آرتتاکس – گروه سینمای جهان: مصاحبه وبسایت ورایتی با هانس زیمر به مناسبت کسب جایزهی ASCAP در مراسم موسیقی فیلمها برای فیلم «شیر شاه». از این موضوع که چهگونه امسال، پرکارترین سال زیمر است تا تجربهای که با شیرشاه داشته و بیش از هر مسألهی دیگری به دوران حالش وابسته است.
برای امسال، هفت فیلم آمادهی اکران دارید …
هانس زیمر: انگار هیچوقت سرم به این شلوغی نبوده. تلاش میکنم برنامهام تا جای ممکن پر باشد چرا که کار عموم دوستان موسیقینوازم کنسل شده. بنابراین عاشق این میزان کار هستم چون میتوانم بسیاری از موزیسینها را مشغول نگه دارم؛ در استرالیا، اروپا، انگلیس و آمریکا. به نوعی دارم با چهار قاره کار میکنم.
شما بابت موسیقی متن «شیر شاه» قرار است جایزهای دریافت کنید. ارکستری که تدارک دیدید بسیار به فرهنگ آفریقایی آمریکایی نزدیک شده. ارکستر شما احتمالن از دید تنوع نژادی رکورد یک فیلم هالیوودی را زده
بله، نمیخواهم خیلی به خودم افتخار کنم ولی انجام این کار بسیار مهم و خوب بود: ارکسترِ زندگی سیاهپوستان بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.
با توجه به بحثهای ملی کنونیمان دربارهی نژادپرستی، این موضوع به شدت سازگار است
بله، البته نه به این شکل. دلیل این که میخواستم دوباره موسیقی متن «شیرشاه» را بسازم بابت این بود که همه را کنار هم قرار دهم و این مناسبت را جشن بگیرم. تجربهی شگفتانگیزی بود.
در کنار مطالعهی مصاحبه ورایتی با هانس زیمر ببینید:
هانس زیمر کارنامهاش را مرور میکند | هر قصهای را باید شخصی کرد
در حال حاضر در استودیو کار میکنید یا در خانه؟
نه. زمانی کارهایم را در هال خانه انجام میدادم ولی یک استودیوی خانگی ساختم. به هنگام اوج گرفتن کرونا لندن بودم و بعد اوایل ماه مارس برگشتم. آن موقع داشتم روی موسیقی «تاپ گان: ماوریک» کار میکردم. از طرفی تام کروز و کل تیم سازندهی مأموریت غیرممکن هفت قرار بود کارشان را شروع کنند ولی این کار میسر نشد و آنها هم برگشتند. بعد از آن هنوز کمی روی تاپ گان کار میکنم.
آن فیلم برای دسامبر برنامهریزی شده. در مورد «مرثیهی هیلبیلی» و همکاری دوباره با ران هاوارد (کارگردان) چه نظری دارید؟
به هنگام کامل کردن کار روی هیلبیلی، در یک گردهمایی در زوم، در یک صفحه فیلم را داشتیم و پانزده نفر هم آنجا بودند. خوشبختانه با کسانی کار میکنم که یکدیگر را کاملن میشناسند چون کار به این شکل بسیار سختتر است. حضور در یک سالن با صد موزیسین، گفتن یکبارهی حرفها و صرف حضور بسیار به کارهای اینترنتی میچربد.
چه میتوانید در مورد این موسیقی متن بگویید؟
من از طرفداران پر و پا قرص درک تراکز هستم. همراه او، بن پاول و دیو فلمینگ برای ساختن موسیقی متن فیلم ران جمع شدیم. میدانستم درک در حال اجرای یک تور است. همه از هر جایی که بودند، کارشان را انجام میدادند. حالا دارم روی «تل ماسه» و «تاپ گان» کار میکنم و فکر میکنم کار فیلم «باب اسفنجی» هم تمام شده.
کار «واندر وومن ۱۹۸۴» هم همینطور؟
کار آن فیلم تمام شده بود ولی پتی جنکینز (کارگردان فیلم) ایدههای بیشتری داشت. برای دو روز به استودیو برگشتیم.
بیایید در مورد «زمانی برای مردن نیست» حرف بزنیم که موسیقیاش را ابتدای سال تهیه کردید. از تجربهی آن برای ما بگویید
سورپرایزکننده بود و بگذارید بگویم چرا. برای مدت زمان زیادی است که باربارا براکلی (تهیهکننده) را میشناسم و با هم دوست هستیم. هیچوقت فکر نمیکردم روی همچین پروژهای با هم کار کنیم بنابراین هنگامی که با من تماس گرفت، کمی شوکه شدم. از او پرسیدم که میتوانم استیو ماتزارو که یکی از بهترین آهنگسازانی است که میشناسم، برای این کار بیاورم چون زمان بسیار کوتاه بود. صد البته او پاسخ مثبت داد. اسم استیو باید بالاتر از همه نوشته شود. امیدوارم کاری در خور او انجام داده باشیم.
نکته این است که برای انجام این کار مردد بودم.
ابتدا با جانی مار تماس گرفتم و گفتم: «دو تا سؤال برایت دارم. اول این که کدام بخش فیلم فقط به درد گیتار میخورد؟» او گفت که قطعهی اصلی جیمز باند. بعد از آن از او پرسیدم: «فکر میکنی سراغ این فیلم بروم و تو هم بخش گیتارش را بنوازی؟» و به این ترتیب همه چیز با هم جور شد. جانی درست میگفت. او میخواست به مانند آهنگهای جان بری (سازندهی قطعهی اصلی جیمز باند) گیتار را به موسیقی متن برگرداند. بیلی آیلیش و برادرش فینیاس هم ترانه بسیار خوبی داشتند و برای مدتی روی آن کار کردیم. بعد آهنگ شمارهی یک شد و فیلم قرار بود اکران شود که همهچیز بهم خورد.
در کنار مطالعهی مصاحبه ورایتی با هانس زیمر ببینید:
گفتوگو با بیلی آیلیش دربارهی قرنطینه و آهنگهایی که در این دوران ساخته
همهی ما بابت پتانسیل موسیقایی «تلماسه» که دسامبر اکران میشود، هستیم. کار روی آن چهطور پیش میرود؟
الآن وسط کار درست کردن آهنگها هستم. ایدههایی دارم و هر روز این شکلی است. کلی آزمایش میکنم و هیچ نمیدانم یکی هم در فیلم بیاید یا نه. ولی ما به این کار متعهدیم. میخواهیم برای استحقاق یافتن کتاب، کاری متفاوت و پرافتخار عرضه کنیم .
فیلمیست که دست آهنگساز را بسیار بازمیگذارد. میتوانید ایدههای بسیاری را اجرا کنید.
و همین کار را انجام میدهم. بعضی از ایدهها به معنای واقعی کلمه فاجعه میشوند ولی باز هم امتحان میکنم. کاملن روی این کار متمرکزم. به باقی گفتم که هنوز راضی نیستم و به زمان بیشتری نیاز دارم. همان موقعیت همیشگی.
و قرار است باری دیگر با بری لوینسون (کارگردان فیلم مرد بارانی) روی فیلم جدیدش، هری هفت کار کنید.
کار تمام شده. فیلم فوقالعادهای است. یک لحظه موسیقی را کنار بگذارید. کاری که بری و بن فاستر (بازیگر) انجام دادهاند عالی است. فیلمی است که تماشایش و نوشتنش سخت است.؛ روایت داستان هولوکاست. آن فیلم به کمال رسیده. کار موسیقی را خیلی وقت پیش قبل از رفتن به لندن تمام کردم. حوالی اکتبر.
تاپ گان چهطور؟ آیا موسیقی را با هارولد فالترمیر (آهنگساز فیلم اصلی) تقسیم میکنید؟
این نوای اوست. همهی ما از دوستان تونی اسکات (کارگردان فیلم اصلی بودیم). هارولد را از مونیخ میشناختم. حتا در یک محله بزرگ شدیم. اگر میخواهید اوقات خوبی را سپری کنید، بروید مونیخ، هارولد را پیدا کنید و از او بخواهید شما را به رستورانهای آنجا ببرد. در این فیلم، من تنها میخواستم تنظیمکننده باشم.
همهی ما در این فکر بودیم که پس از سه سال اجرای کنسرت در آمریکا و سرتاسر اروپا، ممکن است از اجرای زنده زده شده باشید و بخواهید به استودیو برگردید.
زیمر: اتفاقن نه! صرفن همه میگفتند: «هانس، چرا سال ۲۰۲۰ را تمامن به ساختن آهنگ صرف نکنی و بعد اواسط ۲۰۲۱ به فکر ادامه دادن نمایشهایت باشی». چون من از این تجربه بسیار لذت بردم. گاهی برای اجراهای ارکستر میخواستم که من را نشان ندهند. بعضی اوقات مردم میفهمیدند و بعضی اوقات نه. موزیسنها آن برنامه نیز واقعن عالی بودند. ولی الآن همهی تکنوازها روی فیلمهای مختلف با من کار میکنند. اتفاقن نه تنها دلزده نیستم بلکه سراسر شور و اشتیاقم. هیچوقت فکر نمیکردم دلم برای آن تنگ بشود ولی این طور شده. همهمان مثل پیرمردها دربارهی سفرها و ماجراهایمان صحبت میکنیم و بعد میگوییم: «بیایید دوباره برگردیم. این مأموریت الهی است»
در کنار مطالعهی مصاحبه ورایتی با هانس زیمر ببینید:
ویژگی موسیقی متن فیلم Interstellar | در جستوجوی زمان از دست رفته
برای ۳۵ سال است که آهنگساز فیلم هستید. آیا خسته میشوید؟ آیا نوشتن موسیقی برای فیلم تکراری میشود؟
بله. بعد سر و کلهی پروژهای مثل «تلماسه» با کارگردانی مثل دنی ویلنوو پیدا میشود. باید به خاطر بسپارید که تدوینگر فیلم، جو واکر، اولین کار تلویزیونیمان را با هم برای بیبیسی در سال ۱۹۸۸ انجام دادیم. همه را سر موسیقی «تلماسه» دیوانه کردم چون ایدههای بسیاری دارم. طرف مقابلم هم دنی ویلنوو است، میفهمید؟ او میگذارد بخشی از این دنیا باشم. این کار کاملن الهامبخش است و با آدمهای فوقالعادهای کار میکنم. کار نه، با آنها تجربه میکنم.
با توجه به این که «تلماسه» مجموعهای از وقایع عظیم و جهانی است، آیا به ارکستر نیاز ندارید؟ و اگر داشتید، چهطور ممکن است تا زمان اکران فیلم، موسیقی را بسازید؟
نمیدانم. تا الآن که مشکلی نداشتم. موقعیتهایی در حال ایجاد شدن هست. ضبط موسیقی قرار است در لندن و وین انجام بشود. و خب ببینید، همیشه گروههای عجیب چیدهام و گاهی راههایی اختراع کردم که تکههای کوچک آهنگ را در زمانهای مختلف بگیرم و کنار هم بگذارم. برای من، آنقدر فرقی نمیکند. کار از خانه مزخرف است ولی انجام دادم. و اگر قرار است اینطور پیش برویم، مشکلی نیست.
مترجم: محمد تقوی
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران