جیک برنس: «ایدهی کتاب من این بود که از اسناد پاناما استفاده کنم تا داستان تکامل این سیستم رو تعریف کنم. سیستم مالیای که همیشه تریلیونها دلار پول غیرقانونی از طریقش گردش میکنه و خب کاری که اسکات کرد این بود که از کاراکترها، دو مرد به نامهای رامون فونسکا و یورگن موساک که آنتونیو و گری نقششون رو بازی کردن استفاده کرد تا یه جور راهنما به این جهان باشن. خب این فوقالعاده بود.»
اسکات بِرنز: «همچنین من فکر میکنم که این سیستم بانکداری بینالمللی و برونمرزی ساخته شده تا نفوذناپذیر باشه. وقتی این داستانها رو میشنویم من اغلب فکر میکنم که ما به اون سر طیف داریم نگاه میکنیم ولی من میخواستم تلسکوپ رو بچرخونم و ببینم آدمها چه نظری دربارهاش دارن. هر کدوم از ما چه نظری دربارهاش داریم. اگه به این فکر میکنین که چرا مدرسههاتون و جادههاتون بهتر نمیشه، چرا خدمات درمانی بهتری تو جهان نیست، همهی اینها همهاش به خاطر همین سیستمه. به این خاطر نیست که ما پول کافی نداریم به خاطر اینه که همه سهم منصفانهشون رو پرداخت نمیکنن.»
مریل استریپ: «منظورم اینه که میتونی تاسف بخوری بابت این که این سیستمها کار میکنن و این که چطوری افراد از حفرههای قانونیای که پیدا میکنن بهره میبرن. آدمهای باهوش همیشه دور میزنن و سعی میکنن تا وظیفهشون رو انجام ندن و اونها خواهند تونست تا از سیستمی که افراد فقیرتر و کمسوادتر نمیتونن ازش بهره ببرن سوءاستفاده کنن. ما فقط زجر میکشیم و خب آره همه حق رای دارن و همه می تونن عقربهی سیاسی رو در صورتی که همه این رو تقاضا کنیم، به سمت عدالت ببرن.»
در کنار تماشای گفتوگو با گری اولدمن و عوامل فیلم «خانهی پولشویی»، نقد فیلم را اینجا بخوانید
شماها نسبت به نتفلیکس چه احساسی دارین؟ مهمه که فیلمها تو سینما اکران بشن؟ فکر میکنین مشکلی نداره که فیلمها مستقیم. وارد پخش آنلاین بشن؟ میدونم که این فیلمها اول اکران سینمایی دارن و بعد وارد پخش آنلاین میشن ولی نظر شماها نسبت به این مناظره چیه؟
گری اولدمن: «وقتشه دیگه اما من چیزهای کهنه [سینما] رو دوست دارم.»
آنتونیو باندراس: «میتونم بهتون بگم که نتفلیکس داره شغلهای زیادی ایجاد میکنه. مثلاً عملیاتهایی که تو اسپانیا و کشورهای مختلف زیادی انجام داده و این نکته که اونها دارن به زبون محلی ما برنامههای تلویزیونی و فیلم میسازن. خیلی جالبه و خب این کارشون خوبه ولی من اونهایی رو که هنوز حس رمانتیکی نسبت به نمایش دادن فیلمها روی پردهی بزرگ و مکان تاریک و با آدمهایی که نمی شناسی رو درک میکنم و این واقعاً حس زیباییه. بنابراین مسئله پیدا کردن جایگاه خودت تو این قضیه است.»
مریل استریپ: «این جوری رویدادمحور میشه مثلن اگه میخوای روی پردهی سینما فیلم ببینی دوست داری اولین نفری باشی که میبینه. خیلیها دوست دارن که نفر اول باشن و نظرشون رو زودتر منتشر کنن و خب اونها میرن و این کار رو میکنن. هر کسی که نیازمند یه پرستار بچه است مجبوره صبر کنه تا بعدن ببینه.»
در کنار تماشای گفتوگو با گری اولدمن و عوامل فیلم «خانهی پولشویی» نشست خبری فیلم را اینجا ببینید
این فیلم برای نتفلیکس ساخته نشده!
اسکات بِرنز: «فکر میکنم هر کسی که قصهگوئه و این واسطه رو انتخاب کرده. امیدواره که مردم بیان و یه تجربهی جمعی از داستان مخصوصاً داستانی مثل این یکی داشته باشن. چون این داستان همهی ما رو تحت تاثیر قرار میده و خب استیون و من امیدوار بودیم که مردم این طوری به قضیه نگاه کنن ولی فکر کنم. تو این برههی زمانی به طرز ابلهانهای سادهلوحانه است که این که فناوری این جوریه و نحوهی توزیع فعلی فیلمها تو کل جهان رو به رسمیت نشناسیم.
خب همه باهاش ارتباط برقرار نمیکنن و ما این فیلم رو تو نتفلیکس نساختیم. ما تونستیم باعث مشارکت اونها تو کار بشیم چون این گروه خارقالعادهی بازیگرها با این کار موافقت کردن. برای همین من هیجانزدهام که میتونیم فیلم رو این جوری پخش کنیم ولی امید من و استیون اینه که این فیلم به نظر فوقالعادهایه که استیون ساخته و ما میخوایم مردم اون رو تو سینما تماشا کنن.»
مریل استریپ: «آره و خب این هم هست که اگه توی سینما اکران بشه. چندین هزار نفر تو منهتن و بوستون و لوس آنجلس که جذب چنین محتوایی میشن این فیلم رو میبینن. نتفلیکس تو ۱۳۳ میلیون خونه تو سراسر دنیا وجود داره. برای همین نتفلیکس به جاهایی دسترسی داره که ما طبیعتاً نمیتونستیم پیدا کنیم و خب این عالیه چون برای مخاطبی که دربارهی سینما نمیدونه واقعاً عالیه.»