با ما همراه باشید

با دوربین آرت‌تاکس سری به تمرین نمایش شوایک سرباز ساده دل در طبقه هفتم تالار وحدت زدیم و گفت‌وگوهایی با حمیدرضا نعیمی (نویسنده و کارگردان)، فرهاد آئیش، امیرحسین رستمی، مهران رنجبر و کتانه افشاری‌نژاد از بازیگران حاضر در تمرین نمایش شوایک داشتیم.

نمایش شوایک ، سرباز ساده‌دل به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی کاری از گروه تئاتر «شایا»  مهر و آبان 96 ساعت ۲۱ در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

نمایش شوایک ، سرباز ساده‌دل در شمار آثار بزرگ ادبیات کلاسیک جهان قرار دارد و منتقدان و خوانندگان رمان‌های ادبی ارزش و اعتبار زیادی در میان رمان‌های بزرگ قرن بیستم برای این کتاب قائل هستند. یاروسلا هاشک این کتاب را در سال‌هایی نوشته که دنیا وارد مرحله جدیدی از تحولات خود شده‌بود؛ تحولاتی که در عصر هاشک با ظهور جنگ جهانی اول نمود عینی پیدا کرد و ماحصل تجربیات عینی هاشک به عنوان سرباز در زمان حضورش در جنگ جهانی اول است. نمایش شوایک ، سرباز ساده‌دل داستان سرباز ساده‌دلی است که جز انجام وظیفه برای میهن فکر دیگری در سر ندارد و البته تلاش‌های او برای ایفای این وظیفه همیشه همراه با سوتفاهم‌ها و ماجراهای خنده‌آوری است.

حمید‌رضا نعیمی (بازیگر، کارگردان و نویسنده) نام‌آشنای تئاتر در سال‌های اخیر اجراهای موفقی در تئاتر داشته‌است و کارهایش توانسته ارتباط موثری با مخاطبان داشته‌باشد. نمایش «سقراط» او به دوره پنج اجراهایش رسید و نمایش اخیرش «شرق دور، شرق نزدیک» بیش از یک ماه در صحنه بود و مورد استقبال قرار گرفت. «خانه‌کاغذی»، «وعده‌گاه نهنگ‌ها»، «شهر آدم»، «شهرحیوان»، «آژاکس»، «گمسار»، «داستان‌های‌کارور»، «مکبث»، «قضیه‌ی تراخیس»، «چه گوارا»، «ددالوس و ایکاروس»، «کالون و یام‌کاستلیون»، و «امشب دیگر مهره‌های پشتم نی‌لبک می‌زنند» جزو آثار شاخص‌ش در حوزه نویسندگی ، بازی و کارگردانی هستند.

فرهاد آئیش، کتانه افشاری‌نژاد، کامبیز امینی، رضا جهانی، امیرحسین رستمی، مهران رنج‌بر، بهنام شرفی، یعقوب صباحی، حامد کمیلی، بهناز نازی، بهار نوحیان بازیگران اصلی این نمایش هستند. پرهام ابراری، رضا افشار، سهیل باباعلی، مجتبی بابایی‌فرد، امین بالنگ، مجید تفرشی، کیارش دستیاری، سعید رستمی، محسن سالاری، ایمان سلگی، فرهاد قدیم‌خانی، محمد کمان‌گیر، سینا کوایی، علی گلشنی، صالح لواسانی، محمد مشتاقی، عطا مقیمی، محمد نژاد، محمد نیازی و سعید هاشمی از دیگر بازیگران نمایش شوایک ، سرباز ساده‌دل  هستند.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: رضا مهدی‌زاده (طراح‌صحنه)، ادنا زینلیان (طراح لباس)، ماریا حاجی‌ها (طراح گریم)، رضا حیدری (طراح نور)، محمدصادق زرجویان (طراح گرافیک، عکس و ساخت تیزر)، علیرضا عبدالکریمی (موسیقی)، محمد گودرزیانی( دستیار کارگردان، برنامه‌ریز و مدیر تولید)، علی اسدی(مدیر صحنه)، مهلا پاک‌دامن (منشی صحنه)، سجاد دلیری (دستیار صحنه)، مرتضی کازرانی (تبلیغات فضای مجازی)، و آیدا اورنگ (مشاور رسانه‌ای).

گزارش ویدیویی آرت‌تاکس از تمرین نمایش شوایک را هم‌اکنون ببینید.

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تئاتر

نقد نمایش گرگاس ها: اثر هنری یک اثر درمانی نوشته‌ی سمانه پوربهلول

نمایش گرگاس ها

نقد نمایش گرگاس ها یا روزبخیر آقای وزیر 

پس از حدود یک سال، چراغ سالن اصلی تئاتر شهر با نمایش «گُرگاس ها» کاری از گروه تئاتر «شایا» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی دوباره روشن شد. این نمایش با بازی بهناز نازی، بهنام شرفی، کامبیز امینی، امیر کربلایی‌زاده،کتانه افشاری نژاد، رضا جهانی، رامین ناصر نصیر، دنیا فتحی و صالح لواسانی از روز پنج شنبه نهم بهمن ماه اجرای خود را آغاز کرده و تا پایان اسفندماه هرشب ساعت ۱۸ روی صحنه خواهد بود۔

نمایش، روایت یک وزیر دارایی تازه منصوب شده است که قصد دارد با فساد فراگیر مبارزه کرده و مفسدان را با حکمی که از رئییس جمهور دریافت کرده، پاکسازی کند. او در این راه با موانعی روبرو می شود و مفسدان به شیوه های مختلف به دنبال تطمیع او هستند، اما همچنان ثابت قدم پیش می رود تا به سرچشمه های حقیقی فساد دست پیدا کند۔ تماشاگر با انتظار یک نمایش کمدی و مفرح وارد سالن می شود تا صد دقیقه از ته دل بخندد. درخط سیر اجرا ،همزمان با برآورده شدن این انتظار، برای تماشاگر اتفاق دیگری نیز رخ می‌دهد که فراتر از یک کمدی صرفن مفرح است. تماشاگر بین چند احساس متضاد معلق می شود؛ خنده، شادی، اندوه، ترس و خشم. این‌جاست که نمایش، گرچه ویژگی‌های یک گروتسک کلاسیک‌مانند، خوفناکی، رازآلودگی، تصویرهای فراواقعی دهشت انگیز، هیولاسازی، تحریف واقعیت و المان‌های فراطبیعی را ندارد، اما همان معلق‌بودن بین احساسات متضاد و اغراق در بیان و بدن، ضرباهنگ کوبنده در حرکت و گفتار بازیگران، اجرا را در مرز کمدی و گروتسک پیش می‌برد۔ مرزی ظریف که تقریبن تا انتهای اجرا یک دست باقی می‌ماند. گروتسکی که مخاطب را در سطح مضحکه و تفریح نگاه نمی‌دارد، بلکه با جدیتی تلخ نیز روبه‌رو می‌کند.

دیالوگ‌های زیادی در نمایش وجود دارد که به نظر می‌رسد تنها قصد خنده‌گرفتن از مخاطب را دارند. اما همین دیالوگ‌ها، زیرکانه جدیت و تلخی موضوع نمایش را نیز هویدا می‌کنند. طراحی صحنه رضا مهد‌ی‌زاده با المان‌های بسیار ساده، فضایی شماتیک می‌سازد، شمایی از یک محیط چند بعدی و نمادین از رابطه بین مردم و مسئولین. فضایی که گاه سرسره‌بازی‌های کودکانه در معنایی نمادین را نشان  می‌دهند و گاه سردی یک سلاخ‌خانه عمومی را. طراحی صحنه مینیمال و طراحی حرکت به بازیگران اجازه آزادی عمل بیشتری داده و خلاقیت بازیگران روی صحنه کاملن مشهود است. کارگردانی با طراحی صحنه به گونه‌ای تلفیق‌شده که اگر بروشور را نبینید، ممکن است تصور کنید که طراح صحنه همان کارگردان است. این امر نشانگر شناخت درست طراح صحنه و کارگردان از ابعاد سن سالن اصلی‌ست. در سالن اصلی تئاتر شهر و تالار وحدت شناخت صحنه و تسلط بر فضا، معمولن تاثیر بسیار مهمی بر کیفیت اجرا دارد۔ حمیدرضا نعیمی از معدود کارگردان‌هایی‌ست که در اجراهای پیشین خود در تالار وحدت این تسلط را نشان داده و اکنون این شناخت و تسلط را در سالن اصلی تئاتر شهر به مخاطب بازعرضه می‌کند.

در شرایط کنونی، این نمایش می‌تواند نقطه‌ی عطفی درکارنامه حمیدرضا نعیمی و گروه شایا محسوب شود. پاندمی کووید-۱۹ در جهان و ایران باعث شکل‌گیری موجی از تغییر شده که شاهد استرس‌ها و بحران‌های روانی زیادی در یک سال گذشته و مخصوصن چند ماه اخیر بوده‌ایم. روان آدمی، بنا به ویژگی‌هایی که دارد به طور خودآگاه و اغلب ناخودآگاه برای حفظ بقای خود و سازگاری با بحران مجهز به یک سیستم دفاعی‌ست که در روانکاوی کلاسیک و مدرن از آن با عنوان مکانیسم‌های دفاعی یاد می‌شود. در واقع، ذهن در مقابل احساسات اضطراب‌زا با مکانیسم‌های دفاعی واکنش نشان می‌دهد. احساسی در ذهن بیدار می‌شود (پنج احساس اصلی: شادی، غم، عشق ،گناه، خشم) و البته ترس که در دسته احساسات اصلی قرار نگرفته، ششمین احساس اضطراب‌زاست. اگر ذهن این احساسات را خطرناک ارزیابی کند، مکانیسم ناخوداگاه این است این احساس را با اضطراب جایگزین می‌کند و مکانیسم‌های دفاعی برای مقاومت در برابر اضطراب هشداردهنده فعال می‌شوند. این فرآیند اتوماتیک بیش از ۱۲ میلی‌ثانیه طول نمی‌کشد. بنابراین، شخص به جای تجربه احساس، علائمی چون تنش، استرس، افسردگی، سردرد، کمردرد، وسواس و سایر علائم جسمانی و روانی را تجربه می‌کند. علائم و نشانه هایی که بسیاری از ما در در دوران پاندمی کرونا تجربه کرده‌ایم. حال این مکانیسم های دفاعی که از بدو تولد با ما همراه‌ند به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ مکانیسم‌های دفاعی بدوی، مکانیسم‌های دفاعی ناپخته و مکانیسم‌های دفاعی بالغ یا پخته. مکانیسم‌های بدوی معمولن در دوران نوزادی و کودکی موثر هستند و در بزرگسالی تداوم آن‌ها منجر به اختلالات روانی شدید می‌شود. مکانیسم‌های دفاعی ناپخته‌ای که در بزرگسالی از آن‌ها استفاده می‌شود مانند دلیل‌تراشی، انکار و عقلانی‌سازی تا حدودی می‌توانند به طور موقت کمک‌کننده باشند. مثلن انکار بیمارشدن، انکار مرگ و از دست‌دادن عزیزان می‌تواند به طور موقت اضطراب و علائم روانی را کاهش دهد اما در دراز مدت اثرات مخربی دارد. و اما مکانیسم‌های دفاعی پخته که از میان آن‌ها می‌توان به حس طنز و شوخ‌طبعی اشاره کرد، مکانیسم‌های بسیار موثری هستند. به ویژه در شرایط بحرانی حس طنز و شوخ‌طبعی می‌تواند به کاهش استرس روانی کمک کند. حس طنز به معنای نادیده‌گرفتن مشکل نیست، بلکه تلخی و گزندگی آن را کم می‌کند و بدین‌گونه مقابله با استرس و بحران کارآمدتر خواهد شد بهزیستی روانی افزایش می‌یابد. معمولن در شرایط بحرانی مانند زلزله، سیل و اتفاقات دیگر این مکانیسم دفاعی اگر فعال شود، مقابله استرس ناشی از تروما تسهیل می‌شو. از این منظر و با توجه به آنچه در مورد فضای کمدی_گروتسک نمایش «گرگاس‌ها» با فعال کردن این مکانیسم دفاعی (خنده، طنز، شوخ طبعی) در تماشاگر در شرایطی که بحران‌ کووید-۱۹ و استرس‌های ناشی از آن ‌در حال افزایش است، علاوه بر اثر هنری یک اثر درمانی محسوب می‌شود.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

تئاتر

توقف حضور بهنوش طباطبایی در نمایش محمد رحمانیان | Behnoush Tabatabaei gives up on “Love in the Days of Corona” due to censorship

بهنوش طباطبایی محمد رحمانیان

آرت‌تاکس – گروه تئاتر: خبر توقف حضور بهنوش طباطبایی در اپیزودی از نمایش محمد رحمانیان با نام «بانو و گربه‌ی ملوسش» به علت مخالفت اداره‌ی کل هنرهای نمایشی

توقف حضور بهنوش طباطبایی در نمایش محمد رحمانیان
بانو بدون گربه‌ی ملوسش

تنها سه شب اجرا؛ و حالا بهنوش طباطبایی با انتشار یک ویدیو از دلیل کناررفتنش از نمایش عشق روزهای کرونا پرده برداشته و متنی نوشته در خداحافظی از این نمایش.

آن‌چه در ویدیو مشخص است، صحبت‌های محمد رحمانیان دال بر مخالفت اداره‌ی کل هنرهای نمایشی با حضور یک دقیقه‌ای گربه‌ی هم‌بازی طباطبایی در اپیزودی با نام «بانو و گربه‌ی ملوسش» است؛ و به همین دلیل این اپیزود از جمع شش اپیزود نمایش حذف شده است.

بهنوش طباطبایی در یادداشتی که در صفحه‌اش منتشر کرده نوشته است:

نمایش «عشق روزهاى كرونا» پس از نمایش «روزهاى راديو» دومين تجربه‌ی متوالى ناتمام من با نويسنده و كارگردانى بود كه هر همكارى با او جرأت و مسئوليت‌پذيرى مرا براى حضورى متفاوت‌تر و محكم‌تر از گذشته بر روى صحنه افزايش داد.

گاهى مونولوگ‌هايى را كه او برايم نوشته و پس از گذشت سال‌ها بر ذهن و قلبم حك شده مرور مي‌كنم و باز شعف اجراى آن نقش‌ها مرا دربرمي‌گيرد.
حرفم ساده است.

آقاى محمد رحمانيان!

از نمایش‌های «ترانه‌هاى قديمى»، «سينماهاى من»، «آدامس‌خوانى» و «آينه‌هاى روبه‌رو» كه شب‌هاى زيادى با شوق روى صحنه رفتم تا نمايش «روزهاى راديو» كه لذت اجرايش را همه‌گيرى بيمارى كرونا از همه‌ی ما گرفت و حالا نمايش «عشق روزهاى كرونا»

هميشه از شما چيزى آموخته‌ام…

اين‌بار هم ياد گرفتم كه اگر همه دنيا بخواهند ارزش‌ها، انگيزه‌ها و شور و عشق و تعهد مرا نسبت به حرفه‌اى كه برايم مقدس است به هيچ انگارند ايستادگى كنم.

چرا كه پشت سرم كارگردانى را دارم كه چارچوب‌هاى حرفه‌اى و اخلاقى حرفه‌اش را هنوز در هياهوى صداهاى گوش‌خراش و سازهاى ناكوك از ياد نبرده.

چيزى جز سپاس ندارم.

آن‌چه شما يك‌شنبه‌شب روى صحنه‌ی نمايشى كه به اجبار بايد آن را ترك مي‌كردم خوانديد در اين روزهاى قحطى اميدوارى بار ديگر چراغى در دل من روشن كرد.

من قوى مي‌مانم. نااميد نمي‌شوم و صبر مي‌كنم براى آمدن روزهايى كه با قدم‌هاى استوار به صحنه‌ی نمايش بازگردم، نه با قدم‌هايى لرزان و سست…

 

Behnoush Tabatabaei gives up on “Love in the Days of Corona” due to censorship

After only three days of performing, Behnoush Tabatabaei has revealed the reason she put “Love in the Days of Corona” aside. It seems the reason lies in Dramatic Art center’s disagreement with her bringing a cat up on stage for one minute in one of the play episodes.

 

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

تئاتر

بهنوش طباطبایی در نقش خودش: آغاز پیش‌فروش بلیت‌های نمایش «عشق روزهای کرونا» | Behnoush Tabatabaei stars as herself in Love in Times of Corona

آغاز پیش فروش نمایش عشق روزهای کرونا

آرت‌تاکس – گروه تئاتر: آغاز پیش فروش نمایش عشق روزهای کرونا به کارگردانی محمد رحمانیان و با بازی ‌‎امیرکاوه آهنین‌جان، نوشین اعتماد، سیما تیرانداز، سعید توکلی، آرمین رحیمیان، راحیل زمانی، غزل شاکری، بهنوش طباطبایی، مبینا طبایی، نیما طیبی، مانیا علیجانی، مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی و احترام برومند

بهنوش طباطبایی در نقش خودش
آغاز پیش فروش نمایش «عشق روزهای کرونا»

بهنوش طباطبایی در نمایش عشق روزهای کرونا کاری از محمد رحمانیان قرار است در نقش خودش روی صحنه برود.

در این نمایش که در فضای باز تالار وحدت به‌زودی اجرا می‌شود، بهنوش طباطبایی قرار است در اپیزود «بانو با گربه‌ی ملوس» بازی کند. عنوان این اپیزود برگرفته از اثری با عنوان «بانو با سگ ملوس» از آنتون چخوف است.

در این نمایش بهنوش طباطبایی به همراه گربه‌اش در نقش خودش با عنوان طباطبایی روی صحنه می‌رود.

هم‌چنین این اپیزود با صدای محمد صالح علا نویسنده و شاعر اجرا خواهد شد.

پیش‌فروش نمایش «عشق روزهای کرونا» در سایت ایران‌نمایش آغاز شده است.

عوامل این نمایش عبارتند از:
  • نویسنده و کارگردان: محمد رحمانیان
  • تهیه کننده: آزیتا موگویی
  • بازیگران به ترتیب حروف الفبا:
    ‌‎امیرکاوه آهنین‌جان، نوشین اعتماد، سیما تیرانداز، سعید توکلی، آرمین رحیمیان، راحیل زمانی، غزل شاکری، بهنوش طباطبایی، مبینا طبایی، نیما طیبی، مانیا علیجانی، مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی و احترام برومند
  • ترانه سرا: حسن‌ علیشیری
  • پیانیست: سردار سرمست
  • و با صدای محمد صالح علا، حمیده جعفری

Behnoush Tabatabaei stars as herself in “Love in Times of Corona”

Behnoush Tabatabaei stars as herself in Mohammad Rahmanian’s “Love in Times of Corona”. In this play, which will be performed in Vahdat Hall’s open space, she will star along with her cat in the episode “Lady With The Dog”, an adaptation from the story with the same name from Anton Chekhov. This episode will begin with a narration by writer and poet Mohammad Saleh Ala.

 

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها