با ما همراه باشید

گزارش اختصاصی از آرت‌تاکس: محمدحسین قاسمی در گفت‌وگو با آرت‌تاکس از تفکیک ژانرها در هشتمین شب فیلم‌نامه استقبال می‌کند و باور دارد جدی‌گرفته‌شدن فیلم‌نامه از ارکان پیش‌رفت سینمای ماست.

اختتامیه هشتمین شب فیلمنامه | برندگان نشان سپنتا مشخص شدند

فیلم‌شناسی محمدحسین قاسمی:

تهیه‌کنندگی:

شبی که ماه کامل شد

مصادره

نفس

آبجی

ناسور

شیار ۱۴۳

اشیا از آن‌چه که در آینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند

 

سینمای ایران

معرفی فیلم صدای آهسته، به کارگردانی افشین هاشمی

معرفی فیلم صدای آهسته

اختصاصی از آرت‌تاکس: معرفی فیلم صدای آهسته را به کارگردانی افشین هاشمی، نوشته‌ی محمد رضایی‌راد و با دوبله‌ی رویا تیموریان با کیفیت دل‌خواه ببینید.

از فیلم صدای آهسته بیش‌تر بدانید:

افشین هاشمی بازیگر سینما و تئاتر که فعالیتش را در عرصه کارگردانی با ساخت فیلم سینمایی «خسته نباشید» آغاز کرد، «صدای آهسته» را با جمعی از بازیگران بومی تئاتر نیویورک در آمریکا جلوی دوربین برد. فیلمی که با نگاه شخصی و تجربی هاشمی در عرصه کارگردانی همراه است و مولفه‌های سینمای تجاری در آن دیده نمی‌شود.

در کنار معرفی فیلم صدای آهسته ببینید:

معرفی فیلم محدوده‌ی ابری به کارگردانی روح‌الله سهرابی

هر چند هاشمی بعد از «صدای آهسته» فیلم‌های «گذر موقت» و «خاله قورباغه» و «خداحافظ دختر شیرازی» را ساخته است اما «صدای آهسته» نشان می‌دهد فضای تجربی که او از صحنه تئاتر با خود آورده است در سینما نیز جلوه بیرونی به خود گرفته است و پس از سه سال فرصت اکران در گروه سینمایی هنر و تجربه را به دست آورده است.

دومین فیلمِ افشین هاشمی با نوشته‌ای از محمد رضایی‌راد، مرداد ۹۸ در گروه هنر و تجربه به نمایش در می‌آید.

در کنار معرفی فیلم صدای آهسته ببینید:

معرفی فیلم سرکوب به کارگردانی رضا گوران

زبانِ فیلم انگلیسی است و جمعی از بازیگرانِ تآتر نیویورک در آن بازی می‌کنند. اما برای ارتباطِ بهترِ تماشاگران در اکرانِ ایران، بخش‌های گفت‌وگو با شخصیتِ اصلیِ فیلم، برگردانِ فارسی شده است.

رویا تیموریان بازیگرِ شناخته شده‌ی تآتر و سینما، صدای این شخصیت – با بازیِ منوروا سلزا – را اجرا می‌کند.

«صدای آهسته» که نگاهی فلسفی به تغییر جنسیت دارد، تاکنون در نمایش‌های بین‌المللیِ خود جوایز بهترین فیلمِ تجربی، بهترین فیلمِ آوانگارد، بهترین فیلمبرداری و… را از جشنواره‌های مختلف دریافت کرده است.

ادامه مطلب

سینمای ایران

بازخوانی روز واقعه‌ی بهرام بیضایی در آرت‌تاکس

فیلم روز واقعه

اختصاصی از آرت‌تاکسبازخوانی فیلم‌نوشت فیلم روز واقعه بهرام بیضایی توسط جمعی از بازیگران سینمای ایران در استودیو آرت‌تاکس به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی

«خودستایان تکیه بر اریکه‌ها زده‌اند و کتاب خدا را چنان می‌خوانند که سود ایشان است.»

بازخوانی روز واقعه‌ی بهرام بیضایی

این تیزر تلاشی است از گروه آرت تاکس در ادای احترام به امام حسین(ع) و همچنین پاس‌داشتی برای جای خالی استاد بهرام بیضایی.

نزدیک به سه دهه پیش بهرام بیضایی قلم برداشت و با هر لغزش آن بر کاغذ حقیقتی را به نگارش درآورد که تا امروز گویاترین و دردناک‌ترین بازگویی هنرهای تصویری ما از واقعه‌ی محرم است.

مجید مظفری، مسعود کرامتی، ستاره اسکندری، آزاده صمدی، سام نوری، نیکی مظفری و بهاره کیان‌افشار هریک مونولوگی از فیلم‌نامه‌ی روز واقعه را بازخوانی کرده‌اند. مونولوگی که هرگز کهنه نمی‌شود و می‌توان به بهانه‌ی هر ظلمی در گوشه گوشه جهان این نوا را شنید و بارها و بارها بر حقیقت آن تامل کرد و اشک ریخت.

ادامه مطلب

سینمای ایران

معرفی فیلم سفیر، ساخته‌ی فریبرز صالح | اولین فیلم عاشورایی تاریخ سینمای ایران

فیلم سفیر

گزارش اختصاصی آرت‌تاکس: این ویدیو به فیلم های عاشورایی مهم تاریخ سینمای ایران می‌پردازد که موضوع مشترک آن‌ها ماه محرم و واقعه‌ی کربلا است.

معرفی فیلم سفیر (۱۳۶۱)

پیش از ساخته شدن فیلم «روز واقعه»، تنها فیلمی که تلویزیون امکان پخش آن را در زمان محرم داشت، «سفیر» بود. سال ۱۳۵۱ وقتی فریبرز صالح پس از اتمام اولین دوره‌ی تحصیلاتش در انگلستان به ایران آمد و مشغول ساخت فیلمی درباره‌ی بازی‌های آسیایی شد، هیچ فکرش را نمی‌کرده که روزی نامش به عنوان کارگردان اولین فیلم عاشورایی سینمای ایران در تاریخ سینما ثبت شود.

او فیلم‌نامه‌ی این فیلم را با همکاری کیهان رهگذر نوشت و آن را در سال ۱۳۶۱ جلوی دوربین برد. این فیلم را می‌توان اولین فیلم درباره‌ی اسلام و واقعه‌ی عاشورا در تاریخ سینمای ایران دانست. قیس بن مسهر با نقش‌آفرینی فرامرز قریبیان، داستان نماینده‌ی امام حسین(ع) است که با نامه‌ای برای سلیمان خزاعی به طرف کوفه می‌رود و در راه به دست راه‌داران ابن زیاد، والی کوفه، دستگیر و به زندان افکنده می‌شود.

فریبرز صالح درباره‌ی ماندگاری این فیلم در تاریخ سینمای ایران می‌گوید: « اگر دقت کرده باشید کلیه‌ی شات‌های فیلم سفیر دارای قاب، اسکلت و متن بوده‌اند و من جدای کادربندی پلان‌ها به جست‌وجوی سندی دیگر بودم. یعنی کشف روان، جان و روح و پیامی که تسبیح‌گونه همه را به هم می‌رساند؛ یعنی عقد دائمی میان  روح و جسم، محتوا و فرم. اگر هم تکنینکی نو، حتا از نوع خشن آن همانند برید سر با شمشیر، در آن دیده می‌شود، آن نیز زاییده‌ی محتوای معنوی موضوع بوده است؛ موضوعی که ده قرن پیش‌تر مرا به کوفه دعوت کرده بود.»

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها