نقد فیلم The Half of It | نوشتهی محمد تقوی، عضو حلقهی منتقدان آرتتاکس، برای فیلم «نیمی از آن» به کارگردانی آلیس وو و با بازی لئا لوئیس، دنیل دیمر و الکسیس لمیر
نقد فیلم «The Half of It / نیمی از آن»
عشق آشفته، خودخواهانه، ناگوار … و جسورانه است
دوران نوجوانی، زمان غریب و درعینحال ویژهای است. بیشتر ما تا پیش از آن همان عقایدی را داریم که از سوی پدر، مادر و در نهایت سیستم آموزشی که تحت آن تعلیم میبینیم، به ما تحمیل میشود. اما با آغاز بلوغ و رشد جسمانی، یک پرسش اصلی در ذهن شکل میگیرد: تو چه کسی هستی و چه راهی را انتخاب خواهی کرد؟ این بحران هویتی اساس دورهی فشردهای از زندگی ماست؛ دورهای که با آن، بالأخره به وجودی خاص و غیرقابل قیاس با دیگران میرسیم، متوجه میشویم چه کاری را در آینده دنبال میکنیم و شیوهی زندگی ما چهگونه خواهد بود. گمان میکنم درامهایی که چنین برههای را به تصویر میکشند جذابیت افزونی نسبت به ژانرهای مشابه دارند و یکی از نمونههای درخشان آن، فیلم مورد بحث ماست: «نیمی از آن» ساختهی آلیس وو.
«نیمی از آن» داستانی به ظاهر کلیشهای دارد: پسری خجالتی به نام پاول از دختر محبوب مدرسه، آستر خوشش میآید و در ادامه از یکی از دوستان تازهاش به اسم الی چو که حتا خجالتیتر از اوست، برای برقراری ارتباط با او کمک میگیرد. یک پیرنگ دوخطی و ساده که بهنظر نمیرسد حرف زیادی برای گفتن داشته باشد. نکتهی کلیدی همین است؛ فیلم را میتوان استعارهای از تضاد ظاهر و باطن و جسارت برای یافنن خود واقعی دانست و زیر این پوشش ساده، دنیایی پیچیده و پرداختی تمام و کمال به سه شخصیت، بسیار باورپذیر، خودنمایی میکند.
برای مثال آستر را در نظر بگیرید. ملکهی دبیرستان و یکی از محبوبترین دانشآموزان مدرسه. او یک دوستپسر خوشتیپ و خوشهیکل دارد که قرار است پس از دبیرستان با او ازدواج کند و خلاصه این که همانطور که در یکی از سکانسهای فیلم میشنویم: «آستر دختر خوششانسی است که به بهترین چیزها رسیده.» ولی کمکم پی میبریم که این آرکیتایپ هیچ شباهتی با آستر واقعی ندارد. او از فرط زیبایی، خنگ و احمق نیست. بالعکس، او دیدگاهی عمیق و فلسفی نسبت به دنیای اطرافش دارد، کتابهای کسانی مثل کانت و سارتر را میخواند، وقتش را صرف دیدن فیلمهای خاص و اروپایی میکند و بیشتر از هر چیزی، طالب فرار از قطار زندگی به ظاهر بینقصش است. نه ازدواج و نه عبادت اجباری در کلیسا، نمیتوانند این خوی سرکش را آرام کنند.
چنین ویژگیهایی در پاول و الی نیز به تدریج نمایان میشوند. استفادهی به جا از هر سه شخصیت به عنوان راوی داستان زندگیشان، دنیای هر شخصیت را به دیگری پیوند میزند. ظرافت واقعی کار وو در اینجا مشخص میشود. او توانسته روایت سه شخصیت را به هم گره بزند بدون آنکه هرکدام از روایت داستان جا بمانند. هر چه باشد، ما از طریق دیگران میتوانیم خودمان را بشناسیم و این اصل، دقیقن رابط این سه شخصیت در سال پایانی دبیرستانشان میشود. اما در نهایت تعیین جنس این رابطه به بیننده واگذار میشود. عشق یا دوستی؟ این سه نفر به مانند گربهی شرودینگر در آن واحد هر دو حال را دارند!
یکی از بهترین وجوه «نیمی از آن» با دیدن دوبارهاش آشکار میشود؛ فیلم پر از جزئیات ریز و درشت و صد البته غافلگیرکننده است. از ارجاعات مختلف به کلاسیکهای این ژانر (برای مثال صحنهی کلیسا شباهت زیادی به پایان فیلم «فارغالتحصیل» جف نیکولز دارد) تا بازیگوشیهای مختلفی مانند ردوبدلکردن پیغامها به سبک سریال «شرلوک» که وو در همه جای فیلم قرار داده و در غیاب عنصر بصری خاص و یا حیرتبرانگیز، به فیلم جذابیت میدهد.
اجرای سه بازیگر اصلی نیز با توجه به پیشینهی بازیگری کم هر سه نفر، بسیار ستودنی است. دنیل دیمر و الکسیس لمیر (به ترتیب در نقش پاول و آستر)، اجرای خوبِ هرچند، گاه اغراقآمیزی، دارند که بهنظر بیشتر زیر سر کارگردان است تا اجرای طبیعیشان. ولی نقطهی درخشان فیلم، لئا لوئیس در اولین حضورش بهعنوان شخصیت اصلی در یک فیلم است. نمایش درخشان لوئیس به لطف رنج شخصیتی بالایی که میتواند به تصویر بکشد، هر صحنه را یک غافلگیری دلپذیر برای بیننده میکند که اجراش از یک شخصیت نوجوان خرخوان و گوشهگیر معمول در این فیلمها، به نمایی از زندگی یک دختر پر از آشوبهای احساساتی دوران بلوغ، تبدیل میشود.
همین مسأله باعث شده دستآورد بزرگ آلیس وو برای این فیلم به ثمر بنشیند؛ همهچیز در خدمت روایتی عمیق از دغدغهها، اشتباهات و دردسرهای سه نوجوان به ظاهر آرام ولی در باطن مشوش است. میتوان گفت «نیمی از آن»، تجسسی است در روح و ذات آدمی و پرورش ذهن و فکر او با کمک تمام انسانهای گوناگون و منحصربهفردی که اطراف ما حاضر هستند.
نوشتهی محمد تقوی
The Half of It Review by Mohammad Taghavi
“The Half of It” is the search in humanity’s true self and the renovation of mind and thought through all the uniquely different people around us.
“The Half of It” has a clichéd plotline that doesn’t seem to have much to say. But that’s the thing; The movie itself is a metaphor of inner and outer difference and the nerve finding your true self.
Each character is placed so that their own story intertwines with others. That’s the subtle thing Wu has achieved. The narrative of all 3 characters connect with each other without anyone feeling left behind.
The main star of the show is Leah Lewis as she makes her debut in a lead role. Thanks to her display of a high range of emotions, Lewis’s brilliant performance turns every scene into an enjoyable surprise. She turns the usual quiet kid and turns it into the life of an up and coming sentimental teenager.
“The Half of It” is the search in humanity’s true self and the renovation of mind and thought through all the uniquely different people around us.
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران