با ما همراه باشید
نقد فیلم Joker نقد فیلم Joker

سینمای جهان

نقد فیلم Joker از نگاه منتقد ایندی‌وایر | همان فیلمی که ژوکر می‌خواهد

فستیوال ونیز ۲۰۱۹: نقد فیلم Joker / ژوکر، ساخته‌ی تاد فیلیپس و با بازی واکین فینیکس، از نگاه دیوید ارلیخ، منتقد ایندی‌وایر

ژوکر تاد فیلیپس: جاه‌طلبانه‌ترین اقتباس ابرقهرمانی پس از شوالیه تاریکی

بی‌شک ژوکر جاه‌طلبانه‌ترین تلاش برای بازتعریف سینمای ابرقهرمانی از زمان اکران «شوالیه‌ی تاریکی» است. فیلمی اورژینال که می‌خواهد یکی از مهم‌ترین آثار بلاک‌باستری قرن بیست و یکم باشد در حالی که داستانی بسیار آشنایی روایت می‌کند که پیش‌تر در راننده‌ی تاکسی و پادشاه کمدی دیده‌ایم.

ژوکر فیلمی بزرگ‌سالانه و در ابعاد انسانی‌ است که منتقدان مارول انتظارش را می‌کشیدند: اثری فاقد صحنه‌های اکشن، لباس‌های ابرقهرمانی و جلوه‌های ویژه و به قدری تاریک و جدی که طرفداران دنیای دی‌سی را سیراب خواهد کرد. کارگردان فیلم، تاد فیلیپس توانسته فیلمی تولید کند که همه‌چیز دارد.

در کنار نقد فیلم Joker ببینید:

تریلر فیلم Joker، ساخته‌ی تاد فیلیپس با بازی واکین فیلیپس

ژوکر فیلیپس بسیار انسانی است

بهتر است برویم سراغ واکین فینیکس و اجرای منحصر به فرد و مات و مبهوت کننده‌اش که می‌توانست بوی تازگی دهد اگر این‌قدر به اجراهای پیشینش شباهت نداشت. گویی آرتور فلک ترکیبی واضح از فردی کوئل (از فیلم استاد) و تئودور توامبلی (از فیلم او) است.

آرتور را اولین بار در حالی می‌بینیم که به آینه‌ای زل زده و مجبور است برای شغل روزانه‌ی مزخرفش، خود را گریم کند. او یکی از مخلوقات‌ بدبخت خداست و بدتر از همه‌ی این‌ها، بیماری‌های روانی ذهن او را فرا گرفته‌اند. اگر ژوکر کریستوفر نولان مانند نیرویی غیرقابل توقف بود، ژوکر فیلیپس بسیار انسانی است.

کم‌رنگ کردن مرز میان واقعیت و خیال

فیلیپس تلاش کرده مانند اسکورسیزی در پادشاه کمدی، مرز میان واقعیت و خیال را کم‌رنگ کند اما بلافاصله عقب می‌کشد و مرز میان این دو را به وضوح نشان می‌دهد. از بسیاری جوانب، ژوکر اثری است که می‌خواهد مخاطبش را به فکر وادارد اما شجاعت کافی ندارد.

با این وجود، فینیکس به دل خود اقتدا می‌کند و هر کاری که خواسته، انجام می‌دهد. با پررنگ شدن وجهه‌ی ژوکر در او، آرتور به شکل فجیعی غیرقابل‌پیش‌بینی می‌شود. عصاره‌ی اجرای فینیکس و حتا مثالی برای قیاسش با برداشت افسانه‌ای هیث لجر، این است که نمی‌توان در لحظه گفت آیا آرتور می‌خندد یا گریه می‌کند یا اصلن کدام واکنش منطقی‌تر است؟

در کنار نقد فیلم Joker بخوانید:

نقد فیلم داستان ازدواج از آثار حاضر در فستیوال تورنتو ۲۰۱۹

دنیا به یک نجات‌دهنده نیاز دارد

در مقیاسی شخصی و سیاسی، ژوکر نشان می‌دهد دنیا باید وضعیت بسیار بدی داشته باشد تا مردم برای تغییرش اقدام کنند. آرتور نیز تا زمانی که توسط سه ولگرد مست در ایستگاه مترو به باد کتک گرفته می‌شود، ژوکر نیست. اما با کشتن‌شان در قالب دفاع از خود باعث می‌شود روزنامه‌ها پر از گزارشاتی مبنی بر کشته شدن کارمندان شرکت وین شود و تنش در شهر افزایش یابد. دنیا نیاز به یک نجات‌دهنده دارد اما بروس وین هنوز تنها یک کودک است. فردی دیگر باید به کمک آید.

اما آرتور علاقه‌ای به رهبری یک جنبش ندارد. او می‌خواهد دنیا به مانند خودش هر روز به آینه نگاه کند. او می‌خواهد کسی او را در آغوشش بگیرد و بگوید او اهمیت دارد. ژوکر به نظر بازسازی نقطه به نقطه از پادشاه کمدی است؛ اثری که در آن مردی بی‌استعداد می‌خواهد به دنیا اثبات کند فرد خاصی است.

اما در ژوکر در تضاد با این روایت، داستان در مورد مردی بااستعداد است که کم کم متقاعد می‌شود هیچ کسی استعداد ندارد. رویکرد گیج‌کننده‌ی فیلم و پیامش مبنی بر این که جرقه زدن انقلابی سیاسی تنها به خاطر انتقام شخصی، برای فیلمی که می‌خواهد به هر شکلی آرتور را قهرمان داستانش بداند بیش از حد خطرناک است.

در کنار نقد فیلم Joker از صفحه‌ی اختصاصی جشنواره تورنتو ۲۰۱۹ در آرت‌تاکس دیدن کنید

این دقیقن همان فیلمی است که ژوکر خود می‌خواهد

فیلم‌برداری زیبا و تیره و تاریک لاورنس شِر ژوکر را فرا می‌گیرد و کلورآپ‌های او از فینیکس به هنگام رقصیدنش، نرم و بی‌وزن است. اما کارگردانی فیلیپس نمی‌تواند ما را در ذهن آرتور قرار دهد و نتوانسته حس هم‌ذات‌پنداری را با این دوربین شخصی‌تر ایجاد کند.

ژوکر در مورد دنیای فلک‌زده پر از مردم فلک‌زده است که می‌خواهد پافشاری کند یکی عامل خلق دیگری نیست. آرتور به خاطر گاتهام به جنون نرسیده و نزول گاتهام به واسطه‌ی افرادی چون آرتور نیست. برای دهه‌های متمادی بتمن و ژوکر روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند و این چرخه‌ی بی‌پایان قهرمانان و دشمنان‌شان را می‌چرخانند تا تعادل و هرج و مرج به ثبات برسند.

اما فیلیپس که میان ساختن یک فیلم ابرقهرمانی با نگاه جدید و بازگویی داستانی که هزاران بار شنیده‌ایم گیر کرده، ژوکری می‌خواهد که هم روشن و هم تاریک باشد؛ تنها انسانی که در این دنیای دیوانه هنوز مجنون نگشته. نتیجه اثری با دقت ساخت بالاست که می‌خواهد برای همه، همه‌چیز باشد. ژوکر به اندازه‌ی کافی خوب است که بی‌پروا باشد و به اندازه‌ی کافی بد که بخواهد بهبود بیابد. خوب یا بد، این دقیقن همان فیلمی است که ژوکر خود می‌خواهد.

 

دیوید ارلیخ، منتقد ایندی‌وایر

مترجم: محمد تقوی

آنونس

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

«گزارش فرانسوی» کمدی درامی به کارگردانی وس اندرسون است. داستان این فیلم حول کارکنان یک مجله‌ی اروپایی در یک شهر تخیلی فرانسوی می‌گذرد که تصمیم می‌گیرند یک نسخه یادمان چاپ کرده و به بزرگداشت سه واقعه مهم یک دهه گذشته‌شان بپردازند.

این سه واقعه عبارت‌ند از حبس ابد یک هنرمند، شورش‌های دانشجویی و یک گروگان‌گیری. وس اندرسون در ساخت این فیلم از زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته‌است.

پیش‌تولید عجیب فیلم جدید وس اندرسون از زبان رابرت یئومان


این فیلم پرستاره بازیگران نام‌داری مانند بنیسیو دل‌تورو، آدریان برودی، تیلدا سوینتون، لئا سیدو، فرانسس مک‌دورمند، تیموتی شالامه، بیل مورای، اون ویلسون و ادوارد نورتون را دور هم جمع کرده و قرار است پس از افتتاحیه در جشنواره‌ی فیلم کن، به شکل عمومی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ اکران شود

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک درباره‌ی زندگی زلاتان ابراهیموویچ

تریلر فیلم من زلاتان هستم

تریلر فیلم من زلاتان هستم منتشر شد

فیلم من زلاتان هستم در ژانر بیوگرافیک اثری‌ست به کارگردانی ینس سیوگرن که براساس کتابی با همین نام به نوشته‌ی دیوید لاگرکرانتز ساخته شده و داستان زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست مشهور سوئدی را در دو دوره‌ی مختلف بیان می‌کند.

گرانیت روشیتی در نقش زلاتان ۱۷ ساله و دومینیک آندرسون بایراکتاتی نقش زلاتان ۱۱ ساله را دارند و در کنار این دو بازیگرانی نظیر امانوئل آیتا، دیوید اس لیندگرن و هاکان بنگستون نیز در فیلم حاضر هستند.

این اثر دهم سپتامبر اکران خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز

تریلر فیلم مرد آزاد

تریلر فیلم مرد آزاد منتشر شد

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم مرد آزاد به کارگردانی شان لوی با بازی رایان رینولدز، جو کری و جودی کورمر منتشر شد

«مرد آزاد» فیلمی است ساخته‌ی شان لوی، کارگردان سری معروف «شبی درموزه» و توسط مت لیبرمن و زک پن نوشته شده است. این فیلم در ادامه‌ی روال آثاری مانند «بازیکن یک آماده»، «رالف خراب‌کار» و «گیمر»، داستان دنیایی را در بازی‌های ویدیویی به تصویر می‌کشد که ترکیبی از دو عنوان بسیار پرطرفدار GTA و Fortnite است.

گای، یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC)های این دنیاست که بعد از کشتن یکی از بازیکنان، با برداشتن عینکش دنیا را از فیلتر HUD (جزئیات مختلفی که در بازی‌ها روی صفحه می‌آیند مانند مقدار سلامتی، استقامت و گلوله) می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به مبارزه‌ی جهانی بپیوندد.

در مرکز «مرد آزاد»، رایان رینولدز به عنوان شخصیت اصلی قرار گرفته و بازیگرانی مانند جودی کورمر (کشتن ایو)،جو کری (چیزهای عجیب) و تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه و ثور: راگناروک) نیز حصور دارند.

«مرد آزاد» از جمله پروژه‌هایی بود که زیر نظر کمپانی فاکس قرن بیستم کلید خورد ولی در نهایت قرار است توسط دیزنی منتشر شود (چنین اتفاقی برای فیلم فوردعلیه فراری نیز رخ داد).

 

جدیدترین تریلر فیلم «مرد آزاد» با بازی رایان رینولدز |

Free Guy Official Trailer

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها