با ما همراه باشید

آیین اختتامیه نهمین جشنواره تجسمی فجر با حضور سید رضا صالحی‌امیری‌ (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی مراد خانی (معاون امور هنری)، محمد حسین حیدریان، مجید ملانوروزی (رییس موزه هنرهای معاصر)، جمشید حقیقت‌شناس، پوران درخشنده، علی فرامرزی، فخرالدین فخرالدینی، عین الدین صادق‌زاده، علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی)، قباد شیوا، سعید صادقی، بهزاد شیشه‌گران، غلامحسین امیرخانی، غلامعلی لطیفی، علی اکبر صادقی و جمعی از هنرمندان حوزه تجسمی شب گذشته، سی‌ام بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش ستاد برگزاری نهمین جشنواره تجسمی فجر  سید جواد یحیوی مجری برنامه اختتامیه با شعری از سهراب سپهری آیین اختتامیه را آغاز کرد و سپس کلیپی از صحبت‌های علی‌ مرادخانی، جمشید حقیقت‌شناس، مجید ملانوروزی، کامبیز درمبخش درباره نهمین جشنواره بین‌اللملی هنرهای تجسمی پخش شد.

مجتبی آقایی دبیر نهمین جشنواره تجسمی فجر اظهارکرد: جامعه نجیب و بزرگ هنرهای تجسمی را هم به لحاظ قدمت و هم به لحاظ فراوانی جزء مفاخر و گنجینه حوزه فرهنگ و هنر است. جشنواره هنرهای تجسمی در بین جشنواره‌های فجر بسیار جوان است اما ریشه کهن و تاریخی هنرهای تجسمی در طول تاریخ همیشه حضور پررنگی داشته و پس از انقلاب اسلامی هنرمندان تجسمی نقش بسیار موثر و حساسی را در حوزه‌های مختلف اندیشه‌ورزی و بیان پیام‌های انقلاب اسلامی داشته‌اند.

او با بیان اینکه جشنواره تجسمی فجر از دوره هشتم با تغییر رویکرد دایره هنرهای تجسمی گسترده‌تر شد، گفت: دیگر این جشنواره محدود به چند رشته نیست چراکه این گستره بسیار وسیع‌تر است اگر بخواهیم تنها از منظر رشته‌ای نگاه کنیم بیش از ۴۰ تا ۵۰ رشته را شامل می‌شود در حالی که با این رویکرد جدید به ظرفیت‌های تجسمی که از جشنواره هنرهای تجسمی بیرون مانده بودند، عنایت ویژه‌ای به آن‌ها شد و در کنار آثار ارزشمند مفاخری که به شکل تعریف شده سنتی داشتیم به نمایش درآمد و امکان بروز اندیشه‌های جدیدتر فراهم شد.

دبیر نهمین جشنواره تجسمی فجر با اشاره به آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره گفت: در نهمین جشنواره قریب ۱۳ هزار پیشنهاد برای حضور در جشنواره را داشتیم که در نهایت آثار شش هزار هنرمند مورد ارزیابی قرار گرفت و ۳هزار و ۱۶۳ اثر توسط شورای هنری مورد ارزیابی قرار گرفت در حقیقت این آثار در یک فضا و بستر تعاملی مورد بررسی قرار گرفت و زمانی برای اعتراض درنظر گرفته شد.
آقایی با بیان اینکه در بخش رقابتی۱۰۳ اثر انتخاب شد و در موزه هنرهای معاصر به نمایش درآمد، ادامه داد: بخشی از آثار جشنواره در فرهنگسرای نیاوران در معرض نمایش قرار گرفت و ۳۰۰ اثر در این بخش به نمایشگاه درآمد. از آنجا که دستور کار ما در جشنواره فجر تکرار دو سالانه‌ها نبود و با نگاهی که امسال در جشنواره وجود داشت و استفاده از ظرفیت‌های بینارشته‌ای و بینامتنی نمایشگاهی به عرصه گذاشته شد که حرکت آن به سمت استفاده از داشته‌ها و برآیند آنچه که امروز در هنرهای تجسمی به عنوان تجربه‌های نوین قابل عرضه است، بود.
او خاطرنشان کرد: معتقدم در طول سال آثار هنرمندان باید رصد شود همچنین جریان رقابتی جریان شایسته و بایسته‌ای نیست و باید این جریان به سمتی برود که آثار فاخر هنرهای تجسمی را به نمایش بگذاریم چراکه بدون تردید آثار ما از حرکت‌های جهانی برخوردار است. ما امروز داشته‌های بزرگی در عرصه هنرهای تجسمی داریم که اگر زیرساخت‌های آن فراهم شود قطعا می‌توانیم در ردیف یکی از همان ۱۳۰ فعالیت مشابهی که در جهان برگزار می‌شود باشیم و توانایی تبدیل کشورمان به نمایشگاه کانونی جدی در عرصه هنرهای تجسمی را داریم اما متاسفانه ظرفیت‌های ما پاسخگوی داشته‌های امروز هنرهای تجسمی نیست.
او در پایان گفت: سال جدیدی را در هنرهای تجسمی پیش‌رو داریم چراکه به تعبیری جشنواره هنرهای تجسمی وارد سال جدید خود شده است و امیدوارم سال پربار و پر ثمری را پیش‌رو داشته باشیم و سال جدید هنرهای تجسمی را به همه تبریک می‌گویم.

در ادامه کلیپی از روند برگزاری یک‌ماهه هنرهای تجسمی پخش شد. و پس از آن معرفی مفاخر هنرهای تجسمی و پخش کلیپی از صحبت‌های آن‌ها با حضور سید رضا صالحی‌امیری(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی مرادخانی (معاون امور هنری) و مجید ملانوروزی (رییس موزه هنرهای معاصر) از علی‌ قلمسیاه (عکاس)، احمد عربانی (کاریکاتوریست)، علی‌اصغر تجویدی(نگارگر)، ابوالفضل همتی‌آهویی (تصویرگر)، مجتبی ملک‌زاده(خوشنویس) و مسعود نجابتی (گرافیست) تجلیل و لوح تقدیر، نشان عالی تجسمی، تندیس طوبای زرین جشنواره، به آن‌ها اهدا شد و از کتاب نهمین جشنواره تجسمی فجر که در ۲۷۲ صفحه و در قطع رحلی با چاپ ۵ رنگ در هزار جلد منتشر شده است رونمایی شد.
سپس صالحی‌امیری در سخنانی با بیان اینکه بوجود هنرمندان افتخار می‌کند، گفت: جامعه با هنر حیات دارد و هنر روح جامعه است و جامعه بدون هنرمانند انسان بدون روح است لذا هنر به مثابه دمیدن روح در جان انسان‌های خسته است که امروز بیش از هر زمان دیگری این جامعه، این مردم و این نسل جوان به هنر و هنرمند نیازمند است.
وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: اگر ما در عرصه‌های علمی افتخارات‌مان دانشمندان و صاحبان اندیشه است امروز در عرصه اخلاق، فضیلت، معرفت و معنویت هنرمندان این جامعه هستند که به جامعه چگونه زیستن را می‌آموزند. با خود فکر می‌کردم که اگر هنرهای تجسمی نبود آیا امروز از تمدن در این جامعه خبری بود یا خیر؟ اگر از صفویه سخن می‌گوییم و از آثار صفویه صحبت می‌کنیم و به آن افتخار می‌کنیم به عنوان نزدیک‌ترین نقطه تمدن ما؛ اگر هنرمندان در آن عصر و زمان نبودند امروز چه سخنی برای نسل جدید از صفویه داشتیم.
او با اشاره به هنرهای تجسمی عهد ساسانی نیز گفت: اگر هنرهای عصر ساسانی نبود امروز چه سخنی برای جامعه داشتیم؟ و اگر دوره میانی هخامنشیان ما از هنرهای تجسمی و هنرمندان این حوزه محروم بودیم امروز چه افتخاری برای جهانیان داشتیم و از این منظر تداوم تمدن و حیات فرهنگی جامعه مدیون اصحاب فرهنگ و هنر و خصوصا صاحبان هنرهای تجسمی است و این ملت و این نسل و این جامعه به این بزرگان افتخار می‌کند چراکه آن‌ها مایه عزت، شرف و فضیلت جامعه هستند.

 

در ادامه کلیپی از روند داوری آثار توسط داوران جشنواره پخش شد و با حضور آن‌ها روی سن از برگزیدگان این جشنواره با اهدای جوایزی تقدیر شد.

برگزیدگان نهمین جشنواره تجسمی فجر بدون در نظر گرفتن رتبه عبارتند از؛

مسعود محمدی از اندیمشک، سعید ملتجی از مشهد، حسن کاکاوند از تهران، حبیب پنبه‌چی از کرج، ریحانه مقدم از تهران، محمد باباکوهی از بهشهر، علیرضا ذاکری از تهران، کاظم خراسانی از مشهد، نسرین شاپوری آذر از تهران و احمد شیخ‌زاده از اردبیل.

به هر یک از این منتخبان لوح تقدیر جشنواره، تندیس طوبای زرین، مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال، عضویت در صندوق حمایت از هنرمندان مرکز توسعه هنرهای تجسمی معاصر و معرفی برای امکان استفاده از سفر مطالعاتی به فرانسه اهدا شد.

همچنین فرزانه مندابی به عنوان برگزیده بخش اینستاگرام نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای معاصر معرفی و مبلغ معادل ۱۵۰۰ دلار به او اهدا شد.

در پایان مراسم نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه هنرمندان برگزیده و داوران جشنواره عکس یادگاری گرفتند.

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجسمی

منوچهر معتبر در گفت‌وگو با محمدرضا شاهرخی‌نژاد: چیزی پشت سرم جا گذاشته‌ام

منوچهر معتبر

منوچهر معتبر در گفت‌وگو با محمدرضا شاهرخی‌نژاد: چیزی پشت سرم جا گذاشته‌ام

مرور کارنامه‌ی شصت‌ساله‌ی منوچهر معتبر فرصتی به دست می‌دهد تا با فضا و اتمسفر فرهنگی ایران معاصر هم بیش‌تر از گذشته آشنا شویم یا در صورت آشنایی آن را دوره کنیم. معتبر که از سال ۱۳۳۹ به تهران آمده و در هنرهای زیبا درس خوانده خاطرات دست اولی از فضای آکادمیک آن دوران دارد. معتقد است هنرهای زیبای آن دوران به ریاست علی‌محمد حیدریان تحت تاثیر جنبش‌های رایج هنری در پاریس بود و طبیعت‌گرایی صرف، در دستورکار اساتید. او از مرتضی ممییز می‌گوید که سعی در خلق آثاری آوانگارد داشت و اساتید از او ایراد می‌گرفتند.

این ویدیو  با مرور کارنامه‌ی منوچهر معتبر در دوران انقلاب و پسا انقلاب به گوشه‌های دیگری از زندگی این هنرمند هم سرک می‌کشد.

 

از بخش تجسمی آرت‌تاکس بیش‌تر ببینید:

محمود بخشی در گفت‌وگو با محمدرضا شاهرخی‌نژاد: لحظه‌ی خلق به ساختار فکر نمی‌کنم | لینک تماشا

اختصاصی آرت‌تاکس با بهرام دبیری | ارزش هنر به قیمتش نیست | لینک تماشا

اختصاصی آرت‌تاکس با مهرداد افسری | فریم مهم نیست، فکر پشت فریم  مهم است |‌ لینک تماشا

ادامه مطلب

تجسمی

محمود بخشی در گفت‌وگو با محمدرضا شاهرخی‌نژاد: لحظه‌ی خلق به ساختار فکر نمی‌کنم

محمود بخشی

محمود بخشی پس از آن که در سال ۱۳۸۸ موفق به دریافت جایزه «Magic of Persia» در رویال کالج لندن شد، فرصت برگزاری نمایشگاه در یکی از معتبرترین گالری‌های دنیا یعنی گالری ساتچی این شهر را به‌دست آورد و از آن پس به یکی از چهره‌های مهم هنر نسل جدید ایران در سطح بین‌المللی بدل شد. این موفقیت وضعیت مارکت هنر او را نیز به شکل چشمگیری ارتقاء بخشید.

بخشی، هنرمندی است که فعالیتش را با هنر گرافیگ شروع کرد و در نهایت با سه‌بعدی کردن زبان گرافیکی‌اش در بافتار هنر مفهومی، مصرف پیام‌هایش را تغییر داد. او در هر اثر نسبت به یکی از اتفاقات و دغدعه‌های مردم سرزمینش واکنشی انتقادی نشان می‌دهد.

جلوه مهم آثار محمود بخشی مواد و مصالح پیش پا افتاده است که او آنها را از میان وسایل معمول و کاربردی زندگی روزمره شهری انتخاب می‌کند تا نشانه‌هایی از معضلات زندگی معاصر را پیش روی ما بگذارد. وی در آثارش از مفاهیمی‌ چون جنگ، ملی‌گرایی، شهادت، آزادی، هرج و مرج، بمباران و آلودگی هوا بهره می‌برد و موتیف‌ها در آنها به‌طور پیوسته تکرار می‌شوند.

شاخص‌ترین آثار بخشی از مجموعه‌های «سرزمین من»، «باغ گل سرخ» و «خرمشهر» با دستمایه‌های موضوعی از جنگ و خاطرات هنرمند، از اصالت فراوانی برخوردارند. در این اثر همچون گذشته هنرمند به سراغ ترس‌های روزگار کودکی‌اش از دوران جنگ و بمباران شهرهای ایران رفته است. این بار طرز بیانش تا حد زیادی شاعرانه و ادبی به‌نظر می‌رسد. وی در این اثر قصه شهری پس از اتمام جنگ را روایت می‌کند که با وجود ریشه‌های مستحکم، به‌کلی تخریب شده و بدنه سوراخ سوراخ شده‌اش نمادی از ایستادگی یک شهر خاموش است. به همین خاطر کار او فقط یک اثر دکوراتیو نیست و توجه به مفهومی که در ورای آن نهفته، مخاطب را مجذوب خود می‌سازد.

آثار این هنرمند در کلکسیون موزه‌ها و مجموعه‌های معتبر ایران و جهان همچون تیت‌مدرن لندن، مجموعه دلفینا ایتالیا، مجموعه د. سیبگ آرت و بنیاد دِوی آرت دهلی نگهداری می‌شود.

ادامه مطلب

تجسمی

اختصاصی آرت‌تاکس با بهرام دبیری | ارزش هنر به قیمتش نیست

بهرام دبیری

محمدرضا شاهرخی‌نژادرودررو با بهرام دبیری

محمدرضا شاهرخی‌نژاد در یکی از روزهای بهار روبه‌‌روی بهرام دبیری نشسته و با او پیرامون مسائل مختلف به گفت‌وگو پرداخته است. بهرام دبیری با رویکرد انتقاد‌ی‌ش درباره‌ی مفهوم هنر برای هنر و هنر برای مردم صحبت می‌کند و معتقد است امریکا با دلار و تبلیغات توانسته بر جهان حکومت کند.

در لحظاتی از این ویدیو برخی از آثار دبیری نمایش داده می‌شود؛ آثاری که تحت‌عنوان مجموعه آثار دبیری چاپ شده و شاهرخی‌نژاد در مقدمه‌ی این کتاب نوشته:‌ «آثار دبیری گواهی بر این این است که مدرنیزم به ما در کشف دوباره گنجیه نهفته در سنت‌هایمان یاری می‌رساند و نه تنها به‌زعم بعضی دیواری میان ما و گذشته نیست بلکه پلی است که بر روی دره عمیق اداهای تو خالی سنت‌گراها و رودخانه‌ی سرکش طغیان‌گر و بی‌محصول مدرنیست‌ها زده می‌شود.

این مفهوم ناب مدرنیزم است. فرم گلی می‌کشد همان‌قدر برایش مهم است که فرم گل خشخاشی که روی گلیم زیر پایش بافته‌شده است.

وقتی باد می‌آید طنین دریاها، بوی گل‌ها، صدای ناله‌ی جغدها را از آن‌سوی کوه‌ها و از گذشته‌ای دور با خود می‌آورد. هنرمند باید مانند باد باشد پس بگذار باد بگذرد.»

 

 

بیش‌تر ببینید:

گفت‌وگوی رضا شاهرخی‌نژاد با مهرداد افسری | لینک تماشا

گفت‌وگو و گزارش رضا شاهرخی‌نژاد از نمایشگاه ورلدپرس فوتو | لینک تماشا

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها