با ما همراه باشید
نقد فیلم The Old Guard نقد فیلم The Old Guard

سینمای جهان

نقد فیلم «The Old Guard / نگهبانانی از دیرباز» | دیدید هیث لجر درست می‌گفت؟

نقد فیلم «The Old Guard / نگهبانانی از دیرباز» به کارگردانی جینا پرینس-بایدوود و با بازی شارلیز ترون نوشته‌ی محمدحسین گودرزی، نویسنده‌ی آرت‌تاکس.

نقد فیلم «نگهبانانی از دیرباز» | دیدید هیث لجر درست می‌گفت؟

این متن این ظرفیت را دارد که مورد نفرین طرفداران «سینمای هنری» و دنبال‌کنندگان «محتوا در سینما» قرار بگیرد. احتمالاً نگارنده در پایان این متن، متهم به عامه‌پسندی شده و از دایره‌ی طرفداران واقعی سینما رانده می‌شود. استدلال‌هایی که عده‌ای به‌کمک آن، درمقابل فیلم‌های «صرفاً سرگرم‌کننده» می‌ایستند و به‌دنبال پیروی از آن استدلال‌ها، برای سینمای جریان هنری، یک نگهبان قدیمی به حساب می‌آیند، در این نوشته، احتمالاً تاحد تشریح فضیلت سرگرمی در سینما، تنزل پیدا می‌کند!

تعدد ساخت فیلم‌های مبتذل و تحمل‌ناپذیر در سراسر دنیا، به‌کارگیری چندباره‌ی صفت «دم‌دستی» را به منظور رسواکردن این فیلم‌ها، در یادداشت‌ها و نقدها متداول کرده است. این واژه‌گزینی سریالی، باعث شده تا بخشی از ناخودآگاه جمعی سینمادوستان، نقطه‌ی مقابل سینمای دم‌دستی را سینمای پیچیده و تأمل‌برانگیز بداند. انگار هرفیلمی که به یک محتوای عمیق و با لحنی ضمنی بپردازد، به‌صورت بالقوه نسبت به فیلم‌هایی که تنها مخاطبان‌شان را سرگرم می‌کنند، از امتیازهای ویژه‌ای برخوردار است. در بعضی‌ تفسیرها، کار به‌جایی رسیده که فیلم خوب، مخاطبش را به فکر فرو می‌برد و فیلم ضعیف، تنها او را سرگرم می‌کند. صرف‌نظر از این‌که، این تفسیرهای فراگیر و معیوب، با اساس وجودی بسیاری از ژانرها در تعارض‌اند، می‌توان به ناکارآمدی این تعریف‌های تک‌خطی از سینما در دنیای تکنولوژیک اشاره کرد. اساساً آن نگاه سخت‌پسندی که از یک فیلم سینمایی، توقع حل بحران‌‌های معنایابی در زندگی انسان‌ها، یا تماشای یک تابلوی نقاشی در هر قاب از فیلم را دارد، نمی‌تواند با وجود و رشد دستاوردهای فنی سینما، در روزگاری که آن را «مدرن» می‌خوانیم، تعریف عیانی از سینما ارائه دهد. بااین‌حساب، «سرگرم‌کنندگی» در این نوشته و درباره‌ «نگهبانانی از دیرباز» نه‌تنها بار معنایی بدی ندارد؛ بلکه تا آن‌جا که سرگرمی از آب و گل درآمده‌ای باشد، پسندیده و شورانگیز است.

در کنار مطالعه‌ی نقد فیلم The Old Guard ببینید:

بیست‌ویک حقیقت از «نگهبانانی از دیرباز» که نمی‌دانید

بخش‌های ابتدایی فیلم، با نمایش چند مقطع از بیابان‌ها و موقعیت‌هایی از خاورمیانه و آفریقا، طبق الگوی اکشن‌های متداول امروزی پیش می‌رود. درابتدا، همه‌چیز شبیه همان فیلم‌هایی‌‌ست که با دخالت نیروهای آمریکایی در خاورمیانه آغاز می‌شوند و با طرح توطئه‌های امنیتی گره‌گشایی می‌کنند. فیلم در یک‌سوم ابتدایی، به موقعیت کاراکتر زنی سیاه‌پوست سرک می‌کشد، وجود یک گروه عملیاتی به رهبری اندی (شارلیز ترون) و شکل‌گیری دوباره‌ی آن را نشان می‌دهد و نامی تجاری را که مربوط به یک شرکت داروسازی است، به گوشه‌ی ذهن مخاطبانش می‌سپارد. درادامه‌ی «نگهبانانی از دیرباز»، مطابق عادت‌های رایج داستان‌گویی، خط‌وط مختلف روایی، به‌هم نزدیک شده و یک روند کلی را پیش می‌برند؛ این‌بار نه با بسط فیلم‌نامه در قالب ژانر، بلکه با تغییر ژانر. این مهم‌ترین خصوصیت فیلم است. فیلم، زمان زیادی مخاطب را به‌سمتی می‌برد که مقصودش نیست. ناگهان مشخص می‌شود که داستان چیز دیگری‌ست. داستان زمینی با پیش‌زمینه‌های سیاسی، آسمانی و ابرقهرمانی می‌شود. موفقیت این چرخش را در اجرای بازیگر اصلی جست‌وجو کنید: شارلیز ترون، رفتارش عوض نمی‌شود. همانی‌ست که درابتدا دیده‌ایم. حالا پیش‌فرض‌های‌مان را عوض می‌کنیم و او با ذهنیت جدید ما از ژانر جدید فیلم، مطابقت دارد! ریسک بلندپروازانه‌ی فیلم برای تخطی از فرمول‌های رایج سرگرمی، همین دگرگونی یک‌باره است.

داستان از این قرار است که گروهی نامیرا که برخی‌شان عمر هزارساله دارند، مبارزه می‌کنند تا دنیا کمی هم که شده، زیست‌گاه بهتری شود. اقتباس گِرگ راکا از کامیک‌بوک خودش، یادآور نمونه‌های شاخص این دسته از فیلم‌هاست. دراینجا، از گاتهام و دوگانه‌ی بتمن/جوکر یا دیگر دوگانه‌ها خبری نیست؛ اما روند کلی همان است. تلاش‌های شارلیز ترون در این فیلم، از جنس تلاش‌های بتمن در سری کامیک‌های دیده‌شده است. هرچند انگار هیث لجر فقید، در نمونه‌ترین جوکر، شوالیه‌ی تاریکی (کریستوفر نولان)، راست می‌گفت که مردم ارزش این مبارزه‌ها را ندارند و خودشان خواسته یا ناخواسته، مولد و محرک وضع موجودند و مصداق بارز حرف لجر، در فیلم «نگهبانانی از دیرباز»، آقای کاپلی (اجیوفور) ‌است که بر سرراه مبارزان قدیمی، مانع‌تراشی می‌کند و در پایان فیلم، درکسری از ثانیه، درعین باورناپذیری، متحول می‌شود.

شارلیز ترون، نقش آدم نامیرایی را اجرا می‌کند که نه‌تنها قبل از ماجرای فیلم و اختراع سینما در این دنیا بوده، بلکه انگار درگذر زمان، سری به گاتهام‌سیتی خیالی زده و اکت‌های ازلی‌ابدی را از لجر آموخته است. لجر، خنده‌ی آهنگینی را انتخاب کرده بود که انگار ریشه در گذشته‌ها داشت. لبخند مرموزش، گویی متعلق به زمان‌های پیش از خودش بود. ترون، در تلاش برای اجرای این نقش، به یک نگاه سنگین رسیده که وقتی به‌جایی زل می‌زند و به فکر فرو می‌رود، همان خاصیت «ازلی‌-ابدی» را تداعی می‌کند.

در کنار مطالعه‌ی نقد فیلم The Old Guard بخوانید:

همه‌چیز مهیای ساخت قسمت دوم «نگهابانانی از دیرباز»

درباره‌ی دیگر بازیگرهای فیلم، این اتفاق نیفتاده است. گروه اندی، نه‌تنها تعلقی به گذشته‌ و آینده‌ ندارند، بلکه حس‌وحال این نقش را، مانند همان اکشن‌های شبیه به ابتدای فیلم، دریافته‌اند. کاراکترشان هم، سردرگم است. یکی‌شان که از قدیمی‌ترین یارهای اندی بوده، بعد از چند سده، ناگهان ایده‌ی برتری مرگ بر نامیرایی را مطرح می‌کند و گروه را بی‌چاره می‌کند و چنددقیقه بعد، دوباره نظرش عوض می‌شود و در درگیری‌های پایانی فیلم، شانه‌به‌شانه‌ی دیگران حاضر می‌شود. علاوه‌بر این‌ها، در پایان فیلم، تنها تحول یک‌باره‌ی کاپلی یا اعضای گروه اندی نیست که به بلندپروازی فیلم ضربه زده است. تمهیدهای غافلگیرکننده‌ی پایان فیلم، یکی پس از دیگری، ناکارآمد از آب درمی‌آیند. بااین‌حال، وزن بازیگر اصلی و ایده‌ و ترس میراشدن اندیِ نامیرا، فیلم را تا پایان نگه می‌دارد. البته منظورم از پایان، همان پایان اصلی است. یعنی جایی‌که از ساختمان بیرون می‌آیند و فاتحانه موقعیت درگیری را ترک می‌کنند و در انتهای صحنه، پلیس و جمعیت، متوجه درگیری می‌شوند. بعد از آن، فیلم از چندپایان اضافی، ضربه می‌خورد. بعد از آن صحنه، هیچ‌کدام از مین‌های فیلم‌نامه، عمل نمی‌کنند. همگی خنثی می‌شوند. نه رهاکردن عضور خائن گروه، اثرگذار است و نه آخرین نمای فیلم. «نگهبانانی از دیرباز» محصول یک بلندپروازی افسارگسیخته است. فیلم‌ساز به بلندپروازی‌اش برای تلفیق صحنه‌های اکشن با قطعه‌های موسیقی غیرمرسوم و امتیازهای اصلی‌اش بسنده نمی‌کند. چشمانش را می‌بندد و آن‌قدر جاه‌طلبانه برگ جدید رو می‌کند که دلت می‌خواهد هرچه زودتر، فیلم خوبش را تمام کند!

نوشته‌ی محمدحسین گودرزی

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

2 دیدگاه

1 دیدگاه

  1. مهدی کرمی

    2020/08/02 در 13:55

    سلام. به نظرم راجع به بازی ها پیش فرض هایی دارید که باعث می شود آن ها را درست نبینید. فکر می کنم آن «خستگی» که باید در آدم های نامیرا وجود داشته باشد در بازی گروه اصلی فیلم دیده می شود(حتی در انتخاب و چهره پردازی «صورت ها» و حتی در صحنه های مبارزه هم این ایدۀ تعلق به زمان های دور لحاظ شده)ولی شاید به این دلیل که چندان شناخته شده نیستند، به نظرتان باورپذیر هم نیستند.حتی انتخاب ماتیاس خوارتس ( با توجه به بازی هایش در «زنگار و استخوان» و «دور از اجتماع خشمگین» ) که در اعماق نگاهش طنین عشق ابراز نشدۀ «سالیان دراز» به اندی را دارد، حکایت از هوشمندی در انتخاب بازیگران دارد.ولی نهایتا فیلم سرگرم کننده ای نیست. بیشتر شبیه همان مانیفست های سینمایی سال های اخیر است که اتفاقا می خواهد به مخاطب بگوید قرار است چیزی فراتر از یک سرگرمی ساده را دنبال کند (مثلا روابط راجع به اقلیت ها) ولی هر چه که نگاه می کنی آن چیز فراتر را نمی بینی. «شوالیۀ تاریکی» با وجود این که در این دو – سه سال هیچ علاقه ای به تماشایش نداشته ام، با قرار دادن بتمن (با بازی ژرف کریستن بیل که با وجود این که نامیرا نیست ولی «خستگی» اش از تمام بازیگران «نگهبانانی از دیرباز» عمیق تر و تکان دهنده تر است) در مقابل جوکر (با بازی عجیب هیث لجر که یک کل تجزیه (و تحلیل) نشدنی ساخته وبلکه آفریده که نمی شود به اجزای کوچکتر تقسیمش کرد که به نظرم نه تنها ثرون بلکه هیچ بازیگر دیگری حتی واکین فنیکس هم در دوباره سازی جوکر نمی تواند باهاش رقابت کند – تنها رقیبانش دنیل دی لوئیس در «خون به پا می شود» و خود فنیکس در «مرشد» هستند -) تبدیل به یک فیلم سرگرم کننده می شود که حداقل التهاب موقعیت را خوب درمی آورد.اما «نگهبانانی از دیرباز» فرقی با آن فیلم هایی که هر روز در گوشه و کنار ساخته می شوند، ندارد. و مهمترین ویژگی اش این است که به جای چیزی که ادعایش را دارد (سرگرمی «عمیق») بیشتر یک کمدی اشتباهی به مخاطب تحویل می دهد.ممنون.

    • مهدی کرمی

      2020/08/02 در 17:37

      سلام. فکر می کنم در نظر قبلی کمی اغراق کردم؛ حالا که فکر می کنم بازی دقیق هیث لجر آن قدرها هم دست نیافتنی نیست و بازی واکین فنیکس حتی می تواند بهتر از آن باشد (بازی کریستین بیل هنوز هم به نظرم فوق العاده است). و در دیدار دوباره متوجه شدم «نگهبانانی از دیرباز» هم کمدی اشتباهی نیست. لااقل بازی خوب بازیگرانش و اکشن های خلاقانه و تصاویر خوبش (با یادی از فیلمبرداری همیشه خوب بری آکروید) می تواند فیلم را تا پایان نگه دارد(هر چند هنوز هم برای من خیلی سرگرم کننده نیست). ولی در نهایت به منابع الهامش یعنی «سی دقیقۀ بامداد»، «لوگان» و «ماموریت غیرممکن: فال اوت» نمی رسد.

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنونس

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

«گزارش فرانسوی» کمدی درامی به کارگردانی وس اندرسون است. داستان این فیلم حول کارکنان یک مجله‌ی اروپایی در یک شهر تخیلی فرانسوی می‌گذرد که تصمیم می‌گیرند یک نسخه یادمان چاپ کرده و به بزرگداشت سه واقعه مهم یک دهه گذشته‌شان بپردازند.

این سه واقعه عبارت‌ند از حبس ابد یک هنرمند، شورش‌های دانشجویی و یک گروگان‌گیری. وس اندرسون در ساخت این فیلم از زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته‌است.

پیش‌تولید عجیب فیلم جدید وس اندرسون از زبان رابرت یئومان


این فیلم پرستاره بازیگران نام‌داری مانند بنیسیو دل‌تورو، آدریان برودی، تیلدا سوینتون، لئا سیدو، فرانسس مک‌دورمند، تیموتی شالامه، بیل مورای، اون ویلسون و ادوارد نورتون را دور هم جمع کرده و قرار است پس از افتتاحیه در جشنواره‌ی فیلم کن، به شکل عمومی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ اکران شود

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک درباره‌ی زندگی زلاتان ابراهیموویچ

تریلر فیلم من زلاتان هستم

تریلر فیلم من زلاتان هستم منتشر شد

فیلم من زلاتان هستم در ژانر بیوگرافیک اثری‌ست به کارگردانی ینس سیوگرن که براساس کتابی با همین نام به نوشته‌ی دیوید لاگرکرانتز ساخته شده و داستان زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست مشهور سوئدی را در دو دوره‌ی مختلف بیان می‌کند.

گرانیت روشیتی در نقش زلاتان ۱۷ ساله و دومینیک آندرسون بایراکتاتی نقش زلاتان ۱۱ ساله را دارند و در کنار این دو بازیگرانی نظیر امانوئل آیتا، دیوید اس لیندگرن و هاکان بنگستون نیز در فیلم حاضر هستند.

این اثر دهم سپتامبر اکران خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز

تریلر فیلم مرد آزاد

تریلر فیلم مرد آزاد منتشر شد

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم مرد آزاد به کارگردانی شان لوی با بازی رایان رینولدز، جو کری و جودی کورمر منتشر شد

«مرد آزاد» فیلمی است ساخته‌ی شان لوی، کارگردان سری معروف «شبی درموزه» و توسط مت لیبرمن و زک پن نوشته شده است. این فیلم در ادامه‌ی روال آثاری مانند «بازیکن یک آماده»، «رالف خراب‌کار» و «گیمر»، داستان دنیایی را در بازی‌های ویدیویی به تصویر می‌کشد که ترکیبی از دو عنوان بسیار پرطرفدار GTA و Fortnite است.

گای، یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC)های این دنیاست که بعد از کشتن یکی از بازیکنان، با برداشتن عینکش دنیا را از فیلتر HUD (جزئیات مختلفی که در بازی‌ها روی صفحه می‌آیند مانند مقدار سلامتی، استقامت و گلوله) می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به مبارزه‌ی جهانی بپیوندد.

در مرکز «مرد آزاد»، رایان رینولدز به عنوان شخصیت اصلی قرار گرفته و بازیگرانی مانند جودی کورمر (کشتن ایو)،جو کری (چیزهای عجیب) و تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه و ثور: راگناروک) نیز حصور دارند.

«مرد آزاد» از جمله پروژه‌هایی بود که زیر نظر کمپانی فاکس قرن بیستم کلید خورد ولی در نهایت قرار است توسط دیزنی منتشر شود (چنین اتفاقی برای فیلم فوردعلیه فراری نیز رخ داد).

 

جدیدترین تریلر فیلم «مرد آزاد» با بازی رایان رینولدز |

Free Guy Official Trailer

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها