با ما همراه باشید
نقد فیلم Doctor Sleep نقد فیلم Doctor Sleep

سینمای جهان

نقد فیلم Doctor Sleep | قلم استفن کینگ فیلم را تماشایی کرده است

ترجمه‌ی اختصاصی از آرت‌تاکس: نقد فیلم Doctor Sleep از نگاه اوون گلیبرمن منتقد ورایتی به کارگردانی مایک فلناگان و بازی ایوان مک‌گروگر ، ربکا فرگوسن و …

نقد فیلم Doctor Sleep | قلم استفن کینگ فیلم را تماشایی کرده است

شاید ایده‌ی ساخت ادامه‌ای برای «درخشش» روی کاغذ کار عبثی به نظر برسد. تک تک اجزایی که استنلی کوبریک در فیلم درخشانش قرار داده تبدیل به نمادی افسانه‌ای از سینمای ژانر وحشت شده‌اند.

از طرفی، ساخت ادامه برای فیلم‌هایی مانند «درخشش» ممکن است منجر به خلق اثری ضعیف و فراموش‌نشدنی تبدیل شود . اما تنها یک نفر این حق را دارد تا آن داستان را ادامه دهد. استفن کینگ چیزی نزدیک به شش سال پیش، دنباله‌ی کتابش را تحت عنوان دکتر اسلیپ عرضه کرد و فیلم فعلی، ترکیبی است از ماجراهای آن کتاب و در کنارش تقلیدی بسیار دقیق است از فضایی که کوبریک در فیلم خود ایجاد کرده بود.

در کنار نقد فیلم Doctor Sleep ببینید:

تریلر فیلم Doctor Sleep / دکتر اسلیپ | دنباله‌ی «درخشش» کوبریک

این موضوع که فیلم بسیار درست از آب درآمده، نشان می‌دهد مخاطبان بسیار مشتاق بازگشت به این دنیا هستند و این موضوع بیش از هر چیزی به لطف قلم و تصورات مجذوب‌کننده‌ی کینگ است. هر چند هنوز هم نمی‌دانم که آیا ساخت ادامه‌ی درخشش کار درستی است یا نه ولی دکتر اسلیپ اثری است بدیع و دلهره‌آور که به اندازه‌ی کافی ما را به این ادامه قانع می‌کند.

دهه‌ها پس از رخدادهای درخشش، دنی تورنس با بازی غم‌انگیز ایوان مک‌گرگور، تبدیل به مردی بی‌ملاحظه شده که شب‌هایش را صرف مستی و درگیری با مردم عادی می‌‌کند؛ انسانی همانند پدرش. دن در حالی با مشکلات گذشته‌اش دست و پنجه نرم می‌کند که هنوز درخشش در وجودش موج می‌زند و می‌تواند مانند یک رادیو، صداهای دوردست را بشنود. دن در مقطعی از زندگی به عنوان خدمتکار در یک بیمارستان کار می‌کند و با قدرت‌های ماورایی‌اش، بیماران رو به مرگ را به آرامی به خواب ابدی می‌برد. لقب او، دکتر اسلیپ هم از همین‌جا نشأت گرفته.

در کنار نقد فیلم Doctor Sleep ببینید:

پشت صحنه‌ی فیلم Doctor Sleep | اثری که روی پای خودش ایستاده

صد البته همه‌ی این‌ها، همان چیزی است که می‌توانیم از یک دنباله‌ی «درخشش» که تنها با نیت درآمدزایی ساخته شده، انتظار داشته باشیم. بخشی از شخصیت جک تورنس در رمان اصلی، خشونت او به هنگام مستی بود که خبر از رازی عمیق و مهیب می‌داد؛ این که به عنوان یک پدر، نمی‌تواند میان خانواده‌اش عصبانیت خود را بیرون بریزد. در مقابل این موضوع، دن در دکتر اسلیپ از کلیشه‌های قهرمان معتاد و بدون هدف پیروی کرده است.

اما برگ برنده‌ی دکتر اسلیپ در این‌جا در قالب یک فرقه‌ی افراطی به رهبری زنی با نام رز است. بازیگر او، ربکا فرگوسن که گستره‌ی توانایی‌اش را در این چند سال نشان داده، در همان سکانس اول که در حال گمراه کردن دختری گل‌فروش است رگه‌های خوفناکی وارد داستان می‌کند و ذهن‌مان به این سمت کشیده می‌شود که رز چه اهدافی در ذهن دارد. کمی بعد پاسخ برخی از سؤالات‌مان را کشف می‌کنیم: رز، رهبری گروهی را با نام گره حقیقت بر عهده دارد. کسانی که با استنشاق «بخار» که به نوعی عصاره‌ی ماوراءالطبیعه‌ی کودکانی است که درخشش دارند و با کشتن این کودکان، به نامیرایی رسیده‌اند. در میان تمام فیلم‌های بزن بهادری که همه جا می‌بینیم، متوجه شدم جذب اثری هستم که شجاعت نشان دادن شیطان و حبس کردن نفس‌های‌مان را دارد.

نکته‌ای که به خوفناک بودن رز کمک کرده، ظاهر و منش اغواگرانه‌ و شیطانی اوست. فرگوسن با کلاه جادوگری و جواهرات هیپی‌اش، به مانند یکی از دهه هفتادی‌هایی می‌ماند که زندگی تا ابد را حق خود می‌دانند و حاضرند برای این، دست به هر کاری بزنند. عملن او رئیس فرقه‌ای از خون‌آشام‌هاست که از کشتار کودکان تغذیه می‌کنند آن هم در حالی که خنده‌ای بر لب دارد. اولین قلاب فیلم در همین‌جا نمایان می‌شود، ساخت فیلمی با محوریت زنی اهریمنی که کیفیت اجرای او به لطف بازیگرش تضمین شده.

دومین قلاب فیلم، کودکانی است که با درخشش، سختی‌های زندگی خود را به هم نشان می‌دهند و در این میان دن با آبرا مواجه می‌شود. این دختر صاحب قدرت‌هایی است که دن پیش از این با آن مواجه نشده. در دکتر اسلیپ می‌بینیم درخشش تنها به شنیدن و دانستن محدود نمی‌شود و می‌تواند تلپورت هم باشد. بازیگر آبرا، ستاره‌ی سیزده ساله‌ای است با نام کایلی کوران که شخصیت زیرک اما آشفته‌اش تداعی کننده‌ی اجرای دنی لوید در فیلم درخشش اصلی است. آبرا و دن به هم می‌پیوندند و دن به این موضوع پی می‌برد که برای مبارزه، نیاز دارد قدرت درونش را آزاد کند.

دکتر اسلیپ فیلم روتینی است اما احساساتی که ایجاد می‌کند، واقعی‌اند. بازگشت به هتل اوورلوک تا پرده‌ی سوم طول می‌کشد و زمانی که به آن‌جا می‌رسیم، تو ذوق‌مان نمی‌خورد چرا که داستان توانسته با منطق و به حق، با آن‌جا بازگردد.

فیلم‌های ترسناک بسیاری در یک خانه‌ی متروکه رخ می‌دهند اما میان‌شان، اوورلوک هم‌چنان منحصر به فرد است. بیش‌تر آن‌چه می‌بینیم، گذری به دوران قدیم است اما فیلم چند حقه در آستینش دارد و به پایانی راضی‌کننده منتهی می‌شود. در نهایت، دکتر اسلیپ بیش‌تر مانند یک پاورقی طولانی‌ است ولی شما را با بازگرداندن به این دنیای خبیث، راضی می‌کند.

اوون گلیبرمن ، منتقد ورایتی

مترجم: محمد تقوی

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

خبر

مک‌دانا با «روح اینیشیر» بازمی‌گردد | همکاری مجدد با کالین فرل و برندان گلیسون

فیلم جدید مارتین مک دانا

ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس: در چند روز گذشته اخباری مبنی بر فیلم جدید مارتین مک دانا به نام روح اینیشیر منتشر شده است که نگاهی به اطلاعات آن خواهیم داشت.

مک‌دانا با فیلمی جدید بازمی‌گردد

مارتین مک‌دانا برای ثبت حقوق جهانی فیلم جدید خود که به نقل از منابع آگاه «روح اینیشیر» نام داشته و فیلم‌برداری آن تابستان امسال آغاز خواهد شد و کالین فرل و برندان گلیسون، ستاره‌های «در بروژ»، نقش‌های اصلی این فیلم خواهند بود به کمپانی Searchlight Pictures رفته است. داستان این فیلم در جزیره‌ای دورافتاده در ایرلند رخ می‌دهد و فرل و گلیسون نقش دو دوست قدیمی را بازی می‌کنند که با قطع رابطه توسط یکی از آن‌ها به صورت ناگهانی به مشکل برمی‌خورند که عواقب نگران‌کننده‌ای برای هر دوی آن‌ها خواهد داشت. Film4 در توافقی با CAA Media Finance سرمایه‌گذاری روی این فیلم را بر عهده خواهند داشت.

در کنار مطالعه‌ی اخبار فیلم جدید مارتین مک دانا ببینید:

نقد و بررسی فیلم سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری با حضور آرش خوش‌خو، یحیی نطنزی و خسرو نقیبی

تیم «در بروژ» در «روح اینیشیر»

این کارگردان و نویسنده این بازیگران و رالف فاینز در کمدی سیاه سال ۲۰۰۸ «در بروژ» که خود نویسندگی فیلم‌نامه را بر عهده داشت همکار شده بود. در این فیلم فرل نقش آدم‌کشی را بازی می‌کرد که در ماموریتی شکست می‌خورد و به همین دلیل به این شهر رویایی در بلژیک فرستاده می‌شود تا کمی استراحت کند اما در آن جا با همکارش (گلیسون) روبه‌رو می‌شود. مشخص می‌شود که شخصیت اصلی به خاطر ماموریت شکست خورده‌ی خود افکار خودکشی‌گرایانه دارد زیرا کودکی در این میان کشته شد و هنگامی که رفیق او مانع اقدام او به خودکشی می‌شود و از کشتن او سر باز می‌زند، دستور مرگ هر دوی این قاتلان توسط رئیس بی‌رحمشان (فاینز) صادر می‌شود. این فیلم برای مک‌دانا موفقیت بزرگی در عرصه‌ی کارگردانی بود.

مک‌دانا کارگردانی فیلم پیشین خود «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» را نیز برای Searchlight انجام داد که جایزه‌ی اسکار را برای فرانسس مک‌دورمند و سم راکول به همراه داشت.

Blueprint Pictures با همکاری گراهام برادبنت، پیتر سرنین و مک‌دانا تهیه‌کنندگان و دیارمید مک‌کاون، بن نایت، دنیل بتسک و اولی مدن تهیه‌کنندگان اجرایی این فیلم خواهند بود.

نویسنده: مایک فلمینگ پسر – ددلاین

مترجم: پویا مشهدی محمدرضا

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای جهان

گفت‌وگو با فلورنس پیو درباره‌ی فیلم «زنان کوچک» | دخترهایی که معمولی نیستند

فلورنس پیو زنان کوچک

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: گفت‌وگوی جذاب فلورنس پیو را درباره‌ی فیلم زنان کوچک به کارگردانی گرتا گرویک و همکاری با سایر بازیگران فیلم ببینید.

در کنار تماشای صحبت‌های فلورنس پیو ، بازیگر فیلم زنان کوچک از تریلر آن دیدن کنید

دخترهایی که معمولی نیستند

فلورنس پیو: مهم‌ترین چیز درباره‌ی این نسخه که من بلافاصله عاشقش شدم، این بود که برداشت همه از ایمی یه چیزه؛ این‌که اون دختر پرتوقع و لوس خانواده‌ست، همه‌چی داره و هرچی بخواد به دست می‌یاره. چیزی که در موردش دوست داشتم اینه که واقعن می‌شه هوش اون و اون جنبه‌ی حساس وجودش رو دید و این‌‌که چه‌قدر پیچیده و انسانی‌یه. شاید همه‌ی ما بیش‌تر مثل ایمی باشیم ، برخلاف نظر اغلب افراد که فکر می‌کنن شبیه جو هستن.

گرتا نمی‌خواست دخترها جوری باشن که به طور معمول هستن. نمی‌خواست کلاسیک صحبت کنن. در عین حال هم نمی‌خواست همه‌مون فرصت حرف زدن داشته باشیم و می‌خواست شبیه خواهر باشیم .اگه پیش یه گروه دختر باشی که خیلی وقته هم‌دیگه رو ندیدین، همه هم‌زمان با هم حرف می‌زنن و وقت نداری که صبر کنی و ببینی بقیه چی گفتن .تا این‌که زمان می‌گذره و تازه می‌فهمی اون موقع که داشتی فلان کار رو می‌کردی چی گفتن.

در کنار تماشای صحبت‌های فلورنس پیو ، بازیگر فیلم زنان کوچک ببینید:

نقد فیلم زنان کوچک | داستانی دل‌پذیر، قصه‌ای لذت‌بخش

نسخه‌ی مدرن گرویک از داستانی کلاسیک

فلورنس پیو: کار کردن با گرتا خیلی باحال بود، چون از همون اول گفت اینا چند تا دخترن. مهم نیست کجا هستن یا کی به دنیا اومدن، اینا دخترای سرسختی هستن که فوق‌العاده باهوش و خلاقن. برای همین در جایگاهی نیستن که صبر کنن تا خواهرشون شروع به صحبت کنه. خواهرهای واقعی این‌جوری نیستن. برای همین از همون اول، بخش زیادی از تمرکزمون روی نحوه‌ی حرف زدن‌شون بود که چه‌طوری می‌تونیم تا حد امکان مناسب و نرمال نشونش بدیم و کاری کنیم که مدام در جریان باشه. مثل یه آهنگ پیوسته‌ست. هیچ‌وقت منتظر نمی‌مونی حرف اون یکی تموم شه. وسط حرف زدنش شروع می‌کنی. همین باعث شد کار کردن روی صحنه‌ها خیلی هیجان‌انگیز باشه. این یکی از اساسی‌ترین تغییراتی بود که از نسخه‌ی مدرن گرتا دوستش داشتم.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای جهان

نگاهی به پشت صحنه فیلم Little Women | رویارویی زنان جوان با زندگی

پشت صحنه فیلم Little Women

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: در این ویدیو نگاهی خواهیم داشت به پشت صحنه فیلم Little Women به کارگردانی گرتا گرویک و با بازی سیرشا رونان، اما واتسون، مریل استریپ و تیموتی شالامه.

در کنار تماشای پشت صحنه فیلم Little Women نقد این فیلم را از نگاه منتقد ایندی‌وایر بخوانید

رویارویی زنان جوان با زندگی

«زنان کوچک» اثر مهمی‌ است چون نشان می‌دهد که آن زمان زن بودن چه‌طوری بود. موضوع از این مناسب‌تر نمی‌شود: رویارویی زنان جوان با زندگی. این فیلمی برای روزگار ماست. الان وقت این نسل رسیده که چیزی داشته باشند تا با آن ارتباط برقرار کنند.

انتخاب‌های گرتا برای بازیگری این فیلم زیباست. لیست بازیگران مخاطب را شگفت‌زده می‌کند. این یک گروه فوق‌العاده از بازیگرهاست. مریل استریپ برای خیلی‌ها ارزش زیادی دارد. او همان کسی‌ست که همه موقع بزرگ شدن‌شان، او را دیده‌اند.

این از خوش‌شانسی عوامل بود که توانستند در ماساچوست فیلم‌برداری کنند چون داستان در این مکان رخ داده است. منزل مارچ از بیرون خیلی کهنه است ولی از درون مثل یک جعبه‌ی جواهر زیبا می‌ماند. با بررسی خانه‌ی واقعی آلکات متوجه می‌شویم که هر ذره از جزئیات این خونه با اصالت زیادی ساخته شده است. وقتی شروع از این نقطه باشد، در نهایت به چیزی خارق‌العاده می‌رسی.

در کنار تماشای پشت صحنه فیلم زنان کوچک ببینید:

مصاحبه با اما واتسون درباره‌ی فیلم زنان کوچک | زنان منحصربه‌فرد و مستقل

گرتا نویسنده‌ای به شدت فوق‌العاده است. حفظ کردن دیالوگ‌ها با کمک این ممیزها بود. به این صورت که یک خط شروع می‌شود و خط بعدی به دنبالش می‌آید. بازیگران زیاد با هم حرف می‌زنند. این یک سمفونی از صداها را می‌سازد که به صورت جدی روی آن کار شد.

گرتا اون‌قدر هوش هیجانی زیادی دارد که مثل کلیدی یا چیزی شبیه به اون برای فیلم محسوب می‌شود. داستان فیلم بی‌زمان است. مردم در طول زندگی‌شان بارها به این داستان برمی‌گردند. ما الان می‌توانیم چیزها را متفاوت ببینیم. این داستان با ما می‌ماند و به شدت قابلیت تکرار دارد. این شاهدی بر نویسندگی و روح لوییزاست که دنیایی را خلق کرد که همه‌ی ما می‌توانیم با آن ارتباط برقرار کنیم.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها