با ما همراه باشید

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: در این ویدیو به پشت صحنه‌ی انیمیشن جزیره‌ی سگ‌ها، جدیدترین استاپ‌موشن وس اندرسون، نگاهی می‌اندازیم.

 

جزیره‌ی سگ‌ها یکی از جاه‌طلبانه‌ترین فیلم‌های انیمیشنی‌ که توسط وس اندرسون ساخته شده است. فیلم‌های وس اندرسون را می‌توان از دور نیز تشخیص داد. او با فیلم‌هایی مثل «زندگی در آب با استیو زیسو»، «قلمروی طلوع ماه» و «هتل بزرگ بوداپست» به ما نشان داده که همه‌ی جزئیات اهمیت دارند. او در سال ۲۰۰۹ کارش را در زمینه‌ی استاپ‌موشن با «آقای روباه شگفت‌انگیز» شروع کرد و دومین کارش «جزیره‌ی سگ‌ها» نام دارد.

وس اندرسون در این فیلم پاد‌آرمان‌شهر ژاپن را به تصویر می‌کشد که سگ‌ها بر آن حکومت می‌کنند. در واقعیت، فیلم از روی یه ماکت دست‌ساز بسیار بزرگ در استودیویی در لندن گرفته شده. برای ساختن فیلم‌های استاپ‌موشن به مهارت‌های خاصی نیاز دارد. تک تک حرکات هر کاراکتر باید خیلی دقیق بررسی و سپس فیلم‌برداری انجام بشوند اما وس اندرسون یه قدم فراتر رفته است. چه‌طور فیلم‌های انیمیشنی می‌سازد که مثل فیلم‌هاش امضای خاص خودش را دارد؟

“وس اندرسون با فیلم‌هایی مثل «زندگی در آب با استیو زیسو»، «قلمروی طلوع ماه» و «هتل بزرگ بوداپست» به ما نشان داده که همه‌ی جزئیات اهمیت دارند.”

موی سگ‌ها یکی از آیتم‌هایی بود که ساخت فیلم را چالش‌برانگیز می‌کرد. انیماتورها معمولن حالت‌های مختلف صورت را روی عروسک‌ها جایگذاری می‌کنند. این کار برای فیلم‌هایی با کاراکتر انسان راحت است. چون به راحتی صورت‌های جدیدی روی پوست سیلیکونی آن‌ها گذاشته می‌شود. اما اگر سر و کارتان با موجودات پشمالوی چهارپا باشد شرایط سخت‌تر است. هر عروسک یک اسکلت داخلی فلزی دارد که به حرکتش کمک می‌کند ولی صورت‌ سگ‌ها باید توسط انیماتورها حرکت داده می‌شد.

اندی جنت، رئیس بخش عروسک‌های فیلم، که در «آقای روباه شگفت‌انگیز» هم با وس اندرسون همکاری کرده بود، می‌گوید: «یکی از چیزهایی که وس گفت این بود. گفت که موهای سگ‌ها باید تکون بخوره، مثلن وقتی که بهشون باد می‌خوره. در استاپ‌موشن کار کردن روی موهای حیوانات قلق خاصی می‌طلبه. معمولن سعی می‌کنن باهاش درگیر نشن ولی وس گفت: چرا که نه؟ بیا امتحانش کنیم.»

در «جزیره‌ی سگ‌ها»، آن‌ها یک قدم فراتر رفتند. انیماتورها از سنجاق یا تکه‌های کوچک چوب استفاده می‌کنند تا اجزای صورت عروسک‌ها رو تغییر بدهند و احساسات را در چهره‌شان نمایش بدهند.

“برای «آقای روباه شگفت‌انگیز» حدود ۳۷۰ تا عروسک ساختیم.”

اندی جنت: «برای «آقای روباه شگفت‌انگیز» حدود ۳۷۰ تا عروسک ساختیم. برای این فیلم‌ تعدادشون به ۱۱۰۵ تا رسید.»

این تعداد عروسک، موهای زیادی دارند. اندرسون از نهایت توان انیماتورها بهره برد. صحنه‌هایی که در آن‌ها ابرهای کارتونی یا دود وجود داشتند، با استفاده از پشم ساخته شدند. در عین حال، ساختن صحنه‌ی درست کردن سوشی هشت ماه طول کشید. عروسک‌ها سایزهای مختلفی داشتند. بعضی‌هاشان به اندازه‌ی ناخن یک انگشت بودند و بعضی‌هاشان به‌قدری بزرگ بودند که می‌شد سوارشان شد. استاپ‌موشن شکل جدیدی از هنر نیست. با این حال جایگاه ثابت خودش را دارد.

اندی جنت: «با اختراع دستگاه‌های ویدیویی و دوربین‌های دیجیتال همه‌چی راحت شده و می‌شه کارهای خیلی پیچیده‌تری انجام داد. یکی از این تغییرات این بوده که دسترسی مردم به امکانات راحت‌تر شده. خیلی از بچه‌های دوست‌هام داخل خونه‌شون استاپ‌موشن انجام می‌دن که در زمان من، باید حتمن قبل از پرداختن بهش به دانشگاه می‌رفتیم.»

به نظر می‌آید آینده پر از روباه‌های شگفت‌انگیز و سگ‌های روبات باشد.

نسخه‌ی تصویری این پشت‌صحنه را ببینید…

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینماآرت

کلمه از کریر، تصویر از بونوئل | گفت‌وگوی ژان کلود کریر درباره‌ی بونوئل و آثاری که خلق کردند

گفت و گوی ژان کلود کریر

برای اولین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی ببینید: گفت و گوی ژان کلود کریر درباره‌‌ی مهم‌ترین آثاری که او را در تاریخ سینما جاودانه کرد

ژان کلود کریر فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی بود. او هم‌چنین در چندین فیلم نیز بازی کرد. او سردبیر مجله‌ی فمی بود و در سال ۱۹۸۱ عضو هیأت داوران فستیوال کن. کریر در تنها تلاشی که برای کارگردانی صورت داد، در سال ۱۹۶۹ فیلمی کوتاه ساخت که توانست با این فیلم جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران کن را از آن خود کند. او فیلم‌نامه‌نویسی را ادامه داد و در این مدت با کارگردانانی بین‌المللی هم‌چون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژان‌لوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما هم‌کاری کرد.
با این حال کریر طولانی‌ترین همکاری را با لوییس بونوئل داشت. در ۹ فیلم‌نامه که شش تای آن‌ها به عنوان اثری از بونوئل ساخته شد. در این گفت‌وگو که به مناسبت درگذشت کریر برای نخستین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی آرت‌تاکس منتشر می‌شود، او از «رؤیاهای بونوئلی» می‌گوید؛ طریقه‌ی سال‌ها هم‌کاری مشترک با فیلم‌ساز افسانه‌ای.

در کنار گفت و گوی ژان کلود کریر ببینید:

پایان آقای نویسنده | ژان کلود کریر در ۸۹ساله‌گی درگذشت

Jean-Claude Carrière was a French novelist, screenwriter, actor, and Academy Award honoree. He was an alumnus of the École normale supérieure de Saint-Cloud and was president of La Fémis, the French state film school. Carrière was a frequent collaborator with Luis Buñuel on the screenplays of Buñuel’s late French films.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید: مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت

فیلم گاو خشمگین

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ به مناسبت چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ساخته‌ی ماندگار مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو، لحظات ماندگار این فیلم کالت را مرور خواهیم کرد.

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید:
مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت + حقایقی که شاید ندانید

«گاو خشمگین» یک فیلم اقتباسی‌ست بر اساس کتابی اتوبیوگرافیک. رابرت دنیرو اولین‌بار سر صحنه‌ی «پدرخوانده ۲» کتاب را خواند. از شیوه‌ی نگارش کتاب خوشش نیامد اما شیفته‌‌ی کاراکتر جیک لاموتا شد. همان موقع کتاب را به مارتین اسکورسیزی که سر صحنه‌ی فیلم «آلیس دیگر این‌جا زندگی نمی‌کند» به کارگردانی مشغول بود نشان داد و امید داشت او کارگردانی فیلم را قبول کند. اما اسکورسیزی چندبار از ساخت این فیلم شانه‌ خالی کرد و گفت هیچ ایده‌ای ندارد که با این قصه چه کند!

اما چه شد که اسکورسیزی ساخت فیلم را قبول کرد؟ مارتی بزرگ در همان سال‌ها یک اوردز اساسی را تجربه کرد. نزدیکان اسکورسیزی تعریف می‌کنند از تمامی منافذ بدنش خون بیرون می‌زد و امیدی به زنده‌ماندنش نبود. با این همه به کمک رابرت دنیرو، اسکورسیزی به زندگی برگشت و اعتیاد را ترک کرد. حالا داستان جیک لاموتا برای مارتی رنگ‌وبوی شخصی گرفت. خودش می‌گوید: «هر بار که فیلم می‌سازید انگار در رینگ بوکس قرار دارید!»

اما ماجرا به همین سادگی‌ها نبود. کمپانی سازنده‌ی «گاو خشمگین» تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا گذاشته بود. فیلمی که در گیشه شکستی خورد و کمپانی سازنده را دچار بحران کرد. اسکورسیزی دو سال قبل در فستیوال ترابیکا تعریف می‌کرد ما در میانه‌های فیلم‌برداری بودیم و نمایندگان کمپانی پیش من و دنیرو آمدند. ما با شور و حرارت از پروژه حرف می‌زدیم و آن‌ها نگران بودند که چرا فیلم سیاه‌سفید است. در نهایت تمام حرف‌ها آن‌ها از ما خواستند که ادامه بدهیم. بعدن فهمیدم نمایندگان آن روز آمده بودند تا به ما بگویند این پروژه باید کنسل شود. شور و اشتیاق ما باعث شد سکوت کنند. «گاو خشمگین» این‌گونه خلق شد.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

پشت صحنه فیلم Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ نگاهی به پشت صحنه و جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت
پشت صحنه جلوه‌های ویژه‌ی فیلم Ad Astra

به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانه‌ست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانی‌های جلوه‌های ویژه‌ی بزرگی هم در کار دخیل بودن. ام‌پی‌سی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانی‌ها هستن که همه با هم‌دیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیش‌تر علمی به نظر برسه تا تخیلی.

مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنه‌ی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مک‌براید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار می‌کنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب می‌کنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوه‌های ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.

ام‌پی‌سی: برای تمام سکانس‌های بلند شدن و فرود، کمپانی ام‌پی‌سی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اون‌ها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیه‌سازی‌شون تا حد امکان به واقعیت نزدیک‌ باشه. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکس‌شده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم ام‌پی‌سی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا می‌رفت تا بتونه نورپردازی واقع‌بینانه‌ای ایجاد کنه و همین‌طور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقه‌ای ایجاد می‌کنه.

ببینید: معرفی اختصاصی آرت‌تاکس از فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان»

Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها