با ما همراه باشید

نقد مستند آخرین رقص | نوشته‌ی محمدحسین گودرزی، عضو حلقه‌ی منتقدان آرت‌تاکس، برای مستند آخرین رقص به کارگردانی جیسون هیر

نقد مستند آخرین رقص | رستگاری در شیکاگو
یک‌دهه از تاریخ شیکاگو به روایت مایکل جردن

مستند آخرین رقص، به کارگردانی جیسون هیر، زندگی اسطوره‌ای آسمان‌خراش را نشانه می‌گیرد؛ ماجرای خلوت و شهرت مایکل جردن، بکستبالیست شگفت‌انگیز در ده قسمت. در این‌جا بیش ‌از ‌آن‌که «مستند ورزشی» توضیح‌دهنده‌ی طرح اثر باشد، خود اثر است که به کمک شرح دنیای روایت «مستند» و احوال جهان «ورزش» می‌آید؛ با بهره‌بردن از خاصیت‌ها و شباهت‌های دراماتیک هردوی‌شان.

بسیاری از اسطوره‌های سینما و ورزش، نه از روی تصمیم قبلی و قلبی، که به‌دنبال گریز از واقعیت زندگی‌‌‌شان به هنر یا ورزش رو آورده‌اند. این نکته را استیو کر، یکی از بازیکنان شیکاگو بولز، در اواخر مجموعه می‌گوید. استیو بعد از تعریف ماجرای قتل پدرش در بیروت، می‌گوید بسکتبال تنها کاری بوده که می‌توانسته انجام بدهد، تا ذهنش از واقعیت دور بماند. دست روزگار، فرار استیو کر را به قرار او با شیکاگو برای قهرمانی می‌رساند. این خاصیت مشترک هنر و ورزش، نگاه تعداد زیادی نویسنده و اسطوره را به‌خود جلب کرده و پناهگاه آخر خیلی از فراری‌های تاریخ بوده. این ماجرا به استناد سریال، در زندگی خود مایکل جردن هم صدق می‌کند. داستان مرگ پدر مایکل که می‌توانسته به ازدست‌رفتن بهانه‌ی جردن برای ادامه‌ی عیش در بزم سالن سرپوشیده‌ی بسکتبال تبدیل شود و رقص آخر را جلو بیندازد.

مینی‌سریال آخرین رقص، به‌کمک یک تمهید گرافیکی که مدام تاریخ وقایع را یادآوری می‌کند، بی‌پروا به صفحه‌های مختلف تاریخ مراجعه می‌کند: از بزرگ‌سالی یک شخصیت به دوران کودکی‌اش می‌رود، در آستانه‌ی ششمین قهرمانی تیم، که وعده و گره اصلی سریال است و تلخی پیروزمندانه‌ی فرجامش، هربار در تیتراژ ابتدایی به مخاطب یادآوری می‌شود، به‌سراغ قهرمانی‌های قبلی شیکاگو بولز می‌رود و مانند خود بازی بسکتبال، روایت را به مقاطع مختلف زندگی جردن و اطرافیانش، پاس‌ می‌دهد. گاهی مثل موقعیتی در بازی که توپ را درنهایت به پخش‌کننده‌ی اولیه و اصلی برمی‌گردانند، سریال هم، یک مقطع یا سال میلادی مشخصی را به‌عنوان مرجع برمی‌گزیند و مدام به آن برمی‌گردد و ارجاع می‌دهد. در ظاهر ماجرا، نظم و ترتیبی‌به‌چشم نمی‌آید؛ اما هرچه بازه‌ی زمانی گذشته باریک‌تر می‌شود و زمزمه‌های فرارسیدن رقص آخر به‌گوش می‌رسد، بی‌نظمی فکرشده‌ی جیسون هیر بیش‌تر جواب می‌دهد. فیلم‌ساز مدام زمین بازیش را عوض می‌کند و سرانجام، در قسمت پایانی، توپش را به‌ داخل سبد می‌اندازد؛ جایی‌که شیکاگو بولز و جردن، برای ششمین و آخرین‌بار، خوش‌رقصی می‌کنند. این‌گونه سریال سمت روایی خود را با طرف ورزشیش هم‌سو می‌کند.

آن‌چه تماشای آخرین رقص را از علاقه‌ی تماشاگر به بسکتبال مستقل ساخته، فضای جهان‌شمول سریال است. خط اصلی روایت، به مایکل جردن مربوط می‌شود؛ اما هاله‌ای که اطراف رشته‌ی روایت اصلی شکل گرفته، از رفیق تا رقیب جردن و از ورزشکار تا مدیر و سیاست‌مدار را جلوی دوربین می‌آورد. انگار که جردن یک بهانه باشد برای اثر و بسکتبال مثالی خاص در جواب سؤالی عام. در فضای کلی‌تر سریال، به‌طور مشخص، یک‌دهه از زندگی آمریکایی نشان داده می‌شود. دقایقی از آخرین رقص، فراتر از زمین بازی و تیم شیکاگو، درباره‌ی شور و جوی عمومی در شهر شیکاگو ساخته شده است. لحظاتی از این ده‌قسمت، از محیط ورزش و مساحت شیکاگو هم خارج می‌شود و انگار، اثر درباره‌ی زندگی و انواع آدم‌های شکل‌دهنده‌اش حرف، می‌زند. آدم‌هایی مثل اسکاتی پیپن که در زندگی‌شان، بیش از آن‌که شوق قهرمان‌شدن را داشته باشند، ذوق قهرمان‌ساختن، خصیصه‌ی اصلی‌‌‌شان است. آدم‌هایی که در زندگی، بیش‌تر پاس‌گل داده‌اند؛ تا این‌که خود‌‌شان گل زده باشند. شبیه به همه‌ی نیروهایی که به شکل‌گیری یک قهر‌مان در سینما کمک می‌کنند. مانند یک شخصیت فرعی کلاسیک یا مثل بازنده‌ی دوئل میانی یک وسترن، به‌نفع سرافرازی قهر‌مان در دوئل نهایی. تقدیر اسکاتی در زندگیش و تصویر او در آخرین رقص، درست همین‌گونه است. درد می‌کشد؛ اما توجه حریف را می‌برد سمت خودش، تا جردن بالا برود، پرواز کند و تشویق بشود. آخرین رقص از این شخصیت‌های عجیب و داستان‌های غریب، کم ندارد. دراین‌میان، از خاطر نمی‌بریم که هدف اصلی و دایره‌ی مرکزی سیبل، مایکل جردن است. هیچ‌گاه اصل قربانی فرع نمی‌شود و کل، جزء را نمی‌بلعد. همه‌ی آدم‌ها و قصه‌ها، در فضایی کلی جا می‌گیرند که ما از ارتفاع جردن، به آن‌ها نگاه می‌کنیم.

پرداختن آخرین رقص به دنیس رادمن، نشانه‌ی دیگری‌ست از کم‌نگذاشتن سازندگان برای استخراج داستان‌های واقعی از محوطه‌ی زندگی جردن و البته بسنده‌نکردن به ریشه‌ی سه‌حرفی کلمه‌ی «مستند» و قدم‌برداشتن در راه دراماتیزه‌کردن داستان‌ها. از میان جمله‌های پراکنده، نقش رادمن در موفقیت شیکاگو و مایکل جردن مشخص می‌شود. رادمن با همه‌ی تصمیم‌های ناگهانی و رفتارهای هیجانی، همواره در درست‌ترین لحظه سروکله‌اش پیدا می‌شود. این خصوصیت رادمن، با رنگ‌ولعاب پذیرفته‌شده‌تری در جردن و عقایدش درباره‌ی حضور فعال در لحظه‌ها، قابل‌ردگیری‌ است. به‌نوعی آخرین رقص، مایکل جردن را از برجستگی‌های شخصیتی همه‌ی آدم‌های ان.بی.ای بهره‌مند می‌داند. فیل جکسون، مجیک جانسون، کارل مالون، لری برد و… نابغه‌هایی ورزشی هستند که انگار رقابت‌طلبی بی‌حد جردن و مبارزه‌طلبی‌اش، برایند نیروهای مفید همه‌گی این آدم‌هاست.

مایکل جردن در هر موقعیت، برای جنگیدن بهانه‌ای پیدا می‌کند و رسیدن به یک پله بالاتر از وضعیت کنونی‌اش را به یک چالش درونی برای خودش تبدیل می‌کند. در هر سری مسابقه، یک نفر را برمی‌گزیند برای نبرد و یک هدف کوتاه‌مدت پیدا می‌کند برای برانگیخته‌شدن. اساس پیشبرد داستان آخرین رقص هم همین است. چالش درونی و مقطعی مایکل از زبان خودش یا دیگری مطرح می‌شود، و آدم‌های مختلف در جایگاه‌های مختلف، به روایت نامنظم آن مقطع می‌پردازند. چیزی که از ابتدا مشخص است، سربلند بیرون‌آمدن مایکل از همه‌ی گذرگاه‌های مقطعی‌ست . بااین‌حال، چید‌مان تحسین‌برانگیز مکالمه‌ها و روایت مهیج مصاحبه‌ها، هربار مخاطب را با تماشای واقعه‌ای که ابتدا و انتهایش روشن است، در دل یک تجربه‌ی نفس‌گیر قرار می‌دهد. این سیر شگفت‌انگیز، هم دربردارنده‌ی فرازونشیب‌های مسابقنت بزرگ ان.بی.ای است و هم انگیزه‌های روزانه‌ی جردن را شامل می‌شود؛ مثل روحیه‌دادن به یکی از محافظانش که مبتلا به سرطان است یا برگرداندن ورق بازی‌ها با به‌تن‌کردن اولین شماره‌ای که پوشیده، در آخرین رقص؛ رقصی که جری کراوس، مدیر شیکاگو بولز، در اوج شعف، ملودی‌ و ریتم جهانی‌اش را برای همیشه متوقف می‌کند.

نوشته‌ی محمدحسین گودرزی

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنونس

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

«گزارش فرانسوی» کمدی درامی به کارگردانی وس اندرسون است. داستان این فیلم حول کارکنان یک مجله‌ی اروپایی در یک شهر تخیلی فرانسوی می‌گذرد که تصمیم می‌گیرند یک نسخه یادمان چاپ کرده و به بزرگداشت سه واقعه مهم یک دهه گذشته‌شان بپردازند.

این سه واقعه عبارت‌ند از حبس ابد یک هنرمند، شورش‌های دانشجویی و یک گروگان‌گیری. وس اندرسون در ساخت این فیلم از زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته‌است.

پیش‌تولید عجیب فیلم جدید وس اندرسون از زبان رابرت یئومان


این فیلم پرستاره بازیگران نام‌داری مانند بنیسیو دل‌تورو، آدریان برودی، تیلدا سوینتون، لئا سیدو، فرانسس مک‌دورمند، تیموتی شالامه، بیل مورای، اون ویلسون و ادوارد نورتون را دور هم جمع کرده و قرار است پس از افتتاحیه در جشنواره‌ی فیلم کن، به شکل عمومی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ اکران شود

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک درباره‌ی زندگی زلاتان ابراهیموویچ

تریلر فیلم من زلاتان هستم

تریلر فیلم من زلاتان هستم منتشر شد

فیلم من زلاتان هستم در ژانر بیوگرافیک اثری‌ست به کارگردانی ینس سیوگرن که براساس کتابی با همین نام به نوشته‌ی دیوید لاگرکرانتز ساخته شده و داستان زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست مشهور سوئدی را در دو دوره‌ی مختلف بیان می‌کند.

گرانیت روشیتی در نقش زلاتان ۱۷ ساله و دومینیک آندرسون بایراکتاتی نقش زلاتان ۱۱ ساله را دارند و در کنار این دو بازیگرانی نظیر امانوئل آیتا، دیوید اس لیندگرن و هاکان بنگستون نیز در فیلم حاضر هستند.

این اثر دهم سپتامبر اکران خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز

تریلر فیلم مرد آزاد

تریلر فیلم مرد آزاد منتشر شد

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم مرد آزاد به کارگردانی شان لوی با بازی رایان رینولدز، جو کری و جودی کورمر منتشر شد

«مرد آزاد» فیلمی است ساخته‌ی شان لوی، کارگردان سری معروف «شبی درموزه» و توسط مت لیبرمن و زک پن نوشته شده است. این فیلم در ادامه‌ی روال آثاری مانند «بازیکن یک آماده»، «رالف خراب‌کار» و «گیمر»، داستان دنیایی را در بازی‌های ویدیویی به تصویر می‌کشد که ترکیبی از دو عنوان بسیار پرطرفدار GTA و Fortnite است.

گای، یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC)های این دنیاست که بعد از کشتن یکی از بازیکنان، با برداشتن عینکش دنیا را از فیلتر HUD (جزئیات مختلفی که در بازی‌ها روی صفحه می‌آیند مانند مقدار سلامتی، استقامت و گلوله) می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به مبارزه‌ی جهانی بپیوندد.

در مرکز «مرد آزاد»، رایان رینولدز به عنوان شخصیت اصلی قرار گرفته و بازیگرانی مانند جودی کورمر (کشتن ایو)،جو کری (چیزهای عجیب) و تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه و ثور: راگناروک) نیز حصور دارند.

«مرد آزاد» از جمله پروژه‌هایی بود که زیر نظر کمپانی فاکس قرن بیستم کلید خورد ولی در نهایت قرار است توسط دیزنی منتشر شود (چنین اتفاقی برای فیلم فوردعلیه فراری نیز رخ داد).

 

جدیدترین تریلر فیلم «مرد آزاد» با بازی رایان رینولدز |

Free Guy Official Trailer

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها