جیم جارموش به روایت بهتاش صناعیها (بخش اول) | مستقلها نمیمیرند!
ویدیوهای بیشتر
آرتتاکس تقدیم میکند: مؤلفههای سینمایی جیم جارموش به روایت بهتاش صناعیها در استودیو آرتتاکس
جیم جارموش در کنار افرادی چون هال هارتلی، از شاخصترین فیلمسازان مستقل سینماست. او سالهاست که در برابر نظام استودیویی حاکم بر سینمای آمریکا ایستادگی میکند. در سینمای اروپا و ایران نمیتوان به ارزش کار جارموش پی برد، زیرا جو غالب سینما شامل همین سبک میشود. اما به دلیل ایستادگی، او در بسیاری از فستیوالهای معتبر دنیا در دهههای اخیر به جایگاه ویژهای نائل گشته.
شکلگیری جهانبینی جارموش
جارموش از یک خانوادهی مهاجر در آمریکا متولد شده است. پدر او تاجر و مادر آلمانی او، منتقد فیلم است. با وجود آنکه او زادهی آمریکاست، همواره خود را یک مهاجر در نظر میگیرد و در آثارش سعی کرده از دید مهاجران به جامعه نگاه کند. بیشتر شخصیتها در فیلمهایش افراد خارجی یا چشمبادامیها یا سیهپوستان و… هستند که به آمریکا مهاجرت کردهاند. اگر بخواهیم ژانر فیلمهای او را تعیین کنیم، باید بگوییم سبک کارهایش مینیمالیستی است و در عین حال نوع خاصی از ابزوردیسم را در آثارش استفاده میکند. فیلمهای جارموش سادهگرایی را در دستور کار قرار داده و در آنها از کمترین المانها در فرم و محتوا استفاده میکند. او از مینیمالیستهای متقدمش در سینما الهام میگیرد.
دورانی که او به عنوان دانشجوی سینما در فرانسه تحصیل میکرد با سینمای افرادی چون برسون، اوزو و ساموئل فولر آشنا شد و از آنها تأثیر گرفت. در سنی که او میتوانست آثار سینمای آمریکا را ببیند، بیشتر جذب سینمای اروپا میشود. جارموش با دیدن فیلمها در سینما تِک پاریس به نگاهش خط میدهد که ثمرهاش را میتوان در کارهایش مشاهده کرد. جارموش در اوایل دههی ۸۰ هنگام بازگشت به آمریکا سعی میکند همین سبک را ادامه دهد و گرفتار فیلمهای جریان اصلی هالیوود نشود. هنگامیکه به اولین فیلم جارموش، «تعطیلات دائمی»، نگاه کنیم، متوجه ظهور فیلمسازی میشویم که ضد جریان حاکم بر سینما کار میکند. او این فیلم را با کمک مدرسهی فیلمسازی نیویورک که ،در آن تحصیل میکرد و نیکُلاس رِی که دستیارش بوده، میسازد. این فیلم پس از سالها، اکران و به جشنوارههای جهانی ارسال میشود.
فیلمنامهنویسی به سبک خاص جارموش
او این سبک را در دومین اثرش ادامه میدهد و سعی میکند این آن را در آثارش ثبت کند. مینیمالیستی بودن آثار جارموش حتا در متن و داستان نیز آشکار است: او به سراغ قصههای پیچیده نمیرود. طبق گفتهی جارموش او ابتدا شخصیتها را پیدا میکند و سپس بر مبنای کارکترهای خلق شده جهانی را شکل میدهد و اجازه میدهد که در آن جهان شخصیتها زندگی کنند. او بر خلاف شیوهی معمول از خط داستانی به سیناپس نمیرسد تا شخصیتها را خلق کند و به جزئیات پر و بال ببخشد. بلکه در ذهنش ابتدا جزئیات و شخصیتها شکل میگیرند.
بررسی کارگردانی | انتقال اطلاعات با کمترین حرکت
حرکت دوربین در فیلمهای جارموش نیز بسیار ساده است، به طور مثال دوربین رو دست در آثارش دیده نمیشود. اعتقاد جارموش این است که دوربین نباید حضور مستبدانه داشته باشد و او این خودنمایی را از کارهایش حذف میکند. او سعی بر آن دارد تا مخاطبن فیلمهایش، بدون واسطه با شخصیتها مواجه شوند و اتمسفر و دنیای فیلم را کشف کنند. معروفترین پلانهایی که میتوان در آثار جارموش یافت آن است که کاراکتر را در حال حرکت در پیادهرو میبینیم. در اکثر این پلانها میبینیم که کاراکتر از جلوی مغازهها و خانههایی که در بکگراند هستند، عبور میکند. این صحنهها کارکردشان آن است که بیننده را همراه با شخصیت اصلی، به سمت حادثهی مرکزی فیلم هل بدهد و آنان را با موقعیت روبهرو کند.
این گونه پلانها را در فیلمهای «عجیبتر از بهشت»، «قطار اسرارآمیز» و سایر آثارش میبینیم، چراکه این پلانها مورد علاقهی جارموش هستند. به جز سکانس دزدی فیلم «قطار اسرارآمیز» که به خاطر حفظ میزانسن مجبور است بین دو ماشین دوربین حرکت افقی داشته باشد، دیگر شاهد این حرکتها نیستیم. جارموش بیشتر از پَن (حرکت افقی دوربین در محور ثابت) و تیلت (حرکت عمودی در محور ثابت) استفاده میکند. او نمیخواهد که دوربین تحت هیچ شرایطی خود را به رخ بکشد و علاقه دارد تا مخاطب بیواسطه با کاراکترها آشنا شود. این شیوهی دکوپاژ و قرارگیری دوربین عمومن در فیلمهای مینیمالیستی بیشتر بروز پیدا میکند.
چفت و بست محکم در فرم و محتوا
شما این شیوه را در سینمای دیگر فیلمسازان مینیمالیستی مانند برسون و کیارستمی میبینیم. به همین دلیل است که جارموش و کیارستمی به سینمای یکدیگر علاقهمندند و از مؤلفههای یکسانی در کارهایشان استفاده میکنند. افرادی مانند جارموش دنیای مربوط به خودشان را خلق میکنند. دنیایی که منحصر بهفرد است و مشابه آن را در سینمای دنیا بسیار کم میبینیم. این موفقیتها حاصل ترکیب درست فرم و محتوا است. در مورد محتوای آثار جارموش میشود کاراکترهایی را بررسی کرد که در زندگی بسیار تنها هستند و توانایی برقراری ارتباط با دیگران را به شکل درست ندارند. شخصیتها اکثر اوقات در زندگی بیهدف و سرگردانند، مانند توریستها زندگی میکنند و هر لحظه ممکن است با جرقهای از سویی به سوی دیگر بروند.
مسیری که جارموش برای فیلمهایش تعریف میکند باعث میشود که یکتا و یگانه باشد. حرفهایی که پشت فیلمهایش وجود دارد باعث میشود که یکی از منتقدترین فیلمسازان سینمای آمریکا باشد. او به طور کاملن مشهود در آثارش نسبت به ملیگراهای آمریکایی و نژادپرستی گارد میگیرد. او خود را در زاویهی دید یک مهاجر قرار میدهد تا بتواند نقاط قوت و ضعف را بهتر ببیند و به اتفاقات پیرامون بیطرفتر قضاوت و نگاه کند.
با این رویکرد جارموش میتواند به لایههای پنهانی و جامعهشناسی، نگاه درستتری داشته باشد. نمونهی شاخص این کار «قطار اسرارآمیز» است که داستان با یک زوج ژاپنی شروع میشود. این زوج تازه به آمریکا آمدهاند و شیفتهی الویس پریسلی هستند. آنها به ممفیس، شهر الویس، آمده تا بتوانند استودیوی ضبظ و موزهی او را ببینند. در سایر اپیزودهای این فیلمن با شخصیتهای آمریکایی روبهرو هستیم که در زندگی و هدفشان دچار مشکلاند. این کنتراستها در داستان به خوبی از آب در میآیند و تعداد کمی از فیلمسازان را در سینمای آمریکا میبینیم که بدین گونه جامعه را زیر ذرهبین قرار دهند و آنرا به نقد بکشند.
۲,۷۰۴ بازدید کلی, ۸ بازدید امروز

شاید دوست داشته باشید
اندازههای خودم را میدانم | گفتوگوی خسرو نقیبی با سیروان خسروی دربارهی بازیگری
تریلر فیلم قهرمان | از تازهترین فیلم اصغر فرهادی بیشتر ببینید
انتشار اولین تیزر از پشتصحنهی«خائنکشی» همزمان با زادروز هشتاد سالگی مسعود کیمیایی
جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون
تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک دربارهی زندگی زلاتان ابراهیموویچ
تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز
سینماآرت
کلمه از کریر، تصویر از بونوئل | گفتوگوی ژان کلود کریر دربارهی بونوئل و آثاری که خلق کردند

برای اولینبار با زیرنویس فارسی اختصاصی ببینید: گفت و گوی ژان کلود کریر دربارهی مهمترین آثاری که او را در تاریخ سینما جاودانه کرد
ژان کلود کریر فیلمنامهنویس و بازیگر فرانسوی بود. او همچنین در چندین فیلم نیز بازی کرد. او سردبیر مجلهی فمی بود و در سال ۱۹۸۱ عضو هیأت داوران فستیوال کن. کریر در تنها تلاشی که برای کارگردانی صورت داد، در سال ۱۹۶۹ فیلمی کوتاه ساخت که توانست با این فیلم جایزهی ویژهی هیأت داوران کن را از آن خود کند. او فیلمنامهنویسی را ادامه داد و در این مدت با کارگردانانی بینالمللی همچون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژانلوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما همکاری کرد.
با این حال کریر طولانیترین همکاری را با لوییس بونوئل داشت. در ۹ فیلمنامه که شش تای آنها به عنوان اثری از بونوئل ساخته شد. در این گفتوگو که به مناسبت درگذشت کریر برای نخستینبار با زیرنویس فارسی اختصاصی آرتتاکس منتشر میشود، او از «رؤیاهای بونوئلی» میگوید؛ طریقهی سالها همکاری مشترک با فیلمساز افسانهای.
در کنار گفت و گوی ژان کلود کریر ببینید:
پایان آقای نویسنده | ژان کلود کریر در ۸۹سالهگی درگذشت
Jean-Claude Carrière was a French novelist, screenwriter, actor, and Academy Award honoree. He was an alumnus of the École normale supérieure de Saint-Cloud and was president of La Fémis, the French state film school. Carrière was a frequent collaborator with Luis Buñuel on the screenplays of Buñuel’s late French films.
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
۷۸۴ بازدید کلی, ۲۳ بازدید امروز
سینماآرت
در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید: مرور لحظات خاطرهانگیز یک فیلم کالت

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرتتاکس: به مناسبت چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ساختهی ماندگار مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو، لحظات ماندگار این فیلم کالت را مرور خواهیم کرد.
در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید:
مرور لحظات خاطرهانگیز یک فیلم کالت + حقایقی که شاید ندانید
«گاو خشمگین» یک فیلم اقتباسیست بر اساس کتابی اتوبیوگرافیک. رابرت دنیرو اولینبار سر صحنهی «پدرخوانده ۲» کتاب را خواند. از شیوهی نگارش کتاب خوشش نیامد اما شیفتهی کاراکتر جیک لاموتا شد. همان موقع کتاب را به مارتین اسکورسیزی که سر صحنهی فیلم «آلیس دیگر اینجا زندگی نمیکند» به کارگردانی مشغول بود نشان داد و امید داشت او کارگردانی فیلم را قبول کند. اما اسکورسیزی چندبار از ساخت این فیلم شانه خالی کرد و گفت هیچ ایدهای ندارد که با این قصه چه کند!
اما چه شد که اسکورسیزی ساخت فیلم را قبول کرد؟ مارتی بزرگ در همان سالها یک اوردز اساسی را تجربه کرد. نزدیکان اسکورسیزی تعریف میکنند از تمامی منافذ بدنش خون بیرون میزد و امیدی به زندهماندنش نبود. با این همه به کمک رابرت دنیرو، اسکورسیزی به زندگی برگشت و اعتیاد را ترک کرد. حالا داستان جیک لاموتا برای مارتی رنگوبوی شخصی گرفت. خودش میگوید: «هر بار که فیلم میسازید انگار در رینگ بوکس قرار دارید!»
اما ماجرا به همین سادگیها نبود. کمپانی سازندهی «گاو خشمگین» تمام تخممرغهایش را در سبد «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا گذاشته بود. فیلمی که در گیشه شکستی خورد و کمپانی سازنده را دچار بحران کرد. اسکورسیزی دو سال قبل در فستیوال ترابیکا تعریف میکرد ما در میانههای فیلمبرداری بودیم و نمایندگان کمپانی پیش من و دنیرو آمدند. ما با شور و حرارت از پروژه حرف میزدیم و آنها نگران بودند که چرا فیلم سیاهسفید است. در نهایت تمام حرفها آنها از ما خواستند که ادامه بدهیم. بعدن فهمیدم نمایندگان آن روز آمده بودند تا به ما بگویند این پروژه باید کنسل شود. شور و اشتیاق ما باعث شد سکوت کنند. «گاو خشمگین» اینگونه خلق شد.
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
۸۲۱ بازدید کلی, ۲۵۰ بازدید امروز
سینماآرت
یک قدم نزدیکتر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرتتاکس: نگاهی به پشت صحنه و جلوههای ویژهی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / بهسوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت
یک قدم نزدیکتر به واقعیت
پشت صحنه جلوههای ویژهی فیلم Ad Astra
به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانهست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانیهای جلوههای ویژهی بزرگی هم در کار دخیل بودن. امپیسی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانیها هستن که همه با همدیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیشتر علمی به نظر برسه تا تخیلی.
مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنهی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مکبراید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار میکنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب میکنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوههای ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بینالمللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.
امپیسی: برای تمام سکانسهای بلند شدن و فرود، کمپانی امپیسی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اونها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیهسازیشون تا حد امکان به واقعیت نزدیک باشه. یکی از بزرگترین چالشها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکسشده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم امپیسی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا میرفت تا بتونه نورپردازی واقعبینانهای ایجاد کنه و همینطور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقهای ایجاد میکنه.
ببینید: معرفی اختصاصی آرتتاکس از فیلم «Ad Astra / بهسوی ستارگان»
Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra
Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
۷۸۳ بازدید کلی, ۲۳۹ بازدید امروز