با ما همراه باشید

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: مصاحبه پیش از اکران فیلم اسپایدرمن: دور از خانه ، با بازیگران فیلم: تام هالند، جیک جیلنهال، زندیا و جیکوب باتالون.

قسمت اول: گفت‌وگوی سه نفره با تام هالند، زندیا و جیکوب باتالون

من از طرفدارای پروپاقرص اسپایدرمنم و تنها چیزی که در مورد اسپایدرمنت بده اینه که خیلی طول کشید تا معرفی بشه، فکر کنم سیزده تا فیلم. اگر می‌تونستین اسپایدرمن رو تو یکی از فیلم‌های قبلی مارول قرار بدین تا با بقیه صحبت کنه و لذت ببره چه صحنه‌ای‌یه قبل از ورودت که دوست داری اسپایدرمن اون‌جا حضور داشته باشه؟

تام هالند: اتفاقن اسپایدرمن تو یکی از اون فیلم‌های قبلی هست: آیرون‌من ۲. آخر فیلم وقتی همه‌ی ربات‌ها دارن به مردم حمله می‌کنن، یه بچه‌ای هست که ماسک آیرون‌من داره. ربات ماسک آیرون‌من رو به عنوان یه خطر می‌شناسه. بچه‌هه دست‌شو بالا می‌بره بعد تونی استارک می‌آد، ربات رو منفجر می‌کنه و می‌گه «آفرین پسر» و می‌ره. اون پیتر پارکره.

زندایا: البته این تئوری‌یه.

تام هالند: نه، اون منم.

زندایا: می‌تونی تأیید کنی؟

تام هالند: کوین فایگی تأییدش کرده. البته من نیستم، پسر جان فاورو، مکسه.

پس یادتون باشه آدم دیگه‌ای هم بوده که نقش اسپایدرمن رو داشته باشه. به «آیا می‌دانستید؟»ها اضافه کنین. مشخصن یکی از چیزهای بامزه‌ای که ازت می‌شنویم اینه که نمی‌تونی رمز و رازهای فیلم‌ها رو پیش خودت نگه داری کنجکاوم بدونم حالا که از «پایان بازی» و «جنگ بی‌نهایت» گذشتیم، بزرگ‌ترین رازی که از زبونش کشیدین چی بود؟

زندایا: از زبونش بکشیم؟

جیکوب باتالون: واقعن نیازی نیست کاری بکنیم. خودش خود به خود لو می‌ده.

زندایا: خیلی هیجان‌زده‌ست که در موردش حرف بزنه.

تام هالند: تصور کنین من کلی مصاحبه انجام می‌دم و همه‌ی این‌ها رو باید پیش خودم نگه دارم. بنابراین اولین کسی که بعدش باهاش صحبت می‌کنم باید بگم که وای! این اتفاق قراره بیفته.

زندایا: و البته ما آدم‌هایی هستیم که دونستن این‌جور چیزها مشکلی ایجاد نمی‌کنه. بالأخره متوجه می‌شیم دیگه.

در کنار مصاحبه با بازیگران فیلم اسپایدرمن: دور از خانه ببینید:

گفت‌وگوی دیدنی تام هالند و کریس همسورث

نکته‌ی جالب در مورد این فیلم اینه که باید چیزهایی رو از «پایان بازی» می‌دونستین. که ما طرفدارها خبر نداشتیم که البته باعث تأسفه که به شکل طبیعی از این اتفاقات خبردار نمی‌شین. چه‌طور به‌تون گفته شد آیرون‌من مرده؟

جیکوب باتالون: خب، خیلی ساده و راحت.

زندایا: به من خیلی زود گفت.

جیکوب باتالون: احساس می‌کنم ماجرا به ۲۰۱۶ برمی‌گرده.

شماها از اون زمان می‌دونستین؟!

تام هالند: من خیلی وقته می‌دونم.

زندایا: و برای همین ما هم باید بدونیم.

چه‌طور همچین رازی رو پیش خودتون نگه می‌دارین؟! چه شکلی گفت؟ همین‌جوری وسط مکالمه حرفشو زد؟

تام هالند: آره، گفتم چه خبر بچه‌ها؟ آیرون‌من می‌میره.

زندایا: حقیقتن همین شکلی باید گفته باشه.

به نظرم اگه قراره از زبون کسی این حرف رو بشنوین، کی بهتر از تام؟

تام هالند: آره، بهترین راه برای فهمیدنشه. فکر می‌کنی حق داری تو سینما برای اولین بار متوجه بشی؟ نه

جیکوب باتالون: با خودت فکر می‌کنی اصلن چرا همچین کاری می‌کنه؟

تام هالند: به تو که اس‌ام‌اس دادم

با انیمیشن اسپایدرورس که چند ماه قبل عرضه شد و بعد این فیلم ایده‌ی دنیاهای موازی رو مطرح می‌کنه که آدم‌های مختلف از دنیاهای مختلف وارد داستان بشن، آیا احتمال داره جهان‌های موازی وجود داشته باشه که اسپایدرمن اندرو گارفیلد، توبی مگوایر و مال تو با هم ملاقات کنن؟ و خیلی راحت می‌تونین بهانه بیارین که همه از دنیاهای موازی اومدن.

جیکوب باتالون: خب، همچین چیزی رو می‌خوای؟

آره، شاید این سوال بهتری باشه.

جیکوب باتالون: می‌خوایم اینو یا نه؟ به عنوان یه طرفدار …

جواب ندادنت می‌تونه خودش یه نوع جواب باشه؟

تام هالند: نکته‌ی جالب در مورد این فیلم اینه که ما اسپایدرمن رو به اروپا می‌بریم و نکته‌ی خفن ماجرا اینه که تا به حال اسپایدرمن رو تو اروپا ندیدیم … معلومه که می‌خوام این فیلم ساخته بشه، خیلی خفن می‌شه!

با خودم گفتم داریم جواب الکی رو می‌شنویم.

تام هالند: واقعن عالی میشه، خیلی خیلی خفن. چیزی‌یه که طرفداران واقعن می‌خوان. حالا مارول و سونی تصمیم به ساخت همچین فیلمی بگیرن. دست من نیست، دست اون‌هاست.

زندایا: یعنی تو نباید تصمیم بگیری؟

تام هالند: نمی‌تونم همینجوری پاشم بگم کوین، قراره فیلم بعدی این شکلی باشه ولی خیلی جالب می‌شه.

در کنار مصاحبه با بازیگران فیلم اسپایدرمن: دور از خانه ببینید:

کیانو ریوز در گفت‌وگو با ورایتی: عشق کمک می‌کند! 

صحنه‌ی خیلی قشنگی هست بین تو و جیک در مورد این صحبت می‌کنین که به چه کسی زنگ می‌زنین تا در مورد ابرقهرمان‌ها صحبت کنین. هنوز رفقایی دارین که باهاشون تماس بگیرین و با ذوق و شوق بحث کنین؟ چون هر وقت من همچین فیلمی رو می‌بینم یه فهرست از اسم آدمایی رو دارم که باید بهشون بگم فیلم خوب بود یا نه

تام هالند: آره، من یه دوست دارم به اسم تام هاتن که سر هر فیلم مارول اولین نفر تو صف می‌ایستادیم. اولین کسی‌یه که همه‌چی رو براش اسپویل می‌کنم و تنها کسی‌یه که از بین حلقه‌ی دوستای خارج از دنیای فیلم می‌تونم همه‌ی رازها رو بگم

چه‌طور می‌تونم یکی از اونایی بشم که همه‌چی رو بهشون لو می‌دی؟

تام هالند: باید یه ساعت خیلی شیک برام بخری.

قسمت دوم: گفت‌وگو با جیک جیلنهال

جیک، باز هم خوش اومدی

مرسی

مشخصن یه زمانی بود چندین سال پیش وقتی توبی سر ساخت سی‌بیسکوئیت مصدوم شد که به نظر می‌اومد قراره اسپایدرمن باشی. حرف‌هایی زده شد در مورد این که تو فیلم دوم بیای. کنجکاوم چه‌قدر در مرحله‌ی انتخاب بازیگر جلو رفته بودی در نقش پیتر فرو رفته بودی؟ در موردش فکر کردی یا خیلی قبل‌تر از این حرفا بود؟

نه، ولی وقتی بچه بودم خیلی به این فکر می‌کردم که نقش پیتر پارکر رو چه شکلی ایفا کنم. این ایده همیشه تو ذهنم بوده. از زمانی که دقیقن یادم نیست، پنج یا شش ساله بودم

داشتم با یکی بحث می‌کردم سر این که دوباره فیلم رو ببینم چون حالا که همه‌چیز رو در مورد میستریو می‌دونم فقط می‌خوام اجرای تو رو ببینم. آیا چیزهایی به فیلم اضافه کردی که تا دیدن فیلم برای بار دوم متوجه‌ش نشی؟ موقع بازیگری به دیدن فیلم برای بار دوم فکر می‌کردی؟

آره. میستریو شخصیت خیلی جذابی‌یه. چیزهای زیادی هست که می‌بینی و می‌گی که «اِه، این شکلی بود». همین یکی از دلایلی بود که نقش رو پذیرفتم. همیشه دوست دارم اتفاقات زیادی رو صحنه حاضر باشه و دستت رو باز می‌ذاره کارهای بیش‌تری انجام بدیم بنابراین آره

جالبه چون به همین رفیقم که بیرون رفت داشتم می‌گفتم فکر کنم جیک به شکلی داره بازی می‌کنه که وقتی برای بار دوم ببینیم کل قضیه فرق بکنه که این خودش تعریف بزرگی‌یه. همون‌طور که گفتی، میستریو یه شخصیت جالب و چندلایه‌ست و اتفاقات زیادی رخ می‌ده هزاران شخصیت در دنیای سینمایی مارول هستم که دوست دارم بره و باهاشون صحبت کنه. اگر می‌تونستی کاری کنی که میستریو یکی دیگه از شخصیت‌های دنیای مارول رو ببینه یا رو در رو بشه، انتخابت کی بود؟

نمی‌گم رو در رو بشم ولی به نظرم میستریو شخصیت بسیار باهوشی‌یه. احساس می‌کنم که من با رابرت داونی کار کردم و قبلن با هم فیلم بازی کردیم

که یه شاهکاره. زودیاک فوق‌العاده‌ست.

آره، فیلم خیلی خوبی‌یه. فکر کنم تو مبارزه‌ی ذهنی یا حتا همکاری دوست دارم تونی استارک و میستریو رو ببینم. البته دقیق‌تر بگم آیرون‌من و میستریو. عالی میشه اگر اتفاق بیفته.

در مورد زودیاک صحبت کردی که یکی از فیلم‌های موردعلاقه‌ی عمرمه، به نظرم بهترین فیلم فینچره. تو چند تا از فیلم‌های محبوبم بودی با توجه به این‌که کوچک‌تر هستن یا بهتر بگم، مخاطبان کم‌تری از فیلم‌های مارول جذب می‌کنن. فیلم‌هایی مثل شبگرد و دشمن که به نظرم یه شاهکار به تمام معناست اگر می‌تونستی مخاطبان مارول رو برداری اون تعداد زیاد آدم که می‌خوان این فیلم رو ببینن و یکی از فیلم‌های کوچک‌ترت رو پیشنهاد بدی و بگی این فیلمو ببینین چون عالی‌یه کدوم یکی رو انتخاب می‌کنی؟

ای بابا. نمی‌دونم. من خودم عاشق شبگردم خیلی دوستش دارم و فکر می‌کنم آره، احتمالن اون فیلم.

در کنار مصاحبه با بازیگران فیلم اسپایدرمن: دور از خانه ببینید:

دیوید فینچر و کارگردانی جزئیات

واقعن شاهکاره و این که چه‌طور نامزد اسکار نشدی تو ذهن من نمی‌گنجه. به نظرم یکی از بهترین اجراهای قرن بود

مرسی بابت قسمت دوم حرفت ولی بخش اول، خیلی مهم نیست

همیشه وقتی با هم صحبت می‌کردیم رفتار خوبی داشتی. فکر کنم اولین بار تو لندن سر فیلم «شاهزاده فارسی» بود و همیشه عالی بودی. مرسی بابت زحماتی که می‌کشی

رنگ کت و شلوارت به رنگ لباس میستریو می‌خوره

آره، برای تو این شکلی پوشیدم

رنگ‌هاش نزدیکن. یه ترکیبی بین میستریو و اسپایدرمنه

قسمت سوم: گفت‌وگو با ساموئل ال جکسون

یه سؤال احمقانه دارم ولی باید بپرسم: صحنه‌ای تو فیلم هست که نیک فیوری یه تیکه در رابطه با جنگ ستارگان می‌اندازه در نتیجه جنگ ستارگان تو دنیای مارول وجود داره تا به حال نیک فیوری به این فکر کرده که شخصیتی توی جنگ ستارگان کپی خودش هست؟

فکر کنم فکر کرده و خیلی از مقایسه شدن باهاش خوشش نمی‌آد.

مردم می‌رن سمتش و می‌گن «شبیه میس وینداو» هستی.

ولی شاید هم خوشش بیاد چون میس توصیه‌های خوبی می‌کنه.

اگر قراره با کسی مقایسه باشی، مقایسه با میس وینداو چیز بدی نیست

مثل نیک آدم کله‌شقی‌یه.

آره، اینو دوست دارم. می‌دونی یه چیزی دیوانه‌واره هر وقت یه فیلم بزرگ از مارول اکران می‌شه، برمی‌گردم از اول همه رو نگاه می‌کنم. این که چه‌قدر از اون صحنه‌ی بعد از تیتراژ فیلم اول آیرون‌من گذشته دیوانه‌واره. وقتی برای اون صحنه آوردنت چه‌طور ایده‌ش رو مطرح کردن؟ چه‌طور بهت توضیح دادن که این قضیه قراره تا کجا بره و چه‌قدر بزرگ بشه؟

اون چیزا به ذهن کسی نمی‌رسید. بعد از این که کمیک‌های آلتیمیت رو توی یه مغازه‌ی کمیک‌بوک دیدم به مدیربرنامه‌م زنگ زدم و ازش پرسیدم حق تصویر منو به کمیک فروخته و اون گفت که بذار ببینم چه خبره. با آدم‌های مارول تماس گرفت و گفتن قراره این فیلم‌ها رو بسازیم و امیدواریم جزئی از این پروژه باشی.

بنابراین پیشنهاد بود و ایده رو برای من توضیح دادن. گفتم خب باشه. گفتن قراره قرارداد برای نه تا فیلم امضا کنی. چون داریم فیلم‌های زیادی می‌سازیم و دوست داریم تو خیلی‌هاشون حاضر باشی به خودم گفتم نه تا فیلم؟ چه‌قدر قراره ما رو نگه دارن؟ و بعد تو دو سال و نیم، نه تا فیلم ساختن و تقریبن تو همه‌شون بودم.

اگر به زمان برگردی و به سم جکسونی که سر فیلم اوله این سری چه‌قدر مشهور می‌شه، اون زمان باورت می‌شد؟

آره. یه لبخند بزرگ روی صورتم می‌بود و می‌خندیدم و تو هوا جفتک می‌زدم. خوب می‌شد. بعضی اوقات هیچ‌کسی در مورد پروسه‌ی ساخت حرفی نزد و یه وقتایی من از خودم می‌پرسیدم چه‌طور فیلم‌برداری این یکی شروع شده ولی من سر صحنه نیستم.

وظیفه‌ی من به شکلی‌یه که یه فیلم به دیگری وصل بشه. سؤالا همیشه بودن. بعد با گذر زمان و اتفاقات دیگه‌ای رخ دادن تا رسیدیم به کاپیتان مارول. گفتن حالا قراره تو زمان به عقب برگردیم تا بتونیم نیک فیوری و رشد شخصیتی‌ش رو ببینیم گفتم واقعن؟ گفتن آره و قراره دو تا چشمت هم سالم باشه گفتم واقعن؟! خوبه.

در کنار مصاحبه با بازیگران فیلم اسپایدرمن: دور از خانه ببینید:

گفت‌وگو با جیم کری در میزگرد هالیوودریپورتر | بازیگری همان عشق است

احتمالن باید روش کاری‌ت برای این نقش رو عوض می‌کردی.

یاد گرفتن در مورد این دنیای بزرگ‌تر از کاپیتان مارول و این موضوع که چیزهای دیگه‌ای هم هستن که ازشون خبر نداریم تا برسیم به این فیلم که یه مدتی‌یه غیبم زده و حالا انتقام‌جویان گم شدن سوال اینه که شرایط جدید من چی‌یه؟

تونی بعد از مرگش این وظیفه رو به دوش من گذاشته که به پیتر وظیفه‌شو یادآوری کنم چون کسی‌یه که خود تونی انتخابش کرده بنابراین باید پیش این بچه‌هه برم که از دستم در می‌ره و به‌ش بگم تونی گفت تو اون آدمی هستی که نیاز داریم ولی من شک دارم. بپرسم که کی قراره بزرگ بشی؟ کی قراره بچه‌دار بشی؟ کی آروم می‌گیری؟ من اون عموی غرغرو‌ام.

همه‌مون به همچین آدمی نیاز داریم. بحث از تونی شد، داشتم در مورد صحنه‌ی سوگواری فکر می‌کردم آخر «پایان بازی» که روی بالکن می‌آی در مورد صحنه به‌تون چی گفتن؟ گفتن که این صحنه‌ی مراسم سوگواری تونی‌یه یا این که همه‌تون بیاین و قیافه‌تون هم ناراحت باشه؟

تا وقتی اون‌جا نبودیم چیزی نگفتن که قراره این سکانس این شکلی باشه. فکر می‌کنم اسمش رو گذاشته بودن سکانس عروسی و دیوانه‌وار بود چون جایی بود که بیشترین تعداد ابرقهرمان‌ها کنار هم جمع شده بودن. اگر می‌تونستین اون روز پشت صحنه رو ببینین، هیجان‌زده می‌شدین نمی‌دونم چرا کسی با پهباد از اون‌جا فیلم‌برداری نکرد. اما یه جورایی توضیح دادن که قضیه از چه قراره.

همین‌جوری گفتن که تونی مرده؟

نیاز نبود چیزی بگن.

و خوب رابرت داونی اونجا نبود.

اتفاقن بود چون اون روز یه عکس دسته‌جمعی گرفتیم؛ عکس بزرگ دنیای سینمایی مارول. بنابراین اون اطراف بود ولی جلوی دوربین نه و فیلم‌برداری کاپیتان مارول هنوز شروع نشده بود ولی هم من و هم بری لباس‌ها و لوازم‌مون رو داشتیم. ما دو نفر آخری هستیم که تو اون پلان می‌بینین که من روی تراس می‌آم. خیلی خوب بود؛ لحظه‌ی خوبی‌یه.

یادمه اولین بار نه، دومین باری که تو سینما دیدمش وقتی اومدی مردم تشویق کردن. می‌دونم یه صحنه‌ی مرگ نیک فیوری وجود داره ولی «پایان بازی» قاطعانه می‌گه این ابرقهرمان‌ها می‌میرن و در هر لحظه ممکنه کشته بشن دوست داری نیک فیوری صحنه‌ی مرگ داشته باشه؟

اگر بایدی‌یه، باشه، خیلی هم خوب.

شیوه‌ی خاصی هست که دوست داشته باشی؟

احتمالن یه جا دیگه، خارج از جو زمین، نه این پایین. می‌تونم خودمون رو تو فضا تصور کنم.

آقای جکسون، همیشه که باهات مصاحبه می‌کنم خیلی مهربونی.

می‌دونی که دوستت دارم و امروز هم تیپت عالی‌یه.

مرسی رفیق. مادربزرگم بشنوه چه می‌گه.

با این کت و شلوار بریتانیا رو نورانی کردی.

 

سینمای جهان

آیا اسکار به اقلیت‌ها به چشم شهروندان درجه دو نگاه می‌کند؟

اسکار

وصال روحانی: چند روز پس از اعلام نامزدهای «اسکار ۲۰۲۰» و فروکش کردن نسبی غوغاهای آن به‌نظر می‌رسد بخت‌های «ژوکر» برای تبدیل شدن به اولین فیلم برگرفته از داستان‌های مصور یا همان کامیک‌بوک‌ها به‌عنوان فاتح اسکار برترین فیلم سال، همان قدر زیاد است که می‌تواند اندک هم باشد. ماجرا، موضوع مقابله بخش مدرن هالیوود با نمادهای ماندگار و سنتی آن است. اگر نت‌فلیکس که با فراهم کردن امکان دانلود فیلم‌های جدید همزمان با اکران عمومی آنها، به هالیوود لطمه تجاری زده (و امسال با جمع‌آوری ۲۴نامزد مجسمه‌های طلایی درعین‌حال یک خدمتگذار صدیق برای کارخانه رویاسازی جلوه کرده) استودیوهای قدیمی نیز امسال بی‌کار ننشسته‌اند و تیرهای تازه و مؤثری را به سمت جوایز نودودومین اسکار پرتاب کرده‌اند.

جوایزی که همچنان مهم‌ترین جایزه سینمایی سال به‌حساب می‌آیند و بر خلاف ۱۵ دوره اخیر اسکار، نه در ماه مارس، بلکه در فوریه و اگر دقیق‌تر بخواهید در ساعات اولیه صبح دوشنبه ۲۱ بهمن به‌وقت تهران در تالار «دالبی تیاتر» شهر لس‌آنجلس و در اجتماع سرشناس‌ترین مردان و زنان هنر سینما توزیع خواهد شد.

عرصه‌ای تنگ

«ژوکر» با کسب ۱۱ نامزدی پیشتاز است؛ فیلمی ساخته تاد فیلیپس و مدیون بازی روانی و فوق‌العاده واکین فینیکس محصول کمپانی برادران وارنر از قدیمی‌ترین استودیوهای هالیوود. سه فیلم دیگر، هر یک با تصاحب ۱۰ کرسی نامزدی در شاخه‌های مختلف «اسکار ۲۰۲۰» عرصه را بر ژوکر و برادران وارنر تنگ‌ کرده‌اند و امیدهای پیروزی‌شان اصلا اندک نیست. «ایرلندی» که بازگشت درخشان مارتین اسکورسیزی به ژانر دلخواهش (آثار گانگستری) به حساب می‌آید و نهمین همکاری این کارگردان خستگی‌ناپذیر را با رابرت دونیرو موجب شده، یکی از این سه فیلم است. فیلم دیگر، «۱۹۱۷» اپیک جنگی سم‌ مندس بریتانیایی برنده غافلگیرکننده دو گلدن‌گلوب مهم ۲۰۲۰ یعنی بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی است. محصولی از کمپانی یونیورسال که لقب «میهمان ناخوانده فصل جوایز» را به خود اختصاص داده است. سومین فیلم ۱۰ نامزده هم طبعاً «روزی روزگاری در هالیوود» جدیدترین ساخته کوئنتین تارانتینوی غیر متعارف و ضد کلیشه‌های رایج است که سونی پیکچرز آن را تهیه کرده و دیگر فاتح گلدن گلوب با کسب سه جایزه مهم بهترین فیلم کمدی یا موزیکال، بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر مکمل مرد بود.

از نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ بیش‌تر ببینید: صفحه‌ی اختصاصی مرد ایرلندی در آرت‌تاکس

تارانتینو: به خودم رأی نمی‌دهم

کوئنتین تارانتینو پس از اعلام خبر نامزدی‌اش به لس‌آنجلس تایمز گفت هرچند هیچ‌یک از فیلم‌هایش را با هدف خاص بردن اسکار، گلوب یا هر جایزه دیگری نساخته ‌اما از فتح اسکارهای امسال استقبال می‌کند: «رأی من به‌عنوان یکی از اعضای آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری به‌عنوان بهترین فیلم سال، نه به فیلم خودم بلکه به فیلم دیگری است که ترجیح می‌دهم اسمش را نیاورم اما اگر آکادمی، اسکار را به من بدهد، با افتخار آن را خواهم گرفت.»

«روزی روزگاری در هالیوود» مثل «ژوکر» ضدکلیشه‌های هالیوود است و به بهانه ترسیم قتل سبعانه شارون تیت همسر رومن پولانسکی توسط دنباله‌روهای چارلی منسون دیوانه در سال ۱۹۶۹، تصویری واقع‌گرایانه از هالیوود گذشته و امروز مقابل بینندگان خود قرار داده و در لوای طعنه‌های همیشگی تارانتینو به‌جامعه‌ای هنری که او از غیرعادی‌ترین مخلوق‌های آن در یک ربع قرن اخیر تلقی شده، هرچیزی و حتی کل هنر فیلمسازی را به سخره گرفته است.

از نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ بیش‌تر ببینید: صفحه‌ی اختصاصی روزی روزگاری در هالیوود در آرت‌تاکس

مندس: امسال اسکار را به من نمی‌دهند

اگر «ژوکر» با کنار زدن هشت رقیبش که «جوجو خرگوشه»، «داستان ازدواج» و «فورد مقابل فراری» هم در جمع‌شان هستند، اسکار برترین فیلم سال را نبرد و لجبازی همیشگی آکادمی اسکار در قبال اسکورسیسی که همیشه یک مرد مستقل نیویورکی به‌حساب آمده و تسلیم محض آرمان‌های هالیوودی نبوده استمرار یابد، بخت تارانتینو برای کسب اولین اسکارش در شاخه بهترین فیلم و برترین کارگردانی باز خواهد شد. این در صورتی است که قبول داشته باشیم «۱۹۱۷» چنان بریتانیایی و دور از سلایق امریکایی است که نهاد بسیار سنتی و ضد خارجی آکادمی اسکار آن را به‌اندازه انجمن روزنامه‌نگاران خارجی هالیوود یا همان اهداکنندگان گلدن‌گلوب تحویل نخواهد گرفت و اکثر نامزدی‌های آن را به هیچ خواهد انگاشت. سم مندس که آشکارا به کسب جوایز متعدد بافتا در کشور زادگاهش امید بیشتری بسته است، دراین‌باره به روزنامه گاردین گفت: «اسکار حد کمال در عرصه‌های هنری و نشانه حداکثر پختگی برای سینماگران است اما آکادمی اسکار چون در سال ۱۹۹۹ این افتخار را به من ارزانی داشت (برای فیلم «زیبایی امریکایی») کاملاً قابل فهم است که از اهدای مجدد آن به من خودداری کند.»

گزک‌های کافی در دست منتقدان

آکادمی با حذف مجدد زنان از میان کارگردانان کاندیدای اسکار امسال، یک بار دیگر گزک‌های کافی به‌دست مخالفانش داده تا در این سه روز آکادمی را از هر سو بکوبند و به تبعیض جنسی و نژادی متهمش کنند اما گرتا گارویگ کارگردان زن ۳۷ ساله امریکایی که می‌توانست برای ساختن ورسیون جدید داستان کلاسیک «زنان کوچک» نامزد اسکار برترین کارگردانی شود (و نشد) پس از اعلام اسامی نامزدها به نیویورک‌تایمز گفت: «من گله‌ای ندارم و لابد باید سطح کارم را بالاتر ببرم. اما برایم جای تعجب و سؤال دارد که اگر کارم را به‌عنوان کارگردان تمام و کمال نکرده‌ام، چرا فیلمی که ساخته‌ام، یکی از ۹ نامزد جایزه بهترین فیلم سال است.»

آکادمی اسکار دعواهای دیگری را نیز علیه خویش استمرار بخشیده؛ زیرا به‌جز «سینتیا اریوو»ی نیجریه‌ای‌تبار، هیچ هنرپیشه رنگین‌پوستی را در میان بازیگران کاندیدای اسکارهای امسال قرار نداده؛ حال آن‌که مجموعه نامزدهای این چهار رشته (بهترین هنرپیشه‌های مرد و زن نقش اول و همچنین بازیگران مکمل) به عدد ۲۰ می‌رسد.

فینیکس: یک برنده قطعی

تنها کسی که در میان بازیگران از حالا اسکار را در مشت‌های خود می‌بیند، واکین فینیکس است که قلب و روح و همه‌چیز «ژوکر» به حساب می‌آید اما فراموش نکنیم که بازی آنتونیو باندراس اسپانیایی در «درد و افتخار» و نمایش جاناتان پرایس در «دو پاپ» چیزی در حد شاهکار و محصول پخته‌تر شدن تدریجی آنها در گذر زمان است.

باندراس که ۲۵ سال پیش با نسخه امریکایی فیلم مکزیکی «دسپرادو» در هالیوود مشهور شد، در «درد و افتخار» ساخته هموطنش پدرو آلمودووار همه آن چیزی است که هرگز در «دسپرادو» نمی‌توانست باشد و آن، انسانی است که مفهوم واقعی زندگی را که بخشندگی است، کشف و لمس کرده و دیگر نمی‌خواهد به نکات ظاهری و کم ارزش اکتفا کند. با این همه اگر به شانس دومی میان بازیگران مرد برای رقابت با فینیکس قائل باشیم او کسی نیست جز آدام درایور در «داستان ازدواج» با نمایشی مسحورکننده و پرفورمنسی یادآور بازی داستین هافمن در «کرامر علیه کرامر».

آلمودووار: کاندیدایی سقف توفیق ما است

آلمودووار پس از اعلام کاندیداهای اسکار ۲۰۲۰ و در حالی که نام خودش بین نامزدهای اسکار کارگردانی نیست و «درد و افتخار» هم از جمع نامزدهای اسکار برترین فیلم بیرون مانده، به خبرنگاران در شهر مادرید گفت: «هالیوود در ۲۰ سال اخیر بسیار کوشیده است این نکته را القا کند که دیگر نمی‌خواهد فقط عاملی برای پاسداشت هنر سینما در امریکا باشد و با نامزد کردن خارجی‌ها این معنا را جلوه‌گر ساخته اما حس ما در اروپا هنوز همان است که بود و آن تلقی‌کردن خود به‌عنوان شهروندهای درجه دوم هنر هفتم است. مردان و زنانی که سقف توفیق‌شان در اسکار فقط تا مرز کاندیدا شدن پیش می‌رود و به فتح این جوایز منتهی نمی‌شود.»

بونگ جون-هو: آکادمی اسکار مجبور است ما را ببیند

با وجود این به‌نظر می‌رسد فیلم تحسین‌شده «انگل» محصول کره‌جنوبی با کارگردانی مدرن بونگ جون-هو جایزه اسکار برترین فیلم خارجی (غیر انگلیسی‌زبان) سال را تصاحب کند و این در حالی است که این فیلم در جمع ۹ نامزد برترین فیلم هم جای دارد و خود بونگ جون-هو نیز کاندیدای اسکار برترین کارگردان سال شده است. این فیلم‌ساز که نخل طلای کن را هم برای همین فیلم گرفته، به خبرگزاری یوناپ کره گفت: «صرف‌نظر از اینکه اسکارها را به من و انگل می‌دهند یا نه، این مسأله بسیار اهمیت دارد که هالیوود مجبور شده است سایر نقاط جهان را هم ببیند و این همه خودمحور نباشد. این مسأله به‌اندازه فتح یک اسکار ارزش دارد.»

در ادامه نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ را به تفصیل بخوانید:

بازیگر نقش مکمل زن

کتی بیتس در «ریچارد جول»

لورا درن در «داستان ازدواج»

اسکارلت جوهانسون در «جوجو خرگوشه»

فلورنیس پیو در «زنان کوچک»

مارگو رابی در «خبر داغ»

بهترین گریم

خبر داغ

ژوکر

جودی

مالفیسنت

۱۹۱۷

بهترین طراحی لباس

مرد ایرلندی

جوجو خرگوشه

ژوکر

زنان کوچک

روزی روزگاری در هالیوود

 

بهترین فیلم‌برداری

مرد ایرلندی

ژوکر

فانوس دریایی

۱۹۱۷

روزی روزگاری در هالیوود

 

بهترین تدوین صدا

فورد علیه فراری

ژوکر

۱۹۱۷

روزی روزگاری در هالیوود

جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر

 

بهترین میکس صدا

به سوی ستارگان

فورد علیه فراری

ژوکر

۱۹۱۷

روزی روزگاری در هالیوود

 

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

تام هنکس روزی زیبا در محله

آنتونی هاپکینز در دو پاپ

جو پشی در مرد ایرلندی

آل پاچینو در مرد ایرلندی

برد پیت در روزی روزگاری در هالیوود

 

بهترین انیمیشن

تربیت اژدها دنیای پنهان

بدنم را از دست دادم

کلاوس

لینک گم شده

داستان اسباب‌بازی ۴

 

بهترین انیمیشن کوتاه

دختر

عشق مویی

کیتبول

به یادماندنی

خواهر

بهترین جلوه‌های ویژه

انتقام‌جویان: پایان بازی

مرد ایرلندی

شیر شاه

۱۹۱۷

جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر

 

بهترین فیلم‌نامه‌ی اوریجینال

چاقوکشی

داستان ازدواج

۱۹۱۷

روزی روزگاری در هالیوود
انگل

 

بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی

مرد ایرلندی

جوجو خرگوشه

ژوکر

زنان کوچک

دو پاپ

 

بهترین موسیقی متن

ژوکر

زنان کوچک

داستان ازدواج

۱۹۱۷

جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر

بهترین آهنگ اوریجینال

داستان اسباب‌بازی ۴

راکت‌من

به سوی ناشناخته‌ها

هریت

 

بهترین بازیگر نقش اصلی مرد

آنتونیو باندراس رنج و افتخار

لئو دی‌کاپریو در روزی روزگاری در هالیوود

آدام درایور در داستان ازدواج

واکین فینیکس در ژوکر

جاناتان پرایس در دو پاپ

بهترین بازیگر نقش اصلی زن

سینتیا آریوو در هریت

اسکارلت جوهانسون در داستان ازدواج

سیرشا رونان در زنان کوچک

شارلیز ترون در خبر داغ

رنه زلوگر در جودی

 

بهترین کارگردان

مارتین اسکورسیزی برای مرد ایرلندی

تاد فیلیپس برای ژوکر

سم مندس برای ۱۹۱۷

کوئنتین تارانتینو برای روزی روزگاری در هالیوود

بونگ جون هو برای انگل

 

بهترین فیلم

فورد علیه فراری

مرد ایرلندی

جوجو خرگوشه

ژوکر

زنان کوچک

داستان ازدواج

۱۹۱۷

روزی روزگاری در هالیوود

انگل

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

 

ادامه مطلب

سینمای جهان

از نزدیک و شخصی با ستاره‌های سینما | اسکارلت جوهانسون

اسکارلت جوهانسون

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: گفت‌وگوی اختصاصی مجله W با اسکارلت جوهانسون درباره‌ی بازیگر و فیلم‌های مورد علاقه‌ی کودکی‌اش، آهنگ‌هایی که دوست دارد و تفاوت میان ستاره‌ها و بازیگران.

فیلم‌ها و بازیگران دوران کودکی

از بین سینمایی‌ها از پاتریک سوویزی خوشم می‌اومد. هنوزم ازش خوشم می‌یاد! وقتی بچه بودم دوست داشتم جای جودی گارلند باشم. مامانم یه سینمادوست حسابی بوده و هست. من با دیدن فیلم‌های عصر طلایی و موزیکال‌ها بزرگ شدم، موزیکال‌های راجرز و همرستین. با دیدن فیلم‌هایی از دهه‌ی هفتاد بزرگ شدم که فکر می‌کنم برای دیدن بعضی‌‌‎هاشون سنم زیادی کم بود. به طور مثال فیلم محله‌ی چینی‌ها رو وقتی نُه ساله بودم دیدم. آهنگ‌های جودی گارلند رو نمی‌خونم.

برای تماشای دیگر ویدیوهای از نزدیک و شخصی با حضور ستاره‌های سینما این‌جا ببینید.

آهنگ‌های دوران کودکی

آهنگ‌های کارائوکه‌ی موردعلاقه‌م… آهنگ «رؤیاها» از فلیتوود مک رو دوست دارم، آهنگ «نیویورک ایالت ذهن» بیلی جوئل هم همین‌طور. شاید هم اگه حس کنم خیلی سرحالم از گروه کوئین بخونم. آهنگ «راپسودی بوهمی» رو دوست دارم.

وقتی من بچه بودم دیو و دلبر خیلی معروف شده بود. صحنه‌ی اولش رو اجرا می‌کردیم که بل درباره‌ی شهر کوچیک‌شون آواز می‌خونه. خواهرم همیشه بل بود و من نقش بقیه‌ی شهر رو بازی می‌کردم!  نمی‌خواستم بل باشم. می‌خواستم نونوا باشم، شمع‌ساز باشم، اون سه تا دختری باشم که از گاستون خوش‌شون می‌اومد، می‌خواستم خودِ گاستون باشم، می‌خواستم لفو باشم… همه‌شونو دوست داشتم.

بازی‌های دوران کودکی

برای کریسمس مامانم کاتالوگ «تویز آر آس» رو به ما می‌داد که ما دور یکی دو تا چیزی که می‌خواستیم خط بکشیم. یه سال، حالا به هر دلیلی، من یه چادر می‌خواستم. یه چادر پارک ژوراسیک بود که مامانم برام خرید. چادر رو وسط یه اتاق فسقلی که با خواهرم شریک بودیم بر پا کردم و حدود یه سال، همون تو زندگی کردم! به چشم اتاق خوابم می‌دیدمش، ولی توی اتاق‌ خواب بود. اتاق خواب توی اتاق خواب شده بود. اون تو کتاب می‌‌خوندم، بازی می‌کردم، خلاصه عاشقش بودم. خیلی باحال بود، چون شب‌ها چراغ‌قوه می‌انداختم روی دیواره‌هاش و دورم پر دایناسور بود. بوی خیلی بدی هم می‌داد، به احتمال زیاد سمی بود! ولی خیلی خوب بود. حاضرم دوباره برای بچه‌ی خودم بخرمش. بعد از یک سال، خواهرم گفت این دیوونه‌بازی‌یه!

می‌خواهی بازیگر بشی یا ستاره‌ی سینما؟

وقتی تقریبن نُه سالم بود، در فیلم «انگیزه‌ی عدالت» با لارنس فیشبرن بازی می‌کردم. برای فیلم سفر کرده بودیم و سوار هواپیما بودیم. توی راهرو از کنارش رد شدم که ازم پرسید: هی، بذار یه چیزی ازت بپرسم؛ می‌خوای بازیگر شی یا ستاره‌‌ی سینما؟ توی ذهنم درست نفهمیدم منظورش چی‌یه. فکر می‌کردم می‌شه جفتش بود، نه؟ اما در واقع داشت ازم می‌پرسید که برای کار کردن آماده‌ام یا نه. من چنین برداشتی کردم که اگه هدف نهایی‌ت ستاره شدن باشه، با بازیگر شدن خیلی فرق داره.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم Ordinary Love / عشق معمولی | سایه‌ی سرطان بر زندگی مشترک

تریلر فیلم Ordinary Love

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم Ordinary Love را به کارگردانی لیزا باروس دسا و گلن لیبرن و بازی لیام نیسون و لسلس منویل با کیفیت دلخواه ببینید

در کنار تماشای تریلر فیلم Ordinary Love از این فیلم بیش‌تر بدانید:

«عشق معمولی» یک فیلم درام و رومانتیک به کارگردانی لیزا باروس دسا و گلن لیبرن است که برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۱۹ در فستیوال فیلم تورنتو اکران شد.

در کنار تماشای تریلر فیلم Ordinary Love ببینید:

تریلر فیلم Never, Rarely, Sometimes, Always با بازی سیدنی فلنیگان

این فیلم درباره‌ی تام و جوآن است، زوجی که سالیان طولانی را با عشق کنار یکدیگر گذرانده‌اند. اما با پی بردن به این‌که جوآن به سرطان سینه مبتلا شده است، آن‌ها باید خود را با شرایط جدید وفق دهند و کنار یکدیگر از سختی‌ها گذر کنند.  بازیگران نقش اصلی این فیلم لیام نیسون و لسلس منویل

هستند و از دیگر بازیگران آن می‌توان به دیوید ویلمت و آمیت شا اشاره کرد. این فیلم در تاریخ چهاردهم فوریه ۲۰۲۰ توسط کمپانی فوکس فیچرز در آمریکا پخش خواهد شد

 

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها