ترجمهی اختصاصی از آرتتاکس: نقد فیلم «Capone / کاپون» ساختهی جاش ترنک و با بازی تام هاردی به قلم ریچارد لاوسون که معتقد است با اثری چنان بد روبهرو هستیم که تام هاردیاش نیز هیجانانگیز نیست.
«کاپون» نویددهندهی سال بسیار ناامیدکنندهایست
فیلم جدیدی روی سرویسهای ویدیوی درخواستی آمده. «کاپون»، فیلمی ستارهمحور به کارگردانی کسی به نام جاش ترنک که ظاهراً قبلاً آدم مهمی بوده. از برخی جهات، مشخصات فیلم پرمحتواتر از آثار دیگری است که در این دوران همهگیری عرضه شدهاند و این که این همه دربارهاش حرف زدهاند، البته حدس میزنم که اکثراً آن را ندیدهاند، نشان میدهد که میتواند یکی از رقیبان در جایزهی اسکار باشد. هر چقدر هم تلاش کنم نمیتوانم آینده را پیشبینی کنم اما اگر این ملغمهی کریهی که به اسم فیلم به ما انداختهاند چنین اعتباری به دست آورد امسال سال بسیار بسیار ناامیدکنندهای خواهد بود.
در کنار مطالعهی نقد فیلم کاپون با بازی تام هاردی بخوانید:
جاش ترنک: به خاطر ساخت «چهار شگفتانگیز» تهدید به مرگ شدم!
متاسفانه «کاپون» هیچ چیز غنیای ندارد. در کمال ناامیدی میتوان گفت حتی سرگرمکننده هم نیست. حداقل بازی تام هاردی باید هیجانانگیز میبود که آن هم نیست. او اخیراً در فیلم «ونوم» بازی کرده بود و بازیاش نیز سرگرمکننده و لذتبخش بود. «کاپون» اما به شدت جدی است. ناخوانا بودن بازی هاردی قرار است چیزی مهم و عمیق را به بیننده منتقل کند.
خبری از رستگاری نیست!
موضوع اصل «کاپون» این است که ما در روزهای پایانی عمر این گانگستر منفور، او را میبینیم که دارد متوجه خشونت زندگی خود و اطرافیانش میشود. پزشک خانواده و ماموران بزرگ افبیآی در تلاشند تا بفهمند ۱۰ میلیون دلاری که او قایم کرده کجاست. کاپون که در وحشت و توهمات ناشی از زوال عقلش زندانی شده مرتب خود را کثیف میکند، مرتب سیگار میکشد و بعد هویج میجود، عزیزان و زیردستانش را متهم میکند که میخواهند او را بکشند و به یک تمساح شلیک میکند. فکر میکنم درونمایهی این موضوع این است که ترنک میخواهد نهایت ابتذال زندگی را نشان دهد. مهم نیست که در اوج جوانیمان چقدر خشمگین و وحشی بودهایم، در نهایت بیچاره و تباه خواهیم بود.
این موضوع بدی نیست اما تکراری است. «مرد ایرلندی» مارتین اسکورسیزی بیشتر از این فیلم و سریال «سوپرانوها»ی شبکهی اچبیاو به کمال این موضوع را بررسی کردهاند. شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد «کاپون» میخواهد دیدگاه جدیدی را دربارهی جهان سرمایهداری یک آمریکایی بیگانه نشان دهد.
این فیلم آن طور که شایعه میکنند فیلم رستگاری ترنک نیست. ترنک در جاهایی که میتواند تصاویر خوبی میسازد اما در اکثر مواقع کنترل خود بر این فیلم را به دست بازیگر اصلیاش میسپارد. تمامی آن چه او میتواند انجام دهد این است که هاردی را به سمت نوعی نتیجهگیری و پایان هدایت کند اما تا پیش از پایان فیلم به زحمت به چنین چیزی میرسد.
نویسنده: ریچارد لاوسون – ونیتی فیر
مترجم: پویا مشهدیمحمدرضا
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران