ترنس مالیک به روایت ابراهیم ابراهیمیان (بخش اول) | خورشید در چشمان من است
ویدیوهای بیشتر
آرتتاکس تقدیم میکند: مؤلفههای سینمایی ترنس مالیک به روایت ابراهیم ابراهیمیان در استودیو آرتتاکس
در این ویدیوی تحلیلی به همراه ابراهیم ابراهیمیان نگاهی خواهیم داشت به جهانبینی و موتیفهای بصری آثار ترنس مالیک. ترنس مالیک امسال با فیلم «یک زندگی پنهان» در بخش رقابتی کن هفتادودوم قرار دارد. در این ویدیو ابتدا به سراغ مشخصههای دنیای سینمایی مالیک رفته و سپس تکنیکهای فیلمبرداری و نورپردازی آثارش را بررسی میکنیم.
ترنس مالیک، یکی از برترین فیلمسازان زمان حال دنیا، امسال در بخش رقابتی جشنواره کن فیلم دارد که سورپرایزی برای سینمادوستان محسوب میشود. او با توجه به اینکه حدود پنجاه سال فیلمسازی را تجربه کرده، تعداد فیلمهای کمی ساخته است. یکی از دلایل آن وسواس بیش از اندازهی مالیک در فیلمسازیست که این رویکرد از بینش درونی مالیک نشأت میگیرد. شاید بتوان به جرئت او را فیلمسازی صاحب امضا و صاحب سبک دانست.
بعضی پلانها قدری برای مالیک مهم هستند که در فیلم «به سوی شگفتی» در قالب دیالوگ خود را بروز میدهد: «خورشید در چشمان من است.»
یک تفاوت عمده میان کارگردان و فیلمساز وجود دارد: کارگردان یک تکنسین صرف است اما فیلمساز تکنیک را در خوانش تصویری فیلم بکار میبرد تا ایدئولوژی درونیاش را منتقل کند. در این دستهبندی مالیک را میتوان در جرگهی فیلمسازان بسیار مهم سینما قرار داد. یک سری عناصر در فیلمهای مالیک به شدت به چشم میآید که با بررسی کارنامهی کاری او تکرارشونده بودن این عناصر را درمییابیم. این عناصر، زیباییشناسی سینمای مالیک محسوب میشوند که بسیاری از آنها به وفور تکرار میشوند. یکی از آنها نور است. در تمام آثار مالیک، نور نقش بهسزایی را برعهده دارد. بدین شکل که نور در کنار دیگر ابزارهای مالیک برای کارگردانی، مفاهیم مدنظر او را تولید و منتقل میکند. این مهم در فیلم «درخت زندگی» به اوج پختگیاش میرسد.
مالیک در این فیلم تمام منابع نوری ساختگی را حذف میکند و از خورشید، منبع نوری طبیعی، در اکثر صحنهها استفاده میکند. این تصمیم برای ایجاد کنتراست بالا اتخاذ میشود که با کمک آن، قاببندیها و مرثیهسراییهایش را در فیلم انجام میدهد. در واقع مرثیهسرایی مالیک با استفاده از نور و رنگ بدست میآید. به طور مثال میتوان به ابتدای فیلم «درخت زندگی» اشاره کرد.
در شروع برخی پلانهای این فیلم یک نور سیال قرمز را میبینیم که در حال انجام یک بازی فُرمیست و به ترسیم ابتدای خلقت و جهان هستی میپردازد. بعد از تماشای این تصاویر وارد فضای داخلی فیلم میشویم. در اکثر پلانهای داخلی، چیزهایی که در بکگراند تصویر قرار دارند، همگی اکسپوز هستند و این ارزشیست که مالیک برای نور طبیعی قائل است. این اتفاق ریسک گرفتن پلانها را بسیار بالا میبرد، چراکه در طول روز ممکن است تنها دو یا سه پلان برداشت شود.
سینما صنعت به شدت گرانیست و این شیوهی فیلمبرداری باعث سختتر و گرانتر شدن پروسهی تولید فیلم میشود. این اتفاق ریشه در ناخودآگاه مالیک دارد. او زادهی یک پدر عاشوریست. پس برای او دین، خدا، کلیسا و سایر مفاهیم دینی بسیار چالشبرانگیز هستند. در تمام فیلمهای مالیک میتوان این چالش را بین کاراکتر با طبیعت پیرامون و جهان خودش مشاهده کرد.
در سکانسهای داخلی «درخت زندگی» تمام منابع نوری از خورشید گرفته میشوند. این مثال را میتوان در سکانسی از فیلم «درخت زندگی» بررسی کرد: سکانسی که جسیکا چستین نامهی خبر مرگ فرزندش را میگیرد، دوربین او را از در خانه تا سالن پرنور انتهایی خانه دنبال میکند. ما در پشت پنجرههای قدی سالن، تمام طبیعت بیرون را اکسپوز شده میبینیم و در انتهای سکانس صورت چستین را نیمه تاریک میبینیم، به صورتی که مقدار کمی از چهرهاش روشن است. جامپکات در فیلمهای مالیک، یک استایل تدوینی محسوب میشود. پس از خواندن نامه یک جامپکات را میبینیم که در طی آن دو-سوم صورت بازیگر روشن میشود، گویی قرار است کاراکتر در یک آگاهی قدم بردارد.
فیلم با یک پرسش عمیق شروع میشود: «انسان دوراه برای انتخاب دارد: فطرت یا بخشایش.» بیست دقیقه از فیلم شامل پلانهای گرافیکی میشود که اهمیت بسیار زیادی در طول فیلم دارد. در واقع فیلمساز روایت بصریاش را بر اساس همین زیباییشناسی شاعرانه به مخاطب القا میکند. تمام پلانها ارزش ناخودآگاهی دارند. این پلانها بیننده را به جهان ویژهای میبرد تا او را مسخ کنند و پس از آن قادر است تک تک حقیقتهای مدنظرش را منتقل کند. فیلم بیست دقیقه از عناصر خلقت و جهان هستی را در قالب گرافیکی بر روی پرده به نمایش درمیآورد و بیننده را به یک خلسهی خلسهی تصویری میبرد. میزانسنهای شاخص مالیک در استفاده از دوربین به سمت استدیکم میرود. این اتفاق برای میزانسنهای سیال و دَوَرانی میافتد که کاراکترها در آن جهان غوطهور هستند و سعی در انتقال این دنیای غوطهوری به بیننده دارد.
مالیک در آثارش اکثرن از لنزهای نرمال و واید استفاده میکند. این استفاده به دلیل عمق میدان کمیست که لنزهای واید از آن برخوردارند و بهترین انتخاب برای نمایش جهان طبیعت است. مالیک رودرروی نظام استودیویی هالیوود ایستاده است. اگر جهان طبیعت و صلح با طبیعت را از آثار مالیک حذف کنیم، او نمیتواند در آن سیستم دوام بیاورد.
نکتهی دیگر در فیلمهای مالیک آن است که بیش از هفتاد درصد در زمان طلایی غروب یا طلوع خورشید رخ میدهد. زمان طلایی، یا همان گُلدِن تایم، محدودترین بازه برای فیلمبرداری محسوب میشود و ممکن است ده دقیقه نیز طول نکشد. پلانهای بلند مالیک گروه فیلمبرداری و عوامل صحنه را مجبور میکند که ده تا پانزده روز وقت و هزینه را برایش صرف کنند.
مالیک فیلمسازیست که از لحظات به درستی استفاده میکند و این وسواس او منجر میشود مونتاژ فیلم «درخت زندگی» تا سه سال به طول بیانجامد و فیلم بهجای سال ۲۰۱۰، در جشنوارهی کن ۲۰۱۱ شرکت کند. البته که فیلم در همان دوره از کن موفق به دریافت نخل طلای بهترین فیلم میشود و یکی از شاهکارهای سینمای دنیا به حساب میآید.
از این سری ببینید:
کوئنتین تارانتینو به روایت محمدحسین مهدویان
من خودم در بخش نورپردازی وامدار سینمای مالیک هستم. نوری که کاراکترها را صیقل میدهد و آنها را به دو نیمهی روشن و تاریک تبدیل میکند. اکثر نماهایی که مالیک تصویربرداری میکند، نور خورشید در بکگراند قرار دارد. اکسپوز چنین صحنههایی را از هر فیلمبرداری بهجز لوبزکی نمیتوان انتظار داشت. لوبزکی یکی از معدود فیلمبردارانیست که میتواند فضای سیال و شاعرانهی سینمای مالیک را به درستی اجرا کند. بعضی پلانها قدری برای مالیک مهم هستند که در فیلم «به سوی شگفتی» در قالب دیالوگ خود را بروز میدهد: «خورشید در چشمان من است.» این دیالوگ نشاندهندهی میزان اهمیت نور در آثار مالیک است.
۲,۷۸۹ بازدید کلی, ۳ بازدید امروز

شاید دوست داشته باشید
اندازههای خودم را میدانم | گفتوگوی خسرو نقیبی با سیروان خسروی دربارهی بازیگری
تریلر فیلم قهرمان | از تازهترین فیلم اصغر فرهادی بیشتر ببینید
انتشار اولین تیزر از پشتصحنهی«خائنکشی» همزمان با زادروز هشتاد سالگی مسعود کیمیایی
جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون
تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک دربارهی زندگی زلاتان ابراهیموویچ
تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز
سینماآرت
کلمه از کریر، تصویر از بونوئل | گفتوگوی ژان کلود کریر دربارهی بونوئل و آثاری که خلق کردند

برای اولینبار با زیرنویس فارسی اختصاصی ببینید: گفت و گوی ژان کلود کریر دربارهی مهمترین آثاری که او را در تاریخ سینما جاودانه کرد
ژان کلود کریر فیلمنامهنویس و بازیگر فرانسوی بود. او همچنین در چندین فیلم نیز بازی کرد. او سردبیر مجلهی فمی بود و در سال ۱۹۸۱ عضو هیأت داوران فستیوال کن. کریر در تنها تلاشی که برای کارگردانی صورت داد، در سال ۱۹۶۹ فیلمی کوتاه ساخت که توانست با این فیلم جایزهی ویژهی هیأت داوران کن را از آن خود کند. او فیلمنامهنویسی را ادامه داد و در این مدت با کارگردانانی بینالمللی همچون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژانلوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما همکاری کرد.
با این حال کریر طولانیترین همکاری را با لوییس بونوئل داشت. در ۹ فیلمنامه که شش تای آنها به عنوان اثری از بونوئل ساخته شد. در این گفتوگو که به مناسبت درگذشت کریر برای نخستینبار با زیرنویس فارسی اختصاصی آرتتاکس منتشر میشود، او از «رؤیاهای بونوئلی» میگوید؛ طریقهی سالها همکاری مشترک با فیلمساز افسانهای.
در کنار گفت و گوی ژان کلود کریر ببینید:
پایان آقای نویسنده | ژان کلود کریر در ۸۹سالهگی درگذشت
Jean-Claude Carrière was a French novelist, screenwriter, actor, and Academy Award honoree. He was an alumnus of the École normale supérieure de Saint-Cloud and was president of La Fémis, the French state film school. Carrière was a frequent collaborator with Luis Buñuel on the screenplays of Buñuel’s late French films.
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
۸۷۷ بازدید کلی, ۲۱ بازدید امروز
سینماآرت
در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید: مرور لحظات خاطرهانگیز یک فیلم کالت

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرتتاکس: به مناسبت چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ساختهی ماندگار مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو، لحظات ماندگار این فیلم کالت را مرور خواهیم کرد.
در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید:
مرور لحظات خاطرهانگیز یک فیلم کالت + حقایقی که شاید ندانید
«گاو خشمگین» یک فیلم اقتباسیست بر اساس کتابی اتوبیوگرافیک. رابرت دنیرو اولینبار سر صحنهی «پدرخوانده ۲» کتاب را خواند. از شیوهی نگارش کتاب خوشش نیامد اما شیفتهی کاراکتر جیک لاموتا شد. همان موقع کتاب را به مارتین اسکورسیزی که سر صحنهی فیلم «آلیس دیگر اینجا زندگی نمیکند» به کارگردانی مشغول بود نشان داد و امید داشت او کارگردانی فیلم را قبول کند. اما اسکورسیزی چندبار از ساخت این فیلم شانه خالی کرد و گفت هیچ ایدهای ندارد که با این قصه چه کند!
اما چه شد که اسکورسیزی ساخت فیلم را قبول کرد؟ مارتی بزرگ در همان سالها یک اوردز اساسی را تجربه کرد. نزدیکان اسکورسیزی تعریف میکنند از تمامی منافذ بدنش خون بیرون میزد و امیدی به زندهماندنش نبود. با این همه به کمک رابرت دنیرو، اسکورسیزی به زندگی برگشت و اعتیاد را ترک کرد. حالا داستان جیک لاموتا برای مارتی رنگوبوی شخصی گرفت. خودش میگوید: «هر بار که فیلم میسازید انگار در رینگ بوکس قرار دارید!»
اما ماجرا به همین سادگیها نبود. کمپانی سازندهی «گاو خشمگین» تمام تخممرغهایش را در سبد «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا گذاشته بود. فیلمی که در گیشه شکستی خورد و کمپانی سازنده را دچار بحران کرد. اسکورسیزی دو سال قبل در فستیوال ترابیکا تعریف میکرد ما در میانههای فیلمبرداری بودیم و نمایندگان کمپانی پیش من و دنیرو آمدند. ما با شور و حرارت از پروژه حرف میزدیم و آنها نگران بودند که چرا فیلم سیاهسفید است. در نهایت تمام حرفها آنها از ما خواستند که ادامه بدهیم. بعدن فهمیدم نمایندگان آن روز آمده بودند تا به ما بگویند این پروژه باید کنسل شود. شور و اشتیاق ما باعث شد سکوت کنند. «گاو خشمگین» اینگونه خلق شد.
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
۹۱۷ بازدید کلی, ۲۲ بازدید امروز
سینماآرت
یک قدم نزدیکتر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرتتاکس: نگاهی به پشت صحنه و جلوههای ویژهی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / بهسوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت
یک قدم نزدیکتر به واقعیت
پشت صحنه جلوههای ویژهی فیلم Ad Astra
به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانهست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانیهای جلوههای ویژهی بزرگی هم در کار دخیل بودن. امپیسی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانیها هستن که همه با همدیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیشتر علمی به نظر برسه تا تخیلی.
مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنهی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مکبراید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار میکنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب میکنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوههای ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بینالمللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.
امپیسی: برای تمام سکانسهای بلند شدن و فرود، کمپانی امپیسی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اونها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیهسازیشون تا حد امکان به واقعیت نزدیک باشه. یکی از بزرگترین چالشها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکسشده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم امپیسی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا میرفت تا بتونه نورپردازی واقعبینانهای ایجاد کنه و همینطور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقهای ایجاد میکنه.
ببینید: معرفی اختصاصی آرتتاکس از فیلم «Ad Astra / بهسوی ستارگان»
Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra
Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
۸۷۶ بازدید کلی, ۲۱ بازدید امروز