با ما همراه باشید
نقد فیلم Jojo Rabbit نقد فیلم Jojo Rabbit

سینمای جهان

نقد فیلم Jojo Rabbit از نگاه منتقد ورایتی | یا زنگی زنگ، یا رومی روم

تورنتو ۲۰۱۹: نقد فیلم Jojo Rabbit ، ساخته‌ی تایکا وایتیتی و با بازی اسکارلت جوهانسون، از نگاه اوون گلیبرمن، منتقد ورایتی با ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس

تاریخ حضور هیتلر در سینما

در سال‌های بسیار دور، دست گرفتن آلمان تحت سلطه‌ی نازی امری طبیعی بود، زمانی که شاید اکنون تصور آن سخت باشد. چارلی چاپلین هیتلر را در فیلم «دیکتاتور بزرگ» به سخره گرفت و مل بروکس با قرار دادن موزیکال «بهار هیتلر» در فیلم تهیه‌کنندگان، مرزهای کمدی سیاه را درهم شکست. در سالیان اخیر اما، شاید تنها تارانتینو در این زمینه طعنه‌ای زده باشد. با همه‌ی این‌ها ابتدا باید به تایکا وایتیتی تبریک گفت که با ساخت جوجو خرگوشه، اولین کمدی هیپستر نازی را ساخته؛ چیزی شبیه فیلم‌های وس اندرسون اما این بار در دوران رایش سوم. برگ برنده‌ی فیلم هم خود وایتیتی در قالب آدولف هیتلر خیالی است؛ شخصیتی که این‌جا بیش‌تر به نسخه‌ی دخترانه‌ی او می‌ماند.

در کنار نقد فیلم Jojo Rabbit از صفحه‌ی اختصاصی جشنواره تورنتو ۲۰۱۹ در آرت‌تاکس دیدن کنید

جوجو خرگوشه: فیلمی بد و جسور

این هیتلر خیالی، دوست خیالی جوجو بتزلر است، پسری ده ساله که در زیر سلطه‌ی رایش سوم بزرگ شده و آن را می‌پرستد. دنیای نازی‌ها تنها چیزی است که جوجو در این دنیا می‌شناسد و هر گاه نیاز به کمک داشته باشد، هیتلر مانند فرشته‌ای کنار او ظاهر شده و به جوجو امداد می‌دهد. وقتی به این هیتلر هجوآمیز عادت کنید (که بیش‌تر از دو دقیقه طول نمی‌کشد) می‌بینید جوک‌های او آن قدرها هم خنده‌دار نیست. البته هدف نهایی کمدی جوجو خرگوشه، خنداندن مخاطبش نیست.

فیلم می‌خواهد مخاطبش از علاقمندی به اثری جسورانه هستند در حالی که فیلم ذاتن پا فراتر از آنچه باید نمی‌گذارد. همه‌ی این‌ها ممکن است به این تفکر منجر شود که جوجو خرگوشه برای حضور پررنگ در فصل جوایز ساخته شده (و شاید در این امر موفق باشد) اما در عین حال با بد بودنش، خود را از آن طبقه جدا می‌کند. جوجو خرگوشه فلیمی مرسوم به قواعد آثار استودیویی است که لباس «جسارت» بر خود پوشانده تا توجهات را جلب کند. جوک‌های فیلم در مورد نازی‌ها آن قدر هم خنده‌دار نیستند و شاید برای همین پس از پرده‌ی آغازین، به کل غیب می‌شوند.

در کنار نقد فیلم Jojo Rabbit ببینید:

تریلر فیلم جوجو خرگوشه با بازی اسکارلت جوهانسون

یا زنگی زنگ، یا رومی روم

بعد از چیدن دنیایش، وایتیتی خود را معطوف به موضوع اصلی داستان می‌کند: داستان دوستی میان جوجو که پس از نکشتن خرگوش جلوی دوستانش، گفته می‌شود لیافت کافی برای نازی بودن ندارد (لقب خرگوش هم از همین جا می‌آید) و از کمپ جوانان هیتلر اخراج می‌شود، و السا کُر است؛ دختری یهودی که مادر جوجو در خانه به او پناه داده. چرا؟ چون رفتارهای این شهروند آلمانی بیش‌تر به سیاستمداران آمریکایی می‌خورد. دنیای سفید و سیاه فیلم همین است؛ شخصیت‌ها یا فرشته هستند یا شیطان. مخاطبان هم می‌توانند این را ببینند. پس جوجو خرگوشه چه پیامی دارد؟ این موضوع واضح نیست چرا که در همان لحظه‌های احساسی که باید این دو شخصیت را بیش‌تر بشناسیم، عواطف سطحی باقی می‌مانند.

اگر روراست باشیم، جوجو خرگوشه داستان دوستی ساده میان دو کودک است. اما چیزی که فیلم را خاص می‌کند و جوجو خرگوشه تبدیل به قلمرو طلوع ماه وس اندرسون با صلیب شکسته و سگ‌های ژرمن می‌شود، عدم شجاعتش در نوآوری است. درست است فیلم بیش‌تر برای دل‌خوشی مخاطبش ساخته شده ولی این یکی جزو آن دسته فیلم‌هایی است که با کمدی سیاه بلااستفاده‌اش، ما را به این نتیجه می‌رساند که حق‌‌مان دیدن چیزی بیش‌تر از فیلمی برای دل‌خوشی محض بوده.

 

اوون گلیبرمن، منتقد ورایتی

مترجم: محمد تقوی

آنونس

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

«گزارش فرانسوی» کمدی درامی به کارگردانی وس اندرسون است. داستان این فیلم حول کارکنان یک مجله‌ی اروپایی در یک شهر تخیلی فرانسوی می‌گذرد که تصمیم می‌گیرند یک نسخه یادمان چاپ کرده و به بزرگداشت سه واقعه مهم یک دهه گذشته‌شان بپردازند.

این سه واقعه عبارت‌ند از حبس ابد یک هنرمند، شورش‌های دانشجویی و یک گروگان‌گیری. وس اندرسون در ساخت این فیلم از زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته‌است.

پیش‌تولید عجیب فیلم جدید وس اندرسون از زبان رابرت یئومان


این فیلم پرستاره بازیگران نام‌داری مانند بنیسیو دل‌تورو، آدریان برودی، تیلدا سوینتون، لئا سیدو، فرانسس مک‌دورمند، تیموتی شالامه، بیل مورای، اون ویلسون و ادوارد نورتون را دور هم جمع کرده و قرار است پس از افتتاحیه در جشنواره‌ی فیلم کن، به شکل عمومی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ اکران شود

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک درباره‌ی زندگی زلاتان ابراهیموویچ

تریلر فیلم من زلاتان هستم

تریلر فیلم من زلاتان هستم منتشر شد

فیلم من زلاتان هستم در ژانر بیوگرافیک اثری‌ست به کارگردانی ینس سیوگرن که براساس کتابی با همین نام به نوشته‌ی دیوید لاگرکرانتز ساخته شده و داستان زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست مشهور سوئدی را در دو دوره‌ی مختلف بیان می‌کند.

گرانیت روشیتی در نقش زلاتان ۱۷ ساله و دومینیک آندرسون بایراکتاتی نقش زلاتان ۱۱ ساله را دارند و در کنار این دو بازیگرانی نظیر امانوئل آیتا، دیوید اس لیندگرن و هاکان بنگستون نیز در فیلم حاضر هستند.

این اثر دهم سپتامبر اکران خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز

تریلر فیلم مرد آزاد

تریلر فیلم مرد آزاد منتشر شد

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم مرد آزاد به کارگردانی شان لوی با بازی رایان رینولدز، جو کری و جودی کورمر منتشر شد

«مرد آزاد» فیلمی است ساخته‌ی شان لوی، کارگردان سری معروف «شبی درموزه» و توسط مت لیبرمن و زک پن نوشته شده است. این فیلم در ادامه‌ی روال آثاری مانند «بازیکن یک آماده»، «رالف خراب‌کار» و «گیمر»، داستان دنیایی را در بازی‌های ویدیویی به تصویر می‌کشد که ترکیبی از دو عنوان بسیار پرطرفدار GTA و Fortnite است.

گای، یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC)های این دنیاست که بعد از کشتن یکی از بازیکنان، با برداشتن عینکش دنیا را از فیلتر HUD (جزئیات مختلفی که در بازی‌ها روی صفحه می‌آیند مانند مقدار سلامتی، استقامت و گلوله) می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به مبارزه‌ی جهانی بپیوندد.

در مرکز «مرد آزاد»، رایان رینولدز به عنوان شخصیت اصلی قرار گرفته و بازیگرانی مانند جودی کورمر (کشتن ایو)،جو کری (چیزهای عجیب) و تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه و ثور: راگناروک) نیز حصور دارند.

«مرد آزاد» از جمله پروژه‌هایی بود که زیر نظر کمپانی فاکس قرن بیستم کلید خورد ولی در نهایت قرار است توسط دیزنی منتشر شود (چنین اتفاقی برای فیلم فوردعلیه فراری نیز رخ داد).

 

جدیدترین تریلر فیلم «مرد آزاد» با بازی رایان رینولدز |

Free Guy Official Trailer

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها