زیرنویس اختصاصی از آرتتاکس: در این ویدیو به بررسی نماهای حرکتی ممکن برای انتقال انرژی به بیننده را بررسی میکنیم و عوامل مؤثر بر آنرا مورد کنکاش قرار میدهیم
کسی از فیلمسازی پویا ایرادی نمیگیرد. حرکت با انگیزهی دوربین، انرژی لازم در صحنه را به بیننده منتقل میکند. امروزه میخواهیم در مورد پلانی صحبت کنیم که در هالیوود بسیار استفاده میشود: نمای حرکتی.
نمای حرکتی، هر نمایی است که دوربین را در صحنه جابهجا میکند. امروز میخواهیم سه راه برای بهبود نمای حرکتی به شما نشان بدهیم: لوکیشن، طراحی تولید، بلوکبندی و بعد سراغ حرکت دوربین میرویم تا نمای حرکتی ایدهآل را به دست آوریم.
لوکیشن
اولین کار شما باید بازدید از لوکیشن باشد. لوکیشنهای مختلف، نقاط مثبت و منفی منحصر به فرد خودشان را دارند. آیا لوکیشن، دیوار و ستون دارد که بتواند لایه و عمق خلق کند؟ آیا زاویه دیدی خاص یا یک پلکان میتواند منجر به یک رونمایی بزرگ شود؟ بهترین نماهای حرکتی با لوکیشنها همبسته هستند. اگر لوکیشن آن شمای مناسب را نداشته باشد، پلان به خوبیای که باید باشد، درنمیآید.
طراحی تولید
دومین وجههای که باید درنظر گرفت، طراحی تولید است. برای نماهای حرکتی میتوانید از دکور و اجزای صحنه بهره ببرید. میتوانید ماشینها و حیوانات را وارد نما کنید و طراحی صحنه را تغییر دهید. به طور مثال نمای حرکتی از فیلم پالپ فیکشن موجود است که در آن از طراحی تولید برای زیبا کردن نمای حرکتی استفاده شده است. در این پلان، تیم طراحی حصار را متحرک نگه میدارد تا فیلمبردار لحظهی رسیدن به حصار، بتواند از آن رد شود و بتواند بدون لرزاندن دوربین، از سوراخ موجود در حصار بگذرد.
بلوکبندی بازیگران
سومین نکتهای که باید درنظر بگیرید، بلوکبندی بازیگران، چه با بازیگران اصلی و چه با بازیگران پسزمینه است. یک حرکت در پسزمینه از جلوی دوربین داشته باشید تا کمی از فعالیت صحنه را مختل کنند و باعث خلق عمق شوند. بازیگری را به سمت مخالف حرکت دهید تا پلان شما سرعت بگیرد. با حرکت بازیگران به حرکت دوربین انگیزه بدهید. این به شما کمک میکند اطلاعات مهمی را به صحنه اضافه کنید. اکنون سراغ آخرین بخش میرویم: دوربین را چهطور حرکت دهیم؟
حرکت دوربین
بخش اعظمی از حرکت دوربین به تغییر جهت و سطح دوربین برمیگردد اما سه وجههی دیگر هم باید لحاظ شوند: سرعت، ثبات و زمان. اگر پلانی دارید که هیجانانگیز و پر از اکشن است، حرکت سریع دوربین، انرژِی صحنه را چندین برابر میکند. بالعکس اگر میخواهید به بیننده حس بدشگونی را القا دهید، شاید بهتر باشد با سرعت یک حلزون حرکت کنید. ثبات دوربین چه؟ شاید متوجه شوید صحنهای که باید شما را به دلهره بیندازد. پس بهتر است با دوربین لرزان نمایش داده شود. در سایر مواقع، دوربین معلق میتواند بیننده را به خروجی احساسی موردنظر نزدیک کند.
سؤالات دیگر: مدت زمان نمای حرکتی چه قدر باید باشد؟ چهگونه میخواهید از نمای حرکتی خود استفاده کنید؟ آیا برای نشان دادن بیوقفه نقاط عطف داستانی است؟ آیا برای انتظار بیشتر استفاده میشود؟ یا برای خلق دنیایی باورپذیر؟ تنها قانون حرکت دوربین این است که پیش از کار، کمی به آن فکر کنید و با نقشه پیش بروید. حالا میدانید چهگونه باید عناصر مختلف برای نمای حرکتی لوکیشن، طراحی تولید، بلوکبندی و حرکت دوربین را ترکیب کنید، تا بتوانید نمای حرکتی بسازید که بیننده را حیرتزده کند.