فستیوال ونیز ۲۰۱۹: نقد فیلم ad astra / بهسوی ستارگان از نگاه شری لیندن، منتقد هالیوود ریپورتر
در میان تمام جلوههای بصری خیرهکنندهی «به سوی ستارگان»، از مناظر خالی و عاری از سکنهی ماه، تا حرکت فضاپیمایی تنها میان ستارگان بیشمار، درخشانترینشان تمرکز بر روی چشمان برد پیت از سوی فیلمبردار این اثر، هویت وان هویتما است و تأثیرگذارترین بخش جلوههای ویژهی فیلم را شکل میدهد.
به مانند شخصیت چارلی هانم در فیلم «شهر گمشدهی زی»، قهرمان اصلی فیلم جدید جیمز گری، روی مکبراید با بازی برد پیت، نیز مردی تنها است که مأموریتی مهم دارد؛ پیدا کردن پدرش، یکی از پرافتخارترین فضانوردان تاریخ بشر که مدتهاست در لبهی منظومهی شمسی گیر افتاده. همهی اینها در حالی است که روی علاقهای به یافتن پدرش ندارد.
در کنار نقد فیلم ad astra ببنید:
معرفی اختصاصی آرتتاکس از فیلم Ad Astra / به سوی ستارگان
به سوی ستارگان حتا گاهی یادآور سولاریس تارکوفسکی است هر چند آن پیچیدگی روایی را ندارد. داستان از کهنالگوهای شناخته شده پیروی کرده و مستقیمن به مضامین رابطهی میان روی و پدرش میپردازد. در این میان روی از چالشهای فیزیکی متعددی میگذرد ولی قدرت واقعی فیلم در به تصویر کشیدن لحظات آرام و بدون اتفاق است. پیت با کمترین جزئیات، بیشترین تأثیر ممکن را بر روی مخاطب میگذارد (به مانند اجرای بیهمتایش در «روزی روزگاری در هالیوود»)
این مینیمالیسم برای خود فیلم صادق نیست و گری بیشتر به قواعد کلاسیک این ژانر گراییده (به مانند آثاری چون «جاذبه» و «۲۰۰۱: یک ادیسهی فضایی»). فیلم پر از اتفاقات و رخدادهای جالب است که گاهی باعث میشود به شکل عجیبی در برزخ میان سادگی و تلاش برای هیجانانگیز کردن فیلم بماند. این مسأله برای مونولوگهای شاعرانه و روانبخش روی نیز صدق میکند و گاه بسیار تلخ و کنایی است و گاه بیفایده.
در کنار نقد فیلم ad astra ببینید:
مصاحبه با جیمز گری و روث نگا | خیلی دور خیلی نزدیک
به سوی ستارگان را میتوان نسخهای علمی تخیلی از «قلب تاریکی» جوزف کنراد دانست؛ اثری خودآگاه در مورد مردی خودآگاه که اندک اندک متوجه میشود چهقدر از احساس انزوا دارد؛ چه در کار و چه برای خودش. روی در تاریکی گیر افتاده و مجبور است قدمهای بسیاری در این مغاک بگذارد تا به روشنایی بازگردد. سفر او یادآور حماسهها و روایات افسانههای کهن است. اما در چندین سکانس اتفاقی متفاوت میافتد؛ هنگامی که روح زخمخوردهی روی راهش را برای فرار از این مغاک روشن میکند.
شری لیندن، منتقد هالیوود ریپورتر
مترجم: محمد تقوی