زیرنویس اختصاصی از آرتتاکس: مارتین اسکورسیزی در مصاحبهای از فیلم های فستیوال نیویورک ۲۰۱۹ در این جشنواره میگوید.
هنر مهمتر از هنرمند
مارتین اسکورسیزی پیش از بدرقهی احساسی کنت جونز، کارگردان فستیوال فیلم نیویورک و همکار اسکورسیزی، هنگام یک نشست خبری فشرده در این فستیوال، دربارهی این که چرا علاقهای به دانستن هویت کارگردان پیش از دیدن اثر آنها ندارد و نیز دربارهی علاقهاش به فیلمها صحبت کرد.
در این مراسم که کمتر از یک روز پس از اکران پر زرق و برق «مرد ایرلندی»، آخرین فیلم اسکورسیزی، برگزار شد، او چند دقیقه دربارهی تجربهاش از دیدن «مجمعالجزایر»، اولین تجربهی کارگردانی جوآنا هاگ، سخن گفت. کارگردان «گرگ وال استریت» و «راننده تاکسی» پس از ستایش استفادهی هاگ از مناظر گریزی به این نکته زد که چرا او دیدن هنر را پیش از شناخت هنرمند ارج مینهد.
هاگ یکی از چندین فیلمسازی بود که اثرشان مورد تحسین این کارگردان برندهی اسکار واقع شد. اسکورسیزی و جونز در این نشست بسیاری از عناصر، سبکها و ادوات سینمایی تعدادی از فیلمهای شناخته شده را تحلیل کردند. اگر چه به دلیل محدودیت زمانی صحنههای انتخاب شده از فیلم رومانیایی «سیِرانِوادا» محصول ۲۰۱۶ و «پنجمین اسب سوار ترس است»، درام با موضوع اشغال نازیها محصول ۱۹۶۵، نمایش داده نشد ولی اسکورسیزی و جونز توانستند علاوه بر بحثی که پیرامون «مجمعالجزایر» صورت گرفت، صحنههای «موروثی»، فیلم ترسناک موفق آری استر و «دام»، فیلمی به کارگردانی هوگو هاس محصول ۱۹۵۴ را تشریح کنند.
هر اثر هنری، سینما نیست
اسکورسیزی هاس را به خاطر توانایی او در ساخت فیلمهایی خالصانهتر و خلاقانهتر نسبت به بودجهی کم این فیلمها ستایش کرد در حالی که اجرای بازیگران در «موروثی» پویا و شگفت انگیز خوانده شد.
علاوه بر ارائهی فرصتی برای مشاهدهی ستایش کارگردانان درگذشته و زنده توسط اسکورسیزی، این نشست خبری نگاهی آرام ولی صمیمی به چگونگی تهیه کنندگی و مصرف سینما توسط او ارائه داد. اسکورسیزی اعلام کرد: «آن چه برای فیلمسازی واقعاً لازم است انگیزه و علاقه است». او دربارهی چگونگی مشخص کردن یک فیلم خوب یا بد گفت آن چه که ممکن است «یک فیلم خوب» نباشد ممکن است اثر هنری خوبی باشد و آن کسی که تصمیم میگیرد که کدام بهتر است اهمیت دارد.
با تمام تمرکز این نشست یک ساعته بر کارهای کارگردانی اما به «مرد ایرلندی»، آخرین فیلم اسکورسیزی و اولین فیلم او برای نتفلیکس، بسیار کم پرداخته شد.
نویسنده: ابی وایت – هالیوود ریپورتر
مترجم: پویا مشهدی محمدرضا – آرتتاکس