با ما همراه باشید

نقد فیلم روزی روزگاری در هالیوود از نگاه اوون گلیبرمن، منتقد ورایتی:

تقریبن بیست‌وپنج‌سال از روزی که کوئنتین تارانتینو با داستان عامه‌پسند کن را فتح و انقلابی برپا کرد، می‌گذرد. اما از طرفی، ده سال هم از اکران «حرام‌زاده‌های بی‌آبرو» در کن گذشته و حداقل برای من، از آن زمان تا به حال فیلم فوق‌العاده‌ای تارانتینویی نداشته‌ایم. فرقش را خودتان می‌دانید و به خوبی حسش می‌کنید: فیلم‌هایی از تارانتینو هستند که زیبا و دیدنی‌اند و صحنه‌هایی دارند که هر سینه‌فیلی را مات و مبهوت می‌کنند. اما یک دسته از فیلم‌هایش گویی مواد مخدری هستند که وارد خون می‌شوند و شما را مجبور می‌کنند دوباره و دوباره ببینید‌شان. همان عنصری که فیلم مستقلی مانند داستان عامه‌پسند را شهره‌ی خاص و عام کرد.

 یک دسته از فیلم‌های تارانتینو گویی مواد مخدری هستند که وارد خون می‌شوند و شما را مجبور می‌کنند دوباره و دوباره ببینید‌شان

در روزی روزگاری هالیوود، شاید آن عنصر وجود نداشته باشد هر چند برای بسیاری از لحظات فیلم (بیش از نیمی از آن) احساس کردم چنین قابلیتی را دارد. حداقل بهتر از «جنگوی رها شده» و «هشت نفرت‌انگیز».

در روزی روزگاری هالیوود، انگار تارانتینو ماشین زمانی خلق کرده که ما را دقیقن به هالیوود ۵۰ سال پیش می‌برد

این فیلم کلاژی زیبا، عظیم، شگفت‌انگیز و دیدنی است از تمام جزئیات نوستالژیک هالیوود سال ۱۹۶۹.  فیلم داستان بازیگری به نام ریک دالتون (با بازی لئو دی‌کاپریو) و بدلکارش کلیف بوث (برد پیت) است. ریک که به نظر از برت رنولدز فقیر الهام گرفته شده، بازیگری است کاریزماتیک، غریزی و جذاب که چندی‌ست از پخش سریال تلویزیونی محبوبش گذشته و ستاره‌ی درخشش و شهرتش رو به افول است. ریک و کلیف هر دو انسان‌های دوست‌داشتنی و خوش‌گذران هستند که از دیدشان، دوران گذار هالیوود از کلاسیک به مدرن را مشاهده می‌کنیم. در این میان، تارانتینو نگاهی عمیق دارد به شارون تیت (با بازی مارگو رابی) که به همراه شوهرش رومان پولانسکی (با بازی رافال زاویروشا) که در همسایگی ریک هستند. رابی توانسته نگاه احساسی و تا حدی آریستوکراتیک تیت را دربیاورد و مشخصن از بازی در این نقش لذت می‌برد.

می‌توانم بگویم از نظر ریتمیک، این سکانس شباهت زیادی به سکانس پایانی «حرام‌زاده‌های بی‌آبرو» دارد. هر چند آن فیلم تاریخ را اندکی دست‌خوش تغییر کرد اما در نهایت واقعیت همان بود؛ هیتلر نابود شد و آمریکا پیروز.

در روزی روزگاری هالیوود، انگار تارانتینو ماشین زمانی خلق کرده که ما را دقیقن به هالیوود ۵۰ سال پیش می‌برد. بعضی از این جزئیات عبارتند از برنامه‌های تلویزیونی وسترن دهه‌ی شصت، نوای خوشایند راک اند رول، تبلیغات «باحالی» که از رادیوهای ترانزیستوری پخش می‌شوند و تلویزیون‌هایی که ۲۴ ساعت روز روشن مانده‌اند. فیلم به خوبی نشان می‌دهد که هالیوود سال ۶۹، چه جای تودرتو و سرگیجه‌آوری بوده. فیلم در دو برهه‌ی زمانی دنبال می‌شود و پس از نیمه‌ی اولش، به هشتم آگوست سال ۶۹ می‌رود تا نسخه‌ی تارانتینویی کشتار خانواده‌ی منسون رو به نمایش بگذارد. می‌توانم بگویم از نظر ریتمیک، این سکانس شباهت زیادی به سکانس پایانی «حرام‌زاده‌های بی‌آبرو» دارد. هر چند آن فیلم تاریخ را اندکی دست‌خوش تغییر کرد اما در نهایت واقعیت همان بود؛ هیتلر نابود شد و آمریکا پیروز.

شیوه‌ای که تارانتینو در قتل‌های خانواده‌ی منسون به تصویر می‌کشد، بسیار خشن‌تر و مبتذل‌تر است و به عنوان یک طرفدار تارانتینو باید بگویم من را تا حدی دل‌سرد کرد.

شیوه‌ای که تارانتینو در قتل‌های خانواده‌ی منسون به تصویر می‌کشد، بسیار خشن‌تر و مبتذل‌تر است و به عنوان یک طرفدار تارانتینو باید بگویم من را تا حدی دل‌سرد کرد. شاید بسیاری بگویند این فقط یک فیلم است. ولی تارانتینو در روزی روزگاری هالیوود با نشان دادن دختران منسون تلاش می‌کند چیزی را افشا کند که شیطانی است و خطرناک ولی بسته شدن این ماجرا بیش از حد ساده است. در نهایت باید بگویم تارنتینو یک فیلم تارانتینویی دیگر ساخته ولی انقلابی نیست.

 

نقد فیلم روزی روزگاری در هالیوود از نگاه پیتر بردشاو، منتقد گاردین:

کمدی سیاه تارانتینو، روزی روزگاری هالیوود، برداشتی‌‌ست از ماجراهای اواخر دهه‌ی شصت خانواده‌ی منسون در کالیفرنیا. فیلمی شوکه‌کننده و جذاب که آسمان آبی و غروب‌های طلایی لس‌آنجلس ۱۹۶۹ به زیبایی به تصویر کشیده شده. تارانتینو این فیلم را با وسواس همیشگی‌اش ساخته اما این دفعه نه فقط برای سینه‌فیل‌ها. دوست‌داران تلویزیون نیز تأثیر این جعبه‌ی کوچک را در زندگی تمام شخصیت‌های فیلم می‌بینند.

فرش قرمز فیلم روزی روزگاری در هالیوود در جشنواره‌ی کن

نظرات ممکن است در مورد پایان شگفت‌آور و به شدت جنجالی فیلم متفاوت باشند اما ابعاد ماجرا چندان گسترده‌تر از فیلم محبوبی چون «حرام‌زاده‌های بی‌آبرو» نیست. حتا شاید همین موضوع باعث شود پیام اصلی این اثر فانتزی ترسناک ژاکوبینی در این میان گم شود. ساده بگویم: از هر انسانی می‌خواهم که با فیلم‌سازی دیوانه‌وار تارانتینو و لحظه به لحظه‌ی فیلم لذت ببرد و صد البته، به وحشت و خشونتی که در پایان توهم‌زایش ایجاد می‌کند، فکر کند.

قهرمان اصلی ما، ریک دالتون، با بازی لئوناردو در‌کاپریو، هنرپیشه‌ی الکلی و شکست‌خورده‌ی آثار وسترن است که در در پاییز دوران کاری‌اش به سر می‌برد و اخلاق بدش گاهی اوقات به شیرین‌کاری‌های جک بلک شباهت پیدا می‌کند. بهترین، نه بهتر است بگویم تنها دوست او، کلیف بوث، با بازی برد پیت، است.

از هر انسانی می‌خواهم که با فیلم‌سازی دیوانه‌وار تارانتینو و لحظه به لحظه‌ی فیلم لذت ببرد و صد البته، به وحشت و خشونتی که در پایان توهم‌زایش ایجاد می‌کند، فکر کند

برد پیت در این فیلم، بی‌خیالی‌اش ما را به یاد دوران «یازده یار اوشن» می‌اندازد.در عمل، کلیف یار غار ریک شده و همیشه او را همراهی و کمکش می‌کند. مدیربرنامه‌ی ریک، با حضور کوتاه ولی دیدنی آل پاچینو، به او پیشنهد می‌دهد به ایتالیا رفته و در یک اسپاگتی وسترن بازی کند. در کنار این موضوع، ریک همسایه‌ی دیوار به دیوار شرون تیت (مارگو رابی) و رومن پولانسکی (رافال زاویروشا) است و آن‌ها را می‌‌پرستد. از آن سو کلیف به شکلی اتفاقی وارد گروه خانواده‌ی منسون می‌شود.

در یکی از اغراق‌آمیزترین و خنده‌دارترین سکانس‌های فیلم، کلیف سر صحنه‌ی فیلمی ظاهر می‌شود و با بروس لی مبارزه می‌کند. این نبرد فوق‌العاده شاید به آن شیوه‌ای که می‌خواستم به پایان نرسید اما خنده‌ها تا سه دقیقه بعد از تمام شدن آن سکانس ادامه داشت. در نهایت هم برسیم به پایان خونین که به احتمال زیاد باعث شود کل فیلم را در ذهن‌تان مرور کنید. پایانی کاملن جنجالی و عجیب با بی‌مسئولیتی هر چه تمام‌تر و مهم‌تر از همه: درخشان.

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای جهان

ساخت فیلم «ربکا»؛ از رمان دافنه دوموریه تا فیلم‌نامه | Armie Hammer and Lily James Explain How Rebecca went from Book To Screen

فیلم ربکا

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: لیلی جیمز، بن ویتلی و کریست اسکات توماس از شیوه‌ی ساخت فیلم «ربکا» با اقتباس از رمان دافنه دوموریه می‌گویند

گفت‌وگو با لی‌لی جیمز و بن ویتلی
ساخت فیلم «ربکا»؛ از رمان دافنه دوموریه تا فیلم‌نامه

بن ویتلی: چیزی که من رو به این پروژه جذب کرد، شباهت داستان به عروسک‌های روسی بود که در دل هر داستان یه داستان دیگه‌ست. می‌شه یک فیلم ترسناک در دل یک فیلم رمز‌آلود در دل یک فیلم رومانتیک داشت. به نظر من داستانی اومد که ارزش بازگو کردن رو داشت و بیننده‌ها رو به همون اندازه که خودم شگفت‌زده شدم، شگفت‌زده می‌کرد. تمام پیچش‌های داستان دوباره من رو تحت تأثیر قرار دادن.

کریست اسکات توماس: فکر می‌کنم خانم دنورز می‌تونسته با کسی مثل ماکسیم دوینتر ازدواج کنه، اما نشده، و در نهایت یه مستخدم شده. فکر می‌کنم این خشم عمیقش رو ایجاد کرده.

ببینید: گفت‌وگو با لیلی جیمز درباره‌ی فیلم «ربکا»

Armie Hammer and Lily James Explain How Rebecca went from Book To Screen

Follow the path from book to script to screen for Rebecca, Ben Wheatley’s film based on Daphne du Maurier’s beloved 1938 gothic novel. Starring Lily James, Armie Hammer, and Kristin Scott Thomas, Rebecca premieres October 21 on Netflix.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

حمایت جسیکا چستین از پنه لوپه کروز برای بازی در فیلم ۳۵۵ | Jessica Chastain Explains “The 355” Casting

جسیکا چستین پنه لوپه کروز

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: جسکا چستین که علاوه‌بر بازی، تهیه‌کننده‌ی فیلم «۳۵۵» نیز هست، از دلیل انتخاب پنه لوپه کروز در این پروژه گفت.

رفقای خیلی خوب!
حمایت جسیکا چستین از پنه لوپه کروز برای بازی در فیلم ۳۵۵

پس از این که انتخاب پنه‌لوپه کروز اسپانیایی‌تبار برای بازی در نقش روانشناسی کلمبیایی در «۳۵۵»، فیلم جدید سایمون کینبرگ، واکنش‌های زیادی را برانگیخت، جسیکا چستین، دیگر بازیگر این فیلم و نیز تهیه‌کننده‌ی آن، علت این انتخاب را توضیح داد.

او گفت: «وقتی ایده‌ی ساخت این فیلم را داشتم نه فیلم‌نامه داشتم و نه بودجه. از این لحاظ پنه‌لوپه بسیار به ما کمک کرد. پس مشورت با مشاورانمان به او گفتم که می‌تواند نقش یک مامور برزیلی پرشور را بازی کند. او گفت که درست نیست که او نقش فردی برزیلی را بازی کند زیرا زبان غالب برزیل پرتغالی است.»

چستین اضافه کرد: «متوجه شدم که کلمبیا میراث قومی غنی‌ای دارد و تقریباً ۸۰٪ جمعیت ریشه‌ی اروپایی یا ترکیب اروپایی با دیگر نژادها را دارند. برای همین روی شخصیتی که از نوادگان استعمار اسپانیا در جهان جدید است توافق کردیم.»

ببینید: اولین تریلر فیلم «The 355» با بازی جسیکا چستین و پنه لوپه کروز

Penélope Cruz Hesitated to Play Colombian Spy in ‘355’ | Jessica Chastain Explains the Casting

Universal Pictures’ debuted last week of the trailer for its Simon Kinberg-directed spy thriller “The 355” has generated a bit of controversy over the casting of Penélope Cruz. An editorial from Variety published after the trailer’s premiere calls out “The 355” for casting a Spanish actress in a Colombian role and offers up a handful of Colombian actresses who could’ve taken the role of Graciela instead of Cruz. Chastain, who also produced the project, issued a statement to Variety explaining the casting decision.

“When I had the idea of making this film, we didn’t have a script or financing,” Chastain said. “Penelope was incredibly helpful in this regard. After conversations with our consultant, I brought her the idea that she could play a fervent agent from Brazil. She mentioned that it wouldn’t be right for her to play a character from Brazil, as the majority language is Portuguese.” Chastain continued, “I realized that Colombia has a rich ethnic heritage, with approximately 80% of the population having European or mixed European heritage. We settled on a character who is a descendant from the colonization of Spain in the New World.”

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر جدید انیمیشن Soul تازه‌ترین ساخته‌ی پیکسار | Soul Official Trailer

تریلر جدید انیمیشن Soul

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر جدید انیمیشن Soul به کارگردانی پیت داکتر و با صداپیشگی جیمی فاکس و تینا فی

در کنار تماشای تریلر جدید انیمیشن Soul از آن بیش‌تر بدانید:

جدیدترین اثر پیت داکتر، سازنده‌ی آثار اسکاری بالا و درون و بیرون، در جدیدترین اثرش، روح، به زندگی معلمی می‌پردازد که در اندیشه‌ی ورود به دنیای جاز است اما طی حادثه‌ای، روحش از بدن او جدا شده و وارد دنیایی می‌شود که برای آموزش دادن اشتیاق به ارواح مختلف و دمیدن‌شان به نوزادان برای شروعی دوباره است!

روح شامل بازیگرانی نامی مانند جیمی فاکس و تینا فی (که از قضا دوست صمیمی صداپیشه‌ی اثر پیشین داکتر، درون بیرون، ایمی پولر است) می‌شود و موسیقی فیلم نیز توسط ترنت رزنور و آتیکوس راس تنظیم شده؛ زوجی که نزدیک به ده سال پیش برای خلق موسیقی فیلم شبکه‌ی اجتماعی دیوید فینچر نامزد شده بودند.

در کنار تماشای تریلر جدید انیمیشن Soul تیزر اول آن را از دست ندهید

Soul Official Trailer

Watch a sneak peek from Disney and Pixar’s Soul; a story about finding the real, the brilliant, the passionate you, featuring the song “Parting Ways” written, produced, & performed by Cody ChesnuTT.

This November, Pixar Animation Studios’ all-new feature film “Soul” introduces Joe Gardner (voice of Jamie Foxx) – a middle-school band teacher who gets the chance of a lifetime to play at the best jazz club in town. But one small misstep takes him from the streets of New York City to The Great Before – a fantastical place where new souls get their personalities, quirks and interests before they go to Earth. Determined to return to his life, Joe teams up with a precocious soul, 22 (voice of Tina Fey), who has never understood the appeal of the human experience. As Joe desperately tries to show 22 what’s great about living, he may just discover the answers to some of life’s most important questions.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها