با ما همراه باشید

نقد فیلم ستاره‌ ای متولد شده با آرش خوش‌خو، یحیی نطنزی و خسرو نقیبی

ستاره‌ای متولد شده نخستین تجربه‌ی بردلی کوپر در مقام کارگردان است. با وحود تعداد نامزدی‌های بالا در اسکار سهم فیلم تنها اسکار بهترین ترانه برای آهنگ shallow بود. یک روز پس از مراسم اسکار، آرش خوش‌خو، یحیی نطنزی و خسرو نقیبی در استودیو آرت‌تاکس به بررسی و نقد فیلم ستاره‌ ای متولد شده پرداختند.

 

بخش‌های پیشین این میزگرد را ببینید:

تحلیل اسکار نود و یکم: بخش اول | مرور فیلم‌های مهم سال ۲۰۱۸

تحلیل اسکار نود و یکم: بخش دوم | نقد فیلم کتاب مرجع

تحلیل اسکار نود و یکم: بخش سوم | نقد فیلم بلک کلنزمن

تحلیل اسکار نود و یکم: بخش چهارم‌ |‌ نقد فیلم بلک پنتر

تحلیل اسکار نود و یکم: بخش پنجم | نقد فیلم راپسودی بوهمی

از ستاره‌ای متولد شده بیش‌تر ببینید:

معرفی فیلم «ستاره‌ای متولد شده» | لینک تماشا

 

بیش‌تر ببینید:

معرفی فیلم «راپسودی بوهمی» | لینک تماشا

معرفی فیلم «بلک پنتر» | لینک تماشا

اسکار ۲۰۱۹ روی دور تند | لینک تماشا

معرفی فیلم «معاون اول» | لینک تماشا

هدایای آکادمی اسکار به نامزدها | لینک تماشا

 

راهنمای فیلم

نقد فیلم خوب بد جلف ۲؛ ارتش سری | نوستالژی برای دهه شصتی‌ها

نقد فیلم خوب بد جلف ۲؛ ارتش سری

نقد فیلم خوب بد جلف ۲؛ ارتش سری از نگاه علیرضا مجمع

صفحه‌ی اختصاصی جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم را در آرت‌تاکس این‌جا ببینید

این فیلم پیمان قاسم‌خانی در ادامه‌ی مسیر فیلم قبلی و فیلم‌نامه‌های پیشین اوست. به نظر می‌رسد که فیلم، استانداردهای لازم را برای وجود یک کمدی خوب در قصه‌اش دارد. اما نکته‌ای وجود دارد. من فکر می‌کنم شاید آقای قاسم‌خانی خیلی هم به جشنواره علاقه‌مند نباشند، چون این فیلم هم مانند فیلم قبلی ایشان طوری نیست که مورد پسند جشنواره باشد. به احتمال هم در جشنواره آرای مردمی برای فیلم بیش‌تر باشد.

در کنار نقد فیلم خوب بد جلف۲ ؛ ارتش سری ببینید:

در جشنواره‌ی ۳۸ فیلم فجر | پیمان قاسم‌خانی در نشست خبری خوب بد جلف ۲؛ ارتش سری: از علی اوجی خواستم مثل فُک باشد!

در نقد فیلم خوب بد جلف ۲؛ ارتش سری باید گفت پیمان ‌قاسم‌خانی روی نقطه‌ای دست گذاشته است و آن نقطه‌ی نوستالژی و خاطره‌بازی است که نسل ما در دهه‌ی شصت با سریال ارتش سری تجربه کرده بود که در تلویزیون ایران پخش می‌شد. او روی این نوستالژی دست گذاشته است و با عواملی که در آن سریال دیده بودیم و برایمان خاطره‌انگیز بودند شوخی می‌کند.

در کنار نقد فیلم خوب بد جلف ۲ ببینید:

اختصاصی از آرت‌تاکس: معرفی فیلم خوب‌، بد، جلف ۲؛ ارتش سری

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

راهنمای فیلم

نقد فیلم درخت گردو | حرکتی فکر شده از مستند به درام

نقد فیلم درخت گردو

نقد فیلم درخت گردو از نگاه خسرو نقیبی

ما فیلم‌سازی به نام محمدحسین مهدویان داریم که نباید فقط به این نگاه کنیم که پنج فیلم دارد. خیلی‌ها این پنج فیلم را در طول بیست، سی سال می‌سازند، اما محمدحسین مهدویان آن‌ها را طی پنج سال ساخته. قبل از این اتفاق دو مدل فیلم‌سازی وجود داشته‌. پیش از این پنج فیلم، سریال آخرین روزهای زمستان را از او دیده بودیم و همین‌طور کارهای مستندی که انجام داده بود. او فیلم‌سازی است که با مستندنمایی کارش را شروع کرد. او با ساختن هر فیلم و جلو آمدن او، جنبه‌ی درام را در کارهایش پررنگ‌تر کرده است. اگر بعد از فیلم ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز ۱، به ادامه‌ی مسیر او با لاتاری، رد خون و درخت گردو نگاه کنیم، می‌بینم با فیلم‌سازی طرف هستیم که درام را به خوبی می‌شناسد و تاثیر می‌گذارد.

در کنار نقد فیلم درخت گردو ببینید:

در جشنواره‌ی ۳۸ فیلم فجر | مهران مدیری در نشست خبری درخت گردو: کردها در جنگ پذیرای ما بودند

زمانی که بمب‌افکن می‌خواهد آخرین بمبش را خالی کند، زاویه‌ای که انتخاب شده زاویه‌ی فیلم مستند نیست. جایی که دوربین مهدویان در لحظه‌ی انداختن بمب قرار می‌گیرد و نمایی که از دست خلبان می‌گیرد به شدت دراماتیک است.

صفحه‌ی اختصاصی جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم را در آرت‌تاکس این‌جا ببینید

او می‌توانست فیلم را با بازیگرهای شناخته شده بسازد تا تاثیر بیش‌تری بگیرد، ولی این کار را نکرده. او به شدت به مخاطب احترام می‌گذارد و حجم نفس‌گیری فیلم را با انتخاب بازیگر‌های شناخته نشده کم می‌کند. این امتیاز فیلم و فیلم‌ساز است که سعی می‌کند ارتباطش با بیننده انسانی باشد و از هق‌هق گرفتن از تماشاگر لذت نمی‌برد. فیلم‌های اجتماعی بسیاری از دوستان به گونه‌ای است که اصرار دارد شما را به گریه بیاندازد، اما این‌جا با این‌که موقعیتش وجود دارد این اتفاق نمی‌افتد. بازیگرها از موقعیت آشنایی‌زدایی می‌کنند و باید به مسیر تجربه‌گرایی او احترام گذاشت.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

راهنمای فیلم

نقد فیلم روز بلوا | انتخابی جسورانه

نقد فیلم روز بلوا

نقد فیلم روز بلوا از نگاه سحر عصر آزاد

صفحه‌ی اختصاصی جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم را در آرت‌تاکس این‌جا ببینید

آقای شعیبی را از زمانی که بازیگر بوده می‌شناسیم و او تجربیاتی از پشت صحنه‌ی سینما کسب کرده است. او سوژه‌های مختلفی را در کارهایش دنبال کرده اما در عین حال زمانی که اثری از او ملتهب یا حتا موفق می‌شود، باز هم در آن سوژه، مضمون یا ژانر باقی نمانده که انتخاب جسورانه‌ای است. آثار او متناسب با دغدغه‌های روز اوست. او پیش از این فیلم سیاسی و اجتماعی ساخته است و در این مقطع سراغ فیلمی رفته است که محور آن نقد اجتماعی است، اما با محور قرار دادن کاراکتر یک روحانی، چالش بزرگی را در این قشر پی می‌گیرد که اهمیت زیادی دارد.

در کنار نقد فیلم روز بلوا ببینید:

در جشنواره‌ی ۳۸ فیلم فجر | بهروز شعیبی در نشست خبری روز بلوا: بازگشت عدالت، بلوای درونی می‌‌طلبد

مهم است دقت کنیم که کاراکتر روحانی از چه زمانی به شکل جدی وارد سینمای ما شد، نه به آن شکل کلیشه‌ای و مستندوار که دیده‌ایم. جناب آقای منوچهر محمدی برای پایه‌گذاری این قضیه بسیار موثر بوده‌اند، همین‌طور آقایان رضا میرکریمیان، همایون اسعدیان و کمال تبریزی. خود آقای شعیبی هم به عنوان بازیگر در فیلم طلا و مس همکاری داشته و با سریال پرده‌نشین نشان داد که چه‌قدر نسبت به این قشر دغدغه‌مند است. رفتن به دنبال تمایزات این قشر که در زمانی خاص کم‌تر می‌شد به سراغ‌شان رفت جسارت خاصی می‌خواست.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها