با ما همراه باشید

جیم کری ، کمدین نام‌آشنای سینما و تلویزیون در برنامه‌ی میزگرد هالیوودریپورتر، در کنار ساشا بارون کوهن و دان چیدل از تجربه‌ی بازیگری و احساس شخصی‌اش نسبت به این حرفه می‌گوید

در کنار دیدن نسخه‎ی تصویری این گفت‌وگو، می‌توانید نسخه‌ی مکتوب این مصاحبه را مطالعه کنید:

جیم، تو گفتی که اگه نقش جف پیکلز چند سال قبل بهت پیشنهاد می‌شد براش آماده نبودی. چرا؟ و چی باعث شد که آمادگی پیدا کنی؟

تقلا کردنم برای حفظ کردن معصومیت، حفظ کردن اون شگفتی و نشونه‌های معنوی در جهانی که بی‌رحمه و تحت کنترل نیست. همین‌طور از نظر اندوه، این که وقتی اوضاع برات خیلی بد می‌شه چه‌طوری خودت رو سرپا نگه می‌داری و برای من همین‌طوری بوده. می‌دونم چه حسی داره.

در کنار این ویدیو، تحلیل فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک را با بازی جیم کری در این‌جا ببینید.

فکر می‌کنم هیچ بازیگری نمی‌تونه از پس نقشش بربیاد، مگر این‌که اون نقش بازیگرش رو پیدا کنه. شما نقش پیدا نمی‌کنین، نقش‌ شما رو پیدا می‌کنه. وقتی که آمادگیش رو داشته باشین، وقتی ازش اطلاع پیدا می‌کنین و همون‌ حس‌ها رو دارین. واسه همین من وقتی نقاشی می‌کنم، انگار دارم نقاشی می‌شم. وقتی می‌نویسم، انگار دارم نوشته می‌شم و وقتی نقش بازی می‌کنم، انگار با نقشم یکی می‌شم.

این نقش منه که داره حقیقت وجودم رو نشون می‌ده. اون من رو پیدا می‌کنه. راست‌گویی و صداقت هیچ‌وقت من رو ناامید نکرده و واقعن تا همین چند سال قبل ازش می‌ترسیدم، تا این‌که به اشتراک گذاشتن احساسات و حقیقت درونیم رو آغاز کردم. انگار یه صدایی از درونم بهم می‌گفت که اگه حداقل هر سی ثانیه یه بار بامزه‌بازی درنیارم، فکر می‌کنن خودمو گرفتم یا خودشیفته‌م و ازم بدشون می‌آد و با خودشون می‌گن: فکر می‌کنی کی هستی؟ من هیچ‌وقت چنین عکس‌العملی نداشتم.

ساشا بارون کوهن: می‌خوام ازت یه سؤالی بپرسم. جیم، استایل اجرای تو کاملن منحصربه‌فرده. هیچ‌وقت کسی رو نمی‌بینیم که این‌قدر از نظر فیزیکی تلاش کنه. مثل این می‌مونه که الکتریسیته آزاد بشه. برام جالبه که بدونم وقتی سر اجرا بودی، حالت روحیت باعث می‌شد حس کاراکترت هم عوض شه؟

راستش مثل گریز گسسته می‌مونه (نوعی اختلال روانی) انگار که بعدش تازه از خواب بیدار می‌شی. ولی نقش بازی کردن برای من عشقه، مثل رقص می‌مونه و من عاشق بازیگرهایی هستم که تمام توان‌شون رو به کار می‌گیرن. مثلن جیمز دین رو ببینین؛ اون مردی بود که همه‌چیز رو با تمام وجودش نشون می‌داد، فقط احساساتی نبود. اون خودِ احساس بود. داشت نابودش می‌کرد. همه چیز درونش بود.

من عاشق همینم واسه همین همیشه حس می‌کنم در حال نقاشی هستم و اغلب اوقات یه نقاشی انتزاعی یا آبستره‌. با این سبک آشنا هستم، استانیسلاوسکی رو می‌شناسم، مایزنر رو هم همین‌طور و می‌دونم که کدوم آثارشون برای من خوبن. از همون‌ها استفاده می‌کنم، در عین حال انگار دارم نقاشی می‌کنم. بنابراین بهم نگین چرا دو تا چشم نمی‌شه یه طرف صورت باشن!

در کنار تماشای گفت‌وگوی جیم کری ببینید:

بن استیلر و بازیگران سریال فرار از دانمورا در میزگرد هالیوودریپورتر

اگه یه روز می‌تونستی ناشناس باشی چی‌کار می‌کردی؟ اگه یه روز هیچ‌کس نمی‌شناختت؟

صادقانه بگم، فکر نمی‌کنم کارهایی که می‌کنم تفاوتی داشته باشه. خیلی وقته که دیگه برای راضی کردن بقیه کاری انجام نمی‌دم. واسه همین من توی دنیای خودم زندگی می‌کنم، مگه این‌که بخوام یه کاری کنم که بامزه‌س یا از سر عصبانیته. مشکلی ندارم که خود واقعیم باشم و وقتی جوابم نه هست، راحت می‌گم نه. فکر نمی‌کنم هیچ مسئولیتی در قبال راضی نگه‌ داشتن بقیه داشته باشم.

البته با مردم نامهربون نیستم، من عاشق مردمم. ترجیح می‌دم باهاشون سلام و احوال‌پرسی کنم و حرف بزنم تا این‌که باهاشون سلفی بندازم. چون سلفی‌ها دنیا رو متوقف می‌کنن، زندگی رو متوقف می‌کنن. می‌ری یه لبخند می‌زنی و عکست توی اینستاگرام پخش می‌شه تا مردم به اشتباه حس کنن که بهت نزدیکن. بعضی وقت‌ها استیو جابز رو تصور می‌کنم، همه کشته‌ و مرده‌ی اونن، ولی من فکر می‌کنم اون توی جهنمه و داره از دست شیاطینی که می‌خوان باهاش سلفی بگیرن فرار می‌کنه!

سینمای جهان

پیش‌بینی ایندی‌وایر از ۳۰ فیلم مهم فصل جوایز- ۶ | پادشاه، یک زندگی پنهان، اما، شبکه‌ی زنبور و وردا از نگاه اگنس

فیلم Varda by Agnès

پادشاه

تیموتی شالامه در دو دوره‌ی قبلی اسکار با فیلم‌های «مرا با نام‌ت صدا کن» و «پسر زیبا» در اسکار نام‌ش شنیده شد و امسال دوباره با «پادشاه» نتفلیکس بازگشته است. «پادشاه» با وجود آثاری مانند «داستان ازدواج» و «مرد ایرلندی» گزینه‌ی اصلی نت‌فلیکس برای اسکار نخواهد بود. شانس این فیلم در فصل جوایز منوط به بازی خوب شالامه خواهد بود. نتفلیکس«پادشاه» را در بخش غیررقابتی ونیز ارائه می‌کند.

در کنار بخش ششم پیش‌بینی ایندی‌وایر از ۳۰ فیلم مهم سال که فیلم Varda by Agnès در آن قرار دارد بخوانید:

پیش‌بینی ایندی‌وایر از ۳۰ فیلم مهم فصل جوایز-۱ | مرد ایرلندی، داستان ازدواج، رنج و افتخار، بروکلین بی‌مادر و انگل

یک زندگی پنهان

«یک زندگی پنهان» پس از «درخت زندگی» بهترین نقدها را با اکران در جشتواره‌ی کن برای ترنس مالیک به ارمغان آورد. فاکس سرچلایت این درام مذهبی را خریده و ماه دسامبر را برای انتشار آن انتخاب کرده‌ تا مالیک را به فصل اسکار برگرداند. پیش‌تر «درخت زندگی» در سه رشته از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نامزد شد و حمایت منتقدان از‌ «یک زندگی پنهان» نکته‌ی مثبت دیگری‌ست. با این که این فیلم به جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم تورنتو و نیویورک معرفی نشده‌است اما شایعه‌ها حاکی از آن است که در جشنواره‌ی فیلم تلوراید به نمایش درخواهد آمد.

در کنار بخش ششم پیش‌بینی ایندی‌وایر از ۳۰ فیلم مهم سال که فیلم Varda by Agnès در آن قرار دارد بخوانید:

پیش‌بینی ایندی‌وایر از ۳۰ فیلم مهم فصل جوایز-۲ | پرتره بانویی در آتش، روزی زیبا در محله، رحمت، ژوکر و فورد علیه فراری

اما

پابلو لارین درام خانوادگیش «اما» را به هر دو جشنواره‌ی فیلم ونیز و جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم تورنتو می‌برد؛ استراتژی‌ای که برای فیلم محبوبش «جکی»در سال ۲۰۱۶ انجام داد. جکی هنگام ورودش به ونیز پخش آمریکایی نداشت. اما فاکس سرچلایت کمپینی برای آن ترتیب داد که منجر به نامزدی بهترین بازیگر برای ناتالی پورتمن و نامزدی بهترین فیل‌نامه‌ی غیراقتباسی برای میکا لوی شد. اما هم هنوز پخش آمریکایی ندارد اما این نباید باعث شودکه فیلم لارین را در این فصل جشنواره‌ها حساب نکنیم.

در کنار بخش ششم پیش‌بینی ایندی‌وایر از ۳۰ فیلم مهم سال که فیلم Varda by Agnès در آن قرار دارد بخوانید:

پیش‌بینی ایندی‌وایر از ۳۰ فیلم مهم فصل جوایز-۳ | فقط رحمت، ماهی طلایی، فرانکی، گاو اول و اسم من دلمایت است

شبکه‌ی زنبور

شبکه‌ی زنبور بدون اکران گسترده در آمریکا یکی از شانس‌های اصلی کسب جوایز سینما در سال ۲۰۱۹ است. شبکه‌ی زنبور آخرین درام الویه آسایاس، کارگردان «ابرهای سیلس ماریا» و «مامور خرید شخصی» است. این فیلم در ونیز و جشنواره‌ی فیلم نیویورک اکران خواهد شد. از بازیگران این فیلم می‌توان به پنه‌لوپه کروز، ادگار رامیرز، بازیگر «نارکس» واگنر مورا، گائل گارسیا برنال و آنا دی آرماس اشاره کرد.

در کنار بخش ششم پیش‌بینی ایندی‌وایر از ۳۰ فیلم مهم سال که فیلم Varda by Agnès در آن قرار دارد بخوانید:

پیش‌بینی ایندی‌وایر از ۳۰ فیلم مهم فصل جوایز- ۴ | جوجو خرگوشه، جایی برای پول‌شویی، فانوس دریایی، تاریخ شخصی دیوید کاپرفیلد و گزارش

وردا از نگاه اگنس

آخرین فیلم اگنس وردا، مستند اتوبیوگرافیک «وردا از نگاه اگنس» در جشنواره‌ی فیلم برلین حضور پیدا کرد و همچنین در جشنواره‌ی فیلم نیویورک حضور خواهد داشت. جای تعجب است که با وجود حمایت منتقدین و مرگ وردا چند هفته بعد از اولین نمایش فیلم هنوز هیج پخش‌کننده‌ی آمریکایی برای خرید این مستند پیش‌قدم نشده است. شاید اکران آن در جشنواره‌ها این امکان را فراهم کند. وردا هرگز برنده‌ی هیچ جایزه‌ی اسکاری نشده و تنها یک بار عنوان نامزدی( چهره‌ها مکان‌ها) داشته‌است. در نتیجه این فیلم نه‌تنها شانس دوباره‌ای برای بردن جایزه است بلکه «وردا از نگاه اگنس» آخرین شانس اوست.

ادامه مطلب

سینمای جهان

پیش‌بینی ایندی‌وایر از ۳۰ فیلم مهم فصل جوایز- ۵ | دو پاپ، گوهرهای تراش‌نخورده، حقیقت، به‌سوی ستارگان و سیبرگ

فیلم Uncut Gems

دو پاپ

فیلم «باغبان وفادار» فرناردو میرلس در چهار رشته نامزد اسکار شد و برای ریچل وایس اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به همراه آورد. اما پس از این فیلم کارگردانش هرگز به رقابت‌های اسکار بازنگشت. با این همه فیلم «دو پاپ» می‌تواند آغاز دیگری برای میرلس باشد . این فیلم در جشنواره‌ی بین‌المللی تورنتو در بخش کانادایی به نمایش درآمده که به معنای اکران بین‌الملی‌ش در جشنواره‌ی تلوراید است. «دو پاپ» درباره‌ی ارتباط پاپ فرانسیس و پاپ بندیکت شانزدهم با بازی جاناتان پرایس و آنتونی هاپکینز است.

در کنار بخش پنجم پیش‌بینی ایندی‌وایر از ۳۰ فیلم مهم سال که فیلم Uncut Gems در آن قرار دارد بخوانید:

پیش‌بینی ایندی‌وایر از ۳۰ فیلم مهم فصل جوایز-۱ | مرد ایرلندی، داستان ازدواج، رنج و افتخار، بروکلین بی‌مادر و انگل

گوهرهای تراش‌نخورده

جاش و بنی سفدی امروزه از جالب‌ترین فیلم‌سازان مستقل سینمای آمریکا به حساب می‌آیند اما درام‌های تجربی و آوانگارد آن‌ها نتوانسته اعضای آکادمی را تحت تاثیر قرار دهد. به‌عنوان نمونه رابرت پتینسون شانس خوبی برای بازی در فیلم «اوقات خوش» داشت. طرافداران سفدی امیدوارند که  درام مهیج جناییشان«گوهرهای تراشنخورده» برای آدام سندلر خوش‌یمن باشد.  این کمدین که بازی‌اش در دو فیلم «عشق مبهوت» پل توماس اندرسن و «داستان‌های مایروویتز» نوآ بامباک به مذاق اسکار خوش نیامده، حالا این فرصت را دارد تا با «گوهرهای دست‌نحورده» دوباره خودش را اثبات کند

در کنار بخش پنجم پیش‌بینی ایندی‌وایر از ۳۰ فیلم مهم سال که فیلم Uncut Gems در آن قرار دارد بخوانید:

پیش‌بینی ایندی‌وایر از ۳۰ فیلم مهم فصل جوایز-۲ | پرتره بانویی در آتش، روزی زیبا در محله، رحمت، ژوکر و فورد علیه فراری

حقیقت

هیروکازو کورئیدا جشنواره‌ی فیلم ونیز را با فیلم «حقیقت»افتتاح می‌کند. فیلمی با حخور بانو کاترین دنو که او را با فیلم‌هایی مانند چترهای شربورگ به یاد می‌آوریم. در حقیقت رابطه‌ی دنو با دخترش(ژولیت بینوش) پس از انتشار خاطراتش به تیرگی می‌گراید. ایتان هاوک را نیز به این دو اسطوره‌ی بازیگری فرانسه اضافه کنید. این معجون با حضور کورئیدا قطعن یکی از شانس‌های اصلی جوایز مهم سال است.

در کنار بخش پنجم پیش‌بینی ایندی‌وایر از ۳۰ فیلم مهم سال که فیلم Uncut Gems در آن قرار دارد بخوانید:

پیش‌بینی ایندی‌وایر از ۳۰ فیلم مهم فصل جوایز-۳ | فقط رحمت، ماهی طلایی، فرانکی، گاو اول و اسم من دلمایت است

به سوی ستارگان

جیمز گری و برد پیت برای درام فضایی «به سوی ستارگان» به هم ملحق می‌شوند. این درام در جشنواره‌ی ونیز به نمایش درخواهد‌آمد. فیلم‌های گری فرصت خوبی را برای دیده‌شدن بازیگرانش فراهم می‌کند. برای درستی این ادعا بازی‌های واکین فینیکس را در «دو عاشق» یا «محوطه» یا ماریون کوتیار را در«مهاجر» به‌یاد بیاورید.

برد پیت هم‌اکنون هم سال خوبی را با بازی در «روزی روزگاری در هالیوود» کوئنتین تارانتینو سپری می‌کند. رویکرد اسکار در سال‌های اخیر نشان داده فیلم‌های فضایی مورد اقبال  داوران هستند. خواه قسمت‌ّای اصلی باشد خواه بخش‌های فنی.  در نتیجه کیفیت «به سوی ستارگان» بدون شک نمی‌تواند حضورش را در این فصل از اسکار مشخص کند.

در کنار بخش پنجم پیش‌بینی ایندی‌وایر از ۳۰ فیلم مهم سال که فیلم Uncut Gems در آن قرار دارد بخوانید:

پیش‌بینی ایندی‌وایر از ۳۰ فیلم مهم فصل جوایز- ۴ | جوجو خرگوشه، جایی برای پول‌شویی، فانوس دریایی، تاریخ شخصی دیوید کاپرفیلد و گزارش

سیبرگ

یک فیلم بیوگرافیک که کریستن استوارت در قامت جین سیبرگ، بازیگر نقش اول فیلم «از نفس افتاده» ظاهر می‌شود. سیبرگ را بندیکت اندرو ساخته. این درام روایت‌گر زندگی سیبرگ در هنگام تعقیب او توسط اف بی آی به دلیل ارتباط سیاسی و عاشقانه با حکیم جمال است.  سیبرگ در در بخش خارج از مسابقه‌ی جشنواره‌ی ونیز اکران خواهد شد. آمازون تاریخ انتشار فیلم را مشخص نکرده‌است اما هرگونه شانس احتمالی اسکار برای استوارت می‌تواند استودیو را برای انتشار فیلم قبل از ۲۰۲۰ مجاب کند.

ادامه مطلب

سینمای جهان

سایمون پگ از «شان می‌میرد» می‌گوید | فیلمی توقف‌ناپذیر

سایمون پگ

سایمون پگ پس از پانزده سال خاطرات سکانسی اکشن از فیلم شان می‌میرد را، با آهنگ «منو متوقف نکن»، یادآوری می‌کند.

در مورد شیوه‌ی کاری ادگار رایت

ادگار رایت از صدای این دستگاه تو خیلی جاهای فیلم استفاده می‌کنه تا ایجاد ارتباط کنه و پیامش رو انتقال بده. خیلی هوشمندانه است. فکر کنم وقتی از عناصر صحنه برای ساخت موسیقی‌ت بهره می‌بری اسمش صدای دیژتیکه. کارش در این زمینه خیلی خوبه. فیلم‌هاش رو ببینین.

ایده‌ی این صحنه از ادگار بود می‌خواست یه صحنه‌ی خیلی خشن بگیره که پس‌زمینه‌ش آهنگ خیلی شادی باشه و مثل من، طرفدار کوئینه. البته ادگار دو آتشه‌ست. «منو الآن متوقف نکن» یه آهنگ خیلی مثبت با انرژی زیاد بود؛ یه ادای احترام به مثبت‌گرایی. فکر کردیم کتک زدن یه پیرمرد تا سر حد مرگ با ضرب این آهنگ می‌تونه خنده‌دار باشه.

اگر در موردش فکر کنین، این یه پیش‌زمینه‌ای‌یه برای بیبی درایور چون عملن ادگار از موسیقی استفاده می‌کنه که شخصیت‌ها به‌ش گوش می‌دن برای موسیقی متن و در کنار این با موزیک حرکت می‌کنیم. مثل یه رقص می‌مونه. موقع تمرین کورئوگرافی کردیم. به یه اتاق رفتیم و این حرکت‌ها رو زدیم. اگر لوسی و پنلوپه رو ببینین، دارن با آهنگ می‌رقصن در حالی که ما رو حین کوبیدن چوب به کله‌ی استیو مشاهده می‌کنن. ولی بیبی درایور رو می‌تونین ماحصل ایده‌های چندین و چند ساله‌ی ادگار رایت بدونین. دیلن با ریتم آهنگ سوییچ‌های فیوز رو بالا پایین می‌کنه که قدم دیگه‌ای‌یه که ادگار به اصولش پایبند باشه.

در کنار صحبت‌های سایمون پگ ببینید:

پانزده‌سالگی شان می‌میرد: ترکیب دل‌نشین ژانرها

فیلم‌برداری شان می‌میرد

چند هفته‌ای سر این صحنه بودیم و آخرهای فیلم‌برداری بود. همه خسته بودن و یادمه انرژی زیادی ازمون گرفت. این‌قدر گرم بود یکی از زامبی‌ها غش کرد. البته قدش خیلی بلند بود و نزدیک نور ایستاده بود. هیچ‌وقت بوی اون‌جا رو فراموش نمی‌کنم. طراحی تولید فوق‌العاده از یادم نمی‌ره. یادمه این روز خیلی خسته بودم و از دید جسمانی، کاملن نابود بودم. بعد از ناهار برگشته بودم سر صحنه و حالا باید تو مود زامبی‌کشی‌م برم بازیگر بودن مضخرفه، نه؟

موقع فیلم‌برداری تو گوشی داشتیم و آهنگ تو اون پخش می‌شد به خاطر صدا نمی‌تونستیم خود موسیقی رو پخش کنیم. و موقع تمرین می‌شمردیم. چون نمی‌تونستیم موسیقی رو بلند پخش کنیم روی صحنه چون کار صدابرداری رو خراب می‌کرد. برای همین تو گوشی‌های کوچیکی داشتیم.

در مورد بازیگران اضافه

عاشق بازیگرای اضافه‌م که بیرون بودن و فقط ناله می‌کردن. البته اضافه‌ها همیشه ناله می‌کنن ولی این‌ها ناله‌شون با هدف بود.

در کنار صحبت‌های سایمون پگ ببینید:

گفت‌وگوی ورایتی با کیانو ریوز

در مورد یکی از بدلکاران

این استیوه، یه بدلکار که تو فیلم برانیگن بود. فیلم جان وین که تو انگلیس جریان داشت. موضوع مال خیلی وقت پیشه ولی یه نبرد بزرگ تو یه بار تو برانیگن هست و استیو هم اون‌جا بود. بنابراین باعث افتخار من و ادگار بود که با کسی کار کنیم که جان وین تو صورتش مشت زده خدا بیامرزتش، هفتاد سالش بود و داشتیم پشت سر هم با چوب می‌زدیمش. البته چوب‌ها الکی‌ان، چوبی نیستن ولی به اندازه‌ی کافی سنگین بودن که بتونیم بزنیمش.

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها