با ما همراه باشید
نقد فیلم The Current War نقد فیلم The Current War

سینمای جهان

نقد فیلم The Current War / جنگ جریان‌ها | درخششی موقت و کم نور

ترجمه‌ی اختصاصی از آرت‌تاکس: نقد فیلم The Current War / جنگ جریان‌ها به کارگردانی آلفونسو گومز رخون و بازی بندیکت کامبربچ، مایکل شنون، نیکولاس هولت و …

نقد فیلم The Current War / جنگ جریان‌ها | درخششی موقت و کم نور

«جنگ جریان‌ها»ی آلفونسو گومز-رِخون نقطه‌ی عطف فوق‌العاده‌ای را در تاریخ فناوری و تجارت نشان می‌دهد: نبرد بین توماس آلوا ادیسون و جورج وستینگهاوس در اواخر قرن نوزدهم برای برقی کردن کامل ایالات متحده.

این فیلم از یک فیلم‌نامه‌ی هوشمندانه و تیز و بازیگرانی مناسب بهره می‌برد و این مهم به کارگردان فرصت می‌دهد تا هر حقه‌ی فیلم‌برداری شناخته شده‌ای را پیاده کند. اما کاری که نمی‌تواند انجام دهد ایجاد حداقل علاقه نسبت به هر اتفاقی است که برای هر یک از شخصیت‌ها رخ می‌دهد.

در کنار نقد فیلم The Current War ببینید:

بندیکت کامبربچ و نیکلاس هولت در نقش ادیسون و تسلا | تریلر فیلم جنگ جریان

پس از موفقیت در اولین اثر به کارگردانی او در «من و اِرل و دختر در حال مرگ»، گومز-رخون به نظر می‌رسد که از تبدیل این درام تاریخی به یک سخنرانی علمی یا یک پروژه‌ی با پرستیژ پرطمطراق آگاه است و این خطا را به نفع تکنیک‌های پر زرق و برق مدرن مرتکب می‌شود. به نحوی طعنه‌آمیز، این امر فیلم را به جانداری بسیار کدرتر از آنچه که می‌توانست با در آغوش گرفتن نخبگی علمی و ریتم‌های قرن نوزدهمی باشد تقلیل می‌دهد و تنها خود متوجه سبک خود می‌شود.

در نقطه‌ای در ابتدای فیلم، ادیسون، همسرش و فرزندان او پس از دیداری با جِی. پی. مورگان در کاخ سفید سوار یک ارابه می‌شوند و تصویر آن‌ها که رو به یکدیگر هستند با لنز فیش‌آی واید ضبط می‌شود. آیا این قرار است که فاصله‌ای را میان این مخترع و خانواده‌اش نشان دهد؟ یا ناهماهنگی یک دیدار با افراد قدرتمند؟ یا تصویر ذهنی فعال در لحظه‌ی کشفی شادی‌آور؟ در واقع هیچ کدام. به نظر می‌رسد که این امر هیچ چیزی را به جز این نکته که لنز‌های فیش‌آی جالب به نظر می‌رسند نشان نمی‌دهد و جالب به نظر رسیدن ظاهراً پیشرانه‌ی اصلی زیبایی‌شناختی «جنگ جریان‌ها» است.

این فیلم بین ادیسون در منلو پارک که لامپ نوری و گرامافون را اختراع کرده است و وستینگهاوس در پیتسبورگ که مخترع ترمز هوایی لوکوموتیوهاست نوسان می‌کند.

ادیسون که توسط بندیکت کامبربچ با ظاهری فرهیخته و لهجه‌ی آمریکایی‌ای که به نظر می‌رسد هر دو بر اساس ایندیانا جونز مدل‌سازی شده‌اند بازی شده است، بی‌پروا، خودرای و خودخواه است. البته همه‌ی این‌ها را بی‌دلیل انجام نمی‌دهد. مایکل شنون در نقش وستینگهاوس ریش و سبیل پرپشتی دارد و عجیب بودن ذاتی خود را به کار گرفته تا نقش مردی را بازی کند که درست به همان اندازه که ادیسون یک خیال‌پرداز تنها بود، یک انسان فنی، محترم و گروه محور است.

البته مهم‌تر از شخصیت‌های متضاد این دو، این نکته است که ادیسون جریان مستقیم را ترجیح می‌دهد و یک مایل مربع از منهتن را برای اثبات توانایی‌های سیستمش روشن می‌کند. وستینگهاوس جریان متناوب را ترجیح می‌دهد و تطبیق‌پذیری روش خود را با روشن کردن شهر گرِیت بَرینگتون ایالت ماساچوست از یک مایل دورتر شرح می‌دهد

جایی در این فیلم استعاره‌ای جالب از «آمریکای حقیقی در برابر نخبگان ساحل آمریکا» وجود دارد. وستینگهاوس که خود را بازنشست می‌کند توان ارزان‌تر را برای شهری کوچک فراهم می‌کند در حالی که سیستم با پرستیژ ادیسون محبوب رسانه‌ها زرق و برق خود را در نیویورک نشان می‌دهد. ولی این فیلم زمان لازم را برای وارد شدن به درون‌مایه‌هایی عمیق‌تر یا تکان دادن ما برای درک دشواری پیاده‌سازی ابزاری که ما آن را به صورت پیش‌فرض پذیرفته‌ایم ندارد. برای این افراد توان صرفاً توان است و هر یک از آن‌ها با دیگری مسابقه می‌دهد تا قراردادهای انحصاری با شهرها را یکی پس از دیگری امضا کند.

فیلم‌نامه‌ی مایک میتنیک شامل تعدادی ایده‌ی خلاقانه است و این ایده‌ها وقتی جزئیات نبرد روزافزون روابط عمومی بین این دو کارآفرین نشان داده می‌شود کارگر می‌افتند. ادیسون که دوست‌دار همسر (تاپنس میدلتون) و فرزندانش تصویر شده است، با این وجود هیچ عذاب وجدانی از بدنام کردن وستینگهاوس در مطبوعات، صادر کردن نکته‌گزینی‌هایی به ظاهر نگران کننده درباره‌ی خطرات سیستم وستینگهاوس و پیشنهاد کردن انتخاب نام خانوادگی رقیبش برای استفاده به عنوان فعلی برای توصیف برق‌گرفتگی، که البته به ما یادآوری می‌شود که کلمه‌ی برق‌گرفتگی هنوز ساخته نشده است، ندارد. وستینگهاوس همسری است که به صورت تهاجمی‌تری حامی مارگاریت (کاترین واترزتون) است و تلاش می‌کند از هر نوع ترور شخصیت یا حقه‌های کثبف دوری کند. اما وقتی ادیسون تلاش می‌کند تا نام وستینگهاوس را به صندلی الکتریکی، اختراعی که هیچ انسانی از آن حمایت نمی‌کند، پیوند دهد، وستینگهاوس نیز کلک‌های خود را نشان می‌دهد.

روی کاغذ داستان زندگی تسلا می‌توانست برگ برنده‌ای برای «جنگ جریان‌ها» باشد. این نابغه‌ی صرب جذاب که نقش آن توسط نیکلاس هولت بازی شده است ابتدا به ایالات متحده می‌آید تا برای ادیسون کار کند اما او ایده‌های تسلا را دست کم می‌گیرد و به همین دلیل به سمت وستینگهاوس تغییر موضعی اساسی می‌دهد. داستان تسلا ممکن بود برای سبک امپرسیونیستی گومز-رخون مناسب‌تر باشد اما شخصیت انتزاعی او وصله‌ای ناجور است.

طراحی تولید یان رولفز در این فیلم که از هر نمای قابل تصور فیلم‌برداری شده است به شدت پر از جزئیات است و چونگ-هون چونگ فیلم‌بردار نیز با مهارت زیادی تمامی نماهای هلندی، دالی شات و لنز فلیری را که از او خواسته شده است پیاده می‌کند. ولی بر خلاف فناوری‌هایی که فیلم با جزئیات نشان می‌دهد، بخش بسیار کوچکی از هیاهوی «جنگ جریان‌ها» هدف مشخصی را دنبال می‌کند. در اواخر فیلم ادیسون لحظه‌ای را به یاد می‌آورد که در آن پس از ماه‌های ناگفته از شکست او بالاخره لامپ نوری ۱۳ ساعته‌ی خود را کامل می‌کند. اقدامات پیشین گاهی تا چند دقیقه کار کرده بودند اما او در این لحظه باید عقب می‌نشست تا از درخشش متوالی ساعت پشت ساعت این لامپ لذت ببرد و متوجه شود که او بالاخره به راز ساخت آن دست یافته است. «جنگ جریان‌ها» حسی مشابه یکی از همین آزمایش‌های پیشین دارد: درخششی موقتی اما با روشنایی بسیار کم.

اندرو بارکر، منتقد ورایتی

مترجم: پویا مشهدی محمدرضا

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنونس

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

«گزارش فرانسوی» کمدی درامی به کارگردانی وس اندرسون است. داستان این فیلم حول کارکنان یک مجله‌ی اروپایی در یک شهر تخیلی فرانسوی می‌گذرد که تصمیم می‌گیرند یک نسخه یادمان چاپ کرده و به بزرگداشت سه واقعه مهم یک دهه گذشته‌شان بپردازند.

این سه واقعه عبارت‌ند از حبس ابد یک هنرمند، شورش‌های دانشجویی و یک گروگان‌گیری. وس اندرسون در ساخت این فیلم از زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته‌است.

پیش‌تولید عجیب فیلم جدید وس اندرسون از زبان رابرت یئومان


این فیلم پرستاره بازیگران نام‌داری مانند بنیسیو دل‌تورو، آدریان برودی، تیلدا سوینتون، لئا سیدو، فرانسس مک‌دورمند، تیموتی شالامه، بیل مورای، اون ویلسون و ادوارد نورتون را دور هم جمع کرده و قرار است پس از افتتاحیه در جشنواره‌ی فیلم کن، به شکل عمومی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ اکران شود

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک درباره‌ی زندگی زلاتان ابراهیموویچ

تریلر فیلم من زلاتان هستم

تریلر فیلم من زلاتان هستم منتشر شد

فیلم من زلاتان هستم در ژانر بیوگرافیک اثری‌ست به کارگردانی ینس سیوگرن که براساس کتابی با همین نام به نوشته‌ی دیوید لاگرکرانتز ساخته شده و داستان زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست مشهور سوئدی را در دو دوره‌ی مختلف بیان می‌کند.

گرانیت روشیتی در نقش زلاتان ۱۷ ساله و دومینیک آندرسون بایراکتاتی نقش زلاتان ۱۱ ساله را دارند و در کنار این دو بازیگرانی نظیر امانوئل آیتا، دیوید اس لیندگرن و هاکان بنگستون نیز در فیلم حاضر هستند.

این اثر دهم سپتامبر اکران خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز

تریلر فیلم مرد آزاد

تریلر فیلم مرد آزاد منتشر شد

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم مرد آزاد به کارگردانی شان لوی با بازی رایان رینولدز، جو کری و جودی کورمر منتشر شد

«مرد آزاد» فیلمی است ساخته‌ی شان لوی، کارگردان سری معروف «شبی درموزه» و توسط مت لیبرمن و زک پن نوشته شده است. این فیلم در ادامه‌ی روال آثاری مانند «بازیکن یک آماده»، «رالف خراب‌کار» و «گیمر»، داستان دنیایی را در بازی‌های ویدیویی به تصویر می‌کشد که ترکیبی از دو عنوان بسیار پرطرفدار GTA و Fortnite است.

گای، یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC)های این دنیاست که بعد از کشتن یکی از بازیکنان، با برداشتن عینکش دنیا را از فیلتر HUD (جزئیات مختلفی که در بازی‌ها روی صفحه می‌آیند مانند مقدار سلامتی، استقامت و گلوله) می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به مبارزه‌ی جهانی بپیوندد.

در مرکز «مرد آزاد»، رایان رینولدز به عنوان شخصیت اصلی قرار گرفته و بازیگرانی مانند جودی کورمر (کشتن ایو)،جو کری (چیزهای عجیب) و تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه و ثور: راگناروک) نیز حصور دارند.

«مرد آزاد» از جمله پروژه‌هایی بود که زیر نظر کمپانی فاکس قرن بیستم کلید خورد ولی در نهایت قرار است توسط دیزنی منتشر شود (چنین اتفاقی برای فیلم فوردعلیه فراری نیز رخ داد).

 

جدیدترین تریلر فیلم «مرد آزاد» با بازی رایان رینولدز |

Free Guy Official Trailer

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها