دومین کارگاه روبرتو پرپینیانی تدوینگر ایتالیایی با حضور نازنین مفخم و هایده صفییاری تدوینگران ایرانی و بابک کریمی در سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر و در ادامه برنامههای باشگاه جشنواره برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، جمعه ۳۱ فروردین کارگاه «تدوین در سینما» توسط روبرتو پرپینیانی تدوینگر ایتالیایی در سالن شماره ۱ پردیس چارسو برگزار شد.
در ابتدای این جلسه بابک کریمی بازیگر ایرانی از نازنین مفخم و هایده صفییاری خواست تا به آنها بپیوندند و مناظرهای درباره تدوین را شکل بدهند.
روبرتو پرپینیانی یک معلم است
نازنین مفخم با بیان اینکه روبرتو پرپینیانی همان اندازه که به عنوان یک تدوینگر شناخته شده؛ معلمی بسیار خوب است چرا که سالهاست در زمینهی تدوین تدریس میکند. او از هنرجویان خواست تا سوالهای خود را در این زمینه از پرپینیانی بپرسند.
در ادامه روبرتو پرپینیانی با بیان اینکه از ۴۰ سال پیش و در مدرسه عالی سینمای رم تدریس را آغاز کرده است؛ گفت: « من تجربه ای در زمینه تدریس نداشتم اما وقتی پیشنهاد تدریس به من داده شد کنجکاو شدم تا در این زمینه هم فعالیت کنم و بجز اینکه دانشی داشته باشم و آن را انتقال بدهم بتوانم از دیگران و جوان تر ها هم چیزهایی یاد بگیرم.»
پرپینیانی تدریس را زمینهساز و بستر گفتگو، انتقال حس و دانش دانست و ادامه داد: « اگر هر کسی تنها در قالب یک کار بماند، بسیار سفت و سخت میشود اما من با این کار نه تنها خیلی چیزها یاد گرفتم که دوستان زیادی هم پیدا کردم.»
او ادامه داد: «خیلی وقت ها جوانها از من میپرسند چه کار باید بکنیم تا کارمان خوب شود؟ و من جواب میدهم باید خودت را آزاد بگذاری تا راهت را پیدا کنی و بعد از این مرحله است که تاره وارد بحث درباره کاری که باید بکند، می شویم.»
این تدوینگر که با اورسن ولز کارگردان مطرح جهان همکاری داشته است در تعریف تدوین بیان کرد: «تدوین، داد و ستد با کسی است که در سینما به او نام کارگردان را میدهیم و زمانی که زبان و راه مشترک با او را پیدا میکنیم، نتیجه بسیار زیبا می شود.»
استفاده از فرمهای مختلف بیانی، رسیدن به یک تخیل بزرگ
پرپینیانی خود را علاقهمند به فرمهای مختلف بیانی معرفی کرد و از فعالیتهایش برای ایجاد یک مرکز تحقیقاتی و پژوهشی در این زمینه خبر داد. این تدوینگر ایتالیایی چالش خلاقانه را عنصری مهم در تدوین حرفهای برشمرد و گفت: «به عنوان یک تدوینگر باید برداشت خاص خودتان از مسئولیت و حسی را که میخواهید انتقال دهید، داشته باشید.»
زیر نگاه سخت اورسن ولز و قابِ باز برناردو برتولوچی
پرپینیانی دربارهی روندی که برای یادگیری تدوین طی کرده است، گفت: «من زیر نگاه سخت و صبور اورسن ولز تدوین را یاد گرفتم و بعد با برناردو برتولوچی آشنا شدم که هم سن و سال من بود، او برخلاف اورسن ولز مدام میخواست قاعدههای فرمی سینما را بشکند و دنبال جریانهای نو برود و مدام به من میگفت باید جسارت کنیم، جسارت کنیم، جسارت کنیم.»
تدوینگر باید دیدگاه سیاسی و اجتماعی داشته باشد
نازنین مفخم هم در ادامه با اشاره به این مطلب که نباید از روایت در تدوین غفلت کنیم، گفت: «تدوینگر باید قصه زیاد بخواند، روایتهای گوناگون را بشنوند تا جایی که در او این موضوع نهادینه شود و در انسجام دادن روایت دچار مشکل نشود.»
مفخم داشتن دیدگاه سیاسی و اجتماعی را یکی دیگر از شاخصه های لازم برای تدوین یک فیلم برشمرد و ادامه داد: «شما به عنوان یک تدوینگر باید نگاه اجتماعی وسیاسی داشته باشید وگرنه کاری که انجام میدهید، هدفمند نیست و بیننده را که آمده تا با دیدگاه شما و نحوه تفکرتان درباره این موضوع آشنا شود، سردرگم می کنید.»
هایده صفییاری هم جستوجوی صرف منطق را در تدوین راه خطایی دانست و گفت: «تنها نباید به دنبال دودوتا چهارتا کردن باشید، گاه لازم است احساس خودتان را دنبال کنید و برای همین باید حس و شناخت زیبایی شناسی تان را تقویت کنید.»
بیشتر ببینید:
کارگاه فیلمنامهنویسی نغمه ثمینی | لینک تماشا