با ما همراه باشید
نقد فیلم Lucy in the Sky نقد فیلم Lucy in the Sky

سینمای جهان

نقد فیلم لوسی در آسمان از نگاه منتقد ورایتی | از آن بالا همه‌چیز کوچک به نظر می‌رسد

ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس: نقد فیلم Lucy in the Sky به کارگردانی نوآ هاولی و بازی ناتالی پورتمن و جان هم از نگاه پیتر دوبروژ، منتقد ورایتی.

در کنار نقد فیلم Lucy in the Sky ببینید:

از آن بالا همه‌چیز کوچک به نظر می‌رسد

در فیلم «لوسی در آسمان»، ناتالی پورتمن برداشت متفاوتی از یک ماجرای واقعی را ارائه می‌دهد. داستان فیلم برپایه‌ی رخدادهایی است که برای لیزا نواک در سال ۲۰۰۷ رخ داد. این فضانورد پرآوازه از جمله کسانی بود که با سخت‌کوشی توانست یکی از مسافران شاتل دیسکاوری شود و از معدود انسان‌هایی باشد که کره‌ی آبی ما را به کل دیده‌اند. او پس از درگیری با یکی از همکارانش، متهم به آدم‌ربایی شد اما این فیلم می‌خواهد بگوید که شاید حضور نواک در فضا، عامل اصلی این موضوع بوده. شکی نیست که چنین اتفاقی می‌تواند زندگی یک شخص را تا ابد تغییر دهد.
اولین تجربه‌ی کارگردانی نوآ هاولی، خالق سریال‌های تحسین‌شده‌ای چون «فارگو» و «لژیون»، نشان می‌دهد که این فیلم‌ساز با استعداد گاه بیش از حد به تجربه‌ی مخاطب جهت می‌دهد و با استعاره‌های سنگین و ارائه‌ی ایده‌های بسیار پیچیده برای مشکلات دراماتیک بسیار ساده، به شخصیت اصلی اجازه‌ی جلو بردن روایت را نمی‌دهد. گناه اصلی هاولی، دخالت بیش از حد در جریان داستان است که باعث شده اجرای پورتمن مختل شود. در این صحنه می‌بینیم تمام چیزهایی که برای لوسی مهم بودند، از همسر و دخترش تا مادربزرگش که همواره پشتیبان او بوده همگی مقابل چشمان او ظاهر شوند و همان‌طور که در ادامه به مارک گودوین، همکارش می‌گوید: «آن بالا می‌روی، دنیا را می‌بینی و همه چیز این پایین بسیار کوچک به نظر می‌رسد.» هر چند فیلم می‌خواهد به ما بقبولاند که رسیدن به چنین نتیجه تنها با رفتن به فضا و دیدن کره‌ی زمین در عظمت کاملش می‌توان به چنین موضوعی رسید، انسان‌ها هر روز هزاران اتفاق تجربه می‌کنند که این موضوع به آن‌ها یادآوری می‌شود: تجربیاتی مانند عشق در نگاه اول، قرار گرفتن در مرکز توجهات و حتا تجربه‌های نزدیک به مرگ.

پایانی بحث‌برانگیز

تا اواسط فیلم همه چیز برای یک ملودرام آرام و قابل هم‌ذات‌پنداری به شکلی طبیعی جلو می‌رود. اما با سقوط لوسی در هیستری، ناگهان فیلم به سبک آثار دی‌پالما تغییر جهت می‌دهد. برای مثال لوسی به یک سوپرمارکت می‌رود و یک کلاه‌گیس، چاقو، پتک و سایر لوازمی که برای آدم‌ربایی نیاز دارد را می‌خرد. پرده‌ی سوم اغراق‌آمیز فیلم گویی از دنیای دیری آمده و این مسأله وقتی عجیب‌تر می‌شود که به یاد آوریم همین بخش، بیش‌ترین شباهت را به داستان دنیای واقعی دارد. در این‌جا، فیلم یا به کل بیننده‌اش را زده می‌کند یا تمام عیار جذب. به هر دلیلی، در حالی که هدف اصلی هاولی فرار از تمام دغدغه‌های روزمره و تمرکز بر روی ذهن شخصیت است به فیلمی مسخره و هالیوودی تبدیل می‌شود
نویسنده: پیتر دوبروژ، منتقد ورایتی
مترجم: محمد تقوی

خبر

مک‌دانا با «روح اینیشیر» بازمی‌گردد | همکاری مجدد با کالین فرل و برندان گلیسون

فیلم جدید مارتین مک دانا

ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس: در چند روز گذشته اخباری مبنی بر فیلم جدید مارتین مک دانا به نام روح اینیشیر منتشر شده است که نگاهی به اطلاعات آن خواهیم داشت.

مک‌دانا با فیلمی جدید بازمی‌گردد

مارتین مک‌دانا برای ثبت حقوق جهانی فیلم جدید خود که به نقل از منابع آگاه «روح اینیشیر» نام داشته و فیلم‌برداری آن تابستان امسال آغاز خواهد شد و کالین فرل و برندان گلیسون، ستاره‌های «در بروژ»، نقش‌های اصلی این فیلم خواهند بود به کمپانی Searchlight Pictures رفته است. داستان این فیلم در جزیره‌ای دورافتاده در ایرلند رخ می‌دهد و فرل و گلیسون نقش دو دوست قدیمی را بازی می‌کنند که با قطع رابطه توسط یکی از آن‌ها به صورت ناگهانی به مشکل برمی‌خورند که عواقب نگران‌کننده‌ای برای هر دوی آن‌ها خواهد داشت. Film4 در توافقی با CAA Media Finance سرمایه‌گذاری روی این فیلم را بر عهده خواهند داشت.

در کنار مطالعه‌ی اخبار فیلم جدید مارتین مک دانا ببینید:

نقد و بررسی فیلم سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری با حضور آرش خوش‌خو، یحیی نطنزی و خسرو نقیبی

تیم «در بروژ» در «روح اینیشیر»

این کارگردان و نویسنده این بازیگران و رالف فاینز در کمدی سیاه سال ۲۰۰۸ «در بروژ» که خود نویسندگی فیلم‌نامه را بر عهده داشت همکار شده بود. در این فیلم فرل نقش آدم‌کشی را بازی می‌کرد که در ماموریتی شکست می‌خورد و به همین دلیل به این شهر رویایی در بلژیک فرستاده می‌شود تا کمی استراحت کند اما در آن جا با همکارش (گلیسون) روبه‌رو می‌شود. مشخص می‌شود که شخصیت اصلی به خاطر ماموریت شکست خورده‌ی خود افکار خودکشی‌گرایانه دارد زیرا کودکی در این میان کشته شد و هنگامی که رفیق او مانع اقدام او به خودکشی می‌شود و از کشتن او سر باز می‌زند، دستور مرگ هر دوی این قاتلان توسط رئیس بی‌رحمشان (فاینز) صادر می‌شود. این فیلم برای مک‌دانا موفقیت بزرگی در عرصه‌ی کارگردانی بود.

مک‌دانا کارگردانی فیلم پیشین خود «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» را نیز برای Searchlight انجام داد که جایزه‌ی اسکار را برای فرانسس مک‌دورمند و سم راکول به همراه داشت.

Blueprint Pictures با همکاری گراهام برادبنت، پیتر سرنین و مک‌دانا تهیه‌کنندگان و دیارمید مک‌کاون، بن نایت، دنیل بتسک و اولی مدن تهیه‌کنندگان اجرایی این فیلم خواهند بود.

نویسنده: مایک فلمینگ پسر – ددلاین

مترجم: پویا مشهدی محمدرضا

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای جهان

گفت‌وگو با فلورنس پیو درباره‌ی فیلم «زنان کوچک» | دخترهایی که معمولی نیستند

فلورنس پیو زنان کوچک

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: گفت‌وگوی جذاب فلورنس پیو را درباره‌ی فیلم زنان کوچک به کارگردانی گرتا گرویک و همکاری با سایر بازیگران فیلم ببینید.

در کنار تماشای صحبت‌های فلورنس پیو ، بازیگر فیلم زنان کوچک از تریلر آن دیدن کنید

دخترهایی که معمولی نیستند

فلورنس پیو: مهم‌ترین چیز درباره‌ی این نسخه که من بلافاصله عاشقش شدم، این بود که برداشت همه از ایمی یه چیزه؛ این‌که اون دختر پرتوقع و لوس خانواده‌ست، همه‌چی داره و هرچی بخواد به دست می‌یاره. چیزی که در موردش دوست داشتم اینه که واقعن می‌شه هوش اون و اون جنبه‌ی حساس وجودش رو دید و این‌‌که چه‌قدر پیچیده و انسانی‌یه. شاید همه‌ی ما بیش‌تر مثل ایمی باشیم ، برخلاف نظر اغلب افراد که فکر می‌کنن شبیه جو هستن.

گرتا نمی‌خواست دخترها جوری باشن که به طور معمول هستن. نمی‌خواست کلاسیک صحبت کنن. در عین حال هم نمی‌خواست همه‌مون فرصت حرف زدن داشته باشیم و می‌خواست شبیه خواهر باشیم .اگه پیش یه گروه دختر باشی که خیلی وقته هم‌دیگه رو ندیدین، همه هم‌زمان با هم حرف می‌زنن و وقت نداری که صبر کنی و ببینی بقیه چی گفتن .تا این‌که زمان می‌گذره و تازه می‌فهمی اون موقع که داشتی فلان کار رو می‌کردی چی گفتن.

در کنار تماشای صحبت‌های فلورنس پیو ، بازیگر فیلم زنان کوچک ببینید:

نقد فیلم زنان کوچک | داستانی دل‌پذیر، قصه‌ای لذت‌بخش

نسخه‌ی مدرن گرویک از داستانی کلاسیک

فلورنس پیو: کار کردن با گرتا خیلی باحال بود، چون از همون اول گفت اینا چند تا دخترن. مهم نیست کجا هستن یا کی به دنیا اومدن، اینا دخترای سرسختی هستن که فوق‌العاده باهوش و خلاقن. برای همین در جایگاهی نیستن که صبر کنن تا خواهرشون شروع به صحبت کنه. خواهرهای واقعی این‌جوری نیستن. برای همین از همون اول، بخش زیادی از تمرکزمون روی نحوه‌ی حرف زدن‌شون بود که چه‌طوری می‌تونیم تا حد امکان مناسب و نرمال نشونش بدیم و کاری کنیم که مدام در جریان باشه. مثل یه آهنگ پیوسته‌ست. هیچ‌وقت منتظر نمی‌مونی حرف اون یکی تموم شه. وسط حرف زدنش شروع می‌کنی. همین باعث شد کار کردن روی صحنه‌ها خیلی هیجان‌انگیز باشه. این یکی از اساسی‌ترین تغییراتی بود که از نسخه‌ی مدرن گرتا دوستش داشتم.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای جهان

نگاهی به پشت صحنه فیلم Little Women | رویارویی زنان جوان با زندگی

پشت صحنه فیلم Little Women

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: در این ویدیو نگاهی خواهیم داشت به پشت صحنه فیلم Little Women به کارگردانی گرتا گرویک و با بازی سیرشا رونان، اما واتسون، مریل استریپ و تیموتی شالامه.

در کنار تماشای پشت صحنه فیلم Little Women نقد این فیلم را از نگاه منتقد ایندی‌وایر بخوانید

رویارویی زنان جوان با زندگی

«زنان کوچک» اثر مهمی‌ است چون نشان می‌دهد که آن زمان زن بودن چه‌طوری بود. موضوع از این مناسب‌تر نمی‌شود: رویارویی زنان جوان با زندگی. این فیلمی برای روزگار ماست. الان وقت این نسل رسیده که چیزی داشته باشند تا با آن ارتباط برقرار کنند.

انتخاب‌های گرتا برای بازیگری این فیلم زیباست. لیست بازیگران مخاطب را شگفت‌زده می‌کند. این یک گروه فوق‌العاده از بازیگرهاست. مریل استریپ برای خیلی‌ها ارزش زیادی دارد. او همان کسی‌ست که همه موقع بزرگ شدن‌شان، او را دیده‌اند.

این از خوش‌شانسی عوامل بود که توانستند در ماساچوست فیلم‌برداری کنند چون داستان در این مکان رخ داده است. منزل مارچ از بیرون خیلی کهنه است ولی از درون مثل یک جعبه‌ی جواهر زیبا می‌ماند. با بررسی خانه‌ی واقعی آلکات متوجه می‌شویم که هر ذره از جزئیات این خونه با اصالت زیادی ساخته شده است. وقتی شروع از این نقطه باشد، در نهایت به چیزی خارق‌العاده می‌رسی.

در کنار تماشای پشت صحنه فیلم زنان کوچک ببینید:

مصاحبه با اما واتسون درباره‌ی فیلم زنان کوچک | زنان منحصربه‌فرد و مستقل

گرتا نویسنده‌ای به شدت فوق‌العاده است. حفظ کردن دیالوگ‌ها با کمک این ممیزها بود. به این صورت که یک خط شروع می‌شود و خط بعدی به دنبالش می‌آید. بازیگران زیاد با هم حرف می‌زنند. این یک سمفونی از صداها را می‌سازد که به صورت جدی روی آن کار شد.

گرتا اون‌قدر هوش هیجانی زیادی دارد که مثل کلیدی یا چیزی شبیه به اون برای فیلم محسوب می‌شود. داستان فیلم بی‌زمان است. مردم در طول زندگی‌شان بارها به این داستان برمی‌گردند. ما الان می‌توانیم چیزها را متفاوت ببینیم. این داستان با ما می‌ماند و به شدت قابلیت تکرار دارد. این شاهدی بر نویسندگی و روح لوییزاست که دنیایی را خلق کرد که همه‌ی ما می‌توانیم با آن ارتباط برقرار کنیم.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها