با ما همراه باشید
نقد فیلم Les Miserables نقد فیلم Les Miserables

سینمای جهان

نقد فیلم بینوایان از نگاه منتقدان ورایتی و گاردین

نقد فیلم Les Miserables از نگاه گای لاج، منتقد ورایتی:

از هر دو منظر منطقی و اخلاقی، ایستادن در طرف قانون در اولین فیلم بلند لجی لی ارزش کمی دارد. بینوایان تریلری‌ست پرهیجان و درخشان که نیروی پلیس خشن و مضطرب را مقابل طبقه‌ی پایین‌شهریِ به ستوه آمده‌ قرار می‌دهد. جست‌وجو در آپارتمان‌های خراب‌شده‌ی منطقه‌ی مونت‌فرمی که از قضا محله‌ی کارگردان نیز هست، بینوایان را به اثری در نقد جغرافیای اجتماعی تبدیل می‌کند.

انرژی موجود در فیلم بینوایان گاه مخاطب را یاد آثار اخیر و انتقادی اسپایک لی می‌اندازد که در آن ساختار قدرت روزانه بررسی و تا حد فروپاشی برده می‌شود

این اتفاق اهمیت کم‌تری به شخصیت‌ها می‌دهد. تلاش کارگردان برای دراماتیزه کردن مقابله‌ی این دو جبهه، باعث می‌شود که از پردازش به قربانیان این جنگ بازبماند. انرژی موجود در فیلم بینوایان گاه مخاطب را یاد آثار اخیر و انتقادی اسپایک لی می‌اندازد که در آن ساختار قدرت روزانه بررسی و تا حد فروپاشی برده می‌شود.

بهترین صحنه‌های فیلم، آن‌هایی هستند که بیننده را ناراحت می‌کنند و او را وادار می‌کنند از خود بپرسد چگونه می‌تواند جلوی این نمایش‌ زشت به واسطه‌ی قدرت نامحدود را بگیرد. فیلم لی تلاش چندانی برای هم‌دردی با پلیس نمی‌کند اما بخش زیادی از اتفاقات فیلم از دید چشمان خسته و ترسان‌شان به تصویر کشیده می‌شود.

هیچ کدام از شخصیت‌های فیلم به عنوان یک کاراکتر پرداخت واضح و مشخصی ندارند و فیلم آن‌ها را با عجله در گروه‌های مختلف دسته‌بندی می‌کند. این مورد ناامیدکننده در اثر آغازین لی به مدد حس زنده و درخشانی که فیلم داشت تا حدی کم‌رنگ می‌شود. بینوایان فیلمی صاحب‌سبک و دیدنی‌ست که به گفته‌ی لی بیش از ۱۰۰ ساعت راش برای آن تهیه شده. شاید بهتر می‌بود وقت بیش‌تری صرف وجهه‌ی روایی کشمکش اجتماعی فرانسه شود.

در کنار نقد فیلم Les Miserables از صفحه‌ی اختصاصی چهل‌وچهارمین دوره‌ی جشنواره فیلم تورنتو دیدن کنید

نقد فیلم Les Miserables از نگاه پیتر بردشاو، منتقد گاردین:

اولین ساخته‌ی لجی لی، بهترین و زیباترین سکانس‌های آغازینی‌ست که به یاد دارم.  فرانسوی‌ها پس از برد تیم ملی‌شان در روسیه به خیابان‌ها ریخته و پای‌کوبی می‌کنند. این شروع پرانرژی با طبع و سبک منحصر به فرد در گذر زمان کم کم خسته‌کننده و کم‌رمق می‌شود. او فیلم را تبدیل به اثری شعاری تبدیل می‌کند.

شعاری علیه خشونت پلیس به مردم و اختلافات جامعه؛ به مانند فیلم دیپان، اثر ژاک اودیار که از قضا آن سال هم نخل طلا برد، عموم وقت فیلم صرف رسیدن به نقطه‌ی زد و خورد می‌شود اما همین نتیجه نهایی چندان راضی کننده نیست. فیلم داستان استفان است؛ پلیسی تازه‌کار که همراه هم‌کارش گوادا در خیابان‌های مونت‌فرمی در شرق پاریس می‌چرخند و حال و هوای فیلم «روز تعلیم» آنتوان فوکوآ را زنده می‌کنند.

استفان خیلی زود متوجه ساختار قدرت در خیابان‌ها و پیچیدگی آن می‌شود. کار آن‌ها ساده است: آن‌ها موظف‌اند در خیابان‌ها چرخ بزنند، نماینده‌ی قانون باشند و تلاش کنند با محلی‌ها رابطه‌ی دوستانه‌ای برقرار کنند. فضای اولیه و دنیای پیش از خشونت فیلم، بهترین بخش آن است؛ جایی که تجربه‌ی روزانه و هر ساعت مردم را در خیابان‌ها می‌بینیم و احساس می‌کنیم شاید اتفاقی هر لحظه رخ دهد اما اوضاع بر وفق مراد است. شاید موقعیت دراماتیکی از تظاهرات محدود و در مقیاس کوچک، بهتر جواب می‌داد.

با رسیدن به درگیری بزرگ نهایی، فیلم به شکلی متناقض هیجانش را از دست می‌دهد. شاید کارگردان خواسته به طور مستقیم با مشکلات نژادپرستی و خشونتی که هر لحظه ممکن است در خیابان جاری شود، مقابله کند. اما سوختن درام و انسانیت فیلم در میان شعله‌های برافروخته از کوکتل مولوتوف‌ها، ارزش فیلم را پایین می‌آورند.

سینمای جهان

ساخت فیلم «ربکا»؛ از رمان دافنه دوموریه تا فیلم‌نامه | Armie Hammer and Lily James Explain How Rebecca went from Book To Screen

فیلم ربکا

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: لیلی جیمز، بن ویتلی و کریست اسکات توماس از شیوه‌ی ساخت فیلم «ربکا» با اقتباس از رمان دافنه دوموریه می‌گویند

گفت‌وگو با لی‌لی جیمز و بن ویتلی
ساخت فیلم «ربکا»؛ از رمان دافنه دوموریه تا فیلم‌نامه

بن ویتلی: چیزی که من رو به این پروژه جذب کرد، شباهت داستان به عروسک‌های روسی بود که در دل هر داستان یه داستان دیگه‌ست. می‌شه یک فیلم ترسناک در دل یک فیلم رمز‌آلود در دل یک فیلم رومانتیک داشت. به نظر من داستانی اومد که ارزش بازگو کردن رو داشت و بیننده‌ها رو به همون اندازه که خودم شگفت‌زده شدم، شگفت‌زده می‌کرد. تمام پیچش‌های داستان دوباره من رو تحت تأثیر قرار دادن.

کریست اسکات توماس: فکر می‌کنم خانم دنورز می‌تونسته با کسی مثل ماکسیم دوینتر ازدواج کنه، اما نشده، و در نهایت یه مستخدم شده. فکر می‌کنم این خشم عمیقش رو ایجاد کرده.

ببینید: گفت‌وگو با لیلی جیمز درباره‌ی فیلم «ربکا»

Armie Hammer and Lily James Explain How Rebecca went from Book To Screen

Follow the path from book to script to screen for Rebecca, Ben Wheatley’s film based on Daphne du Maurier’s beloved 1938 gothic novel. Starring Lily James, Armie Hammer, and Kristin Scott Thomas, Rebecca premieres October 21 on Netflix.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

حمایت جسیکا چستین از پنه لوپه کروز برای بازی در فیلم ۳۵۵ | Jessica Chastain Explains “The 355” Casting

جسیکا چستین پنه لوپه کروز

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: جسکا چستین که علاوه‌بر بازی، تهیه‌کننده‌ی فیلم «۳۵۵» نیز هست، از دلیل انتخاب پنه لوپه کروز در این پروژه گفت.

رفقای خیلی خوب!
حمایت جسیکا چستین از پنه لوپه کروز برای بازی در فیلم ۳۵۵

پس از این که انتخاب پنه‌لوپه کروز اسپانیایی‌تبار برای بازی در نقش روانشناسی کلمبیایی در «۳۵۵»، فیلم جدید سایمون کینبرگ، واکنش‌های زیادی را برانگیخت، جسیکا چستین، دیگر بازیگر این فیلم و نیز تهیه‌کننده‌ی آن، علت این انتخاب را توضیح داد.

او گفت: «وقتی ایده‌ی ساخت این فیلم را داشتم نه فیلم‌نامه داشتم و نه بودجه. از این لحاظ پنه‌لوپه بسیار به ما کمک کرد. پس مشورت با مشاورانمان به او گفتم که می‌تواند نقش یک مامور برزیلی پرشور را بازی کند. او گفت که درست نیست که او نقش فردی برزیلی را بازی کند زیرا زبان غالب برزیل پرتغالی است.»

چستین اضافه کرد: «متوجه شدم که کلمبیا میراث قومی غنی‌ای دارد و تقریباً ۸۰٪ جمعیت ریشه‌ی اروپایی یا ترکیب اروپایی با دیگر نژادها را دارند. برای همین روی شخصیتی که از نوادگان استعمار اسپانیا در جهان جدید است توافق کردیم.»

ببینید: اولین تریلر فیلم «The 355» با بازی جسیکا چستین و پنه لوپه کروز

Penélope Cruz Hesitated to Play Colombian Spy in ‘355’ | Jessica Chastain Explains the Casting

Universal Pictures’ debuted last week of the trailer for its Simon Kinberg-directed spy thriller “The 355” has generated a bit of controversy over the casting of Penélope Cruz. An editorial from Variety published after the trailer’s premiere calls out “The 355” for casting a Spanish actress in a Colombian role and offers up a handful of Colombian actresses who could’ve taken the role of Graciela instead of Cruz. Chastain, who also produced the project, issued a statement to Variety explaining the casting decision.

“When I had the idea of making this film, we didn’t have a script or financing,” Chastain said. “Penelope was incredibly helpful in this regard. After conversations with our consultant, I brought her the idea that she could play a fervent agent from Brazil. She mentioned that it wouldn’t be right for her to play a character from Brazil, as the majority language is Portuguese.” Chastain continued, “I realized that Colombia has a rich ethnic heritage, with approximately 80% of the population having European or mixed European heritage. We settled on a character who is a descendant from the colonization of Spain in the New World.”

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر جدید انیمیشن Soul تازه‌ترین ساخته‌ی پیکسار | Soul Official Trailer

تریلر جدید انیمیشن Soul

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر جدید انیمیشن Soul به کارگردانی پیت داکتر و با صداپیشگی جیمی فاکس و تینا فی

در کنار تماشای تریلر جدید انیمیشن Soul از آن بیش‌تر بدانید:

جدیدترین اثر پیت داکتر، سازنده‌ی آثار اسکاری بالا و درون و بیرون، در جدیدترین اثرش، روح، به زندگی معلمی می‌پردازد که در اندیشه‌ی ورود به دنیای جاز است اما طی حادثه‌ای، روحش از بدن او جدا شده و وارد دنیایی می‌شود که برای آموزش دادن اشتیاق به ارواح مختلف و دمیدن‌شان به نوزادان برای شروعی دوباره است!

روح شامل بازیگرانی نامی مانند جیمی فاکس و تینا فی (که از قضا دوست صمیمی صداپیشه‌ی اثر پیشین داکتر، درون بیرون، ایمی پولر است) می‌شود و موسیقی فیلم نیز توسط ترنت رزنور و آتیکوس راس تنظیم شده؛ زوجی که نزدیک به ده سال پیش برای خلق موسیقی فیلم شبکه‌ی اجتماعی دیوید فینچر نامزد شده بودند.

در کنار تماشای تریلر جدید انیمیشن Soul تیزر اول آن را از دست ندهید

Soul Official Trailer

Watch a sneak peek from Disney and Pixar’s Soul; a story about finding the real, the brilliant, the passionate you, featuring the song “Parting Ways” written, produced, & performed by Cody ChesnuTT.

This November, Pixar Animation Studios’ all-new feature film “Soul” introduces Joe Gardner (voice of Jamie Foxx) – a middle-school band teacher who gets the chance of a lifetime to play at the best jazz club in town. But one small misstep takes him from the streets of New York City to The Great Before – a fantastical place where new souls get their personalities, quirks and interests before they go to Earth. Determined to return to his life, Joe teams up with a precocious soul, 22 (voice of Tina Fey), who has never understood the appeal of the human experience. As Joe desperately tries to show 22 what’s great about living, he may just discover the answers to some of life’s most important questions.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها