با ما همراه باشید

برد پیت مصاحبه را این‌گونه شروع می‌کند: اول از همه، سر صحنه کار با تارانتینو واقعن لذت‌بخش است. حتمن مطلع هستید که به شدت به سینما علاقه دارد و عاشق این است که در مورد آن صحبت کند. روی صحنه یک جریان انرژی‌ وجود دارد که شبیه آن هیچ جای دیگری وجود ندارد. کارمان کنار هم دیگر کاملن هماهنگ و اتوماتیک بود. نمی‌توانم به شکل دیگری توصیف کنم، کار با هم دیگر خیلی ساده و مفرح بود. ما در زمان مشابه وارد صنعت شدیم. خیلی از کارگردانانی که با آن‌ها کار کردیم مشترک هستند، آدم‌های مشترک زیادی می‌شناسیم و به شدت برای کارش اهمیت قائل هستیم و این را می‌شود در فیلم دید.

نقد فیلم روزی روزگاری در هالیوود از نگاه منتقدان ورایتی و گاردین

دی‌کاپریو درباره شخصیت‌پردازی‌های تارانتینو می‌گوید: اولین کاری که کوئنتین بعد از خواندن فیلم‌نامه انجام می‌دهد این است که یک بیوگرافی و پیش‌زمینه‌ی داستانی عظیم به‌ ما داد که نه تنها برای هر شخصیت بلکه در مورد رابطه و سابقه‌ی هم‌کاری شخصیت‌هایمان بود.

برد پیت در این مورد اشاره می‌کند‌: به شدت دقیق و پرجزئیات بود.

نشست خبری روزی روزگاری در هالیوود با حضور مارگو رابی و کوئنتین تارانتینو در جشنواره کن ۲۰۱۹

دی‌کاپریو ادامه می‌دهد: به عنوان دو نفر که با صنعت سینمایی بیگانه شدند و هر روز تلاش می‌کنند موفق باشند بنابراین بزرگ شدن در این شهر و داشتن مراجع بسیار و این که توانستم با برد کار کنم. فکر می‌کنم اولین روز به شکل خودکار درک کردیم که این دو نفر چه‌جور آدم‌هایی هستند و چه‌طور به هم دیگر تکیه می‌کردند تا در این صنعت باقی بمانند و به راه‌شان ادامه بدهند.

فوتوکال فیلم روزی روزگاری در هالیوود با حضور مارگو رابی و کوئنتین تارانتینو

برد پیت درباره دوره فعالیت هنری‌اش می‌گوید: نامه‌ی عاشقانه‌ای‌ست به این جامعه که گاهی عاشقش بودیم و گاهی ازش متنفر و لس‌آنجلس که دوستش داریم و سینما و تلویزیون و آدم‌هایی که درباره این دو موضوع کار کردند و حتا آن آدم‌های ناشناخته‌ای که پیش از ما آمدند، مثل ریک دالتون.

فرش قرمز فیلم روزی روزگاری در هالیوود با حضور مارگو رابی و کوئنتین تارانتینو

دی‌کاپریو درباره فیلم روزی روزگاری در هالیوود می‌گوید: چیزی که این فیلم را منحصر به فرد می‌کند تکه‌ای از زندگی یک انسان است که روزی در زندگی همه‌ی این آدم‌ها شخصیت‌هایی که داخل و بیرون هالیوود هستند و البته داستان در لایه‌های زیرین که در مورد دخترهای خانواده‌ی منسون است و این که چه‌طور برای همیشه این موضوع باعث تغییر آمریکا و فرهنگ شد. سال ۱۹۶۹ فقط در مورد تغییر تاریخ سینما نیست بلکه تغییر جهان هم هست. جنبش‌ها و شورش‌های رادیکال زیادی آن زمان شکل گرفته بودند. کوئنتین در کنار این که ما را به آن زمان برمی‌گرداند آن عنصر تارانتینویی که مختص کارهای خودش است را هم به داستان اضافه می‌کند. نگاهی نوستالژیک به گذشته با تمرکز بر روی اتفاقاتی که می‌توانستند رخ بدهند. از دید آدم‌هایی که روز به روز جلو می‌روند که بتوانند به زندگی‌شان سر و سامان بدهند. شخصیت‌های داستان ما سر همه چیز به یکدیگر تکیه می‌کنند.

سینمای جهان

نقد فیلم فانوس دریایی از نگاه منتقد وب‌سایت راجر ایبرت | پیش‌روی تا مرز جنون

نقد فیلم The Lighthouse

تورنتو ۲۰۱۹: نقد فیلم The Lighthouse / فانوس دریایی، ساخته‌ی رابرت اگرز، از نگاه برایان تالریکو، منتقد وب‌سایت راجر ایبرت با ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس

امواج می‌خروشند، پرندگان فریاد می‌زنند و باران بی‌رحمانه می‌بارد. فانوس دریایی اثر رابرت اگرز می‌خواهد بیننده‌اش را به جنون برساند. این فیلم صرفن داستان دو مرد در آستانه‌ی دیوانگی نیست بلکه اگرز از صدا و سایر ابزارهای فیلم‌سازی برای به جنون کشیدن شما نیز استفاده می‌کند. هر چند در نهایت فیلم بیش از حد نسبت به ذات اگزیستانسیالیستی خود آگاه است، بی‌پروایی اگرز در کنار اجراهای درخشان دو بازیگر حاضر در فیلم فانوس دریایی را تبدیل به دست‌آوردی خیره‌کننده می‌کنند.

در کنار نقد فیلم The Lighthouse از صفحه‌ی اختصاصی آرت‌تاکس برای جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۱۹ دیدن کنید

فانوس دریایی شاید در ظاهر سیاه و سفید باشد اما اگر دقیق باشیم فیلم بیش از هر چیزی خاکستری است. هر چه باشد نمی‌توان صحنه‌هایی کاملن سیاه یا سفید در یک روز طوفانی یافت. داستان فیلم با رسیدن توماس (با بازی ویلم دفو) و افرایم (با بازی رابرت پتینسون) به فانوس دریایی‌ای در ناکجا آباد آغاز می‌شود. توماس مرد پیرتر و کارکشته‌تر است که به افرایم دستور می‌دهد و دائمن یادآوری می‌کند رئیس کیست. از طرفی افرایم زندگی مزخرفی دارد، با یک شیر دریایی دعوا می‌کند و مجبور است هر شب سر شام داستان‌های تکراری رئیسش را بشنود و هنگامی که توماس بالا رفته و از نور کورکننده‌ لذت می‌برد، او در طبقه‌ی پایینی فانوس حبس شده است.

افرایم کم کم وسوسه می‌شود به طبقه‌ی بالایی برود و در برزخ میان کار طاقت‌فرسا و رضایت از خود یر کرده است و فیلمی که از همان ابتدا فرم تجربی به خود می‌گیرد، لحظه لحظه سورئال‌تر شده و باعث می‌شود از خود بپرسیم کدام یکی اول دیوانه می‌شود و چه بلایی سر دیگری خواهد آورد. دیدن فانوس دریایی مانند دیدن صحنه‌ آهسته‌ از یک تصادف اتومبیل است؛ تصادفی که می‌دانید هیچ کدام از سرنشینان نجات نخواهند یافت. این فیلم در مورد رفاقت نیست بلکه نشان می‌دهد چیزی ترسناک‌تر از آن نیست که با کسی که از او متنفری، جایی گیر کنی.

دفو بسیار شبیه با کاپیتان‌های کهنه‌کاری است که دریادیده و پر از تجربه هستند و اجرای ا جذاب است. میان دو شخصیت، توماس و اهدافش مبهم‌تر هستند تا جایی که نمی‌دانیم او صرفن عوضی است یا می‌خواهد به عمد زندگی کارگرش را نابود کند. او در آن لحظه بامزه و اعساب‌خردکن است. اجرای پتینسون حتا درخشان‌تر می‌باشد. میان اجراهای بلندپروازانه‌ی او (شهر گم‌شده‌ی زی و حیات والا) این شاید بهترین کارش باشد. او افرایم را مردی آکنده از لاعلاجی نشان می‌دهد و با رونمایی از دلایل این مسأله، داستان را حتا تراژیک‌تر از قبل می‌کند. هدف او نه زنده ماندن بلکه تلاش برای فرار از حفره‌ی زندگی است. او به نور نیاز دارد؛ او تشنه‌ی موفقیت است. پتینسون خود را کاملن در این شخصیت غرق می‌کند اجرایش را دیدنی.

در کنار نقد فیلم The Lighthouse تریلر آن را این‌جا تماشا کنید

ستاره‌های فانوس دریایی شاید پتینسون، دفو و یک شیر دریایی عصبانی باشند ولی فیلم دائمن تصمیمات عجیب و غریب کارگردان را رو می‌کند. از نسبت قاب چهار به سه (به جای استاندارد کنونی ۱۶ به ۹) تا سر و صداهای دائم (گویی اگر این دو هم‌دیگر را نکشند، امواج و طوفان هر دو را نیست می‌کند) نیازی نیست برا لذت بردن از جاه‌طلبی و اجرای کارگردان تلاش کنیم ولی فیلم تا حدی به آن‌چه می‌خواهد نمی‌رسد. بله، انگیزش‌های تجربی به شکل بحث‌برانگیزی جالب هستند ولی می‌توانستند فراتر از جالب بودن بروند. شاید هدف همین استو شاید این نسخه‌ی اگزیستانسیالیستی اگرز از داستان‌های کلاسیک دریانوردان است. از آن افسانه‌های محلی که زندگی نگهبانانی را روایت می‌کنند که ماورای جنون می‌روند. کنجکاوی برای هر کسی بهایی دارد و باید مواظب آن بود.

 

برایان تالریکو، منتقد وب‌سایت راجر ایبرت

مترجم: محمد تقوی

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم Knives Out | دنیل کریگ و کریس اوانز در چاقوها به دست

تریلر فیلم Knives Out

تورنتو ۲۰۱۹: تریلر فیلم Knives Out به کارگردانی رایان جانسون و با بازی دنیل کریگ، کاترین لنگفورد و کریس اوانز را با زیرنویس فارسی و کیفیت دل‌خواه ببینید.

در کنار تریلر فیلم Knives Out ببینید:

تریلر فیلم دروغگوی خوب | کلاهبرداری گاندولف

از فیلم چاقوها به دست بیشتر بدانید:

رایان جانسون از دنیای کهکشانی جنگ ستارگان به روی زمین بازگشته و می‌خواهد در جدیدترین اثر کارنامه‌اش، برداشت مدرنی از داستان‌های کلاسیک راز جنایی به مانند شرلوک هولمز و هرکول پوآرو داشته باشد.

چاقوها به دست، داستان به قتل رسیدن پیرمردی ۸۵ ساله در شب گردهمایی خانوادگی‌اش هست و حال کارآگاه بنوا بلان (با بازی دنیل کریگ) باید از ماجرای پشت این قتل پرده‌برداری کند.

در کنار کریگ چهره‌های سرشناسی مثل کریس اوانز (کاپیتان آمریکای معروف)، آنا دِ آرماس (بلیدرانر ۲۰۴۹)، تونی کولت (موروثی)، مایکل شانون (شکل آب)، کاترین لنگفورد (۱۳ دلیل برای این که) و کریستوفر پلامر (تمام پول‌های جهان) حاضر هستند.

در کنار تریلر فیلم Knives Out ببینید:

بندیکت کامبربچ و نیکلاس هولت در نقش ادیسون و تسلا | تریلر فیلم جنگ جریان

تاریخ اکران رسمی این فیلم، ۲۷ نوامبر سال میلادی جاری است.

ادامه مطلب

سینمای جهان

مصاحبه با عوامل فیلم سهره‌ی طلایی با حضور آنسل الگورت و نیکول کیدمن

آنسل الگورت

تورنتو ۲۰۱۹: مصاحبه با عوامل فیلم The Goldfinch، آنسل الگورت و نیکول کیدمن را با زیرنویس فارسی اختصاصی و کیفیت دل‌خواه در آرت‌تاکس ببینید.

در کنار مصاحبه با آنسل الگورت و نیکول کیدمن از صفحه‌ی جشنواره‌ی فیلم تورنتو ۲۰۱۹ دیدن کنید

بودن کنار بازیگرهای افسانه‌ای مثل نیکول کیدمن چه احساسی داره در عین این که باید تلاش کنی رهبر فیلم باشی؟

آنسل الگورت: فکر می‌کنم فیلم‌ها هنری دست‌جمعی هستن و به شخصه فکر نکنم رهبر بودم؛ کارگردان فیلم، جان کراولی بیش‌تر تو این موضوع نقش داشت. ولی کار در کنار نیکول کیدمن احتمالن بخش موردعلاقه‌ی کارم بود. خیلی خوبه که وقت قابل توجهی با هم سپری کردیم
چیزی که سهره‌ی طلایی نشون می‌ده، تاریخ و خلأیی که در زندگی یک شخص وجود داره و احساس می‌کنم اگر همچین چیزی تو دنیای واقعی داشتین براتون خیلی مهمه. می‌دونم یکی برای خودم دارم. سهره‌ی طلایی شما چی‌یه؟

نیکول کیدمن: من چند تا سهره‌ی طلایی دارم مثل یه گردن‌بند که خیلی شخصی‌یه. این سؤال یکی از شخصی‌ترین سؤال‌هایی‌یه که ازم پرسیدن. چون همینه. ولی قطعن شش یا هفت چیز دارم که در کنارش چیزهایی داشتم که دزدیده شدن که سهره‌ی طلایی‌م بودن

دزدیده؟

نیکول کیدمن: آره، یه ساعت داشتم که وقتی بچه بودم برای پدربزرگم بود و نسل به نسل داده می‌شد. در واقع مال مادرم بود و بعد به من رسید

 

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها