ترجمهی اختصاصی از آرتتاکس: نقد فیلم Motherless Brooklyn / بروکلین بی مادر به کارگردانی ادوارد نورتون از نگاه پیتر دوبروژ، منتقد ورایتی
پیش از تیتراژ پایانی بروکلین بیمادر ساختهی ادوارد نورتون، زنی به محافظش نگاه میکند و میگوید: «جالبه همهچی این شکلی شد» او اشاره دارد به ماجرای مرموزی که ما را در دو ساعت اخیر مشغول کرده؛ داستانی گسترده و جاهطلبانه مملو از قتل، رشوهخواری و فساد در نیویورک دههی پنجاه که در پیچیدگی چیزی از محلهی چینیها کم ندارد هر چند به آن زیبایی و جذابیت نیست.
در کنار نقد فیلم Motherless Brooklyn ببینید:
تریلر فیلم Motherless Brooklyn | ورود ادوارد نورتون به دنیای فیلمسازی با بروکلین بیمادر
بروکلین در این فیلم، لقب لیونل اسروگ است، کارآگاهی با سندروم تورت که تیکهای عصبی و سخنان نامنظم و ناگهانیاش باعث خجالت او میان مردم شهر میشود هر چند که در کار برای فرانک مینا (با بازی بروس ویلیس) ابزار مفیدی محسوب میشود.
برای بازیگری مانند نورتون که نقشهای بسیار قابلتوجهی داشته؛ از بازی در فیلم ترس کهن در نقش یک بیمار اسکیزوفرنی که لکنت زبان دارد تا دزد بانک اوتیسمی در فیلم امتیاز. لیونل برای نورتون چالشی نو و بسیار سختی است و تغییر جالبی نسبت به کهنالگوی تکراری کارآگاه خصوصی دارد.
در کنار نقد فیلم Motherless Brooklyn ببینید:
نشست خبری فیلم Motherless Brooklyn | صحبتهای اد نورتون دربارهی تجربهی فیلمسازی
فیلم به جای پیروی از کتاب، نیویورک دههی پنجاه را بازهی زمانی خود انتخاب کرده که درآن لیونل باید زندگی شخصیتی بسیار محبوب را در نزد مردم بررسی کند: موزس رندولف که در حقیقت نام واقعیاش، رابرت موزس باشد، مغز متفکر پشت خلق نیویورک مدرن است؛ کسی که محلههای بسیاری را برای ساخت بزرگراهها و پلها نابود کرد.
موزس داشته. در حضور بازیگران مطرحی چون ویلم دفو و چری جونز، نورتون الک بالدوین را برای نقشآفرینی موزس به خدمت گرفته است. بالدوین از آن دسته بازیگرانی است که این نقشها را چشم بستهها بازی میکند ولی در کنارش نورتون تلاش کرده هویتی جدا از سیاستمدارهای امروزی خلق کند.
در کنار نقد فیلم Motherless Brooklyn ببینید:
پیشبینی ایندیوایر از ۳۰ فیلم مهم فصل جوایز-۱ | مرد ایرلندی، داستان ازدواج، رنج و افتخار، بروکلین بیمادر و انگل
خود نورتون در نقش لیونل با توجه به رفتارهای شخصیتی که دارد، میتوانست اجرایی سرسری و ناخوشایند داشته باشد ولی نورتون میداند چهگونه شخصیتش را غیر قابل پیشبینی نگه دارد و در عین حال مخاطب را زده نکند. آیا چنین مردی میتوانست در دههی پنجاه توسط مردم پذیرفته شود؟ پاسخ دادن به این سؤال کار سختی است ولی نورتون او را به اندازهی کافی از ویژگیهای شخصیتی کارآگاهان پوستکلفت دور کرده. او یک جنتلمن است و این باعث میشود به لورا رز، کلید حل این ماجرا نزدیک شود.
در قیاس با ماجرای سر راست جنگ بر سر آب در کالیفرنیا در فیلم محلهی چینیها، فساد حاضر در قلب دنیای بروکلین بیمادر تنها پول نیست. میتوان در مورد رازهایی که باعث شکل گرفتن زیربنای نیویورک کنونی شده ساعتها حرف زد. یکی از آنها، دستور ساخت پلی برای مختل کردن ایستگاه اتوبوس ساکنان لانگ آیلند است که از جابهجایی قشر اقلیت با تنها وسیلهی حمل و نقلی که توانایی استفاده از آن را داشتند، جلوگیری کرد. حتا رمان لتم نیز جرأت پرداخت به این موضوع را نداشت. برای همین میتوان گفت جالب است همهچیز چهطور به اینجا میرسد.
جان دفور، منتقد هالیوود ریپورتر
مترجم: محمد تقوی
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران