با ما همراه باشید

نقد فیلم سوگلی با آرش خوش‌خو، یحیی نطنزی و خسرو نقیبی

سوگلی در ادامه‌ی مسیری‌ست که لانتیموس با ورودش به آمریکا و با ساخت فیلم‌هایی مانند «خرچنگ» و «کشتن گوزن مقدس» آن را آغاز کرده. فیلمی که از نخستین نمایشش در ونیز سال گذشته تحسین منتقدان را برانگیخت، در اسکار جز رکوردداران نامزدی بود، اما در نهایت سهم‌ش تنها مجسمه‌ی طلایی برای اولیویا کولمن بود. یک روز پس از مراسم اسکار، آرش خوش‌خو، یحیی نطنزی و خسرو نقیبی در استودیو آرت‌تاکس به بررسی و نقد فیلم سوگلی پرداختند.

 

بخش‌های پیشین این میزگرد را ببینید:

تحلیل اسکار نود و یکم: بخش اول | مرور فیلم‌های مهم سال ۲۰۱۸

تحلیل اسکار نود و یکم: بخش دوم | نقد فیلم کتاب مرجع

تحلیل اسکار نود و یکم: بخش سوم | نقد فیلم بلک کلنزمن

تحلیل اسکار نود و یکم: بخش چهارم‌ |‌ نقد فیلم بلک پنتر

تحلیل اسکار نود و یکم: بخش پنجم | نقد فیلم راپسودی بوهمی

تحلیل اسکار نود و یکم: بخش ششم |‌ نقد فیلم ستاره‌ای متولد شده

از سوگلی بیش‌تر ببینید:

معرفی فیلم «سوگلی» | لینک تماشا

 

بیش‌تر ببینید:

معرفی فیلم «ستاره‌ای متولد شده» | لینک تماشا

معرفی فیلم «راپسودی بوهمی» | لینک تماشا

معرفی فیلم «بلک پنتر» | لینک تماشا

اسکار ۲۰۱۹ روی دور تند | لینک تماشا

معرفی فیلم «معاون اول» | لینک تماشا

هدایای آکادمی اسکار به نامزدها | لینک تماشا

 

راهنمای فیلم

نقد فیلم‌ استن و اُلی | دوگانگی بغض و خنده

نقد فیلم استن و الی

نقد فیلم استن و الی ، ساخته‌ی جان اس. برد و با بازی استیو کوگِن و جان کریستوفر رِیلی، در استودیو آرت‌تاکس با علی مصلح‌حیدرزاده

علی مصلح‌حیدرزاده هشتمین ساخته‌ی جان اس. برد را در لیست قدرنادیده‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۸ قرار می‌دهد و در نقد فیلم استن و الی می‌گوید:

استن و الی: فیلمی بی‌کم و کاست

«استن و الی» نسبت به آثار نامزدشده در جوایز اصلی این سال، هیچ‌گونه کم‌بودی نداشت  و حتا از بسیاری از آن‌ها فیلم بهتری‌ست. در این فیلم به ظاهر ما با دو کمدین مشهور تاریخ سینما، لورل و هاردی، طرف هستیم ولی نکته‌ی غافل‌گیرکننده در این فیلم این است که ما بعد از سکانس اول که این دو کمدین را در اوج دوران محبوبیت و مشهوریتشان می‌بینیم، قصه به ۱۳ سال بعد سفر می‌کند و دورانی را به نمایش درمی‌آورد که آن‌ها فراموش شده‌اند و با یک‌دیگر قرار می‌گذارند که به انگلیس برگردند و با اجرای یک تور نمایشی به روزهای اوج بازگردند.

«استن و الی» نسبت به آثار نامزدشده در جوایز اصلی این سال، هیچ‌گونه کم‌بودی نداشت  و حتا از بسیاری از آن‌ها فیلم بهتری‌ست

سفر این دو کاراکتر از یک شهر کوچک در شمال انگلیس و به سراسر خاک بریتانیا ادامه پیدا می‌کند، به سفری درونی برای این دو شخصیت تبدیل می‌شود. یعنی ما به تدریج متوجه تفاوت زیاد این دو کاراکتر در پشت‌صحنه‌ی کارهایشان می‌شویم و چاقی و لاغری آن دو کوچک‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین تفاوت این دو محسوب می‌شود. استن لورل یک شخصیت روشن‌فکر، شکاک، غمگین و ایده‌آلیست است و در مقابل، الیور هاردی یک ستاره‌ی سینمای کودک‌صفت، سطحی و در عین حال دوست‌دشتنی‌ست.

استن و الی: ستاره‌های افول‌کرده

حال که ما این دو نفر را در دوران میان‌سالی و افول‌شان می‌بینیم، از یک طرف برای حال و روزشان غمگین و ناراحت می‌شویم و از طرفی دیگر برایشان خوشحال می‌شویم که این دو فرد در دنیای قصه‌ی فیلم در حال بازسازی بهترین لحظات کمدی‌شان هستند. مهم‌ترین ویژگی فیلم آن است که بیننده را در تمامی لحظات فیلم در حس دوگانه‌ی خوشحالی و بغض برای قهرمانان داستان قرار می‌دهد و فیلم تا انتها در لبه‌ی بسیار باریکی از کمدی و تراژدی قدم برمی‌دارد.

در زمان‌هایی فیلم با وجود ساختار دراماتیک‌اش، ازحالت داستانی خارج شده و تبدیل به یک اثر مستند می‌شود

استن و الی: مستند در عین داستانی‌بودن

در چند سکانس از فیلم، جان کریستوفر رِیلی و استیو کوگِن در نقش لورل و هاردی، بهترین و به‌یادماندنی‌ترین لحظات و صحنه‌های لورل و هاردی را در واقعی‌ترین حالت ممکن خلق می‌کنند. به نظر می‌رسد که در زمان‌هایی فیلم با وجود ساختار دراماتیک‌اش، ازحالت داستانی خارج شده و تبدیل به یک اثر مستند می‌شود.

فیلم به هیچ عنوان داعیه‌ی رئالیستی بودن و واقع‌نمایی را در خود ندارد اما به قدری صحنه‌های بازسازی‌شده به قدری در اجرا قوی هستند که مانند یک معجزه می‌ماند و گویی که بیننده شاهد زمان‌های پیری خود لورل و هاردی است که در حال اجرا بر روی صحنه‌ی نمایش هستند.

این فیلم در حفظ تعادل بسیار خوب عمل می‌کند، درست مانند غذایی که تمام اجزای آن به درستی و به اندازه به کار رفته‌اند و بسیار دقیق و درست در کنار هم قرار گرفته‌اند

استن دو الی: دوگانه‌ی عشق و نفرت

یکی از نکاتی که در نقد فیلم استن و الی نمی‌توان از آن چشم پوشید، اجرای بسیار دقیق دو بازیگر اصلی فیلم است که موفق شدند این باور را به بیننده القا کنند که نه‌تنها لورل و هاردی در مقابل دوربین یا روی صحنه این‌گونه با یک‌دیگر رفتار میکردند، بلکه در پشت‌صحنه نیز روابط بسیار پیچیده‌ای از وابستگی، عادت و در عین حال مبتنی بر کینه داشتند. حضور زنان این دو کاراکتر نیز از جمله دلایل اختلافات پیش‌آمده بین‌شان به شمار می‌رود. این فیلم در حفظ تعادل بسیار خوب عمل می‌کند، درست مانند غذایی که تمام اجزای آن به درستی و به اندازه به کار رفته‌اند و بسیار دقیق و درست در کنار هم قرار گرفته‌اند.

پاشنه‌ی آشیل فیلم «استن و الی» آن است که در مورد مسائل مُد روز سینما، از جمله مسائل اقلیت‌های نژادی و جنسیتی صحبت نمی‌کند

استن و الی از بی‌رحمی سینما می‌گوید

علی مصلح‌ حیدرزاده در پایان نقد فیلم استن و الی معتقد است: پاشنه‌ی آشیل فیلم «استن و الی» آن است که در مورد مسائل مُد روز سینما، از جمله مسائل اقلیت‌های نژادی و جنسیتی صحبت نمی‌کند و تنها روایت‌گر داستان زندگی دو کمدینی‌ست که در مقطعی از سینما کار می‌کرده‌اند و با آثارشان موفق شدند نسل‌های متمادی از مردم سراسر جهان را سرگرم کنند. این فیلم در پایان نشان می‌دهد که تا چه میزان سینما و هنرهای نمایشی می‌توانند بی‌رحم باشند. این دو اسطوره‌ی کمدی جهان، چه‌قدر راحت فراموش شدند.

فیلم شامل یک پایان بسیار تأثیرگذار و حماسی‌ست و می‌توان به تمام دوست‌داران سینمای این دو هنرمند و حتا کسانی که تنها با یک صحنه از آثارشان خندیده‌اند، آن‌ را پیشنهاد کرد.

هم‌چنین می‌توانید نسخه‌ی تصویری این نقد را با کیفیت HD در سایت آرت‌تاکس مشاهده کنید…

ادامه مطلب

راهنمای فیلم

نقد فیلم‌های برادران سیسترز و تصنیف باستر اسکراگز | سینما گوشت قربانی‌ست

نقد فیلم برادران سیسترز

نقد فیلم برادران سیسترز و تصنیف باستر اسکراگز | سینما گوشت قربانی‌ست

آریان گل‌صورت در استودیو آرت‌تاکس به بررسی رفتار آکادمی اسکار و دیگر فستیوال‌های سینمایی در سال‌های اخیر می‌پردازد و معتقد است روی‌کرد فستیوال‌ها، باعث شده آثار به مضمون‌گرایی روی بیاورند. او سرآغاز این مسیر را با دوران ریاست جمهوری اوباما مصادف می‌داند و گواه ادعایش، برنده‌شدن آثاری مانند: دوازده‌سال بردگی، آرگو، میلیونر زاغه‌نشین و مهتاب است.

او در ادامه‌ی صحبت‌هاش به سراغ دو فیلمی می‌رود که معتقد است امسال به آن‌ها کم‌توجهی شده: «برادران سیسترز» و «تصنیف باستر اسکراگز». دو فیلم از ژانر وسترن. ژانری که به نقل از آندره بازن چیزی به آمریکا هدیه داده که آن‌ها نداشته‌اند: تاریخ و گذشته. این منتقد درباره‌ی اثر آنتالوژی برادران کوئن باور دارد این فیلم با بهره‌گیری از پاورقی‌های اخلاقی رایج در آمریکا در آغاز قرن بیستم توانسته اثری منحصربه‌فرد برای علاقه‌مندان ژانر وسترن بیافریند.

گل‌صورت در نقد فیلم برادران سیسترز با ارجاع به منبع اقتباس این اثر که توسط پیمان خاکسار به فارسی ترجمه شده، معتقد است همان دعوای همیشگی میان ادبیات و سینما این‌جا هم برقرار است و فیلم نمی‌تواند تمام ظرفیت موجود در رمان را تصویر کند.

 

از نقدهای آریان گل‌صورت بیش‌تر ببینید:

نقد فیلم رما |‌ غافل‌گیرکننده در اجرا

نقد فیلم بمب: یک  عاشقانه | فیلم یک ویترین جذاب دارد

ادامه مطلب

راهنمای فیلم

نقد فیلم قانون مورفی | انسانی لوزر در بستری فانتزی

نقد فیلم قانون مورفی

نقد فیلم قانون مورفی (رامبد جوان) در استودیو آرت‌تاکس با یحیی نطنزی

 

میزگرد تحلیل مراسم اسکار با آرش خوش‌خو، یحیی نطنزی و خسرو نقیبی

 

تحلیل اسکار نود و یکم: بخش اول | مرور فیلم‌های مهم سال ۲۰۱۸

تحلیل اسکار نود و یکم: بخش دوم | نقد فیلم کتاب مرجع

تحلیل اسکار نود و یکم: بخش سوم | نقد فیلم بلک کلنزمن

تحلیل اسکار نود و یکم: بخش چهارم‌ |‌ نقد فیلم بلک پنتر

تحلیل اسکار نود و یکم: بخش پنجم | نقد فیلم راپسودی بوهمی

تحلیل اسکار نود و یکم: بخش ششم |‌ نقد فیلم ستاره‌ای متولد شده

تحلیل اسکار نود و یکم: بخش هفتم | نقد فیلم سوگلی

تحلیل اسکار نود و یکم: بخش هشتم | نقد فیلم رما

 

از دیگر نقدهای یحیی نطنزی ببینید:

تصنیف باستر اسکراگز

جنگ سرد

مسخره‌باز

سمفونی نهم

ناگهان درخت

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها