با ما همراه باشید
کریستوفر نولان کریستوفر نولان

سینماآرت

۳۰ فیلم محبوب کریستوفر نولان | بخش اول

ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس: در مجموعه‌ای قرار است به مرور آثار مورد علاقه‌ی کریستوفر نولان بپردازیم از «۲۰۰۱: ادیسه‌ی فضایی» تا «برخورد نزدیک از نوع سوم»

کریستوفر نولان از زمان آغاز حرفه‌ی کاری خود در ۱۹۹۸ و با «تعقیب» فیلم جنایی هیجانی نئو-نوآر او و موفقیتش در دو سال بعد با فیلم «یادگاری» به یکی از موفق‌ترین کارگردانان مشغول به کار در هالیوود تبدیل شده است. ‌

‌‌تمامی فیلم‌های کریستوفر نولان الهام گرفته از فیلم‌هایی هستند که او از صمیم قلب دوست می‌دارد. چه اثری کلاسیک از ف. و. مورنائو در سال ۱۹۲۷ باشد که زیربنای «دانکرک» را بسازد یا آثار کلاسیک علمی تخیلی‌ای مانند «۲۰۰۱: ادیسه‌ی فضایی» که ستون فقرات «بین ستاره‌ای» را فراهم کند.

اکنون که نولان روی اثر بعدی خود «تِنِت» فیلم اکشن حماسی سال ۲۰۲۰ اش کار می‌کند، ایندی‌وایر نگاهی به برخی از فیلم‌هایی انداخته که به گفته‌ی این نویسنده و کارگردان دیدگاه او را نسبت به سینما تغییر دادند:
‌‌

هشت راز کارگردانی کریستوفر نولان

‌۱) ۲۰۰۱: ادیسه‌ی فضایی

‌این اثر علمی تخیلی استنلی کوبریک تاثیر عظیمی روی کودکی کریستوفر نولان گذاشت. این کارگردان در مصاحبه با «اینترتیمنت ویکلی» گفت که او این فیلم را وقتی پسر کوچکی بود در سینما تماشا کرد و مسحور آن شده است.
ا‌و گفت: «من حس کردم که تجربه‌ی خارق‌العاده‌ی رفتن به جهانی دیگر را به دست آوردم. شما یک لحظه هم به این جهان شک نمی‌کردید. این جهان کیفیتی بیش از حد معمول داشت.» دهه‌ها بعد، نولان در پخش نسخه‌ی بازسازی شده‌ی «۲۰۰۱» در سراسر جهان نقشی حیاتی ایفا کرد.

۲) دوازده مرد خشمگین

نولان در مصاحبه با کرایتریون گفت که فیلم‌های کمی هستند که مانند «۱۲ مرد خشمگین»، اثر کلاسیک دادگاهی سال ۱۹۵۷ سیدنی لومت، پویایی را در روابط میان مردان نشان دهند. ‌
‌‌‌هنری فوندا و لی جِی. کاب نقش اعضای هیئت منصفه‌ای کاملاً مردانه را بازی می‌کنند که باید تصمیم بگیرند که نوجوانی را به جرم قتل پدرش محکوم کنند یا خیر. ‌‌

۳) بیگانه

علاوه بر کوبریک، ریدلی اسکات نیز فیلم‌ساز دیگری بود که بر نولان جوان تاثیر بزرگی داشت. او در گفت‌وگویی با Media Company گفت: «ریدلی اسکات کارگردانی بود که همواره از بزرگ‌ترین طرفدارانش، مخصوصاً در کودکی، بوده‌ام. «بیگانه» و «بلیدرانر» شگفت‌زده‌ام کردند زیرا این جهان‌های شگفت‌انگیز را ساختند که کاملاً در آن غوطه‌ور می‌شدید.» ‌

۴) در جبهه‌ی غرب خبری نیست

نولان در مصاحبه‌ای با BFI گفته بود: ««در جبهه‌ی غرب خبری نیست» اولین بار و به بهترین شکل این مفهوم را منتقل کرد: جنگ انسان‌زدایی می‌کند. با تماشای دوباره‌ی این شاهکار، سخت است که بپذیرم که شدت و وحشتی بهتر از این در تاریخ ساخته شده باشد. این فیلم برای من توانایی مقاومت در برابر روش‌های یافتن معنی و منطق در سرنوشت فردی را نشان می‌دهد.»

در فیلم هیجانی روان‌شناختی محصول ۱۹۸۰ نیکولاس روگ، آرت گارفانکل و ترسا راسل در نقش یک استاد روان‌شناسی و زنی آمریکایی حضور دارند که وارد رابطه‌ای متلاطم می‌شوند. ‌
‌نولان در مصاحبه‌ای با Criterion گفت:«فیلم‌های نیکولاس روگ به نوآوری ساختارمندانه‌شان شهرت دارند اما این که بتوان آن‌ها را در فرمی دید که با آن برتری تصویری خود را نیز به نمایش می‌گذارند عالی است.»

۶) نبرد الجزیره

«نبرد الجزیره» منبع الهام اصلی دیگری برای نولان در ساخت «دانکرک» بود. نولان این درام تاریخی سال ۱۹۶۶ جیلو پونته‌کوروو را «روایتی بی‌زمان و تاثیرگذار از حقیقت دانست که هم‌دلی با شخصیت‌های خود را به غیرتئاتری‌ترین روش قابل تصور ایجاد می‌کند. ما تنها به این دلیل برای افراد این فیلم اهمیت قائلیم که احساس می‌کنیم در واقعیت آنان و مشکلاتی که با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند غوطه‌ور شده‌ایم.» ‌

۷) بلید رانر

‌‌اسکات پس از اکران «بیگانه» در ۱۹۷۹ فیلم علمی تخیلی ماندگار خود «بلیدرانر» را در ۱۹۸۲ منتشر کرد. این فیلم هیجانیِ پادآرمان‌شهری با حضور هریسون فورد تاثیری مستقیم بر نولان در هنگام ساخت صحنه‌های «بین ستاره‌ای» داشت.

۸) برخورد نزدیک از نوع سوم

نولان در گفت‌وگو با ایندی وایر گفت که «برخورد نزدیک از نوع سوم» اسپیلبرگ منبع الهام اصلی ساخت «بین ستاره‌ای» بود. این کارگردان افزود: «فیلم‌هایی مانند «برخورد نزدیک» بودند که این لحظه را که انسان‌ها بیگانگان را با نگاهی خانواده‌مآبانه و کاملاً انسانی و قابل درک دیدار می‌کنند بررسی کردند. من دوست داشتم که به مخاطبان امروز حسی از آن فرم سیر داستانی را بچشانم.»

۹) نخستین انسان

نولان با درام سال ۲۰۱۸ دیمین شزل درباره‌ی نیل آرمسترانگ به وجد آمد و گفت: «نخستین انسان بازآفرینی استادانه‌ی برنامه‌ا‌ی فضایی است که جزئیات فیزیکی شگفت‌آور و لایه‌های سینمایی مختلفی برای غرق شدن دارد و اطمینان دارد طبیعت رادیکال و تشدیدیافته ی شخصی داستان از دیدگاه دیمین شزل به مرور مخاطب را شوکه می کند.»

۱۰) برای تمام بشریت

‌«برای تمام بشریت» مستند فضایی سال ۱۹۸۹ ساخته‌‌ی اَل راینِرت به بررسی فیلم‌های اصلی برنامه‌ی آپولوی ناسا می‌پردازد. ‌‌
نولان در مصاحبه با کرایتریون گفت که این فیلم «مستندی خارق‌العاده درباره‌ی بزرگ‌ترین تلاش انسان است.» ‌نولان با «میان ستاره‌ای» به این بزرگ‌ترین تلاش انسان ادای دین کرد و تماشای «برای تمام بشریت» برای تمامی طرفداران آن فیلم لازم است.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینماآرت

کلمه از کریر، تصویر از بونوئل | گفت‌وگوی ژان کلود کریر درباره‌ی بونوئل و آثاری که خلق کردند

گفت و گوی ژان کلود کریر

برای اولین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی ببینید: گفت و گوی ژان کلود کریر درباره‌‌ی مهم‌ترین آثاری که او را در تاریخ سینما جاودانه کرد

ژان کلود کریر فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی بود. او هم‌چنین در چندین فیلم نیز بازی کرد. او سردبیر مجله‌ی فمی بود و در سال ۱۹۸۱ عضو هیأت داوران فستیوال کن. کریر در تنها تلاشی که برای کارگردانی صورت داد، در سال ۱۹۶۹ فیلمی کوتاه ساخت که توانست با این فیلم جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران کن را از آن خود کند. او فیلم‌نامه‌نویسی را ادامه داد و در این مدت با کارگردانانی بین‌المللی هم‌چون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژان‌لوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما هم‌کاری کرد.
با این حال کریر طولانی‌ترین همکاری را با لوییس بونوئل داشت. در ۹ فیلم‌نامه که شش تای آن‌ها به عنوان اثری از بونوئل ساخته شد. در این گفت‌وگو که به مناسبت درگذشت کریر برای نخستین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی آرت‌تاکس منتشر می‌شود، او از «رؤیاهای بونوئلی» می‌گوید؛ طریقه‌ی سال‌ها هم‌کاری مشترک با فیلم‌ساز افسانه‌ای.

در کنار گفت و گوی ژان کلود کریر ببینید:

پایان آقای نویسنده | ژان کلود کریر در ۸۹ساله‌گی درگذشت

Jean-Claude Carrière was a French novelist, screenwriter, actor, and Academy Award honoree. He was an alumnus of the École normale supérieure de Saint-Cloud and was president of La Fémis, the French state film school. Carrière was a frequent collaborator with Luis Buñuel on the screenplays of Buñuel’s late French films.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید: مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت

فیلم گاو خشمگین

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ به مناسبت چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ساخته‌ی ماندگار مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو، لحظات ماندگار این فیلم کالت را مرور خواهیم کرد.

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید:
مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت + حقایقی که شاید ندانید

«گاو خشمگین» یک فیلم اقتباسی‌ست بر اساس کتابی اتوبیوگرافیک. رابرت دنیرو اولین‌بار سر صحنه‌ی «پدرخوانده ۲» کتاب را خواند. از شیوه‌ی نگارش کتاب خوشش نیامد اما شیفته‌‌ی کاراکتر جیک لاموتا شد. همان موقع کتاب را به مارتین اسکورسیزی که سر صحنه‌ی فیلم «آلیس دیگر این‌جا زندگی نمی‌کند» به کارگردانی مشغول بود نشان داد و امید داشت او کارگردانی فیلم را قبول کند. اما اسکورسیزی چندبار از ساخت این فیلم شانه‌ خالی کرد و گفت هیچ ایده‌ای ندارد که با این قصه چه کند!

اما چه شد که اسکورسیزی ساخت فیلم را قبول کرد؟ مارتی بزرگ در همان سال‌ها یک اوردز اساسی را تجربه کرد. نزدیکان اسکورسیزی تعریف می‌کنند از تمامی منافذ بدنش خون بیرون می‌زد و امیدی به زنده‌ماندنش نبود. با این همه به کمک رابرت دنیرو، اسکورسیزی به زندگی برگشت و اعتیاد را ترک کرد. حالا داستان جیک لاموتا برای مارتی رنگ‌وبوی شخصی گرفت. خودش می‌گوید: «هر بار که فیلم می‌سازید انگار در رینگ بوکس قرار دارید!»

اما ماجرا به همین سادگی‌ها نبود. کمپانی سازنده‌ی «گاو خشمگین» تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا گذاشته بود. فیلمی که در گیشه شکستی خورد و کمپانی سازنده را دچار بحران کرد. اسکورسیزی دو سال قبل در فستیوال ترابیکا تعریف می‌کرد ما در میانه‌های فیلم‌برداری بودیم و نمایندگان کمپانی پیش من و دنیرو آمدند. ما با شور و حرارت از پروژه حرف می‌زدیم و آن‌ها نگران بودند که چرا فیلم سیاه‌سفید است. در نهایت تمام حرف‌ها آن‌ها از ما خواستند که ادامه بدهیم. بعدن فهمیدم نمایندگان آن روز آمده بودند تا به ما بگویند این پروژه باید کنسل شود. شور و اشتیاق ما باعث شد سکوت کنند. «گاو خشمگین» این‌گونه خلق شد.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

پشت صحنه فیلم Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ نگاهی به پشت صحنه و جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت
پشت صحنه جلوه‌های ویژه‌ی فیلم Ad Astra

به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانه‌ست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانی‌های جلوه‌های ویژه‌ی بزرگی هم در کار دخیل بودن. ام‌پی‌سی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانی‌ها هستن که همه با هم‌دیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیش‌تر علمی به نظر برسه تا تخیلی.

مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنه‌ی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مک‌براید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار می‌کنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب می‌کنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوه‌های ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.

ام‌پی‌سی: برای تمام سکانس‌های بلند شدن و فرود، کمپانی ام‌پی‌سی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اون‌ها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیه‌سازی‌شون تا حد امکان به واقعیت نزدیک‌ باشه. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکس‌شده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم ام‌پی‌سی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا می‌رفت تا بتونه نورپردازی واقع‌بینانه‌ای ایجاد کنه و همین‌طور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقه‌ای ایجاد می‌کنه.

ببینید: معرفی اختصاصی آرت‌تاکس از فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان»

Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها