آرتتاکس – سینمای جهان: اوون گلایبرمن در مقالهای به بررسی و تحلیل کارنامهی کاری آلن پارکر و سبک فیلمسازی او پرداخته است.
اوون گلایبرمن از آلن پارکر میگوید | ستارهای که زود خاموش شد
در اواخر دههی ۱۹۷۰ در هالیوود روند ورود کارگردانان سینمایی بااستعداد بریتانیایی که مهارت خود را با ساخت فیلمهایی در دنیای ایزوله تبلیغات تلویزیونی انگلیسی به دست آورده بودند، شکل گرفت. آلن پارکر یکی از آنها بود.
پارکر مانند دوستان بریتانیایی تبلیغاتسازش ویژگیهای بصری خاصی را مانند علاقه به مه، نور پراکنده و تصاویر سیاهی که در نهایت هنرمندی ثبت شدهاند دوست میداشت. اما با گذشت زمان و مشهورتر شدن پارکر، او نشان داد که نه تنها فیلمسازی با مهارتهای خیرهکننده است بلکه کسی است که از ترکیب سبکها لذت میبرد و ذهن را به چالش بکشد.
من هم مانند بسیاری از مخاطبان آن زمان با تماشای «قطار سریعالسیر نیمهشب» به او علاقهمند شدم. فیلمی که الیور استون فیلمنامهاش را نوشته بود (و بابتش اسکار هم گرفت که راه را برای فیلمساز شدنش هموار کرد) و پارکر با تنش زیاد و مانند یک داستان کهنهی فرار از زندان هالیوودی که لحن و مایهی سیاسی قویای داشت آن را کارگردانی کرده بود.
چند سال بعد او بزرگترین فیلمش «به ماه شلیک کن» را ساخت. این فیلم اصلاً بداههپردازی نداشت. او با تجربهای که خود از طلاق داشت، دایان کیتون و آلبرت فینی را راهنمایی کرد که با اجراهایی لطیف ولی پرشور که انگار از خود زندگی ریشه گرفتهاند نقش زوجی را در میانهی یک جدایی پرمبارزه بازی کنند.
حرفهی کاری پارکر در دههی ۹۰ به سرعت رو به افول رفت. کسی میداند چرا کارگردانان جادوی خود را از دست میدهند؟ این سوالی بیپاسخ است. با این حال او بدون شک استعداد داشت و بهترین این فیلمها تا ابد باقی خواهند ماند.
Owen Gleiberman talks about Alan Parker’s films
In the late 1970s, when Hollywood was in the middle of its most seismic transformation since the collapse of the studio system, hotshot British movie directors who had honed their craft in the rarefied world of English TV commercials arrived. At first there were two such transplants: Alan Parker and Ridley Scott. They were then joined by Scott’s younger brother, Tony Scott. All three became players in the industry, and each developed his own style and brand and personality. Alan Parker, who died this week at 76, was harder to pigeonhole. This article shows takes a deep look at his filmography and shows how sleek and stylish he was in some of his films ad why they will last.
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران