با ما همراه باشید

در نخستین روز برپایی کارگاه‌های «دارالفنون» سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی مهران کاشانی برای دانشجویان ایرانی و خارجی برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، در روز نخست برنامه‌های بخش «دارالفنون» سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر دو کارگاه آموزش فیلم‌نامه‌نویسی توسط مهران کاشانی برگزار شد.

مازیار میری مدیر بخش «دارالفنون» پیش از شروع کارگاه در سالن حاضر شد و با اشاره به دوران طولانی آشنایی‌ش با مهران کاشانی از او به عنوان یکی از بهترین فیلم‌نامه‌نویسان ایرانی نام برد.

در ادامه کاشانی موضوع کارگاه خود را ضرورت داستان، پیرنگ‌ها، ضرورت پیرنگ‌ها و معانی فرم‌ها عنوان کرد و کلاس را با این پرسش آغاز کرد که منبع انرژی داستان و آن چیزی که باعث می‌شود مخاطب به داستان گوش دهد چه چیزی است؟ همچنین از دانشجویان درخواست کرد که در پاسخ به این سوالات مشارکت فعال داشته باشند.

مهران کاشانی پس از اظهارنظر دانشجویان، «گپ» یا «شکاف» را عنصری دانست که باعث می‌شود مخاطب به داستان گوش دهد.او سپس با ذکر یک مثال در مورد تفاوت میان داستان و روایت، تصریح کرد: شکاف وقتی اتفاق می‌افتد که چیزی خلاف قاعده اتفاق افتاده باشد. ذهن به صورت ناخودآگاه می‌خواهد یک فرم خاص را دنبال کند و بر اساس همین قاعده شکاف باعث کنجکاوی ذهن و پیگیری داستان توسط مخاطب می‌شود.

این فیلم‌نامه‌نویس پس از طرح «شکاف» داستانی نیمه‌کاره را برای برانگیختن حس کنجکاوی دانشجویان بیان کرد و سپس با انتقاد از نگاه برخی فیلم‌سازان که دوست دارند کاری کنند که هیچ کس تا به حال نکرده است و آن را در فرم جستجو می‌کنند، گفت: ۹۹ درصد فیلم‌ها یک دستور زبان بیش‌تر برای داستان ندارند و تنوع در داستان‌پردازی به چیزهای دیگری بستگی دارد.

مهران کاشانی با بیان تفاوت شاه‌پیرنگ و خرده‌پیرنگ عنوان کرد: شخصیت‌ها در شاه‌پیرنگ خیلی تغییر می‌کنند، اما در خرده‌پیرنگ دامنه‌ی این تغییر کم است. اما چرا فرم قالب همیشه شاه‌پیرنگ است. شاه‌پیرنگ‌ها قدرت تخیل ما را بالا می‌برند با این وجود شاه‌پیرنگ کم‌طرفدارترین فرم بین فیلم‌سازان جوان است. انگار که فیلم‌های خرده‌پیرنگ و بدون‌پیرنگ آوانگاردتر هستند. به شما پیشنهاد می‌کنم تا جوان هستید آرزوهایتان را روی شاه پیرنگ بنا کنید.

او با تاکید بر اینکه احتمال اقبال مخاطب از خرده‌پیرنگ کمتر از شاه‌پیرنگ است، تصریح کرد: اگر اعتقاد دارید که جهان و خود را می‌توانید تغییر دهید و سرنوشت‌تان در دست خودتان است شاه‌پیرنگ کار کنید اما اگر فکر می‌کنید تغییرات اندک هستند، خرده‌پیرنگ کار کنید و اگر هم زندگی را  ملال‌آور می‌دانید بدون‌پیرنگ کار کنید.

این مدرس در ادامه کارگاه از دانشجویان خواست برای «پیرنگ» یک تعریف صحیح ارایه کنند و پس از آن از دانشجویان خواست نظرشان را در مورد درست ترین پیرنگ راجع به یک داستان واحد بیان کنند و بعد از اظهارنظر دانشجویان عنوان کرد: هیچ کدام از قواعد فیلم‌نامه‌نویسی فرمول‌هایی ریاضی نیستند که حتمن رعایت شوند، در حقیقت این قواعد را باید خوب یاد بگیرید تا فراموش‌شان کنید. مانند یادگیری رانندگی که در ابتدا کار ساده‌ای نیست ولی وقتی که یادش گرفتید دیگر هنگام رانندگی به آن فکر نمی‌کنید. در آخر بهترین پیرنگ همان چیزی است که از قلب شما برمی‌خیزد یعنی احساساتی که در شما حلول می‌کند و دوست دارید به آن‌ها برسید.

مهران کاشانی با بیان مثالی از فیلم «فروشنده» و تشریح پایان‌بندی آن گفت: برای فیلم «فروشنده» پایان‌های مختلفی قابل تصور است ولی این جهان اصغر فرهادی بود که تعیین کرد پایان فیلم‌ش چگونه باشد. در حقیقت پایان‌های دیگر نیز می‌توانست اتفاق بیفتد بدون اینکه پیرنگ دچار خطا شود.

این نویسنده با اشاره به حوزه‌های روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و فلسفه آ‌ن‌ها را چیزهایی دانست که هر نویسنده‌ای باید در موردشان اطلاعات داشته باشد و عنوان کرد: این حوزه‌ها به نویسنده کمک می‌کند شیوه‌ی درست اندیشیدن را یاد بگیرد و بتواند تحلیل درستی از رفتار اجتماعی داشته باشد.

کاشانی با معرفی کتاب «تنهایی دم مرگ» نوشته نوربرت الیاس به عنوان نمونه یک کتاب که در حوزه جامعه‌شناسی می‌تواند به دانشجویان و مطرح کردن این پرسش که داستان‌گویی چه مزیتی نسبت به دیگر گزاره‌ها دارد کمک کند، گفت: تنها مزیت داستان به دیگر گزاره‌هایی مثل مقالات یا گزارش‌ها، تاثیر عاطفی است پس اگر یک فیلم تاثیر عاطفی نداشته باشد نمی‌توانیم به آن فیلم خوب بگوییم. مهارت‌های فردی، اجتماعی و مطالعه باعث می‌شود یاد بگیریم چگونه تاثیر عاطفی بگذاریم.

مهران کاشانی یکی از تکنیک‌های یادگیری این موضوعات را برای فیلم‌نامه‌نویسان ضبط صحبت اقشار مختلف جامعه عنوان و تصریح کرد: اصولن هنر یعنی یک نفر بتواند تجربه شخصی خود را تبدیل به تجربه عمومی کند.

او در ادامه به تشریح تعریف عمومی داستان پرداخت و گفت: در هر داستانی یک شخصیت داریم که به یک دلیلی یک هدفی دارد و چیزی را می‌خواهد. نویسنده کارش این است که موانعی خلق کند تا شخصیت با این موانع رو به رو شود و در آخر یا پیروز شود و یا شکست بخورد. این عناصری که بیان کردم دی‌ان‌ای هر داستان هستند.

وی با نام بردن از موانع به عنوان «حادثه محرک» فیلم عنوان کرد: آدم‌ها با نصیحت کردن تغییر نمی‌کنند بلکه باید سرشان به سنگ بخورد و در شرایط قرار بگیرند. در تعریف، حادثه‌ای محرک است که این عناصر را داشته باشد: اول شخصیت اصلی را دچار عدم تعادل کند، دوم باعث واکنش شخصیت اصلی شود و سوم بلافاصله در ذهن شخصیت اصلی یک هدف شکل بگیرد و آن برطرف کردن عدم تعادل باشد. چهارم پرسش دراماتیک ایجاد کند و پنجم تماشاگر بداند که مشکل حل می‌شود.

کاشانی در پایان اولین کارگاه امروز خود با تاکید بر اشتباه بودن ایجاد موانع متکثر، جایگزین آن را افزایش دامنه مانعی که حادثه محرک را می‌سازد عنوان کرد و گفت: بهترین حالت این است که اندازه مشکلات در سه سطح افزایش پیدا کند، مشکلات درونی، فردی و اجتماعی.

 

بیش‌تر ببینید:

کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی نغمه ثمینی | لینک تماشا

سینمای ایران

معرفی فیلم زهر مار به کارگردانی جواد رضویان

معرفی فیلم زهر مار

معرفی فیلم زهر مار نخستین ساخته‌ی جواد رضویان با بازی سیامک انصاری، شبنم مقدمی، شقایق فراهانی، سیامک انصاری، برزو ارجمند و علی استادی

معرفی فیلم زهرمار

جواد رضویان که بازیگر دوست‌داشتنی و خلاق حوزه کمدی است و با حضور در سریال‌های ۹۰شبی مهران مدیری و تکیه‌کلام‌های به یادماندنی برای مخاطب آشناست، در سال‌های گذشته تجربه کارگردانی چند سریال تلویزیونی مثل «قرارگاه مسکونی» و «ارث بابام» را پشت سر گذاشت.

در کنار معرفی فیلم زهر مار ببینید:

معرفی فیلم ایکس لارج به کارگردانی محسن توکلی

رضویان در فیلم‌های سینمایی کمدی هم حضور پررنگی داشته است، از «ده‌رقمی» و «شارلاتان» تا «اخراجی‌های ۲» و «چارچنگولی» که هر کدام از آنها به نوعی در رده فیلم‌های کمدی بسیار عامه‌پسند قرار می‌گیرند و به جز «اخراجی‌ها» هیچ‌کدام در گیشه موفقیتی عجیب را رقم نزدند.

رضویان برای نخستین تجربه کارگردانی‌اش در سینما به سراغ یک کمدی اجتماعی رفته و ترجیح داده تا خودش جلوی دوربین نرود. تورج اصلانی، مدیر فیلمبرداری این فیلم است و تدوین آن را حسن حسندوست انجام داده. «زهرمار» را می‌توان مهم‌ترین فیلم کمدی حاضر در جشنواره سی و هفتم دانست و البته به موفقیت آن شک داشت.

در کنار معرفی فیلم زهر مار ببینید:

معرفی فیلم کار کثیف به کارگردانی خسرو معصومی

خلاصه فیلم زهرمار

در خلاصه داستان کوتاه فیلم از زبان حشمت اینگونه آمده: «فکر نمی‌کردم تاوان اشتباهم رو با تو پس بدم» و لیلا که در جوابش می‌گوید: زهرمار!

داستان فیلم درباره حاج حشمت تهرانی است که علاقه فراوانی به خانم‌ها دارد و همین علاقه عجیب بالاخره کار دستش می‌دهد.

در کنار معرفی فیلم زهر مار ببینید:

معرفی فیلم کارت پرواز به کارگردانی مهدی رحمانیان

بازیگران فیلم زهرمار

سیامک انصاری نقش اول فیلم است و نقش اول زن را شبنم مقدمی بازی می‌کند. برزو ارجمند، علی استادی، نسیم ادبی، شقایق فراهانی، سیامک صفری، رضا رویگری، سیامک ادیب و زنده‌یاد حسین محب اهری بازیگران فیلم هستند.

ادامه مطلب

سینمای ایران

معرفی فیلم ایکس لارج به کارگردانی محسن توکلی

معرفی فیلم ایکس لارج

معرفی فیلم ایکس لارج جدیدترین ساخته‌ی محسن توکلی با بازی بهاره رهنما، میرطاهر مظلومی، سحر قریشی، علی صادقی و یوسف تیموری

سال‌های سال است که در سینمای ایران فرمول ثابتی را برای بخشی از گیشه شاهد هستیم: تعدادی بازیگر نام‌آشنا و طناز با فرمول‌های امتحان پس‌داده‌ای که از زمان فیلم‌فارسی‌ها شاهدش بودیم همراه با یک قصه پر طمطراق می‌تواند فیلمی را تحویل شما بدهد که این روزها یک نمونه از آن با نام «ایکس لارج» روی پرده سینماها است.

کمدی مفرح و احتمالا خوش رنگ و لعابی که مخاطب با دیدنش شاید لحظاتی از فکر مشکلات روزمره فارغ شود و سینما را به عنوان یک کالای سرگرمی‌ساز به لحظات خسته‌کننده زندگی‌اش پیوند بزند.

در کنار معرفی فیلم ایکس لارج ببینید:

معرفی فیلم کار کثیف

از ایکس لارج بیش‌تر بدانید:

ایکس لارج ساخته محسن توکلی یک برند مشخص و قابل فهم دارد. شرکت پویا فیلم و حسین فرح‌بخش که فرمول ساخت این دست فیلم‌ها در کشوی میز اتاقش هست و هر از گاهی مهمان پرده سینماها می‌شود تا مخاطب با آثارش سرگرم شود.

«ایکس لارج» داستان سه جوان امروزی را روایت میکند که بعد از رهایی از زندان و در مسیر تحقق رویاهایشان، با اتفاقاتی غیرمنتظره روبرو میشوند.

در کنار معرفی فیلم ایکس لارج ببینید:

معرفی فیلم سامورایی در برلین

اکبر عبدی و محمدرضا شریفی‌نیا پس از سال‌ها باز هم در یک اثر کمدی تجاری با یکدیگر همراه شدند و حضور بهاره رهنما و میرطاهر مظلومی و سحر قریشی در کنار بازیگران طنزی همچون علی صادقی و یوسف تیموری ایکس لارج را یک فیلم مفرح و گیشه پسند کرده است که می‌تواند با سلیقه عامیانه مخاطبان همراه باشد.

ادامه مطلب

سینمای ایران

معرفی فیلم کار کثیف به کارگردانی خسرو معصومی

فیلم کار کثیف

پس از توقیف طولانی‌ مدت فیلم «خرس» نام خسرو معصومی بیش از گذشته بر سر زبان‌ها افتاد؛ فیلم‌سازی که کارش را با کارگردانی «ملاقات» در سال ۶۵ آغاز کرد و شهرتش را با «رسم عاشق‌کشی» و «جایی در دوردست» به دست آورد.

در کنار معرفی فیلم کار کثیف ببینید:

معرفی فیلم کارت پرواز به کارگردانی مهدی رحمانی

معصومی همچون آثار قبلی خود مانند «باد در علف‌زار می‌‍پیچد»، «رسم عاشق‌کشی» و «خرس»، از تهران و شلوغی‌های دراماتیک آن فاصله گرفته و با بهره‌گیری از طبیعت بکر شمال کشور، قاب‌های زیبایی را خلق کرده است. این انتخاب لوکیشن، سبب تنوع بصری بیش‌تر کار کثیف نسبت به درام‌های اجتماعی این سال‌های سینمای ایران شده و دست مخاطب را در ورود به دنیای شخصیت‌ها باز گذاشته است.

در کنار معرفی فیلم کار کثیف ببینید:

معرفی فیلم سامورایی در برلین

داستان کار کثیف:

«کار کثیف» داستان یک اتفاق تلخ است. فرهاد که از طریق فروش مشروبات الکلی ارتزاق می‌کند، تصمیم می‌گیرد برای ادامه زندگی به کشور امریکا مهاجرت کند. با برنده شدن ویزای لاتاری، فرهاد به اتفاق همسرش الهام و پسرش نوید زمینی به کشور ترکیه سفر می‌کند تا بلکه با دریافت ویزا مقدمات سفر به کشور آمریکا را فراهم کند. در طول این سفر، فرهاد تلفنی از طریق یکی از دوستانش مطلع می‌شود، آخرین باری که نوشیدنی‌های الکل را به یک جشن عروسی برده، باعث مرگ جمعی از مهمانان و کور شدن عده‌ای دیگر از آنها شده است. این خبر باعث به هم ریختگی فرهاد می‌شود.

در آخرین ساخته خسرو معصومی بازیگرانی نظیر پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، زنده یاد لوون هفتوان، خیام وقار، مهران نائل، رضا فیاضی، سام ولی‌پور، اکبر معززی، پیام احمدی، مسعود فروتن، مهدی جمشیدی، رضا احمدپور، احمد احمدپور، سیامک نیازی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها