با ما همراه باشید
نقد فیلم Les Miserables نقد فیلم Les Miserables

سینمای جهان

نقد فیلم بینوایان از نگاه منتقدان ورایتی و گاردین

نقد فیلم Les Miserables از نگاه گای لاج، منتقد ورایتی:

از هر دو منظر منطقی و اخلاقی، ایستادن در طرف قانون در اولین فیلم بلند لجی لی ارزش کمی دارد. بینوایان تریلری‌ست پرهیجان و درخشان که نیروی پلیس خشن و مضطرب را مقابل طبقه‌ی پایین‌شهریِ به ستوه آمده‌ قرار می‌دهد. جست‌وجو در آپارتمان‌های خراب‌شده‌ی منطقه‌ی مونت‌فرمی که از قضا محله‌ی کارگردان نیز هست، بینوایان را به اثری در نقد جغرافیای اجتماعی تبدیل می‌کند.

انرژی موجود در فیلم بینوایان گاه مخاطب را یاد آثار اخیر و انتقادی اسپایک لی می‌اندازد که در آن ساختار قدرت روزانه بررسی و تا حد فروپاشی برده می‌شود

این اتفاق اهمیت کم‌تری به شخصیت‌ها می‌دهد. تلاش کارگردان برای دراماتیزه کردن مقابله‌ی این دو جبهه، باعث می‌شود که از پردازش به قربانیان این جنگ بازبماند. انرژی موجود در فیلم بینوایان گاه مخاطب را یاد آثار اخیر و انتقادی اسپایک لی می‌اندازد که در آن ساختار قدرت روزانه بررسی و تا حد فروپاشی برده می‌شود.

بهترین صحنه‌های فیلم، آن‌هایی هستند که بیننده را ناراحت می‌کنند و او را وادار می‌کنند از خود بپرسد چگونه می‌تواند جلوی این نمایش‌ زشت به واسطه‌ی قدرت نامحدود را بگیرد. فیلم لی تلاش چندانی برای هم‌دردی با پلیس نمی‌کند اما بخش زیادی از اتفاقات فیلم از دید چشمان خسته و ترسان‌شان به تصویر کشیده می‌شود.

هیچ کدام از شخصیت‌های فیلم به عنوان یک کاراکتر پرداخت واضح و مشخصی ندارند و فیلم آن‌ها را با عجله در گروه‌های مختلف دسته‌بندی می‌کند. این مورد ناامیدکننده در اثر آغازین لی به مدد حس زنده و درخشانی که فیلم داشت تا حدی کم‌رنگ می‌شود. بینوایان فیلمی صاحب‌سبک و دیدنی‌ست که به گفته‌ی لی بیش از ۱۰۰ ساعت راش برای آن تهیه شده. شاید بهتر می‌بود وقت بیش‌تری صرف وجهه‌ی روایی کشمکش اجتماعی فرانسه شود.

در کنار نقد فیلم Les Miserables از صفحه‌ی اختصاصی چهل‌وچهارمین دوره‌ی جشنواره فیلم تورنتو دیدن کنید

نقد فیلم Les Miserables از نگاه پیتر بردشاو، منتقد گاردین:

اولین ساخته‌ی لجی لی، بهترین و زیباترین سکانس‌های آغازینی‌ست که به یاد دارم.  فرانسوی‌ها پس از برد تیم ملی‌شان در روسیه به خیابان‌ها ریخته و پای‌کوبی می‌کنند. این شروع پرانرژی با طبع و سبک منحصر به فرد در گذر زمان کم کم خسته‌کننده و کم‌رمق می‌شود. او فیلم را تبدیل به اثری شعاری تبدیل می‌کند.

شعاری علیه خشونت پلیس به مردم و اختلافات جامعه؛ به مانند فیلم دیپان، اثر ژاک اودیار که از قضا آن سال هم نخل طلا برد، عموم وقت فیلم صرف رسیدن به نقطه‌ی زد و خورد می‌شود اما همین نتیجه نهایی چندان راضی کننده نیست. فیلم داستان استفان است؛ پلیسی تازه‌کار که همراه هم‌کارش گوادا در خیابان‌های مونت‌فرمی در شرق پاریس می‌چرخند و حال و هوای فیلم «روز تعلیم» آنتوان فوکوآ را زنده می‌کنند.

استفان خیلی زود متوجه ساختار قدرت در خیابان‌ها و پیچیدگی آن می‌شود. کار آن‌ها ساده است: آن‌ها موظف‌اند در خیابان‌ها چرخ بزنند، نماینده‌ی قانون باشند و تلاش کنند با محلی‌ها رابطه‌ی دوستانه‌ای برقرار کنند. فضای اولیه و دنیای پیش از خشونت فیلم، بهترین بخش آن است؛ جایی که تجربه‌ی روزانه و هر ساعت مردم را در خیابان‌ها می‌بینیم و احساس می‌کنیم شاید اتفاقی هر لحظه رخ دهد اما اوضاع بر وفق مراد است. شاید موقعیت دراماتیکی از تظاهرات محدود و در مقیاس کوچک، بهتر جواب می‌داد.

با رسیدن به درگیری بزرگ نهایی، فیلم به شکلی متناقض هیجانش را از دست می‌دهد. شاید کارگردان خواسته به طور مستقیم با مشکلات نژادپرستی و خشونتی که هر لحظه ممکن است در خیابان جاری شود، مقابله کند. اما سوختن درام و انسانیت فیلم در میان شعله‌های برافروخته از کوکتل مولوتوف‌ها، ارزش فیلم را پایین می‌آورند.

سینمای جهان

نقد فیلم Ford v Ferrari از نگاه منتقد هالیوودریپورتر | هر چه بیش‌تر آن را نگاه کنید، جذابیتش بیش‌تر خواهد شد

نقد فیلم Ford v Ferrari

تورنتو ۲۰۱۹: نقد فیلم Ford v Ferrari / فورد علیه فراری، ساخته‌ی جیمز منگولد، از نگاه تاد مک‌کارتی، منتقد هالیوود ریپورتر با ترجمه‌ی اختصاصی از آرت‌تاکس.

«فورد علیه فراری»:فیلمی خوش‌ساخت در ساختاری سه‌پرده‌ای

شخصیت‌ها در فیلم‌های ریسینگ شاید تنها در ماشین بتوانند با هم رقابت کنند ولی این موضوع در فورد علیه فراری صادق نیست؛ براساس داستانی هیجان‌انگیز و واقعی که رانندگان به اندازه‌ی خودروهای‌شان جذابیت دارند. کریستین بیل و مت دیمون به ترتیب کن مایلز و کارول شلبی افسانه‌ای را به تصویر می‌کشند. فورد علیه فراری از تمام جنبه‌ها فیلم خوش‌ساختی است که احتمالن عمل‌کرد خوبی نیز در گیشه خواهد داشت.

در کنار نقد فیلم Ford v Ferrari از صفحه‌ی اختصاصی جشنواره‌ی تورنتو ۲۰۱۹ دیدن کنید

در دهه‌ی ۶۰ در دنیای مسابقات رانندگی، هیچ‌ شرکتی به گرد پای فراری، خودروسازی معروف ایتالیایی، نمی‌رسید. در دوران افول فورد، هنری فورد دوم و معاونش لی یاکوکا به این فکر می‌افتند خودرویی بسازند که بتواند جایگاه ایتالیایی‌ها را به زیر بکشد؛ ایده‌ای که آن زمان بیش‌تر مانند یک جوک بود.

نویسندگان جز و جان هنری باترورث در کنار جیسون کلر توانایی خود در نوشتن فیلم‌نامه‌ را نشان می‌دهند. ساختار سه‌پرده‌ای منسجم بیننده‌ی کم‌توجه را به خوبی به شخصیت‌های کله‌شق ولی دوست‌داشتنی فیلم جذب می‌کند و به شخصیت اصلی، مایلز، زندگی می‌بخشد و افکار و جاه‌طلبی‌هایش را به تصویر می‌کشد.

چالش‌ها، روفتارها و توانایی صنایع بزرگ در «فورد علیه فراری»

پویایی فیلم تا حد زیادی وابسته به ذات قدر تمامی روابط و تعاملات در فیلم است. مایلز برای همگان جز همسر و پسرش غیرقابل پیش‌بینی است. شلبی نیز به نظر وظایفی برعهده گرفته که خارج از توان او هستند. فورد و یاکوکا نیز با درخواست‌های‌شان اجازه‌ی نفس کشیدن به کارکنان‌شان نمی‌دهند و ددلاین‌هایی که روز به روز نزدیک می‌شوند و خطرات ذاتی این شغل نوعی احساس سرسختی چه از دید کاری و چه از دید شخصی به فیلم می‌دهد. در یکی از صحنه‌های عالی فیلم، مایلز در فرودگاه لس‌آنجلس دور آزمایشی می‌زند و فیلم به رابطه‌ی راننده و خودرویش می‌پردازد.

در کنار نقد فیلم Ford v Ferrari ببینید:

تریلر فیلم فورد علیه فراری | وقتی کریستین بیل و مت دیمون رقیب هم می‌شوند

صد البته کل پرده‌ی سوم معطوف به مسابقه‌ی ۲۴ ساعت لومان سال ۱۹۶۶ است؛ جایی که دو راننده خودروی‌شان را روز و شب زیر باران سنگین می‌رانند. خلق درام در این مسابقه به علت مدت زمان طولانی و تغییر رانندگان کار سختی است و این یکی به خاطر نوع پایانش این مشکل را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. اما احساس رضایت بسیاری ایجاد می‌شود و باید بابت تلاش تیم تبریک گفت. در «فورد علیه فراری»، چالش‌ها، رفتارها و در نهایت توانایی صنایع بزرگ زیر ذره‌بین بررسی شده و ارزش کار تمام کسانی که دستی در ساخت این فیلم داشته‌اند را می‌توان بر روی پرده‌ی سینما دید.

 

تاد مک‌کارتی، منتقد هالیوود ریپورتر

مترجم: محمد تقوی

 

ادامه مطلب

سینمای جهان

نشست خبری فیلم Ford v Ferrari | جیمز منگول و کریستین بیل از فورد علیه فراری می‌گویند

نشست خبری فیلم Ford v Ferrari

جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۱۹: نشست خبری فیلم Ford v Ferrari را با حضور جیمز منگولد،کارگردان و بازی کریستین بیل و کترینا بلف با زیرنویس فارسی اختصاصی و کیفیت دل‌خواه ببینید.

در کنار تماشای نشست خبری فیلم Ford v Ferrari از صفحه‌ی جشنواره‌ی فیلم تورنتو ۲۰۱۹ دیدن کنید

جیمز منگولد در نشست خبری فورد علیه فراری:

برای من این فیلم بیش‌تر در مورد دوستی بود. چارچوبی داشتیم؛ مسابقه‌ای روی پیست که کلی آدم منافع خودشون رو دارن مثل مسابقه‌ی رسیدن به ماه در اون زمان. ولی برای من چارچوب واقعی این داستان این روابط بودن و چون آدمی نیستم که عاشق ماشین‌ها باشم، راه من برای ساخت این فیلم، دونستن روابط دنیای واقعی که با فیلم‌سازها دارم و اون پیوندی که برقرار می‌کنی و خاطراتی که داری از زمان کارت و تأثیری که داره.

کریستین بیل در نشست خبری فورد علیه فراری:

این فیلم در مورد این آدم‌های غیرعادی، پرشور و کمی مجنون که هدف مشترکی دارن. برای بازی واقعن جذاب بود و دوستی‌شون واقعن خواستنی بود. چون فیلم رو می‌بینی و با خودت می‌گی من هم دوست دارم این‌جور دوستی داشته باشم. داشتن چنین روابط دوستانه خیلی خوبه، که بتونی با طرف دعوا کنی ولی هنوزم می‌دونی بعدش رفیق می‌مونین و فارغ از هر چیزی هنوز اون عشق رو بین‌تون دارین. نشون دادن این فوق‌العاده‌ست.

در کنار تماشای نشست خبری فیلم Ford v Ferrari ببینید:

تریلر فیلم فورد علیه فراری | وقتی کریستین بیل و مت دیمون رقیب هم می‌شوند

کترینا بلف در نشست خبری فورد علیه فراری:

این ازدواج، محکمه. این دو نفر توانایی خوبی تو کار گروهی دارن و فکر کنم این یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های فیلمه: همکاری. در کل تجربه‌ خیلی خوبی بود. تونستم با پیتر مایلز ملاقات کنم. که انسانی فوق‌العاده بود. لطف کرد و وقتش رو گذاشت و توی دادن اطلاعات در مورد پدر و مادرش و رابطه‌شون خیلی دست و دلباز بود. از طرفی مشخصن کار با کریستین مثل رؤیا می‌مونه و خیلی طبیعی تونستیم رابطه‌ای بین خودمون ایجاد کنیم. خیلی خوش گذشت. خوب بود که نقش کسی رو داشته باشی که شاید در پس‌زمینه‌ی داستان باشه ولی در تمام دست‌آوردهایی که کِن (مایلز) داشت تأثیرگذار بود.

ادامه مطلب

آنونس

دومین تریلر فیلم Last Christmas | امیلیا کلارک در آخرین کریسمس

تریلر فیلم آخرین کریسمس

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم آخرین کریسمس را به کارگردانی پال فیگ و بازی امیلیا کلارک، هنری گولدینگ و اما تامپسون با کیفیت دل‌خواه ببینید

از فیلم «آخرین کریسمس» بیش‌تر بدانید:

ستاره‌ی محبوب سریال «بازی تاج و تخت»، امیلیا کلارک، این بار در فیلمی رومانتیک- کمدی به نام «آخرین کریسمس» به کارگردانی پال فیگ ظاهر شده است.

داستان فیلم درباره‌‌ی کیت است، دختر جوانی که تمام عمرش تاوان تصمیم‌گیری‌های اشتباهش را داده و اکنون در یک مغازه‌ی کریسمس مشغول به کار است، اما با ورود تام به زندگی‌اش، همه‌چیز زیرورو می‌شود.

در کنار تریلر فیلم آخرین کریسمس ببینید:

۹ نکته که از امیلیا کلارک نمی‌دانید!

از دیگر بازیگران فیلم می‌توان به هنری گولدینگ، میشل یئو، اما تامپسون، ربکا روت و لیدیا لئونارد اشاره کرد.

«آخرین کریسمس» ابتدا قرار بوده در تاریخ پانزدهم نوامبر ۲۰۱۹ اکران شود، اما اکنون این تاریخ به هشتم نوامبر تغییر کرده است.

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها